Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Helena

Helena

21-08-2016 om 18:07

Eis van vrienden


Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 09:47

Slecht mens

Op de vraag of je slecht bent als je zegt dat je bio-eten serveert: ik heb erover nagedacht. Slecht niet, maar als je je gasten vaker tegenkomt, kan het zomaar zijn dat ooit uitkomt dat je ze gewoon niet-bio hebt voorgeschoteld. Dus vanwege mijn geweten én het gevaar dat ze er ooit achterkomen, zou ik het niet doen. Misschien zou ik wel zo 'slecht' zijn als het een eenmalige happening is met gasten die je verder nooit meer ziet. Maar dat zal ik nooit weten .

Astrid

Astrid

23-08-2016 om 10:19

Zou

Zou ik niet doen, gewoon eerlijk zijn..ik ga niet aan je eis voldoen.

Wat Vesper zegt daar is eens een docu over geweest. Groente uit het buitenland waar gewoon een ander of geen zakje omgaat/zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-08-2016 om 11:32

Ely

"Biologische vrienden ) Aan wat voor kriteria moet je als mens voldoen om biologisch als stempel te mogen dragen?"

Pas op met dat soort opmerkingen. Ik maakte pas net zo'n grapje over iemands 'vegetarische dochter' en werd prompt voor trol uitgemaakt!

Caesar

Caesar

23-08-2016 om 12:27

Inderdaad Taruh

Ik was met stijgende verbazing de reacties aan het lezen. Kennelijk zijn veel mensen er zich niet van bewust dat je niet wegkomt met biologische producten als iemand vraagt om biologisch dynamisch. Dat laatste is echt een soort religie met allerhande rituelen en niet-wetenschappelijke onzin.

Jaina

Jaina

23-08-2016 om 12:34

Silone

Nee dat zou ik niet doen. Als ik geen biologisch-dynamische producten kan of wil kopen dan zou ik dat eerlijk zeggen. Ze kunnen dan zelf bepalen of ze alsnog komen eten of niet.

Fransien

Fransien

23-08-2016 om 15:27

Inderdaad

Voor een allergie wring ik mij in bochten, vegetarisch kook ik graag en desnoods een apart pannetje. Maar zoals een nogal fanatieke collega die mij meldt dat groente en fruit uit de moestuin van mijn ouders (totaal onbespoten) toch gif bevat omdat de stalmest niet van biologische koeien komt, dat gaat mij te ver.
Ik had pruimen meegenomen naar het werk, mijn ouders kwamen er in om en hadden ook maar behoefte aan zoveel potten jam. Hij weigerde, was van een verkeerd ras, niet biologisch, zeker niet biologisch dynamisch, en hij wenste geen gif in zijn lijf.
Voor deze persoon wens ik nooit te koken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2016 om 16:43

Vind je Kaaskopje?

Ik vind het eigenlijk maar een rellerig popi jopi flutstukje dat appels met peren vergelijkt.
Er komt namelijk nog veel meer bij kijken dan hier in een notendop uiteen gezet wordt. Ik heb geen zin om alle scheve vergelijkingen hier op een rijtje te zetten, maar de conclusie zou volgens mij toch moeten zijn dat biologisch beter is als er veefstandig mee omgegaan wordt. En dierenwelzijn wordt voor het gemak maar even over het hoofd gezien.

Fanatiek

Je hebt er vast ook fanatieke types tussen, soms alleen maar wat in het begin als ze er mee beginnen, later wordt het meestal wel weer wat schappelijker. Consequent kun je toch niet zijn en het is een goed streven.
Omstanders maken er soms juist een poppenkast van. Net als met religie. Als je dit zegt dan moet je ook consequent zijn in dit en dit en dat.
Om die reden is zoon gestopt met vegetarisch eten, vanaf 4-12 jaar. Teveel commentaar op wat hij nu weer inconsequent zou doen.
Gewoon leven en laten leven lijkt mij goed genoeg.

Flexitarier

Dat was voor het begrip 'flexitarier'gemeengoed werd. Misschien kun je eerst nog vragen of de vriend wel een flexi bio dynamo is.

Lente

Lente

23-08-2016 om 22:01

Dierenwelzijn

Dierenwelzijn is de enige reden dat ik kies voor ander vlees of eieren, bijvoorbeeld biologisch of beter leven sterren.
Die reden vind ik duidelijk en is voor mij een bewuste keus.
Biologische groente geloof ik niet zo in.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gast daarom vraagt, laat staan de dynamische versie, wat dat ook betekent.
Wel vegetarisch. Dat vind ik prima. Hier één veganistische bezoeker die bij een etentje niet verwacht dat ik veganistisch kook (er zijn dan meer mensen aanwezig waar hij de enige veganist is). Hij kan zich vinden in vegetarisch op die dag.

