Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eerste keer kijkers in te koop staand huis; ik word er zo gestresst van!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

03-03-2009 om 20:54

En mare

Da's een lastige! Per 1 mei is erg snel al. Is er ergens per die datum wat te vinden, en dan nog voor een redelijke prijs? Wanneer komt je buuf terug van vakantie? (als je dichter in de buurt zou wonen... )
Het voorstel om de kosten te delen zou ik zeker doen. Ze kunnen hooguit 'nee' zeggen.
Succes nog even verder!

marie

marie

04-03-2009 om 08:47

In caravan bij nieuwbouwhuis?

hallo
Ik weet niet of het voor jullie haalbaar is, maar er zijn mensen die een poosje in een caravan op het bouwterrein van het nieuwe huis gaan wonen als dat van de gemeente mag.
Misschien iets om over na te denken?
succes

Annemir

gepeperde rekening?

Jeetje zeg, ik heb 15 jaar in de makelaardij gewerkt, en toen was "no cure no pay" heel gewoon, dus geen verkoop, ook geen rekening (op wat kleine verschotten, zoals kadaster en eventuele advertenties na....)

Jammer voor jullie dat het zo gelopen is!

groet Digna

Digna

Hoi,
ik kreeg iets hiervoor al een rekening, iets lager. ze gaven aan dat dat iets nieuws is,stond wel in de overeenkomst dat ze na 3 maanden een tussentijdse rekening mogen sturen voor de gemaakte kosten.

ook zij hebben het moeilijk in deze tijd zeiden ze nog.

ik moet nu 1500 euro betalen aan kosten. en no cure no pay? het is onze keus om te stoppen wegens financiele problemen prive. ik baal er ook enorm van hoor, dit is een kleine strop voor ons..

mirreke

mirreke

04-03-2009 om 12:14

Annemir gemaakte kosten

Heb je een gespecificeerde rekening gekregen? Nl. van de advertenties die geplaatst zijn, kosten van Funda ed? Meer zou ik niet betalen hoor, het is idd no-cure-no-pay.
1500 euro (hoe lang heeft jullie woning te koop gestaan?) vind ik veel te veel.

Pollewop

Pollewop

04-03-2009 om 12:16

Niet altijd no-cure-no-pay

In onze overeenkomst stond dat als wij binnen het halve jaar de woning van de markt haalden wij dan een rekening zouden krijgen, na een half jaar gold de no-cure-no-pay regeling pas.

mirreke

mirreke

04-03-2009 om 12:23

Mare, kosten delen

Ik zou dan voorstellen de overbruggingskosten te delen, dus bv nog 3000 erbij. Als ze eerst tot onder de 3 ton keken, is 35 erbij (en dan nog k.k.) al best veel meer. Probeer idd te kamperen in je nieuwe huis, of toch iets met een vakantiehuisje of zo. Je kunt ook gewoon een bod doen op een huurwoning, van 1 mei tot eind augustus voor 4000 euro of zo. Hebben de verhuurders toch weer vierduizend euro, en ze weten dat je er toch weer uitgaat. Anders hebben ze niets, want ik denk niet dat er nu veel mensen zijn die voor 2000 euro p.m. kunnen huren...
In ieder geval al bijna gefeliciteerd!

mirreke

mirreke

04-03-2009 om 12:25

Ja dat zou kunnen annemir

Je hebt toch een overeenkomst met de makelaar getekend, welke bepalingen staan daar precies in?

Tja

er zijn veel meer mensen die het moeilijk hebben, heel sneu en jammer maar dat geeft ze nog niet het recht om jullie voor hun moeilijke tijd op te laten draaien.

Als er iets is "veranderd" moeten ze jullie daar wel van op de hoogte brengen.
Een tussentijdse rekening is prima, maar moet wel ergens op gebaseerd zijn (kosten advertentie, funda, etc.)
En de reden van het uit de verkoop halen is ook niet relevant, dat mag een ieder zelf bepalen.
Of dat nu nog zo is weet ik niet maar er waren destijds wel bepalingen dat als het huis binnen een bepaalde termijn werd verkocht nadat het uit de verkoop was gehaald de verkoper nog financiele verplichtingen had t.o.v. de makelaar.
(wat ik ook wel kan voorstellen, wij hadden destijds een huis in de verkoop waar we een kandidaat voor hadden. verkoper ging niet akkoord met het bod en haalde toen de woning uit de verkoop, vervolgens heeft hij op eigen houtje de woning verkocht aan diezelfde kandidaat. Hij dacht zo onze provisie te ontlopen, nou niet dus!!)

