Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teuntje

Teuntje

20-03-2018 om 21:48

Elektrische fiets

Oftewel een E-bike zoals ze tegenwoordig heten. Ik denk dat ik er toch maar een wil aanschaffen. Maar welke? Ik hoor graag of er hier ervaringen zijn met merk, type, soort aandrijving en wat er allemaal nog meer te kiezen valt.
Wie heeft er een en heeft daar een mening over?


Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2018 om 22:07

E-bike

Mijn partner heeft recent een Batavus e-go 'dinsdag' gekocht. Gekke naam maar mooie fiets. Ze vond dat de fijnste van de modellen die ze geprobeerd had. Heeft een zgn. middenmotor voor meer stabiliteit.

mening

Ja, ik heb er wel een mening over.

Als je niet bejaard en/of gehandicapt bent, en niet meer dan -zeg- een kilometer of 20-30 per dag hoeft te fietsen: niet doen! Het is het begin van het einde van je conditie. Een normaal mens kan namelijk ook prima toe met een gewone fiets.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-03-2018 om 22:28

Ik heb geen E-bike maar wel een mening. Als je zo'n fiets gaat gebruiken in plaats van je auto, prachtig. Maar als je hem gebruikt in plaats van je gewone fiets terwijl je gezond genoeg bent om gewoon ' ouderwets' je eigen energie in trapktacht om te zetten, dan lijkt het me goed je aankoop te heroverwegen,

De zorg om het gebruik van energie kunnen we afschuiven op anderen( politiek, economie, wat niet al) maar volgens mij getuigt het van empathie met de na ons komende generaties zorgvuldig om te gaan met energie en niet allerlei verbruik te scheppen wat totaal niet nodig is.

Zelf fietsen doet trouwens meer voor je conditie dan het windje mee uit de batterij. ( batterijen recyclen is helemaal niet zo simpel, en ze gaan minder lang mee dan je E- bike zelf )

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 01:31

Gelukkig mag je zelf beslissen

wat een Hollands vingertje nou toch weer. Ze vroeg om gebruikerservaringen, niet of het goed voor haar conditie of het milieu is. Sinds ik astma heb, vind ik fietsen met wat hulp best fijn. Je kunt ook lopend aan je conditie werken.

Wij hebben een geërfde Stella fiets en ik vind het heerlijk. Hij doet het zonder morren en als er iets gerepareerd moet worden komt er een 'mannetje' van Stella aan huis. De kosten daarvan vallen heel erg mee. Ik hoop dat de accu nog een tijdje meegaat, want een nieuwe is inderdaad nogal prijzig.

De fiets is eigenlijk van man. Het scheelt fijn als hij door een tunneltje moet fietsen. In de zomer maakt hij er lange tochten mee, iets wat hij zonder accu niet meer deed. Ik fiets er ook op rond, maar gezien de staat van mijn ogen wordt dat steeds minder. Wat me opvalt is dat omdat de fiets ook zonder veel inspanning wel vooruit gaat, ik iets beter kan opletten op wat er naast me gebeurt. Vroeger was dat een automatisme, maar tegenwoordig moet ik er echt aandacht aan besteden.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2018 om 07:11

Daar gaan we weer

De eco-calvinisten komen weer te voorschijn om je te vertellen waar je wel of niet je geld uit mag geven. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jaloezie daar ook een rol in speelt, kost al snel 2 mille zo'n ding.

Ik vermoed dat de e-bikes (ik zal er zelf ook een moeten kopen om mee te kunnen komen) in dit huis aanzienlijk vaker gebruikt zullen worden dan de gewone fietsen en het gebruik van onze twee auto's dan zal verminderen.

Onze respectievelijke werkplekken zijn nl. zover verwijderd dat fietsen niet echt een optie is. Te ver en met een extra barrière tegen het einde. Je komt drijfnat aan kan ik je vertellen.

Bovendien heb ik wel eens begrepen dat (regel)matige beweging belangrijker is dan intensieve beweging. Die gewrichten kunnen ook kapot namelijk en dat is ook geen pretje.

