Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eerste keer kijkers in te koop staand huis; ik word er zo gestresst van!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mare

Mare

05-03-2009 om 17:33 Topicstarter

Verder nieuws en verduidelijking

Nivea, was net uitgebreide uitleg aan het schrijven toen telefoontje makelaar kwam waardoor alles weer anders werd.
Even samenvattend, het is ook lastig als je alle sommen niet voor je hebt. Je redenering klopt wel, maar ik heb 'm doorgesproken met onze hypotheek- en financieel adviseur en onze sommen kloppen wel.
Ons overbruggingskrediet blijft overigens iedere maand hetzelfde bedrag en wijzigt niet met hoeveelheid geld die uit depot wordt opgenomen... misschien maakt dat verschil?

En helaas, de huren hier in deze regio zijn zo (absurd!) hoog, dat er van budgetneutraal geen sprake kon zijn. Sterker nog, de huizen die ik had gevonden (heb m'n vingers blauw gemaild en oren rood getelefoneerd) gaven aan dat ALS er al korter dan een jaar/6mnd verhuurd werd ze een aandbemiddelings/onkosten zouden vragen. En dat bij een huur van bijna 2000..... Kennelijk kan men zich veroorloven om de boel gewoon leeg te laten staan? Wonderbaarlijk.

Hoe dan ook; (oeps... alweer telefoon vd makelaar)!

Mare

Mare

05-03-2009 om 17:41 Topicstarter

Jemig, wat een rollercoaster zeg!

Voorstel was geaccepteerd met:
335.000, overdracht per 1 augustus. Voor de tussenliggende maanden huren kopers hun huidige huurhuis wat langer (dus niet ons huis), wij blijven hier gewoon wonen.
Om ze tegemoet te komen hebben we voorgesteld die extra lasten te delen. Dus niet dat ze ons huis huren of zo, maar gewoon hun huur. Koper geeft nl aan dat die hoge huur hem nekt en dat hij daar zsm vanaf wil. Vandaar.
Ons voorstel (ook doorgesproken met hypo-adviseur - en mede op advies van Ishtar); 335.000 met daarbij duidelijk vermeld dat dit inclusief 3 x 1250,- tegemoetkoming in huurkosten (let wel, dus van hun eigen, huidige huurwoning) is. En dat bij eerdere oplevering 1250/mnd of 625/2 wkn (dank Ishtar!) minder... etc.

Leek in kannen en kruiken.
Echter... belt makelaar net. Ja, koper is happy en gaat accoord. Maar; omdat hij simpelweg tot aug die hoge huur niet meer kan opbrengen (ja, de hypotheek voor ons huis wel, want die is nog niet de helft van zijn huidige huur). Voorstel makelaar is; we tekenen hier op knt een overeenkomst, en jullie maken iedere maand die 1250,- aan hen over. Nou..... daar voel ik helemaal niets voor zeg.

Dat betekent dat koopcontract bv wel is getekend maar dat er nog niet is geleverd (= dat wij de 335.000 nog niet hebben) maar dat wij wel iedere maand die 1250 moeten overmaken?? Voelt als heel gek voorstel.
En los daarvan; waar halen wij extra 1250/maand vandaan met onze twee huizen + hypotheken + overbruggingskrediet? Niet zo slim van de makelaar.
Ja maar zei hij, hoe hadden jullie dat dan anders willen doen met dat betalen? Nou simpel, dat wordt verrekend met de koopsom?

Sjipperdesjips. Wat ingewikkeld zeg. Steeds denken we, 't is zo ok en dan komt er weer een ander voorstel.

Wat ik jullie idee hierbij? IK heb er gewoon geen goed gevoel bij. En daarnaast: ik zie niet hoe dat financieel moet. En begin toch weer het plan van tijdelijk ergens huren uit de kast te trekken ....

Help!! Ik ga nu aan de wijn...

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 18:04

Punt is

niet dat er nog niet geleverd is, want jullie gaan pas betalen nadat de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. (voorwaarde nr 1!) Mochten ze daarna nog ervanaf zien, dan krijgen jullie 10% van de koopprijs. (staat in de meeste koopovereenkomsten, dus ik neem aan ook in die van jullie) Let op om ook een clausule voor terugvordering van overgemaakt huurgeld op te nemen ,indien ze op de koop terugkomen, mochten jullie dat toch gaan doen.
Punt is wel dat jullie dat geld niet (of niet zo gauw) hebben, en dat dat geld ook 'weg' is. (hypotheek wordt ermee afgelost, en koopsom moet in het huis worden 'gestopt' anders is het belastingtechnisch een probleem geloof ik, vraag even na aan de makelaar) Je kunt er dus geen vloer, inrichting oid meer voor kopen.
Hebben jullie een bouwdepot? En is dat afhankelijk van wat jullie huis gaat opleveren. Of kun je dan nog wel een constructie maken met een hypotheek en 'overgebleven' geld dat je dan contant bij levering van jullie huis krijgt?
Kun je een (kortlopende)lening aanvragen en de rente op hen verhalen? (ik roep maar wat ) Het klinkt nl een beetje als: anders kunnen we het niet ophoesten, en gaat het niet door. Anderzijds kan het ook een poging zijn om er nog wat uit te slepen.
Proost!

Mare

Mare

05-03-2009 om 18:24 Topicstarter

Goed punt (alweer) ishtar!

Van koopsom moet in huis etc. Had ik nog niet aan gedacht. Mijn hoofd duizelt momenteel...

Het voelt gewoon niet ok, dat is misschien een veel te vage onderbouwing, maar ik vind het niet prettig. Zoals gezegd was dit al een scenario wat we eigenlijk 'for his ears only' aan de makelaar mee hadden willen geven. Hij heeft het echter meteen al gebracht. En het lijkt wel alsof er iedere keer weer andere informatie boven komt.
Eerst was het dat ze er uit 'moesten' per 1 mei. Nu blijkt dat ze wel langer kunnen blijven, maar dat de huur ze nekt. Nou wil ik dat laatste wel geloven ... maar toch.