On topic antwoord

Silone, ik vind het niet heel slecht om die (pretentieuze) gasten niet-bio als biologisch eten te slijten. Je berokkent ze geen schade, biologisch is niet giftiger of ongiftiger dan biologisch eten, het is alleen maar beter voor het milieu. Je gaat mensen met een voedselallergie niet iets voorzetten waarvan je weet dat ze er allergisch voor zijn, want dan worden ze ziek door jouw toedoen.

Die biotypes zullen het vast wel vreselijk vinden als ze er achter komen dat ze niet-biologisch voedsel hebben gegeten, net als vegetariërs als blijkt dat de soep toch op runderbouillonbasis is of veganisten die een gerecht met gewone room in plaats van plantaardige room hebben gegeten. Mijn persoonlijke, niet objectieve oordeel is dat ik dat van vegetariërs en veganisten beter kan begrijpen dan van die biozwevers. Ik zal vega's dus niet stiekem vlees of dierlijke producten serveren.

Praktisch gezien vind ik het ook van een andere orde, voor die biotypes moet je speciaal duurdere producten kopen als echt elk ingrediënt biologisch moet zijn, bij vegetariërs en veganisten hoef je niks speciaals te kopen, juist alleen maar iets achterwege laten.

Dikke kans dat die bio's instemmend knikken als jij van je generieke prakje zegt dat je toch echt het verschil proeft ten opzichte van niet-biologisch eten en er meer smaak zit aan biologische producten.

skik

bieb63

bieb63

23-08-2016 om 22:44

het is niet zo simpel: biologisch en/of vegetarisch

Biologisch: oké je kunt bio groente kopen en bio vlees voor die keer. Zou moeten kunnen. Maar hoe zit het dan met AL die andere ingrediënten/kruiden enz die je gebruikt? Moet je dan voor het beetje gedroogde tijm, ook voor die gelegenheid een potje bio tijm kopen (of peper, of melk, room, nootmuskaat, paprikapoeder enz enz enz enz).

Vegetarisch: Oké geen vlees. Kan best met een beetje fantasie. Maar mag kaas wel? Of room? enz. En vergeet niet de bouillon wat je mss voor je vegetarische gerecht gebruikt zoals bijv. een pompoensoep. Dat is gemaakt van merg of zoiets.

Kortom: hoe ver ga je?

Wel simpel

Nou heb ik makkelijk praten, want wij koken en eten meestal vegetarisch. Ik heb dus nooit runderbouillon maar groentenboullionblokjes in huis. De ene vegeratiër eet wel gewone kaas, de ander alleen kaas gemaakt met plantaardig stremsel. Da's toevallig ook meestal biologische kaas. Maar goed, een veganistisch maal kan je makkelijk maken: couscous met groenten en kikkererwten, of chili zonder gehakt. Zit je aan alle kanten goed en kan zonder bijzondere kookvaardigheden en is te maken met goedkope basisartikelen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2016 om 01:24

Ginny

Dat neemt niet weg dat ík het een interessant artikel vond. We hoeven het daar niet over eens te zijn. Jij ziet het als rellerig stukje, ik zie het als stukje van mensen die vooral biologisch eten, maar zo hun kanttekeningen hebben.

Dierenwelzijn

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/4362225/2016/08/22/Biologisch-De-boer-wil-wel-nu-de-consument-nog.dhtml
Toevallig ook in Trouw. En op de Friese zender.

http://www.npo.nl/fryslan-dok/06-08-2016/POW_02993258
Over de problemen die weidevogels hebben met intensieve landbouw.

vlinder72

vlinder72

24-08-2016 om 09:20

liegen

Ik zou niet liegen maar wel aangeven dat ik best biologische producten wil halen maar niet biologisch dynamisch (te duur en ik doe alleen boodschappen in een supermarkt)

Chloe

Chloe

24-08-2016 om 09:39

verbaasd

Het verbaast mij trouwens dat mensen die biodynamisch eten/leven bij anderen die niet gewoon zijn biodynamisch te eten, willen/gaan eten.

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 11:34

skik

Dat is nou net het punt. Groentebouillon is niet per definitie vegetarisch.... Voor de binding wordt vaak gelatine gebruikt en ook andere dierlijke producten. Er bestaat zeker wel vegetarische groentebouillon, maar dat is niet per definitie de standaard die jij in huis hebt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-08-2016 om 14:47

groentebouillon

Als je het echt volgens de vegetarische regelen der kunst wilt doen, maak je die toch zelf

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 15:48

natuurlijk Sally

Maar het gaat er om dat als je vegetariërs te eten krijgt (overigens ging de topic over bio en dat is nog veel lastiger als álles bio moet zijn), de niet-vegetariër vast wel iets weet te verzinnen voor een gerecht zonder vlees, maar zich normaliter niet zal realiseren dat in veel producten die je gebruikt (zoals ook groentebouillon) dierlijk spul in kan zitten. Dus ongemerkt gaat er misschien toch het e.e.a. in het eten wat de vegetariër niet wil. En bouillon gebruiken veel mensen niet alleen voor soep, maar bijv. ook vaak om een gerecht net iets meer pit te geven (strooibouillon bijv.).