Mag het dan van de eco-farizeeers?

Ebike

Oei dan zullen ze me hier wel heeeeel slecht vinden.
Verschillende elektrische fietsen hier. Zoon( even voor daar over gevallen wordt...zonder kán hij niet de kilometers naar school fietsen)had er een met voorwiel motor, was een batavus lento maar dat was de miskoop van de eeuw. Zo gauw het wat kouder werd hield deze er mee op. Ook geen vering in het stuur etc, dat zou ik nu niet meer doen. Zelf doen dan mn polsen te zeer.Een met achter motor van ouders gekregen toen zij een nieuwe kochten, daar fietst zoon nu op. Deze sparta doet het ondertussen al een jaar of 9.

Ik heb zelf een Gazelle M8 met middenmotor dus,ivm stabiliteit. Ik vind t prettig fietsen, mijn gewrichten ook en ik fiets hierdoor wel veel meer. Voorwiel motor vond ik te zwaar en deed zeer aan mn polsen,moest te veel corrigeren. Mijn fiets heeft wel veel uitval,staat nu ook weer bij de fietsenmaker met een motorstoring. Dat is echt wel een groot minpunt.

mwah

Het gaat mij niet om geld of milieu, maar wat is er mis met gewoon fietsen?

Nogmaals, als je bejaard bent of door een aandoening niet goed meer kunt fietsen is het wat anders. Daar zijn die dingen ook ooit voor ontwikkeld natuurlijk. En de enkeling die er de 30km naar zijn werk op fietst en daarom niet de auto pakt. Goed plan.

Maar tegenwoordig rijdt echt jan en allemaal op e-bikes en dat vind ik persoonlijk niet echt een gezonde ontwikkeling. En jammer ook, want fietsen is geen erg belastende vorm van beweging en je onderhoudt er toch een beetje een basisconditie mee.

Bo

Bo

21-03-2018 om 09:13

ik lees mee

Ik wil nl ook een kopen. Maar wel een beetje hippe variant. Die van Cortina vind ik er leuk uit zien, maar is het kwalitatief ook goed?

Verder kunnen we elkaar overal wel op aanspreken maar volgens mij gaat dit topic daar helemaal niet over.

Dees

Dees

21-03-2018 om 09:50

Sneller

Nou ik kan me wel voorstellen dat je voor kortere afstanden ook een e-bike zou willen. Een afstand van 5 km kan al een flinke opgave zijn met de flinke stormen die we in Nederland hebben. Daarnaast zou het ideaal zijn als je net even wat sneller van werk, naar de school van je kinderen kunt komen.

Zo'n e-bike is wel heel diefstalgevoelig dus als je even naar de stad wilt om te winkelen of even gewoon boodschappen wilt doen moet je wel flinke sloten meenemen.

Kaori

Kaori

21-03-2018 om 10:02

als eco calvinist

kan ik alleen maar voor zijn als het een auto vervangt natuurlijk.

Aan de andere kant het gezondheidsaspect als je je autokilometers er niet mee verminderd en je op dit moment gewoon goed kunt verplaatsen met een gewone fiets zou ik ook niet snel op een e-bike over gaan. Heeft niks met financiele jalouzie te maken, ik kan zo'n ding makkelijk betalen.
Waar ik als eco-Calvinist bij een auto ook nog de mogelijkheid tot delen zie, zie ik die bij een fiets toch minder. Een fiets is toch iets persoonlijks, zithouding, gewicht, afmetingen en hij moet gewoon gelijk beschikbaar zijn.

Wat ik wel merk onder collega's die ongeveer 10 tot 20 km moeten fietsen dat het hier in de randstad wel echt de auto vervangt. Door alle files ben je sneller met de fiets.

Onze werkgever is er ook op voorbereid, er zijn nu in bijna alle gebouwen douches en kluisjes beschikbaar zodat je ook eerst even kunt douchen/opfrissen. Je merkt dat daar ook na de lunchpauzes gebruik van wordt gemaakt want men gaat een rondje hardlopen in de pause. Eerst konden we voor douches alleen bij de fitness-zaal terecht.
Dat is wel een voordeel van een groot bedrijf natuurlijk.