En ik ben ook benieuwd wat jullie vinden van; onze makelaar (die wij dus duizenden euri betalen) voelt af en toe als een 'intermediar'. Kopers gaan nl ook hun hypotheek via dit makelaarskantoor afsluiten. Is dat niet een tikje belangenverstrengeling? Dat er naast ons belang ook het kantoorbelang is (nl. het afsluiten van die hypotheek?). Of ben ik paranoide bezig? Hij reageerde tikje geirriteerd toen ik dit laatste voorstel meteen afwees nl.

Ah! Man komt thuis. Gaan we samen aan de wijn... laters!

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 19:11

Mare

Mare, je maakt het jezelf heel erg moeilijk. Je kunt wel de makelaar en een hypotheekverstrekker laten rekenen, maar dat zijn nu net de mensen die ik het minst vertrouw. Je vergeet hier en daar essentiele dingen. Ik ben dan ook verbaasd dat je zo heilig gelooft in je "eigen" rekensommen. Gebruik gewoon je boerenverstand.

Je verkoopprijs is nu niet 335.000 maar 331.250 euro. Ga je daarmee akkoord? Dan moet je het volgens mij niet moeilijker maken dan het is.

Jullie overbruggingsrente (of is het bouwrente) is gelijk door de bouw heen (dat is dan mooi balen, want dan betaal je altijd teveel). Dat betekent echter nog steeds dat jij bij eerdere aflossing van het overbruggingskrediet geld overhoudt. Dat betekent ook dat als jij nu de overwaarde in handen krijgt, je daar rente over trekt. Stel dat jullie overwaarde 100.000 euro is. Dan is de rente die je aan je overwaarde overhoudt 1/12 x 3 x 4% = 1% = 1000 euro over 3 maanden = 300 euro per maand. Bovendien betaal je door de gunstige opleverdatum (geen overschrijding 31 december grens) geen vermogensrendementsheffing.

Bovendien, ik begrijp je echt niet. Om niet te hoeven verhuizen betaal jij 1250 + hypotheek huidige huis + hypotheek nieuwe huis + overbruggingskrediet + gemiste rente over overwaarde = ????

En jij denkt dat je een goede deal hebt. Daarvoor kun je bijna in een hotel gaan zitten!
En dat is nog altijd goedkoper dan ergens huren? Weet je het heel erg zeker?

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 19:18

Jullie makelaar

Jullie makelaar vertrouw ik inderdaad ook voor geen cent. Gelukkig begin jezelf er ook aan te twijfelen. Jij bent al in zijn rekensommen getuind, maar dat zie je nu nog niet helemaal scherp.

Het verhaal van de kopers "de huur nekt ons zo" zou ik écht met een korreltje zout nemen. Ik vind het voor de koper een geweldige constructie. Je koopt een huis voor 335000 euro, neemt daar ook de hypotheek voor op (aftrekbaar) en krijgt 3750 euro toe. Hij leent dus feitelijk 3750 euro (tegen 2% netto), besteed dit aan nieuwe meubels of een leuke vakantie en kan dat fiscaal aftrekken. Dat heeft hij heel slim gedaan!

De makelaar wil wel meewerken. Natuurlijk, hij krijgt hogere provisie van de verkopers qua makelaarscourtage en een hogere provisie over de hypotheek van de anderen. Goh, en iedereen is ook nog tevreden!

Nivea en Ishtar

Nivea en Ishtar

05-03-2009 om 19:29

Bouwdepot en overwaarde

Overwaarde moet inderdaad in het huis worden gestopt, anders is een deel niet meer fiscaal aftrekbaar. Overwaarde mag je wel besteden aan vloeren, nieuwe keuken, etc maar niet aan roerende zaken als inrichting.

Dit geldt ook voor een bouwdepot. Overgebleven geld kun je niet besteden aan roerende zaken als inrichting. Controle hierop is behoorlijk streng door belastingdienst.

Kortom: als je die 3750 niet op kunt hoesten de komende 3 maanden, dan is een kortlopende lening de enige mogelijkheid. Bedenk wel dat je dat geld dan altijd "kwijt" bent. Het is geld dat je de koper gewoon schenkt. Aan de lening zit je misschien wel een tijdje vast. Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker ik de constructie vind..... (zie ook hierboven).

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 19:34

Nivea

daarom had ik ook in de eerste plaats het idee om het in de hypotheek te verwerken. Dat kost de makelaar geld, dus doet ie dat ws liever niet. (courtage over koopsom, plus provisie over hypotheek kopers)

Mare

Mare

05-03-2009 om 20:31 Topicstarter

Nivea en ishtar....

... ik ben om.
Nivea, je bent duidelijk erg thuis in deze materie. Wij niet; laatste keer was toen we dit huis kochten zo'n 12 jaar geleden. En, met de huidige markt en barre tijden, is het echt anders als je er middenin zit, dan als je het leest op een forum. Ik ben normaal echt behoorlijk pienter en scherp, maar dit is erg lastig te scheiden in emotie vs. verstand.
Dat gezegd hebbende; langzaam in dat proces 'gezogen' kijken we er nu toch weer wat helderder tegenaan. En meer en meer is bij ons het besef gezakt dat het gewoon niet ok is. En mn bij mij; dan maar eerder weg, en het gedoe van dubbelop. Maar wel lekker huis verkocht, geld op de bank, en geen dubbele lasten (zie je Nivea, ik snap 'm!).

Overigens; de constructie was dat de door ons te betalen 3750 juist in mindering werd gebracht op de koopsom. Omdat we staffels hebben afgesproken, krijgt makelaar daardoor minder courtage, niet meer.... Maar zoals gezegd, ook wij vinden de combi van hypotheek voor kopers en makelaar voor ons als koper tikje 'shady'.

Man en ik hebben 't net op papier gezet.
We gaan voor 335.000, overdracht 18 mei, vergoeding kosten ongemak, verhuizing etc 2000. Dus; voor koper 337.000.
Als very, very last mogelijkheid als hij echt gaat vasthouden aan 1 mei;
335.000, 1 mei overdracht, 2500 kosten ongemak, verhuizing, opslag etc. En geen keurig schoon huis, want dan moeten we die dag zelf nog verhuizen naar de nog te vinden huurwoning....

