Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energiecrisis en oude woning


Tickel schreef op 11-10-2022 om 19:42:

[..]

Welke lapmiddelen bedoel je?

Bij enkel glas vind ik een tochtstrook wel een lapmiddel, en raamfolie ook. Met radiatorfolie win je ook bijna niks als je huis niet geïsoleerd is lijkt me. Om maar wat te noemen. 

Het zal heus wat schelen hoor. Maar niet te vergelijken met gewoon een goed raam met HR+ glas. En kapisolatie.

Plexiglazen voorzetramen vind ik overigens ook een lapmiddel, maar soms heb je weinig keus als je originele elementen wilt/moet behouden. 

Stel dat je gelijk hebt en je huis veel minder waard wordt de komende tijd, dan geldt dat vaak ook voor het huis dat je er voor terug koopt. Dus je had meer overwaarde kunnen hebben bij eerdere verkoop, maar dan was je dat ook direct weer extra kwijt geweest aan een nieuw huis.

Foutje

Misschien helpt het ook wel TO om te beseffen dat veel mensen dezelfde keuze hebben gemaakt. Veel van mijn vriendinnen zijn ook voor de karaktervolle jaren 30 huizen of ouder gegaan. Vanwege de uitstraling en vaak ook vanwege de ligging. Maar omdat ook zij een budget hadden waren dat vaak niet de best geïsoleerde woningen. Lange tijd was dat ook wel de trend natuurlijk.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 20:07

Moosey schreef op 11-10-2022 om 20:01:

[..]

Bij enkel glas vind ik een tochtstrook wel een lapmiddel, en raamfolie ook. Met radiatorfolie win je ook bijna niks als je huis niet geïsoleerd is lijkt me. Om maar wat te noemen.

Niet ieder huis heeft een spouwmuur, dan bespaar je met iets simpels als radiatorfolie, tochtstrip en een gordijn zeker wel. 

Mijn voorzetramen van plexiglas bij de glas in lood ramen hebben zelfs een hogere isolatiewaarde dan traditioneel glas. Uiteraard is het plaatsen tussen dubbelglas nog beter, maar dat is een kostenpost van tienduizenden euro's met de hoeveelheid die ik in huis heb.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 20:16 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 19:51:

[..]

Ik denk dat je vooral ook van die gedachte af moet dat je verkeerd hebt gekozen. Er moeten dingen zijn geweest die je aangetrokken hebben in het huis, anders had je het niet gekocht. Je lijkt het nu als een ontzettend grote fout te zien, eentje die jou volledig aan te rekenen is. Maar er zijn zat mensen die ergens gaan wonen en er dan achter komen dat het huis niet bij ze past. Soms is het ook gewoon wat uitproberen. En je hebt het toch samen met je vriend gekocht, dan ben je op zijn minst samen verantwoordelijk voor de keuze.

Dankjewel, ik reken het mezelf nogal hard aan. Maar het huis past inderdaad niet bij me, helaas. Maar we hebben ons best gedaan.. en samen gekozen inderdaad! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-10-2022 om 20:17

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 19:24:

Haha energie-onzinnig , dank Moosey.

We hebben het voor een lage vierkante meterprijs gekocht en de locatie is top. Hartje centrum, aan het water en ligt in een heel mooi stukje. Station is vlakbij en de omgeving is idyllisch.

Taxeren is een goed idee, daar had mijn vriend het ook al over. Dan kunnen we dat bedrag gebruiken als schatting wat we kunnen gebruiken voor het nieuwe huis. Hopelijk gaat het lukken.

De hypotheekrente was erg laag toen we het kochten, als we nu naar een volgende woning gaan nemen we dezelfde lening mee, klopt dat? Dat zou wel voordelig zijn want zaten onder de 2 geloof ik.

Als dit klopt, zou ik dat toch ook even in het achterhoofd houden. 
Wat maakt de prijs van een huis: locatie, locatie, locatie. 

Als je probleem draait rond de isolatie, dan zou ik vooral kijken hoe je dit kunt oplossen (en ja, dit kan lastig zijn bij oudere woningen), want de prijzen voor dit soort huizen zullen blijven stijgen de komende jaren. 