Ik zou de overeenkomst die je hebt getekend eerst goed doorlezen en een gespecificeerde rekening vragen. Ik vind persoonlijk € 1.500,00 heel veel geld!!

Is deze makelaar aangesloten bij de NVM?
Dan kan je ook eens op de site van de NVM kijken, of hun eens bellen.

succes ermee,

groet Digna

Nivea

Nivea

04-03-2009 om 14:31

Mare...

Mare ik heb het al eerder gezegd. Hoe hoog zijn jullie extra verhuiskosten nu werkelijk. Je betaalt geen hypotheek over je oude huis, je betaalt geen overbruggingsrente én je trekt rente over de overwaarde. Al met al loopt dat al gauw op richting de 1000 euro per maand. In het geval dat je huis precies op het juiste moment hebt verkocht (bv een dag nadat je verhuisd) dan betaal je zeker een paar maand ook dubbele kosten. Je nieuwe huis is al eerder af en je betaalt bijna het gehele hypotheekbedrag en je hebt overbruggingshypotheek nodig.
Mijn vriendin is verhuisd zoals jullie nu waarschijnlijk zullen gaan verhuizen; boel inpakken, 70% in opslag, daarna uiteindelijk verhuizen. Dit was 500 euro duurder (inclusief opslag!) dan in één keer verhogen. Dat zijn de kosten dus niet.

Kosten

hoi,
het was 1200 sorry...
600 euro verkooppakket, wat losse kosten, 268 euro intrekkingskosten en dan nog 202 euro btw.

ze zijn lid van nvm idd.

Even nagekeken

hoi,
even voor de zekerheid nagekeken...bij intrekking mogen ze tot 10% rekenen van de prijs. daar zitten ze onder.
helaas....
ik vind het ook belachelijk veel hoor,maar ik kan er niets aan doen.

Huh?

toch snap ik het niet,
wil me er niet te veel mee bemoeien hoor, maar 10% van de prijs rekenen?

Wat zou je betalen bij verkoop dan?

Wij rekenden meestal 1,85% van de verkoopprijs, later moesten we meer concureren en betaalden de mensen 1,5% hier kwamen dan de eventuele kosten bij (funda, advertenties) en de BTW

hoe kom je nu dan op 10%?

digna

Mare

Mare

04-03-2009 om 15:26 Topicstarter

Allereerst; ishtar ...!

Jemig, wat ongelofelijk balen zeg!
En wat een rare actie, wel een afspraak maken, beetje rond lopen, en dan zonder afbericht vertrekken?? Ik heb de funda pagina van jullie huis bekeken, en oprecht; mooi huis (nou ja zoals gezegd, ik zou wel erg met een pot witte verf aan de gang aan, maar da's persoonlijk).
En volgens mij ligt het echt mooi, naast groen of parkje toch?

Wat is er dan in/om jullie huis waardoor ze niet eens naar binnen wilden, terwijl ze dus via funda wel de moeite waard vonden om een afspraak te maken?

Los daarvan; echt raar om niet eens even de makelaar te bellen met 'sorry om x en x redenen zien we er van af'. Die stopt ook zijn tijd erin.

Wat een tegenvaller! Maar geef de moed niet op hoor! De koper van jullie huis loopt ook al rond; ofwel hij weet nog niet dat hij uberhaupt een huis wil kopen (sufferd), ofwel hij zoekt wel maar nog niet in jullie buurt of prijsklasse of zo. Helpt dat ?

Ik blijf duimen. En wie weet komt dat stel dat al 2x had gekeken toch nog bij jullie terug...

Mare

Mare

Mare

04-03-2009 om 15:29 Topicstarter

Annemir

Ik had je in het draadje hieronder ook al gevolgd. Wat ontzettend zonde zeg! Alhoewel het nu wel een 'kopersmarkt' is kan ik me heel goed voorstellen dat je het risico niet durfde te nemen vooral niet met je kinderen.
Het wordt daardoor wel lastig, want wachten tot je wel iets ziet en dan je huis te koop zetten is ook weer zo riskant ivm dubbele lasten. Is het nu helemaal van de baan?