Makelaar gebeld, telefoon op voice-mail, notitieblok klaar... maar voice-mail. Hopen dat hij nog terugbelt vanavond. En in dat gesprek zal ik zeker even benadrukken dat hij voor ons werkt, en dus onze belangen behartigt....

Ik zit er behoorlijk doorheen. Probeer tussen de bedrijven door nog als een gek mijn HBO eindopdracht af te maken, en te werken, en zaken voor kinderen te regelen... en ben zo hyper als ik weet niet wat.

Nou maar hopen dat het niet backfired, en dat koper afhaakt .....

Voor wat het waard is

..ik had je al eerder geadviseerd om het geld te pakken en weg te rennen, dus ik sluit me helemaal bij Nivea aan. Voor mijn gevoel vergelijk je onvergelijkbare dingen met elkaar. Met je huis blijven zitten of een heel krappe overgang naar je nieuwe huis die dan niet door kan gaan omdat de oplevering wordt uitgesteld - dat wil je toch niet meemaken?
Echt, het komt zooo vaak voor dat de oplevering wordt uitgesteld! Ik heb het idee dat je jezelf rijk rekent terwijl je helemaal niet zwart op wit hebt dat er ook inderdaad op 1 augustus, of wanneer het was dat de bouwer denkt op te leveren, een sleutel wordt overhandigd! Er kan nog zoveel gebeuren. Als je huurt ben je overal vanaf. Huren voor een nogal hoge huur met dubbele verhuizing is een hoop gedoe. Maar de mist in gaan met huizen kopen/verkopen is nog iets heel anders! Dan heb je het niet over 100-en of 1000-en maar over tienduizenden euro's. Als het tegenzit 100.000 als de markt lekker instort.

Maar goed, beter dan Nivea kan ik het niet uitleggen. Verkopen en moven!

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 21:52

Mare

"Nivea, je bent duidelijk erg thuis in deze materie."

Nee, hoor. Zoals al gezegd, gewoon je boerenverstand gebruiken, gezond wantrouwen (zeker tegenover makelaars en hypotheekverstrekkers) en een rekenmachine.

"We gaan voor 335.000, overdracht 18 mei, vergoeding kosten ongemak, verhuizing etc 2000. Dus; voor koper 337.000.

Als very, very last mogelijkheid als hij echt gaat vasthouden aan 1 mei;

335.000, 1 mei overdracht, 2500 kosten ongemak, verhuizing, opslag etc. En geen keurig schoon huis, want dan moeten we die dag zelf nog verhuizen naar de nog te vinden huurwoning...."

Ik zou het ongemaksgebeuren niet (meer) noemen. Dat klinkt zo simpel, zo dommig (sorry). Ik zou daar als koper echt niet intrappen. Ik snap je redenering ook niet helemaal, wat zijn nu de exacte prijzen. Tel je de ongemaksvergoeding er nu bij op?

Ga er van uit dat die koper jullie huis gewoon wil. Op 2.000 euro knapt de koper niet meer af (dat is een paar euro per maand extra hypotheek). Niet alleen de koper is aan zet. Geef gewoon aan: jullie uiterste bod is 337.000 overdracht 1 mei of 337.500 overdracht 18 mei. Omdat jouw beschrijving zo onduidelijk is, weet ik niet zeker of de bedragen goed zijn.

Ik zou de kopers keuze geven uit twee opties die iets meer verschillend zijn (dus bv 337.000 overdracht 1 mei of 336.000 overdracht 1 juni). Dan hebben zij ook 1000 euro verdiend, kan me niet voorstellen dat zij dan in hun huurhuis duurder uit zijn.

Geef de koper het gevoel dat het een win-win-situatie is. Als ik als koper zoiets vaags als een ongemaksvergoeding moet betalen omdat de verkoper de boel nog niet op regel heeft, dan pas ik... dan betaal ik voor niets. Als je je het brengt als; goedkopere prijs als oplevering een maand later is dan zien zij het als 1000 euro winst. Snappie?

Mare

Mare

05-03-2009 om 22:51 Topicstarter

Nou nou ....

Zoals gezegd Nivea, je commentaar en input is welkom. En ik geef ook ruiterlijk toe dat ik een denkfout maakte. Maar je schiet door. Al te veel 'dommig' en 'boerenverstand', onze makelaar en hypotheekadviseur zijn oplichters....

Zoals gezegd; ken je dat spreekwoord van stuurlui en wal... geloof me dat het echt, echt anders is als je zelf midden in die situatie zit.
Dan kun je niet alleen met 'boerenverstand' redeneren maar spelen er allerlei emoties mee. En heel veel zaken die echt te ver gaan om hier allemaal te posten - en aan jouw boerenverstand ook niet besteed zijn denk ik, maar die eea wel sterk beinvloeden. Een tikje invoelen in zo'n situatie maakt dat je boodschap veel beter overkomt.

En daarnaast is je commentaar wel heel zwart/wit zeg, want neeheee, NATUURLIJK noemen we het tegen de koper geen 'ongemakvergoeding'. Hoe kom je daar nou toch bij? Ik ga er echter van uit dat op dit forum je even, midden in die emotionele achtbaan, je gemoed kunt luchten, en kort samengevat eea kunt neerzetten zonder dat je exact op je woorden moet letten en alles verwoord zoals je dat zakelijk zou doen. Ik roep 'ongemak' en wie dit draadje leest weet zelf inmiddels ook wel wat daar allemaal onder valt.
En je hebt ook niet goed gelezen; dit noemen wij niet zo naar de koper want wij hebben geen contact met de koper. We hebben die oplichter van een makelaar, remember? En die heeft dat allemaal beargumenteert met offertes van verhuisbedrijf, prijzen van storage etc etc.