Er zijn diverse collega's die overgestapt zijn op de speed-pedelec (officieel een bromfiets) voor de afstand 25-30 km. Die fietsen zie je dan ook in het kantoor aan de lader staan. Deze collega's geven wel aan dat het lastig is want eigenlijk te langzaam voor de weg maar te snel voor het fietspad. En omdat het niet echt herkenbaar is als bromfiets vinden automobilisten dat je op het fietspad moet en dat laten sommigen nogal duidelijk merken. Het is niet echt een fiets voor de kleine stukjes in de stad.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 10:51

Scooters

Als je de statistieken er op na slaat, zul je zien dat bromfietsen, waaronder ook scootermodellen, flink aan populariteit hebben ingeboet. Dat zal voor een groot deel te maken hebben met het feit dat je daar ook een rijbewijs voor moet halen. Dat kost geld, moeite en dat naast de aanschafkosten van de scooter. Nee, dan liever al jong op rijles, zodat je zo snel mogelijk een auto kunt kopen, of van je ouders kunt leven.

Ik heb ooit een Spartamet gehad, daar zat ook een kentekenplaatje op, omdat het een serieuze motor op benzine had (dat was wél regelrechte vervuiling). Maar omdat ik boven een bepaalde leeftijd was, kreeg ik het rijbewijs zomaar gratis in de schoot geworpen. Dat is later afgeschaft. Dus als je toename van e-bikes, naast de afname van scooters zet, dan valt het allemaal best mee. Fietsen is zeker gezond, dus ook als je met hulp van een accu fietst. Elke vorm van buiten in beweging zijn is meegenomen, ook als je je niet de rode konen en het rambam hoeft te trappen. Het riekt m.i. wederom naar de calvinistische aard van ons volkje, als je van mening bent, dat je je het te gemakkelijk zou maken met een e-bike. Je leeft ook echt niet langer zonder e-bike, dus met 'echte' fiets. Als je denkt van wel, kijk dan even hier:

https://www.indexmundi.com/map/?v=30&l=nl

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 10:52

je ouders kunt leven

= lenen... uiteraard

Vogel

Vogel

21-03-2018 om 11:03

Hahaha!

Vraag je advies over een fiets, krijg je er ongevraagd gezondheidsadvies bij. Altijd wat hier.
Misschien moeten we de redactie maar eens vragen de naam ‘forum’ te wijzigen in ‘schoolplein’. De luizenmoeder is er niets bij!

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 11:17

Vogel

Ik zou me zeer thuis voelen onder het kopje 'schoolplein', Triva o.a. zal dat snappen .

Anderen hebben al voor je getest

Volgens mij hebben zowel de ANWB als de ENFB vergelijkende testen uitgevoerd. En misschien de consumentenbond ook wel. Ik zou daar eens naar gaan kijken. Ze zijn nogal prijzig inderdaad, dus je wilt wel even goed nadenken voor je zo'n bedrag uitgeeft. Bedenk ook dat het diefstalrisico van die dingen behoorlijk is.

Voor zover ik weet heb je ze met en zonder afneembare accu's, ook iets om op te letten want waar hang je zo'n ding aan het stopcontact (niet iedereen heeft een inpandige berging met electra). En wat is de actieradius?

Wat gezondheid betreft: gewoon fietsen is beter voor je gezondheid dan electrisch fietsen. Electrisch fietsen is dan weer beter dan niet fietsen . Dus als je gezondheid meespeelt in de overwegingen is de vraag waar die e-bike voor in de plaats komt.