En vwb makelaarsfactuur; dat moet toch in je overeenkomst staan? Is hij aangesloten bij NVM of zo? Dan staan alle voorwaarden in je overeenkomst maar ook wel op internet. Wij hadden specifiek nagevraagd; in ons geval was het 1000,- + gemaakte kosten voor extra advertenties etc. En gezien het feit dat zij brochures maken, bezichtigingen doen, wandbord voor in hun kantoor, etc etc vind ik dat wel billijk.

Zou je niet een afspraak kunnen maken dat je, stel je pakt het binnen een jaar weer op, je dan verrekening krijgt. Of bepaalde kosten niet opnieuw hoeft te betalen?

Mare

Mare

Mare

04-03-2009 om 15:42 Topicstarter

Nivea; klopt maar dat hebben we al verrekend..

Ja Nivea, ik weet het.

Weet niet meer of ik dat al gepost had maar onze huidige kosten zijn vrij laag doordat we nu een heel lage hypotheek hebben. Althans, voor dit huis, het nieuwe huis is een heel ander verhaal . Het is dus altijd (veel) voordeliger voor ons om hier te blijven, want aan huur zijn we zo'n 4x dat bedrag kwijt. Wel kunnen we de maandelijkse betaling voor het overbruggingskrediet ook verrekenen. Concreet zal het neerkomen op feit dat kosten huurwoning minus huidige hypotheek/overbruggingskrediet zo'n 800-1000 extra (dus dan is het voordeel al verrekend!) kost aan huurkosten. Daarnaast vragen verhuurbedrijven een maand extra aan 'bemiddelingskosten', vooral omdat wij kort willen want daar zijn ze niet happig op. Plus 2 x verhuizen + opslagkosten meubilair + extra adreswijzigingen / overzetten abonnementen internet en er zijn vast extra kosten waar we nu nog niet aan denken. Komen zr waarschijnlijk verder van school dus abonnement OV, extra benzine.. enfin. Geloof me Nivea, er zijn heel nauwkeurige sommen op losgelaten . Samen met makelaar doorgerekend overigens.

Daarnaast zijn er andere zaken. Ik zit in laatste fase van HBO-studie. Die moet eind april afgerond zijn. Als we per mei hier uit moeten, gaat me dat niet lukken want dan moet ik de komende weken enorm aan de bak om verhuizing, opslag, onderdak etc te regelen. Ik moet mijn studie dus uit gaan stellen tot na de zomer. Dat kost ook weer extra geld - en ik ben mijn studieverlof van werkgever kwijt. Extra verhuizing kost ons ook extra vrije dagen die we aan het sparen waren om te klussen in nieuwe huis. Twee werkende ouders met schoolgaande kinderen; ik hoef vast niet uit te leggen hoe kostbaar die dagen zijn.

Samenvattend; bod van 335.000 met 1 augustus oplevering (dan is ons nieuwe huis klaar) is echt een heel, heel andere zaak dan bod van 335.000 met 1 mei oplevering. En dat verschil, gedeeltelijk aantoonbaar met concrete bedragen, gedeeltelijk op ander vlak, vertaalt zich voor ons naar die (ca.) 7000 euro.
Ons voorstel om dat te delen, dus ieder 3500 lijkt ons (en de makelaar) heel reeel. Dan leveren we allebei wat in, en wij investeren de extra tijd en ongemak.
Maar.... we hebben dan wel ons huis verkocht voor een goede prijs. En daar kun je eigenlijk in deze tijd haast geen prijskaartje aanhangen, aan de rust die dat zal geven!

Mare

Mare

Mare

04-03-2009 om 16:17 Topicstarter

Tegenbod en huisvesting....

... ik ben lekker bezig zeg, mijn eigen draadje te vullen haha!

Ik heb inmiddels de nodige mailtjes uitstaan naar verhuurbedrijven met vraag over mogelijkheden. Het idee om gewoon een 'bod' te doen (wie zei dat, Mirreke? of Digna?) is helemaal zo gek nog niet. Gewoon een concreet bedrag voor 3 maanden van 4000 of 4500. Je zou toch zeggen dat 3 maanden verhuren is beter dan helemaal leeg staan toch?

Ik laat me wel weer meeslepen door allerlei leuks dat ik tegenkom; een prachtige woonark aan de Westeinderplassen.
Ahhhh... en 'maar' 1500 euro. Maar ja, totaal niet practisch, ver van school en geen OV. Wel leuk

Makelaar zou ook in zijn bestand kijken. Veel verkopers staan al lang met hun huis in verkoop, vaak al ruim jaar. Die zijn wellicht wel geneigd om tijdelijk te verhuren, vooral als ze zeker weten dat huurders er weer uit gaan. Dus wie weet.