En die sommen Nivea, zo moeilijk zijn ze toch niet? Niet voor een boerenverstand, en niet voor universitair geschoold lijkt me.
Het staat er toch heel helder; 18 mei: 335.000 + 2000 = DUS (staat er zelfs nog bij!!) 337.000. Of 1 mei: 335.000 + 2.500 + 337.500. Wat valt daar nou niet aan te begrijpen? En dan 'want mijn beschrijving is zo onduidelijk'. Je herhaalt precies de exacte sommen die ik voor reken (sterker nog, je kopieert ze zelfs) en zegt dan 'dat mijn sommen zo onduidelijk zijn'. Het lijkt wel alsof je het graag zo verdraait dat je kunt beschuldigen van 'dommigheid'.

Kortom, je eerste insteek was prima. Je advies ook. Met de inhoud is dus niks mis, de verpakking echter wel. Laat maar, verder. Jammer. We hadden zo'n gezellig draadje waarin we elkaars sores deelden en meeleefden met de huisverkoopperikelen.
Ik haak af. En vind wel elders een plekje om eea te delen met belangstellenden en lotgenoten.

Anderen; dank voor jullie input. Van caravans tot crea meedenken. Niet alles bleek voor onze situatie uitvoerbaar, maar een hoop tips waren wel degelijk (zeer) verhelderend. We hebben makelaar net nog gesproken; morgen wordt de knoop doorgehakt en het ziet er goed uit. Dank!

En Ishtar, ik blijf onverminderd voor jou duimen! En Kroet-28, idem.

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 23:23

Mare

Jeetje, je staat onder hoogspanning blijkbaar.

Gelukkig heeft jullie makelaar je betere, goedkopere adviezen gegeven.

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 23:40

Ik kan het toch niet laten...

Je hebt zo'n leuke naam (zelfde als mijn dochter)...

Ik heb een half jaar geleden in dezelfde situatie gezeten. Nieuwbouwwoning, huis anderhalf jaar te koop, etc. Maar ik ben wel altijd koelbloedig gebleven én wantrouwig richting makelaars/hypotheekverstrekkers.

Ik gebruik mijn boerenverstand, ik heb nergens gezegd dat jij of iemand anders dat wel of niet doet. Ik vind je boerenverstand gebruiken trouwens een compliment. Je staat blijkbaar onder hoogspanning. Tja, kan gebeuren maar je moet, juist nu, koelbloedig blijven.

Ik heb nergens gezegd dat je makelaar een oplichter is. De constructie die hij heeft bedacht, vind ik belachelijk en zeker niet in jullie voordeel. Het grenst aan of is fraude; je verhoogt de feitelijke hypotheekbedrag en je mag niet zonder schenkingsrechten te betalen een dergelijk bedrag aan een derde schenken.

Dingen kunnen dommig overkomen, heb ik gezegd. Ik heb nergens gezegd dat jij dommig bent.

Je roept overal ongemaksvergoeding en bij de koper is het bekend dat de extra kosten 7500 bedragen en dat jullie graag willen dat die gedeeld worden. Noem het wel of geen ongemaksvergoeding; het is het wel. Bij een koper komt dat over als "betalen voor niets". Ik heb je alleen de kant van de koper willen laten zien.

Als ik de verkeerde prijzen aan had gehaald, had ik je over me heen gekregen omdat ik verkeerd rekende (lees even wat postings van mij terug, toen gaf je aan dat jouw berekeningen klopten en die van mij pertinent niet).

Ik zou het erg prettig vinden als je je opmerking "en aan jouw boerenverstand ook niet besteed zijn denk ik" terugneemt.

mirreke

mirreke

06-03-2009 om 10:53

Mare, zó dicht bij de ontknoping...

mag je niet afhaken hoor! We hebben hier allemaal zo meegeleefd!
Ik denk idd dat je een beetje last hebt van stress, want zo negatief als jij de berichten van Nivea leest, lees ik ze helemaal niet. Net zoals jij schrijft ze haar berichten natuurlijk ook even snel, en dan ga je niet omzichtig zitten nadenken over je bewoordingen. Kortom, ik zie haar berichten als goede input, en als de toon voor jou wat negatief is, zou ik die toon gewoon laten voor wat het is en alleen maar kijken naar de inhoud.
Overigens, ik lees nu dat jullie extra kosten gebaseerd zijn op offertes aangevraagd door de makelaar enzo.
Een gezond wantrouwen is idd op zijn plaats. Ik hoor van kennissen met een gerenommeerd goedlopend akelaarskantoor dat de verkopen toch dramatisch zijn ingestort, (ze consolideren van drie kantoren naar 1 kantoor). En dan is elke 100 euro meegenomen (zie ook de opmerkingen van annemir, die een niet te zuinige rekening moet betalen voor een niet verkocht huis).
Maar ik zou zelf heel erg gelukkig zijn als het huis verkocht was. Ik zou er denk ik vanaf willen, dus dan maar overdracht op 1 mei, en nu al zoeken naar een huurhuis. Iedereen zegt wel, dat het minimaal voor een jaar moet zijn, maar volgens mij moet het toch mogelijk zijn mensen prive te benaderen. Ik was degene die zei dat je gewoon zelf een aanbod moet doen. Zou ik nog steeds doen. Ik denk dat het voor mensen heel prettig is om een huis voor enkele maanden te kunnen verhuren. De termijn is te overzien, en je hebt tenminste enkele maanden geen dubbele lasten en misschien zelfs inkomsten. Vraag ook na of je verhuis/huurkosten kunt gebruiken als aftrekpost. Zou ik rechtstreeks bij de belasting navragen, niet via je makelaar. (die heeft gewoon teveel belang, en nu ook een dubbel belang, niet dat hij een oplichter is, maar hij ziet nu natuurlijk wel euries...)
Kortom meid, probeer even te aarden, ondanks alle drukte en stress, en het als water van een eend van je af te laten glijden allemaal. Verkijk je niet teveel op dubbele uitgaven, ik vind het verhaal van nivea toch redelijk helder. Bij verkoop nu heb je idd over je overwaarde extra rente, en geen overbruggingshypotheek meer, die je neem ik aan inlost met je verkoop van nu (is er dan nog extra overwaarde?). Je hebt de rust van een verkocht huis. Ik hoop alleen voor je dat je je opleiding nog kunt afronden. Kun je dit niet met een decaan overleggen? Zijn er geen uitzonderingsregelingen? Wie weet valt ook hier wel een mouw aan te passen.
Ik zou niet meer teveel rommelen met een aangepast bod elke keer, dat zou mij als koper wel gaan irriteren ("ja, wat willen ze nou...?", dat idee snap je?)
Als de makelaar dingen verkeerd heeft overgebracht of te snel eea heeft toegezegd moet hij zijn courtage maar aanpassen (is bij ons gebeurd, zie een berichtje van mij ergens hierboven), die mogelijkheid is er misschien ook nog.
Kortom, ik hoop hier nog van je te horen, ik vind het best spannend, en ik vind het ook leuk te lezen dat je ook echt wat hebt aan de input van het forum.
Nogmaals, probeer je niet te druk te maken (makkelijk gezegd, ik weet het), binnenkort heb je gewoon je huis - goed- verkocht, en dat in deze tijd!!!
Zet 'm op!

