Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energiecrisis en oude woning


Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 22:17:

[..]

Nee, wil al langer weg. Kan m’n draai niet vinden in dit huis.. is soms zo erg dat ik erover droom. Hadden een afspraak staan om te verkopen en nu dit..

Dan zou ik verkopen . Als ik zie wat er nog verkocht wordt . 1 liefhebber hè 


Doen43

Doen43

12-10-2022 om 08:16

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 22:11:

Mija, zeker een brein die in cirkels denkt. Ik raak in paniek en wil het huis per direct verkopen want die onzekerheid.. niet onbekend voor mij. Toevallig vorige week begonnen met een 7-day challenge meditatie en vond het confronterend (want wow, mijn brein gaat maar door..) maar ook fijn.

Tot zover een goed gevoel bij een klein bouwdepot om het beter te isoleren (wat je terug ziet in het label) en dan verkopen/iets nieuws terugkopen. Afhankelijk van hoe snel dat kan natuurlijk.
Is een warmtepomp iets waardoor je je huis snel beter isoleert (en terugziet in je label)?

Hét brein dat in cirkels redeneert is  erg bekend fenomeen voor mij. Ik had het eerder dit jaar mbt de aankoop en verkoop van een huis in een markt waar de hypotheek rente snel oploopt. En nu omdat het niet zo lekker loopt met mijn dochter in groep 3. Ik ga ook beginnen met mediteren!

Ik zou eerst de komende winter zorgen dat je je wat aangenamer voelt in je huis. Op hele kleine schaal. Ik slaap met de ramen open en wordt echt niet wakker van de kou. Ben opgegroeid in een oud huis met enkel glas en tocht maar had het toen ook nooit koud. Heb je goede dekbedden, wollen dekens, nachtkleding en zonodig een kruik? Heb je dikke gordijnen? Groot kleed op de koude vloer? 
Wat zijn de energiekosten nu en wat gaat het worden als je het toch 20 graden hebt op de benedenverdieping? Hoe dramatisch zijn de kosten of gaat het na rustig rekenen toch meevallen? 

Intussen een makelaar je huis laten taxeren en kijken wat een ander huis je gaat kosten, dat omdat je er sowieso weg wilt. Ik zou geen leningen aangaan of spaargeld opmaken om het nu te verduurzamen, zou dat geld liever in een volgend huis stoppen. Praat er samen over maar probeer het niet te laten overheersen. Als de locatie goed is en je huis netjes onderhouden verkoop je het, misschien duurt het wat langer, maar overhaaste beslissingen zijn ook niet handig. 

Yara2022

Yara2022

12-10-2022 om 12:26 Topicstarter

Goede tips Will, dankjewel. Was inderdaad van plan een dikke sprei te kopen voor boven het dekbed, een kruik en extra grote/zachte badmat. Moeilijk om het niet te laten overheersen maar het opschrijven en de reacties hebben me verder geholpen en kan het beter relativeren nu.

Ik zou, als je toch al niet dit huis houden wil, niet beginnen aan verduurzamen. De markt is dan wel aan het afkoelen, we komen alsnog een 400.000 woningen te kort en als ik bij mij hier in de buurt kijk ( wellicht niet helemaal representatief) vliegen ze nog steeds redelijk snel over de toonbank.

Aan de andere kant: Als je een beetje handig bent, zijn er best wel wat zaken te realiseren die je qua isolatie wat gaan helpen. Dubbel glas zijn de kosten niet ( tenzij je 30 ramen hebt ofzo) en ook zaken als spouwmuur isolatie en dakisolatie van binnenuit zijn niet de grootste uitgaven, zeker niet als je weet dat er op al deze zaken ISDE subsidie zit. Ik meen dat wij voor 4 kozijnen ( 3 klein 1 groot) vervangen van enkel naar dubbel glas een 3 jaar geleden iets van 300 euro kwijt waren. Spouwmuurisolatie 93 m2 iets van 1300 en dakisolatie zelf gedaan, materiaal ook iets van 500 (50m2)

Vooral die spouwmuur kon ik netjes checken qua vebruik en het was schrikbarend wat me dat opgeleverd heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.