Een vriendin van mij heeft (onder andere) een longaandoening. Bij haar komt de e-bike in de plaats van niet-fietsen, want als haar bike niet e was kreeg ze m niet tegen de wind in of tegen een brug op en moest ze alles met de auto doen. Zelf heb ik gelukkig (nog) geen gezondheidsklachten en doe ik mijn dagelijkse 17 forenskilometers op een niet-electrische en loodzware Azor. Dat gaat wel minder snel dan op een e-bike (ik word geregeld door mensen met zo'n ding ingehaald) maar die tijd spaar ik dan later in de week weer uit omdat ik van mezelf nu niet naar de sportschool hoef

Groeten,

Temet

snelheid

Overigens lijkt het snelheidsvoordeel van een e-bike me in stadsverkeer weer zeer betrekkelijk, want door drukte en veel stoplichten kan je daar vaak helemaal niet hard. Wel kost dezelfde snelheid natuurlijk minder moeite met electrische ondersteuning. Voor wie grotere afstanden (deels) in buitengebied fietst is het natuurlijk wel prettig dat je op zo'n ding fluitend de 20-25 km per uur haalt, dat schiet lekker op.

Groeten,

Temet

en voor de goede orde

Die 17 kilometer die ik noem is in totaal. Moest ik 17 kilometer enkele reis, dan had ik vermoedelijk wel een electrische fiets. Dat niet ten onrechte de indruk ontstaat dat ik echt stoer ben.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-03-2018 om 11:46

Wat is er mis met gewoon fietsen ?

Je wordt tegenwoordig meewarig aangekeken als je als vijftiger geen e-bike hebt. Nu kan ik wel voor farizeeer worden uitgemaakt, kan ik best tegen, maar het verwondert me dat niemand kennelijk bezwaren heeft om meer electriciteit te verbruiken dan nodig (!) is.

Uiteraard ben ik blij voor iedereen die dankzij een e-bike meer bewegingsvrijheid heeft, echt, maar ik snap niet dat gezonde tieners die anno nu dankzij alle computers meer zitten dan de jeugd van dertig jaar geleden een e-bike krijgen voor de rit naar school.

Diefstalgevoelig is een e-bike zeker. Als je voor een ritje supermarkt/kapper/sportschool een ' ouderwetse ' fiets achter de hand houdt is dat handig. Maar tegelijk zal het steeds lastiger worden hem inderdaad te gebruiken.

Gemak dient de mens, luidt het gezegde. Maar alle energie die ons gemak kost, wordt een levensgroot vraagstuk waarmee we onze kleinkinderen opzadelen.

De volgende

Ik fiets graag en bijna dagelijks een of meerdere keren. Dat is vanwege mijn chronische aandoening nogal handig. Lopen en staan gaan gewoon minder goed.
Ik denk wel vast aan een electrische fiets. Maar ik stel het nog even uit.

Ik heb inmiddels wel een lichte driewieler gezien met lage instap met een motortje dat je eraf kunt halen en zonodig aan kunt zetten, inderdaad bijvoorbeeld als je een brug over moet.

Die fietsen worden ook steeds goedkoper.

Een zware fiets vind ik lastig. Als je een lekke band hebt of zoiets is het een veel groter gedoe om de fiets bij de fietsenmaker te krijgen.

Ebikes zijn op het fietspad voor mij net iets handiger in het verkeer dan racefietsen die je passeren, die laatsten komen vaak al bellend en heen en weer bewegend aan en je verstijft van de kouwe drukte. Het nadeel is dat je de snellere ebikes niet altijd tijdig hoort aankomen als ze langs je scheuren.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2018 om 11:53

Temet

Gelukkig maar, want ik vind 17km enkele reis met berg aan het einde te ver (en ik heb het echt geprobeerd). Douchen en verkleden vind ik geen optie, teveel gedoe.

Als ik mijn e-bike heb ga ik waarschijnlijk alleen met mooi weer en niet te koud op de fiets, want zo ben ik dan ook wel weer.

Maar 25km/u is niet zo hard hoor zelfs niet in de stad. Ik heb wel eens een weekje op een leen e-bike gereden en merkte dat ik sterk geneigd was harder te willen dan de limiet. Er is dan ook een redelijke kans dat ik 'm ga 'opvoeren' als ik 'm heb.

Opvoeren zorgt ervoor dat de bike 'denkt' dat-ie half zo snel rijdt waardoor de trapondersteuning ook boven de 25km/u blijft werken. Dan kun je dus in theorie tot 50km/u rijden.