ishtar

ishtar

06-03-2009 om 10:58

Mirreke

die offertes van de makelaar kosten de makelaar juist geld. Want dat verlaagt de verkoopprijs, dus de courtage. en als hij de hypotheek ook bemiddeld, ook provisiekosten daarop.
En de kopers komen terug op hun acceptatie van het bod. Het was niet het idee van Mare om te veranderen, die baalde daar ook van!

ishtar

ishtar

06-03-2009 om 10:58

bemiddelT

mirreke

mirreke

06-03-2009 om 16:16

Ja

Heb ik ook regelmatig, die spelfouten... Ik laat ze tegenwoordig meestal maar, men snapt toch wel wat ik bedoel

Meelezer

Meelezer

06-03-2009 om 17:46

Goh, laat ik nou denken....

....na het lezen van het boze bericht van Mare van gisterenavond: "O, die heeft een beetje teveel wijn op en staat onder druk, dus die zal morgen wel weer komen met een "sorry" en de laatste updates"..... Tot mijn verbazing is Mare al de hele dag niet verschenen, en dat vind ik toch wel jammer als je bedenkt dat Mare (en indirect ook vele anderen w.o. ikzelf) toch wel heel veel goede tips heeft gekregen hier op het forum. En niet te vergeten ook een heleboel van haar eigen twijfels heeft kunnen voorleggen.

Dus.... Mare, kom op!!! Laat ons nou niet in de steek.

Een meelezer

Ik snap je mare

Hoi mare,
ik snap je wel hoor! hoe slim je ook ben, je zit midden in een rollercoaster met allemaal getallen en zaken.
ik herken het. bij mij wist ook iedereen het en ik snapte het op een andere manier, maar je zit middenin je emoties en moet alles maar regelen thuis met je werk,gezin,opleiding. dan nog dit erbij.

je staat dus bol van de info en het duizelt je. ik snap je.

maar ik denk dat nivea het echt neit zo onaardig bedoelde, ze kwam wel een beetje lullig door de bocht heen, absoluut,maar niet zo kwaad bedoeld als jij denkt.

Mare

Mare

07-03-2009 om 11:45 Topicstarter

Met zoveel aardige berichtjes...

... wil ik jullie idd niet 'in de steek laten' hoor

Hoe het ook gelezen wordt, het maar hameren van Nivea op dommig en boerenverstand etc vond ik niet zo nodig. Je kunt goede input geven zonder die insteek. Dat haar commentaar waardevol was gaf ik in mijn postings ook steeds aan... maar wel graag vanuit een bepaalde gelijkwaardigheid. Dat ik ze kennelijk met een andere bril las dan jullie wil ik best geloven, alleen was voor mij even een grens overschreden.
Niet zozeer door die wijn; maar wel door 2 nachten nauwelijks slapen en piekeren en bellen, mailen, googlen op huurwoningen... en een paar keer denken 'Joepie!!! het is rond!' - en dan weer een telefoontje dat er toch nog, weer, een kinkje in de kabel is...
Dat nekt je. En de toon en het maar doorhameren van Nivea op hoe dommig ik toch wel was... thanks, but no thanks. Hoe dan ook, klaar mee.

Maar, jullie hebben natuurlijk wel gewoon gelijk. Want het forum is groter, en velen hebben erg meegeleefd. En, overigens net als Nivea, heel bruikbare tips gegeven.
Dat vind ik juist zo geweldig aan dit forum waar ik nou al zo'n 12 jaar op rondhang, die enorme berg aan ervaringsdeskundigen die dat zo ruiterlijk met elkaar delen. En; de warmte en steun van vrouwen onderling. Van troost bij een miskraam, tot praktisch advies met een verhuizing of een nieuwe keuken. Geweldig.
Dus; hier ben ik weer even met een update.

Idd. het wijzigen van het bod was heel erg NIET ons idee; ik werd er gek van. Man en ik hebben donderdagavond nog lang zitten praten. Ik was er eerlijk gezegd he-le-maal klaar mee en wilde helemaal niks meer op dit punt . Maar ja, daarmee verkoop je je huis natuurlijk niet. Dus weer het eea bijeengeschraapt aan energierestjes.
We hebben donderdagavond tot na 10-en met makelaar gesproken. Daarbij gestart met ons gevoel tav de constructie dat hypotheek ook via hun kantoor loopt, dubbele belangen etc. Wat ons betreft heeft hij die onrust weg kunnen nemen. En de voorgestelde constructie was zelfs in zijn nadeel omdat we een prestatiecontract met staffels met hem hebben afgesproken; hij zou er in courtage bijna 650 euro op achteruit gaan...
Ons gevoel was vooral; we willen die constructie met helft huur kopers betalen en tot 1 aug blijven zitten eigenlijk helemaal niet. Dus feit dat koper met aanvullende eisen kwam daarover kwam ons eigenlijk wel goed uit, al was het op het moment zelf onrustig.
We hebben besloten om gewoon zsm de overdracht te doen, dan hebben we het geld binnen, geen dubbele lasten meer, en kunnen we ons gaan richten op ons nieuwe huis. En dat we dan een maand of drie elders moeten huren, en daardoor extra kosten maken dat is dan maar zo.