Vanmorgen bod gedaan naar kopers van idd die 335.000, delen extra kosten, en oplevering half mei ipv 1 mei. Zoals makelaar zei; wij kunnen pas iets concreet tekenen qua huurcontract nadat ontbindende voorwaarden koper verlopen zijn, en dat zal ca. half april zijn (als alles vlot gaat). Dat betekent dat we maar 2 weken zouden hebben en daarvan schiet ik pas echt in de stress....
Veel liever dus half mei, dan hebben we tenminste nog 4 weken om te zoeken en te tekenen etc.

Brrr... ik ben al geen 'verhuizer' (zie ook startdraadje, ik hecht erg aan omgeving en zo ) en dan 2 keer. Nou ja. Tijd gaat supersnel, dus die paar maanden zijn ook zo om denk ik.
En voordeel is wel; dan zijn we al uit huidige huis. En kunnen we ons helemaal richten op de nieuwe woning, en de inrichting daarvan.

Eerst maar weer afwachten hoe kopers reageren op dit tegenaanbod. Zenuwslopend zeg!
En weet iemand hoe dat gaat. Stel, we zijn het eens. Dan gaan er nog eerst 3 dagen bedenktijd van kopers overheen, toch? En dan pas kun je afspraak bij notaris maken voor tekenen voorlopig koopcontract? Kan dat meestal op korte termijn, of gaat daar ook weer week of langer mee heen?

Groet!
Mare (stiekem toch wel beetje blij al door de stress en onzekerheid heen...)

ishtar

ishtar

04-03-2009 om 16:29

Mare

Ja hoor, dat helpt
Over die 3 dagen. Die gaan in zodra het getekend retour is door de kopers. Dus: makelaar stelt zsm koopcontract op, jullie tekenen, kopers tekenen, dan is het terug bij de makelaar (die dat tekenen liefst op eigen kantoor laat doen, want dan is het er meteen weer) Dan gaat 's nachts om 00 uur de 3 dagen bedenktijd in, en die eindigt om 00 uur 's nachts 3 dagen erna. De notaris heeft er voorlopig niks mee te maken, die komt er pas bij het tekenen van het overdrachtsgebeuren aan te pas.

Mare en kosten

hoi mare,
ik heb niet alles gelezen,dus ik weet niet waar je woont? maar ik weet misschien een huis te huur tijdelijk hier in haarlem. ik hoor wel of dat wat is.

over de kosten..het staat in een overeenkomst dat je bij intrekking de kosten moet betalen die gemaakt zijn maar dat mag niet meer zijn dan 10% van het bedrag. dat is het ook niet hoor.

het verkooppakket van 600 euro moet je sowieso betalen. dan een boete dus omdat we gestopt zijn. en..bij funda heb ik eens de prijs verlaagd. moest ik ook 100 euro betalen...

voor ons is het voorlopig van de baan voor zo'n 3-4 jaar. het risico is te groot dat we niet iets anders vinden en we hebben geen geld om tijdelijk ergens iets anders te huren ofzo.
ook prive met mijn man wat kleine problemen gehad waardoor het wel beter is om nu geen grote stappen te nemen;-((

bedankt voor het meedenken.

mare...heel veel succes met je beslissingen!

Mare

Mare

04-03-2009 om 18:28 Topicstarter

Aha... voorlopig geen notaris dus!

Dan lijkt het me dat het niet heel lang hoeft te duren. We verwachten toch wel morgen een reactie van de kopers terug, en dat moet het dan maar zijn denk ik.
Komt er niets meer uit, dan is het einde bereikt. En eerlijk gezegd; ik denk niet dat we het laten lopen.
Dus dan zouden we eigenlijk nog deze week kunnen tekenen. Dan gaan die drie dagen lopen (weekend uitgezonderd). Ok, ksnappum!