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 20:21 Topicstarter

Valdemar schreef op 11-10-2022 om 20:17:

[..]

Als dit klopt, zou ik dat toch ook even in het achterhoofd houden.
Wat maakt de prijs van een huis: locatie, locatie, locatie.

Als je probleem draait rond de isolatie, dan zou ik vooral kijken hoe je dit kunt oplossen (en ja, dit kan lastig zijn bij oudere woningen), want de prijzen voor dit soort huizen zullen blijven stijgen de komende jaren.

Is dat zo, locatie zo belangrijk? Ik heb geen idee. Ook als het een woning is met een slecht energielabel in deze tijd? Zal mensen toch wel huiverig maken. Maar de locatie is prachtig, de plek waar we wonen is sowieso populair en geliefd dus wat dat betreft hebben we wél een goede keuze gemaakt 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2022 om 20:26

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 20:21:

[..]

Is dat zo, locatie zo belangrijk? Ik heb geen idee. Ook als het een woning is met een slecht energielabel in deze tijd? Zal mensen toch wel huiverig maken. Maar de locatie is prachtig, de plek waar we wonen is sowieso populair en geliefd dus wat dat betreft hebben we wél een goede keuze gemaakt

Locatie is bijna altijd het belangrijkst. Dat zie ik bij mij in de straat en de prijzen waarvoor de huizen (ronde de 75-85m²) weggaan. Laatst nog eentje van 77m² voor dik 4,5 ton

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 20:21:

[..]

Is dat zo, locatie zo belangrijk? Ik heb geen idee. Ook als het een woning is met een slecht energielabel in deze tijd? Zal mensen toch wel huiverig maken. Maar de locatie is prachtig, de plek waar we wonen is sowieso populair en geliefd dus wat dat betreft hebben we wél een goede keuze gemaakt

Locatie is vrijwel het belangrijkst, isolatie kun je aanpassen, indeling kun je aanpassen. De locatie niet.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 20:33 Topicstarter

oké, dat stelt me enigszins gerust.. 

Doen43

Doen43

11-10-2022 om 20:41

Hi, wat andere al zeiden. Locatie is heel belangrijk. Ik heb eerder dit jaar een nieuw huis gekocht en mijn oude huis verkocht. 
Ik ben hierdoor en nog steeds funda heel erg in de gaten gaan houden. Wat me opviel in mijn buurt is dat sfeervolle huizen, ondanks ongunstig energielabel en verouderde keuken en badkamer, nog steeds goed verkopen. Zeker als het leuk is ingericht. Men koopt het toch overwegend op gevoel. En jouw gevoel is ook belangrijk! Je moet je lekker voelen in je huis. Dus lijkt me het wel het beste idee om je huis te verkopen. 
Laat je huis taxeren. En je kan je gunstige hypotheekrente gewoon meenemen.
Succes! 

Temet schreef op 11-10-2022 om 16:00:

Ik las net ergens iets over een soort voorzetramen die je zelf vrij eenvoudig kunt maken van latjes en folie en die forse besparingen op kunnen leveren. Ik heb alleen de link even niet paraat, als ik die weer op het spoor kom dan post ik m hier. Maar op de site van Milieu Centraal staat ook al eea over folie.

https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights/2022/06/brains4neighbourhoods-isolatie-doe/

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 20:45 Topicstarter

Dankjewel Doen43! Fijn om te horen. Wij hebben het destijds gekocht omdat het een charmant en karakteristiek huis is, en mooi ingericht. Dus herken mezelf in wat je schrijft, zag me er direct wonen. Maar dat viel toch wat tegen 🙈

Volgens mij is het niet puur een technisch probleem maar is je angstige piekerbrein flink met je op de loop gegaan. Dat is waarschijnlijk een beetje de aard van het beestje maar het zou misschien kunnen helpen te bedenken dat ‘grote zorgen maken’ niet per se hetzelfde is als ‘grote zorgen hebben’? Misschien juist eens niet de hele tijd nadenken over oplossingen maar gewoon eens wat gaan leven en ontspannen. Afleiding zoeken. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk waar het naartoe moet (verkopen) en gaat dat gezien de locatie geen strop worden. Doe het stap voor stap en denk er minder over na. Ga desnoods mediteren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.