We hebben dus nog een voorstel gedaan 335.000, per 1 juni (evtl 18 mei hebben we makelaar meegegeven), en 2000 voor de extra kosten. Totaal dus 337.000.
Makelaar belde gistermiddag terug, nee, hij wil echt niets extra's betalen dan die 335.000. En hij gaf heel duidelijk aan, of dit, of we haken af en gaan voor onze 2e keus in Westwijk (= andere wijk hier). Uiteindelijk (veel telefoontjes heen en weer) is het geworden (tadadadaaa); 335.000 met overdracht 15 mei.

Dusss... aan de ene kant wel lichte paniek (want al mijn mailtjes en telefoontjes naar zowel particulieren als verhuurbedrijven hebben tot nu toe niets opgeleverd dat onder de 2500/mnd zit), en hoe met het nou met studie en ik zou nog een mozaielworkshops geven eind april en... en... en... Maar daaronder zit wel een kern van rust en grote blijdschap en opluchting. En kunnen we het nog haast niet geloven, dus eigenlijk vertel ik het hier wel, maar weet onze omgeving het nog niet eens. Gisteravond iedere keer dat mobiel ging gedacht: oef, toch niet de makelaar om te zeggen dat helaas er toch nog... Pas als we het traject van notaris, 3 dgn bedenktijd, en verlopen ontbindende voorwaarden financiering (4 wkn) doorlopen hebben heb ik echt echt rust. En de bubbels trekken we open na de 3 dgn bedenktijd hebben we afgesproken!

Nu gaan we dus heel erg focussen op het vinden van woonruimte. En daarbij schakelen we alles en iedereen in, lang leve hyves! natuurlijk. En feit dat we via beroep mijn man veel mensen in de gezondheidszorg hier kennen (fysiotherapeuten, manueel therapeuten etc.). Kortom, allemaal mensen die heel veel mensen spreken en dus wellicht weten van mensen die huis al lang te koop hebben, en blij zijn met paar maanden huur... Dat is denk ik onze beste kans op enigszins betaalbaar. Wel is het dan niet gemeubileerd dus moeten we ons meubels.. nou ja. Dat lossen we ook wel weer op.

Nu moet ik als een gek aan de studie. Uitstel werd me ook al door baas gesuggereerd (wordt betaald door werk, ik investeer de studietijd). Maar; ik ben bijna, bijna klaar. En ben het zoooo zat om al zo lang nooit echt vrij te zijn in 't weekend maar altijd eigenlijk te moeten studeren. Ik wil graag doorstomen, en dit afronden. En dan gewoon straks alle tijd te hebben voor 't nieuwe huis. Ik ga het gewoon heel hard proberen.

Dus. Dit is 'm. Wat een heisa, maar vooral; blij met de uitkomst. We hebben zomaar ons huis verkocht. En nog voor een goede prijs ook!!
Dank voor de steun, goede raad, advies en medeleven.

En nu ga ik weer verder googlen op huren, tijdelijk, woonruimte, huis, huurhuis, expat en wat ik al niet meer kan bedenken....

En omdat dit toch een huizenverkoopdraadje is; mag ik van harte Ishtar aanbevelen? Zij heeft ook nog een huis te koop, al (veel) langer dan ik, dus alle positieve energie haar kant op zou ik zeggen, zodat ook zij (en haar gezin) de rust hebben van een verkocht huis.
Go Ishtar, go Ishtar

Mare

ishtar

ishtar

07-03-2009 om 13:13

Yesss mare!

gefeliciteerd! (alvast voorzichtig dan...)
Het ging ze er dus toch om om er nog wat extra's uit te slepen;-S
Succes met het zoeken naar woonruimte! En met het afronden van je studie. De overdracht is nu ongeveer 2 weken na het eind van je studie, toch? Dat moet goed te doen zijn met inpakken.
Wij hebben op ons voorstel nog niks terug gehoord, ook dat is dus niet meteen afgeketst. Dank voor de support

angel3

angel3

07-03-2009 om 13:17

Huis huren

Allereerst gefeliciteerd!
Je doet er verstandig aan het zo op te lossen.
Wij gaan ook naar nieuwbouw maar hebben een jaar geleden ons huis verkocht. We moeten er nu echt uit.
We gaan lekker de tijd nemen om ons nwe huis helemaal af te maken en nemen dan die extra kosten maar. We hebben nog net voor de crisis wel aardig goed kunnen verkopen dus dat scheelt wel maar het brengt sowieso rust.
Een oplevering rond 1 aug. lijkt me raar want dan is het toch bouwvak? dan wordt het weer daarna en dan moet je nog best veel doen.
Op funda zit ook een tab HUREN. Ik heb ff gekeken en bijv in uithoorn staat best wat te huur voor ruim 1000 euro.
Ik vind zelf ook dat mensen nog belachelijke huurprijzen vragen maar wij zijn daarover nu dus aan het onderhandelen en hebben al 2 dingen lopen. Dus het gaat jullie vast ook lukken. Wij hebben wel besloten niet kritisch te zijn de kinderen moeten maar even een paar maanden bij elkaar op de kamer.
Veel sterkte en ook voor Ishtar

mirreke

mirreke

07-03-2009 om 13:43

Goed mare!

Gefeliciteerd joh, het is vast een pak van je hart! En goed verkocht toch nog! Ik denk idd dat dit de beste oplossing is, dan lopen de dingen niet zo door elkaar (alhoewel, je studie nog wel...)
Een workshop eind april, kan die niet uitgesteld worden? Je bent nu zo'n 6 weken eerder, eventueel ruim op tijd. Probeer het in ieder geval, niet geschoten is altijd mis.
Huis: kun je niet gewoon makelaars aanschrijven, met een bod. Voor drie maanden zoveel? In deze tijd kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er toch niet minstens eentje moet zijn die het aangrijpt. Via via is natuurlijk ook altijd mogelijk, (stond er niet een huis bij jullie in de straat te koop? Kun je daar niet mee gaan babbelen, heb je iig nog geen verhuizer nodig maar kun je met bv. een karretje en wat hulp van buren het meeste doen.
Als je een huis geregeld hebt probeer dan de rust te nemen voor je studie. Als je die af kunt ronden voordat je gaat inpakken hoef je geen dingen door elkaar te doen. Nu is je huis verkocht (ga er na die drie dagen maar van uit dat het rond is hoor) en kun je dat loslaten. Hèhè, zucht van verlichting. Nou aan de studie. Ik kan me ook wel voorstellen dat je die afgerond wilt hebben. En daarna...: heb je alle energie over voor verhuizen. Komt alles helemaal goed, en ook nog eens in de juiste volgorde, wat wil je nog meer!!!
Gefeliciteerd meid!
En nu ishtar nog even! Allemaal duimen hoor!