Annemir; Haarlem is tikje te ver, maar dank voor je meedenken! We wonen in Amstelveen-Zuid. Ik kijk al wat 'breder' (Uithoorn, Aalsmeer, Ouderkerk). Eigenlijk alles wat nog te berijden is (want kind 1 moet naar school, kind 2 naar sneltram, ik naar werk).
Hebben er nu 2 op het oog, en die hebben al geantwoord dat 3 maanden huur mogelijk is. Eentje in Ouderkerk, wel klein want 1 slaapkamer met 1 gewoon bed en 1 opklapbed. Oudste had al aangegeven vaker bij vriendinnetje te slapen want dicht bij sneltram etc. dus ach, is 't maar knusjes zo met de familie . Deze is gemeubileerd, en kost 1500 ex gas/licht/internet/kabel etc.
Andere in Aalsmeer is wat ruimer, maar helemaal leeg/kaal. Qua meubels geeft dat niet, nemen we onze eigen meubels (gedeeltelijk) mee. Maar; ook nergens gordijnen of zo. Da's wel minder. Ik denk dat we even moeten wachten tot er getekend is en 3 dagen bedenktijd om zijn. Dan gaat de ontbindende hypotheekvoorwaarde lopen, maar kunnen wij wel vast wat huizen bezichtigen zodat we toe kunnen slaan zodra eea rond is.

Overigens die caravan suggestie hierboven; dat kan niet. Zolang er gebouwd wordt liggen de tuinen ook nog vol met afval, en zolang de oplevering niet is geweest is het niet onze grond. Met bestaande bouw is dat anders, maar nieuwbouw kan dus niet.

Manlief belde net met de mobiel welk nummer het was in Ouderkerk? Die was al nieuwsgierig alvast erheen gereden om te zien wat het was. Niet slecht zei hij. Tikje kneuterig klein, maar ws. wel te doen zegt hij.

Overigens wie dit aan de hand heeft gehad; ik sta erg open voor alle tips over hoe dit handig aan te pakken als het doorgaat. Laat je je post bv naar je 'tussenadres' sturen of is de kans dat het mis gaat dan groter en kan ik beter bv mijn werkadres 'tijdelijk' als adres opgeven? Als het dan daarna mis gaat ontvang ik iig mijn post nog. En andere zaken als internet? In huis Ouderkerk zit dus al internet. Dus we moeten onze verbinding hier opzeggen. Of tijdelijk stopzetten? Enfin, 1001 vragen.... En gelukkig een geduldig forum met heel veel ervaringsdeskundigen op ieder gebied

Tot slot Annemir; ik snap je beweegredenen. En alhoewel het een financiele tegenvaller is; de rust is ook heel veel waard. Wat je zo even schetst is dit nu duidelijk niet het moment voor zo'n grote, ingrijpende stap. Laten zakken, lekker blijven 'shoppen/kijken' op funda, dan weet je nog beter wat je straks wilt!

Mare

Mare

Hoi,
mare dank je wel voor je lieve woorden!
jij heel veel succes, ik hoop dat het soepel zal gaan lopen voor jullie...
groetjes,annemieke

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 10:40

Vraag

We hebben nog niks weer gehoord van het stel waarvan de vrouw erg enthousiast was, en de man wat minder, waarbij de man vooral aangaf (toen onze makelaar een week na de bezichtiging contact had opgenomen)de 'afwerking van het huis' minder te vinden. (sja, leeg huis, je ziet dus echt alles, ook alles wat je in een 'bewoond huis' niet ziet, maar er vast wel zal zijn, dus niet dat het huis er zo beroerd bijstaat ) Maar ook heeft gezegd, als je snel iets hoort, wordt het niks, als het lang duurt zijn we aan het rekenen. Nu stelde (mijn)man voor om hen een week een klusser (alleen mankracht) ter beschikking te stellen, omdat man vermoed dat het grootste probleem is dat de man dat dan zelf zou moeten doen. (en om dat voorstel dan bij voorkeur aan de zeer enthousiaste vrouw te doen)
Ik denk dat dat wel een oplossing zou kunnen zijn. Makelaar ziet het niet zitten en wil eigenlijk (voorlopig?) geen contact meer opnemen. Niet teveel pushen oid. Wat is wijsheid??
Lastig! Tijdens onze huizenjacht heeft ook een verkoper aangeboden, nadat ik heel duidelijk de smalle wenteltrap eng vond, om daar een andere trap te plaatsen, als de trap een onoverkomelijk probleem voor mij mocht zijn. (nou was dat niet het enige probleem, maar anders had ik er graag gebruik van gemaakt )

Mare

Mare

05-03-2009 om 11:20 Topicstarter

Doen!

Ishtar; ik vind het een prima plan!
Je weet natuurlijk niet precies of dat nou is waar het op afketst, maar je kunt het voorstel zeker doen. Raar overigens dat je makelaar niet nog een keer wil bellen... alhoewel je wel zijn advies kunt inwinnen lijkt hij me toch niet heel erg pro-actief ook uit andere postings.