Dees

Dees

21-03-2018 om 12:10

Ad Hombre

Zo een heb ik ook zien rijden ja, die kwam naast mij rijden toen ik op een binnenweg reed. Hij reed zonder helm of wat dan ook en verderop werd de weg geblokkeerd, hij was te druk automobilisten uit te lachen omdat de geen 60 konden maar 45 ofzo, hij zag zijn blokkade dus te laat.

Gelukkig was er al een ambulance ter plekke die hem direct kon behandelen, ik vermoed echter dat zijn leven redelijk veranderd is sinds die dag.

Maar goed de vraag was wie er ervaringen heeft met e-bikes. Mijn schoonmoeder heeft er dus een en zij kan door die e-bike nu heerlijk einden fietsen en shoppen in steden waar ze nooit kwam.

Marinade

Marinade

21-03-2018 om 12:38

Azor

Ik ben van de OO Azor-club
Sinds kort trotse, jazeker, eigenaar van een donkerblauwe, model Ameland.
Middenmotor en de gebruikelijke 7 versnellingen. Fietskrat voor, tassen achter.
Je moet gewoon trappen, hoor. Het is ondersteuning, de fiets neemt de regie echt niet over. Het gaat alleen wat vlotter en relaxter.
Ik gebruik de fiets voor woon-werk en gewoon stadsverkeer. Op mijn route zit een flinke brug met altijd tegenwind (echt waar, oost-west georiënteerd). Alleen om die brug eens fluitend ipv zwoegend (ga niet zeggen waar, maar wie de brug kent weet wat zwoegen is) op te gaan is mij de uitgave waard.
Voor mij vervangt de fiets zeker de auto (behalve bij slagregens en kou zoals afgelopen week).

Wonderlijk weer, dat elkaar de maat nemen en voor het gemak maar even de e-bikers bejaard te benoemen.
Je zou willen dat alle bejaarden zo hun portie beweging zouden halen. Dat beetje electriciteit... Mijn fiets haalt tussen de 100 en 150 km, dat is 2 - 3 weken. Overigens, ik ben eind 50, werk 5 dagen en fiets in het weekend ook nog wat (film, markt, stad etc.)
En voor diefstal: mijn stad is gezegend met vele gratis stallingen. En een goed slot en een verzekering voor de rest.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2018 om 12:53

Dees

"Zo een heb ik ook zien rijden ja, die kwam naast mij rijden toen ik op een binnenweg reed. Hij reed zonder helm of wat dan ook en verderop werd de weg geblokkeerd, hij was te druk automobilisten uit te lachen omdat de geen 60 konden maar 45 ofzo, hij zag zijn blokkade dus te laat."

Dacht je dat je onkwetsbaar was als je netjes onder de 25 bleef? Met 25 of zelfs 15 kun je ook gewoon doodvallen. Dat is wel een behoorlijk nadeel. Volgens mij is op een fiets (e of niet) rijden sowieso een stuk gevaarlijker dan in een auto rijden. Mensen zien je niet, rijden te dicht langs je. Dat kan inderdaad je leven veranderen. Misschien blijf ik toch maar (relatief) veilig in de auto forensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2018 om 13:31

Wilgenkatje

Op de een of andere manier verbaast het me dat jij hier zo fel op bent. Ik heb in mijn leven zoveel gefietst zonder motor en zo weinig kilometers gereden op zelfgekochte benzine omdat ik geen auto heb, wel tijdelijk de Spartamet, dat ik me niet schuldig voel over het beetje elektriciteit wat we nu aan fietsen besteden. Een ander steekt dat weer in een aquarium, of een complete buitenkamer met verlichting, verwarming en een vijver met pomp in de tuin, of een grote tv op de slaapkamer en dergelijke. Maar ja, dat zie je niet, een e-bike wel. Je hoeft je niet álles te ontzeggen toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2018 om 14:10

Auto veilig

Interessant overzicht van vervoersmiddelen en risico per gereisde kilometer:

http://www.welingelichtekringen.nl/economie/345916/wat-is-echt-de-veiligste-manier-van-reizen.html