Mare

Mare

07-03-2009 om 15:48 Topicstarter

Even uit competentie management ..

.. want tot over m'n oren in de studieboeken, en druk aan het schrijven en knippen en plakken en deleten... even weer een snelle check of er inmiddels nog nieuwe huurhuizen worden aangeboden. En even voor de ontspanning naar OOL

Dank voor de felicitaties. Nu begint het toch wel 'echt' te voelen hoor! Morgen verjaardag oudste hier, en dan zullen we het ook aan familie en vrienden vertellen. Dat het hoogstwaarschijnlijk laatste keer is dat ze hier in huis zijn!
Nee, de overbuuf wil het wel verhuren maar voor langere termijn (minstens 6 mnd) en ze houdt vast aan de 1950/mnd excl (!) gas/licht en noem maar op. Altijd leuk contact met elkaar gehad, dus ik ga niet de discussie aan dat ze dat wel kan 'willen' maar dat het in deze tijd misschien verstandiger is om iig een paar maanden lagere huur te ontvangen, dan al die tijd dubbele lasten. Ik vind; zij lezen ook kranten en kijken TV, dus weten wat er speelt. En als ze dan toch beslissen om het zo te doen is het niet aan mij. Maar jammer is het wel, want wat was dat makkelijk geweest zeg

Via een kennis hoorden we ook dat zij ook buren had die hadden gezegd wel te willen verhuren tijdelijk dus wie weet.

Uithoorn; werd door onze makelaar ook al gezegd. Beslist goedkoper dan Amstelveen, heel veel huizen te koop dus allicht geneigd ook wat korter te huren. Groot nadeel daarbij is dat het te ver is voor school jongste. En dat betekent dat ik (tussen werk door) moet brengen/halen. Dat kan af en toe wel, maar geen maandenlang. Liever iets dichterbij; maar bv Ouderkerk of Aalsmeer zou ook optie zijn dus ook daar kijken we.
Overigens; ik had al eea gevonden (idd via funda.nl en dan huren) en allemaal mailtjes gestuurd. Maarr (stelletje boeven) dan staat er bv een huis in Aalsmeer voor 1650 (was overigens niet gemeubileerd, maar goed). Dus ik gemaild en gebeld; met voorstel 3 maanden voor 4000 excl gas/licht. En dus onze eigen meubels.
Komt er mail terug dat eigenaar het bij wijze van uitzondering wel korter wil verhuren voor 2500/mnd excl. Ja zeg. Gekke Gerritje zeker? En dat was bij nog een pand uit Amstelveen; er staat een huurprijs maar als je reageert dat het voor ca 3 mnd is schiet die prijs omhoog. Dat is denk ik nadeel van via een makelaar of bedrijf. Particulieren zullen sneller geneigd zijn om wat water bij de wijn te doen.
Onze makelaar gaat zich ook voor ons inspannen en mensen benaderen uit zijn bestand die al lang een huis te koop hebben staan, en vragen of zij niet voor een paar maanden zouden willen verhuren.

Ook wij denken dat er toch genoeg mensen moeten zijn die het fijn vinden om dan iig een paar maanden inkomsten te hebben die (minstens) dubbele lasten afdekken? Zeker omdat we er met een paar maanden weer uitgaan. En we zijn ook best bereid om, als er in die periode kijkers komen, daar gelegenheid toe te geven.

Ook heb ik al een oproepje geplaatst om het forum van ons nieuwbouwproject. Als we op de bouwplaats zijn om foto's te maken spreken we regelmatig nieuwe mede-bewoners. Het grootste deel is al opgeleverd, en best veel daarvan hebben hun huidige huis nog niet verkocht... dus wie weet. Kortom; we gaan er vol voor!

Ik overweeg idd om mijn workshop uit te stellen. Is wel jammer; had 'm met name opgezet om juist zoveel mogelijk van het mozaiekmateriaal kwijt te raken voor de verhuizing omdat ik het anders allemaal mee moet verhuizen.... Dat scheelt echt behoorlijk. Ik denk er dus nog even over. Hangt ook erg af van hoe het met studie gaat. Vandaag schiet ik toevallig lekker op, maar soms ben ik een hele dag bezig om aan het eind toch niet happy te zijn met het geschrevene, en het weer weg te gooien of te gaan wijzigen. Ik kijk het nog een weekje of 2 aan. Zijn eigenlijk allemaal 'vaste klanten' die iedere jaar een keertje bij me komen, dus er is vast begrip.

Nou, weer aan de studie. Want ja, die wil ik echt graag af. En daarna doe ik het nooit meer, want gezin, 4 dagen werken en studie is echt heftig. Om van verhuizen erbij maar niet te spreken..

Oh ja, van nog een verhuisbedrijf nu concrete prijsopgave; zo'n 2500 euro voor 2x verhuizing + opslagkosten meubels. We gaan nog even verder zoeken...

Dat er nog geen reactie is gekomen lijkt me goed Ishtar, maar heeft makelaar nog teruggekoppeld hoe ze in 1e instantie reageerden aan de telefoon? Zou ik wel benieuwd naar zijn...

Verder aan de studie nu,
groet
Mare

Nivea

Nivea

07-03-2009 om 22:03

Mare

Gefeliciteerd!

Nogmaals, ik heb nergens gezegd dat jij dommig bent, het komt dommig over van je makelaar... En ook nogmaals, ik heb boerenverstand (ook een uni-opleiding) en dat gebruik ik vaak en graag.