En zoals gezegd; ik denk dat het heel verstandig is (voor deze of andere potentiele kopers) om echt een weekend met verf in de weer te gaan. Dat scheelt enorm!
Zeker zonder meubels zien mensen alleen maar hoe een ander gezin er gewoond heeft. Niet iedereen kan er door heen kijken en zien hoe ze er zelf kunnen wonen. Investeer dus in een paar honderd euro verf en of (neutraal!) behang. Zo wordt het een neutrale woning, waarbij niet apart gekleurde muren (die misschien niet iedereen mooi of leuk vindt) de aandacht vragen maar de ruimte zelf. En mensen zich kunnen voorstellen hoe zij daar wonen.

Dus die makelaar bellen, en zeggen; ik wil dat je ze belt met dit voorstel. Punt. Jij bent opdrachtgever, hij werkt voor jou. Toch?

En als die man idd geen klusser is, of het gewoon superdruk heeft en alleen maar ziet wat HIJ nog allemaal moet doen aan die woning... Dan kan het net het zetje geven wat nodig is.

Doen doen doen is mijn advies!
Mare

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 11:27

Mare

over de kleuren: ze vonden badkamer en keuken supermooi! Dan zit het met de rest van de kleuren in huis ook wel goed. Plus dat ze muren eruit willen breken ed. Daar zit het hem niet in. De kleuren van het huis passen bij de 'stijl' van de moeilijk veranderbare dingen. Als je die gaat veranderen krijg je 2 heel verschillende dingen. Nl strak en ruimtelijk, tegenover warm en 'mediterraan'

Maar, ik ben blij met je duidelijke positieve gedachten over het voorstel!
Makelaar is wel actief, heeft zelfs al een (internet)open huis 'uitgezeten' in ons huis. (dus hij zat er, niet wij) Elke kijker is achteraan gebeld. Hij vindt het ws alleen te snel om dat nu weer te doen. (zit een week tussen, en ze zouden ook weer andere huizen gaan bekijken)

Mare

Mare

05-03-2009 om 11:32 Topicstarter

Over creatief meedenken met kopers gesproken....

... dat hebben wij ook gedaan.
Al heeft het ietsje anders uitgepakt dan eigenlijk de bedoeling was maar goed.

Idee was; accepteren bod 335.000, maar pushen voor oplevering half mei ipv 1 mei, en dat de extra (huur)kosten die we maken gedeeld worden. En, als backup scenar,io, de mogelijkheid bespreken dat niet wij, maar zij langer huren (nl tot 1 aug) en dat we dan hun extra huurlasten delen. Tikje ongebruikelijk wellicht maar ja, je moet toch wat.

Voordeel voorstel a) korter dubbele lasten ivm overdracht 1 mei. Nadeel; 2x verhuizen en onzekerheid tijdelijke onderkomen

Voordeel voorstel b) pas per 1 aug naar nieuwe huis, en alle rust hier voor de kinderen, om mijn studie af te maken etc.

Nu heeft makelaar het voorstel gebracht. In 1e instantie kwam koper terug met; als t 1 aug moet worden dan gaat mijn bod terug naar 328.000. Tien minuten later (na gesprekje met zijn vrouw, haha) belde hij weer; bod blijft staan op 335.000, oplevering 1 augustus, en we delen de extra lasten van 7500.
En daar is het tikje mis gegaan; makelaar heeft gesproken over 7500; maar dat waren onze extra kosten dus incl verhuizing, opslag etc. Hun extra kosten zijn lager want alleen de huur.
En; (denkfout die we zelf gemaakt hebben), onze dubbele lasten lopen dan dus 3 maanden langer door.

Maar; ik denk dat we daar niet moeilijk over moeten doen. Ja is balen. Want weer paar duizend euro. Maar wel zekerheid van verkochte woning, we kunnen hier lekker blijven, nu geen stress van op stel en sprong verhuizen; dat is veel waard hoor!

Wel vragen kopers of alles wat eerder kan mogelijk is. Ja, tuurlijk! Als oplevering nieuwe huis eerder is (stel 1 juli) willen we best eerder opleveren. Alleen; dan moet er wel iets opgenomen worden dat er dan dus niet over 3 maar over 2 maanden die huurvergoeding wordt uitbetaald. Is ook weer ruim 1300 euro; en dat is weer een laminaat vloer ergens. Of gordijnen voor de 1e verdieping. Of ... enfin, noem maar op.
Wat vinden jullie?