Motor/brommerrijden is het gevaarlijkst
Dan te voet en dan de fiets

Teuntje

Teuntje

21-03-2018 om 14:55

O gelukkig

heb ik even verder gelezen dan de tweede en derde reactie en zijn er toch ook mensen die niet helemaal anti zijn. Want nee ik ben niet bejaard en niet gehandicapt en ik fiets geen 30km per dag. Maar toch denk ik erover om mijn weerstand te overwinnen en een flink bedrag aan zo’n fiets uit te geven en ik ga me niet verdedigen. Nou vooruit, ik heb geen wasdroger en ik douche superkort. Ben ik dan een beetje gerehabiliteerd? Ik hoop voor jullie wilgenkatje en jippox dat jullie (nog lang) niet voor de keus komen te staan. Als het simpel kon dan besteedde ik dat geld ook wel anders.
Lilian dank voor je overwegingen. Er zijn tests van de anwb en aanverwanten, maar juist dit soort praktische tips zijn voor mij een handige aanvulling. Let op vering voorin, een voorwielmotor is zwaar. Oke daar ga ik op letten. En verder maar gewoon proeffietsen dan.
Hebben de anti’s trouwens wel eens gedacht aan gewoon gaan lopen? Dat kan ook prima, deed mijn opa ook altijd. Het kost even wat tijd en je moet een paar uur eerder op om op tijd op je werk te zijn, maar bedenk eens wat een grondstof en energie je uitspaart als al die fietsen niet meer gemaakt hoeven te worden. En ook nog eens veel beter voor je conditie. Je bent toch niet bejaard of gehandicapt?

Martje

Martje

21-03-2018 om 15:18

Middenmotor

Ik heb er eentje met een middenmotor. Dat vind ik het fijnste fietsen. Ik heb zelf een accu van 400 watt, maar als ik hem moet vervangen koop ik er een van 500 watt. Nu met de kou merk je dat de accu sneller leeg is.
Eerlijk is eerlijk. Als ik geen gezondheidsklachten had gehad, had ik hem niet gekocht.
Ik ben er zo blij mee. Het geeft me weer vrijheid.
En ik rij nu geen auto meer. Dus dat is weer goed voor het milieu.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-03-2018 om 15:19

Lees nou even joh

Ik ben niet anti. Ik zie de waarde van E-bikes voor een aantal mensen zeker wel!

Ik ben anti-gemakzucht die nare effecten oplevert voor de volgende generatie/mensen ver van hier. En ik voel me in die positie knap machteloos.

Natuurlijk hoef je jezelf niet alles te ontzeggen en natuurlijk hoef je niet te gaan lopen. Ik weet dat allerlei beslissingen op consumentenniveau niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Tegelijk voel ik me soms ongemakkelijk over het luxe bestaan alhier. Als je terugkijkt in je eigen familie, wat een luxe is er bij gekomen in de afgelopen 40, 45 jaar. En ten koste van wat/wie? Alles heeft zijn prijs. Wie gaat die betalen?

Nu ga ik erover ophouden hoor. want inderdaad, TS vroeg goeie tips voor de aanschaf van haar nieuwe fiets. Let op het zwaartepunt van de fiets. En veel lekker fietsweer gewenst.

Martje

Martje

21-03-2018 om 15:30

Wilgenkatje

Ik ben het helemaal met je eens dat er te gemakzuchtig met onze energie wordt omgegaan.
Bij aanschaf van een apparaat oid vraag ik me van te voren af of ik het wel echt nodig heb.

Gemakzuchtig

https://nos.nl/op3/artikel/2034262-waarom-zijn-wij-minder-dik-dan-de-rest-van-europa.html

Natuurlijk zijn er argumenten, ook milieutechnisch en wat betreft beweging, om wel een ebike aan te schaffen.

Maar ik begrijp ook de zorg dat er te gemakzuchtig naar electrische ondersteuning gegrepen wordt.

Juist dankzij ondermeer het fietsen hebben we in Nederland het laagste percentage overgewicht van Europa. Dat wil je ook graag zo houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.