Nee hoor Bieb

Runderbouillonblokjes bevatten gelatine omdat dat in de botten van het vlees waar de bouillon van getrokken wordt aanwezig is. Bij groentebouillon is dat niet het geval, alle groentebouillonblokjes zijn vegetarisch, of het nou AH huismerk, Maggi of Knorr is, die zijn allemaal zonder gelatine.

skik

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 17:19

kan skik

Misschien is dat (inmiddels) zo. Maar zou jij een vegetariër niet gewoon een lekker puddinkje aanbieden? Zou jij, als niet-vegetariër er maar een seconde over nadenken dat daar gelatine in zit? Ik niet, ik zou denken: geen vlees, punt. Of witte bonen in tomatensaus, daar zit ook een dierlijk aftreksel in.
Mij zou het worst wezen hoor, maar wat ik bedoel: als mensen echt vegetarisch willen eten, dan zullen de meeste gastvrouwen/mannen volledig in de mist gaan, zonder daar erg in te hebben. Er zitten in zóveel producten iets dierlijks waar wij, i.i.g. als niet-vegetariër, totaal geen weet van hebben

Je vrienden

Vaak is dat allang een keer voorbij gekomen als je vrienden hebt in die richting en ook dat het in zo'n geval niet steekt als het niet helemaal precies lukt. Niet iedereen is een fundamentalist.
Ik weet nog dat als je per ongeluk op de Joodse afdeling in het ziekenhuis een dieetfout of serviesfout maakte in de scheiding van vlees en melk werd het ook vergeven, tenzij men orthodoxer was, maar die zorgden zelfs in het ziekenhuis voor eigen voedsel.
Echte voedselfundamentalisten zijn er vast ook maar ik ben ze nog niet tegengekomen. Wel mensen die het ook leuk vinden als jij je er zelf ook in verdiept en eens wat wil proberen.

Bieb

"kan skik. Misschien is dat (inmiddels) zo" Het kan niet alleen, het is gewoon zo. Altijd al. Ik denk dat je in de war bent met runderbouillon.

Van witte bonen in tomatensaus waag ik ook te betwijfelen of er dierlijke producten zijn gebruikt bij de bereiding als er op zoveel vegetarische websites zoveel recepten staan met witte bonen in tomatensaus uit blik. Maar ik heb geen blik in de voorraadkast staan om te checken.

Ik denk dat als ik een vegetariër een pudding serveer waar gelatine in zit, die gast al nattigheid voelt en vriendelijk bedankt onder hem mom van vol zitten. Maar goed, wat probeer je nu eigenlijk te zeggen, dat vegetarisch koken lastig is en vol valkuilen zit? Valt reuze mee hoor.

skik

mijk

mijk

24-08-2016 om 18:30

ik maak graag gado gado voor vegetarische gasten e

En over de trassi in de satesaus overleg ik dan even. Biologisch dynamisch valt voor mij toch in de categorie: Heb je ook een schoteltje melk voor onze kabouter!

Yta Chalne

Yta Chalne

24-08-2016 om 19:18

grinnik

Melk voor de kabouter, hoe heerlijk antroposofisch

Caesar

Caesar

24-08-2016 om 19:40

Msg

Meeste groentebouillons zin tegenwoordig wel vegetarisch. Maar toch is niet iedereen blij met alle ingelredienten van bijvoorbeeld Knorr bouillon blokjes. Daar zit msg in als smaakversterker. In sommige kringen doen daar over vreemde verhalen de rondte en wil men dat niet eten.

bieb63

bieb63

24-08-2016 om 20:04

Nou, kijk dan eens hier

De bewuste vegetariër zal dat weten (neem ik aan), maar wij niet-vegetariërs weten dat niet:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3717315/2014/08/13/Lijst-met-producten-met-verborgen-dieren-volgens-Foodwatch.dhtml

Tja Bieb

Als je gewend bent aan uitsluitend Hollandse pot en je krijgt ineens een vegetarische vraag dan sta je wel even met je handen in het haar.
Als je jezelf daar toch al in hebt verdiept vanwege eigen dieetwensen, de noodzaak van etiketten lezen bijvoorbeeld en artikelen, en dan ook nog eens in verschillende kringen op school en werk en bij familie, en vrienden, andere zaken tegenkomt, dan kun je daar op een gegeven moment echt wel een soort soep van koken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.