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 11:46

3 mnd

a 3000 is 9000 totaal. Zeg een hypotheek voor de helft van dat geld is 4500. Dan ga je dus voor 1500 'in t schip'. Ja, dat is jammer, maar dat kost het je dus om de stress van het niet verhuizen te ontlopen.
Hoe hebben jullie het de makleaar gezegd: duidelijk aangegeven dat 1 augustus delen van koperslasten zou betekenen? Dan zou het hun fout zijn. Daar kun je de makelaar op aanspreken! Hebben wij ook een keer gehad, toen nam de makelaar ons bod verkeerd over, en benadeelde ons voor 750 gulden. (peanuts natuurlijk, op de prijs van een huis, maar het is wel geld )Maar ze hebben het wel goed gemaakt. (door een aankoopkeuring te bekostigen)
Jullie hebben niet 3 mnd dubbele lasten extra. Jullie hebben nu gewoon je lagere hypotheek. Anders had je extra kosten gehad mbt de huur. Je zit ws net zolang ergens anders om de boel in te richten als je nu in je eigen huis zit. Misschien wel korter, want haast! En zij willen zelfs wel eerder dan 1 augustus, als dat lukt. je zit dus op minimale dubbele lasten. Plus maar 1 keer verhuizen, plus geen opslagkosten.

Mare

Mare

05-03-2009 om 12:44 Topicstarter

Lasten

Tot nu toe deed ik alle contacten met makelaar.
Omdat ik gisteren erg drukke, rommelige dag had manlief gezegd dat hij maar met makelaar moest bellen. En hij weet zelf ook niet meer precies hoe hij het gezegd heeft...
Volgens hem heeft hij het 2e scenario aangegeven als zijnde, noodscenario om in 't achterhoofd te houden. En iets gezegd als 'als zij die maanden elders willen overbruggen, zou ons voorstel zijn om ook dan de extra te maken kosten te delen, zoals bij ons die 7500'. Zoiets. En die 7500 is een 'vast bedrag' geworden kennelijk in het gesprek tussen makelaar en koper. Jouw term 'koperslasten' is veel duidelijker. Maar ja, nu wellicht wat laat om daar mee te komen. Denk dus niet dat we makelaar daar op aan kunnen spreken ...
Kopers zijn al best eind met ons meegebogen (en wij ook wel met hun hoor). Makelaar zegt dat koper in veronderstelling is dat dit definitieve ok was van hun kant dus dat we nu een overeenkomst hebben zeg maar. Nu weer terug gaan met (relatief kleine) wijziging.... het zijn aardige mensen maar je weet maar nooit of ze dan toch niet ineens zo balen dat ze afhaken. En dat willenwenie natuurlijk

Met dubbele lasten bedoel ik; nu tikt iedere maand de nieuwe hypotheek, de oude hypotheek en de overbrugging. Als we opleveren, vallen die laatste 2 toch weg? Of is dat alleen de overbrugging, want oude hypotheek zit ook in nieuwe hypotheek ingebouwd? Ik blijf het ingewikkelde materie vinden ....

Extra verhuizing, opslag... dat valt idd allemaal weg.
Zal makelaar vragen hoe we naar formulering kunnen die inhoudt dat koopprijs 335.000 is, oplevering 1 augustus, en dat per juni, juli en aug dus 1250,-/maand door ons betaald wordt. Kunnen we dan toch per 1 juli overdragen bijv. dan scheelt dat 1250,- euro. En dat is toch een heel flink bedrag, toch?

Zal ik je mijn herder toesturen Ishtar?? Wie weet werkt hij bij jou nog harder omdat hij verder van z'n stalgenootjes is ?

ishtar

ishtar

05-03-2009 om 13:06

Hahaha

nee, hou die herder maar Die heeft voor jou al zo hard gewerkt dat ie eerst wel mag bijkomen
Nieuwe hypotheek? Nu al? Alleen nog bouwrente toch? Maar verder: nu is de situatie dus nieuwe hypotheek, oude hypotheek plus overbrugging. Dan wordt het nieuwe hypotheek plus huur. en die huur is hoger dan die oude hypotheek plus overbrugging. Dus er vallen er wel 2 weg, maar je krijgt er de huur voor terug. (plus verhuiskosten extra, plus opslag extra, plus werkgeversgebeuren voor je studie (wat kost dat, geld plus tijd? tijd is uren, kost ook geld)) Dus je 'bespaart' nu huur - (hypotheek plus overbrugging), plus verhuiskosten, opslagkosten en de kosten die je extra voor je studie zou hebben. Ik meende dat dat totaal de kosten waren die jullie samen gezet hadden op 7500.
Probeer een formulering te vinden waarin staat dat bij opolevering in aug het bedrag 335 min de "tegemoetkoming in huurkosten' is. Dus een bedrag noemen. En dat bij oplevering eerder er 1250 p mnd (of 625 per 2 weken) "weggevallen tegemoetkoming in huurkosten' bij de prijs opkomt. Of zoiets.
Jammer dat je man niet meer precies weet hoe hij het gezegd heeft, maar ik zou ook niet meer teruggaan naar de koper met een verandering.