Ik ben nog steeds van mening dat ik jouw goed advies heb gegeven. Ik heb je er op gewezen dat je niet juist rekende door de overbruggingshypotheek en de gemiste rente over de overwaarde niet mee te nemen. Je twijfelde aan de constructie van de makelaar, maar ik heb je laten inzien dat die constructie van geen kant klopt en dat hij juist nadelig is voor jullie. Ook juridisch niet.

Prima, als je mij door je stress mij de boeman wilt laten zijn. En toch krijg je onderstaande adviezen van mij.

Toen ons huis lang te koop stond, hebben wij tijdelijke huurders gehad. Mensen die, net als jullie, een huis zochten voor een paar maanden (bij ons was het iets van 8 maanden) omdat hun huis nog niet werd opgeleverd. Zij betaalden een zeer redelijke prijs waarmee wij onze hypotheek van het oude huis en de overbruggingshypotheek konden betalen (niet bruto maar netto). Zij waren voor ons ideale huurders omdat we zeker wisten dat ze na die 8 maanden zouden vertrekken (dát is namelijk de bottle-neck bij de huidige huurmarkt; éénmaal verlengen betekent in principe oneindig). De huurders kregen een net huis dat ideaal was voor hun kinderen.

Zij hebben een groot aantal verhuisdozen niet uitgepakt en opgestapeld in de garage. Gewoon de noodzakelijke spullen voor de periode in- en uitpakken en de rest in de doos laten zitten (wel goed aangeven op de dozen welke je wel nodig hebt en welke niet). Losse Ikeakasten hebben ze ongemonteerd gelaten. Een paar maand je ondergoed en kleren uit een doos plukken is echt niet zo erg. Ze waren (dankzij een gehuurde grote pickupbus en drie extra krachten) binnen een halve dag verhuisd.

Een goed huurcontract kun je denk ik wel opduikelen bij Vereniging Eigen Huis en misschien wil ik het contract wel voor je opduikelen. Bij hun nieuwbouwhuis hebben ze een brievenbus geplaatst en voor officiele instanties waren ze dus al eerder verhuisd. Verhuiskaarten kunnen ook per mail. Vrienden van ons hebben één verhuiskaart gestuurd met de twee verschillende verhuisdata en woonadressen er op. Een vriendin van mij is nu 6 maand op wereldreis en heeft haar huis dus ook een paar maand verhuurd.

Misschien kun je in het plaatselijk huis-aan-huis-blaadje een advertentie zetten. Waarschijnlijk zijn er echt genoeg particulieren die geen zin hebben om hoge bemiddelingskosten aan bureaus te betalen.

Nivea

Nivea

08-03-2009 om 14:43

Riak

"maar weet wel dat verhuren gewoon erg eng is tegenwoordig."

Met een goed contract kom je een heel eind.

"De huurders kunnen dingen stuk maken, dingen kunnen stuk gaan"

In een goed contract stel je de huurders daar aansprakelijk voor. En je stelt een borg ter hoogte van minimaal 1 huur in.

"het kan zijn dat ze er niet uitwillen."

Daarom is Mare een ideale huurder. Het is wel duidelijk dat zij er graag uit wil naar verloop van tijd. De kans dat zij eindeloos blijft zitten is nihil. Wel is het voor de verhuurder en ook voor Mare van groot belang om een definitieve einddatum op te nemen in het contract. Realiseer je dat je er dan ook echt uit moet. Je moet dus van je aannemer op aan kunnen en goed weten hoe lang je eigen werkzaamheden (vloeren, schilderen, behangen, gordijnen ophangen, etc) duren. Dit duurt altijd langer dan je denkt. Ik zou daar minimaal twee maanden voor nemen.

"Ook kan het zijn dat ze toch langer willen blijven zitten omdat het nieuwe huis later wordt opgeleverd."

Zie boven. Eén einddatum in het contract.

"En ze kunnen net lastig zijn bij kijkers die alleen op een bepaalde dag willen. Ook moet het huis dan ook maar opgeruimd zijn."

Ook daarover waren afspraken gemaakt in het contract.

"Jij kunt van jezelf wel weten dat je wilt meewerken maar wil je dat ook als je net ziek bent op een dag dat er een kijker komt"

Ja.

"en ga je alles vergoeden als er iets stuk gaat ook al is het buiten jouw schuld"

Wat is dan buiten jouw schuld? Schuldkwestie is eenvoudig uit te zoeken toch? Als onze 10 jaar oude vaatwasser het had begeven, dan zouden wij dat betalen. Als een deur kapot gaat door een domme actie van de kinderen (gebeurd) dan is dat de schuld van de huurder (dat werd dus ook netjes opgelost).

Wij hadden ook afspraken gemaakt over huisdieren (niet) en gaatjes in de muren maken en andere wijzigingen (niet).

"en wat als de oplevering toch later is en ze verkopen jouw huis binnen een maand?"

Definitieve einddatum, zie boven.

evy

evy

08-03-2009 om 15:38

Misschien..

Vrienden van ons zijn de overbruggings periode doorgekomen door een huisje op een camping van particulieren te huren dat was 800 euro per maand.
Groet Evy

Nivea

Nivea

08-03-2009 om 22:45

Riak

"Mare vindt blijkbaar dat mensen gewoon makkelijk zouden moeten kiezen voor verhuren"

Mare vindt helemaal niet dat mensen gewoon makkelijk zouden moeten kiezen voor verhuren. Mare zoekt woonruimte. Punt. Zij is gebaat bij mensen die hun huis te huur aanbieden tegen een redelijke prijs. Als mensen dat niet willen om welke reden dan ook, dan is dat zo.

mirreke

mirreke

09-03-2009 om 11:32

Grappig

Gelukkig hebben wij net op tijd ons huis verkocht, maar ik zou maar wat graag voor enkele maanden het huis hebben verhuurd. Voor die periode iig geen dubbele lasten en waarschijnlijk zelfs een beetje inkomsten, omdat die huren behoorlijk zijn. Juist als je weet dat de huurders zelf al een huis gekocht hebben zou ik dat een hele aantrekkelijke optie vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.