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 15:59

Mare

Ik kan je niet volgen en volgens mij vergeet je soms essentiele stappen. Hoe ik er ook tegenaan kijk; ik kan me niet voorstellen dat je 7500 euro aan extra kosten kwijt bent om drie maanden ergens anders te gaan zitten.

"Weet niet meer of ik dat al gepost had maar onze huidige kosten zijn vrij laag doordat we nu een heel lage hypotheek hebben. Althans, voor dit huis, het nieuwe huis is een heel ander verhaal . Het is dus altijd (veel) voordeliger voor ons om hier te blijven, want aan huur zijn we zo\'n 4x dat bedrag kwijt. Wel kunnen we de maandelijkse betaling voor het overbruggingskrediet ook verrekenen. Concreet zal het neerkomen op feit dat kosten huurwoning minus huidige hypotheek/overbruggingskrediet zo\'n 800-1000 extra (dus dan is het voordeel al verrekend!) kost aan huurkosten."

Je maakt, denk ik, ergens een denkfout. Als je nu een goedkope hypotheek hebt en straks een hoge hypotheek, betekent dat per definitie dat je ook een erg hoge overbruggingshypotheek hebt. Je betaalt in de drie maanden dat je blijft zitten je gewone hypo, nieuwe hypotheek en overbruggingshypotheek. Als je ergens anders gaat zitten betaal je de gewone hypo en de overbruggingshypotheek niet.

Je zegt dat je 4x zo veel kwijt bent aan huur dan aan je huidige hypotheek. Stel hypotheek is nu 250 euro en je huur is 1000 euro. Ik gok dat je overwaarde minimaal 100.000 euro bedraagt, je overbruggingskrediet is dan 666 euro bruto per maand, netto 400 euro per maand.

Het verschil is dus nog maar 350 euro per maand. Het verschil kan nog kleiner zijn als je nog een deel overwaarde overhoudt totdat je nieuwe huis betrekt.

Het lijkt me sterk dat je 6000 euro kwijt bent aan extra verhuiskosten (nogmaals bij mijn vriendin was dat 500 euro extra). Bemiddelingskosten kun je ontlopen door op zoek te gaan naar een particulier huis (er staan nu veel huizen vrij omdat mensen met twee huizen in hun maag zitten).

Nivea

Nivea

05-03-2009 om 16:06

Mare

"Met dubbele lasten bedoel ik; nu tikt iedere maand de nieuwe hypotheek, de oude hypotheek en de overbrugging. Als we opleveren, vallen die laatste 2 toch weg? Of is dat alleen de overbrugging, want oude hypotheek zit ook in nieuwe hypotheek ingebouwd? Ik blijf het ingewikkelde materie vinden ...."

Als je je huidige huis oplevert valt de oude hypotheek en de overbruggingshypotheek weg. Daarom denk ik dus ook dat je een rekenfout maakt. Wel of geen overbruggingshypotheek scheelt honderden euro's per maand.

Tel de overbruggingshypotheek (die stijgt naarmate er meer geld uit depot wordt opgenomen) en je huidige hypotheek bij elkaar op. Als je voor dit bedrag een huis kunt huren, dan is het budgetneutraal.

Kun je niet het huis van de kopers huren?

"Zal makelaar vragen hoe we naar formulering kunnen die inhoudt dat koopprijs 335.000 is, oplevering 1 augustus, en dat per juni, juli en aug dus 1250,-/maand door ons betaald wordt. Kunnen we dan toch per 1 juli overdragen bijv. dan scheelt dat 1250,- euro. En dat is toch een heel flink bedrag, toch?"

Wat wil je nu precies? Je huis officieel verkopen per 1 juli en dan aan de kopers huur betalen. Als de kopers een beetje bij de pinken zijn, doen ze dit niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.