Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energiecrisis en oude woning


Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 20:21:

[..]

Is dat zo, locatie zo belangrijk? Ik heb geen idee. Ook als het een woning is met een slecht energielabel in deze tijd? Zal mensen toch wel huiverig maken. Maar de locatie is prachtig, de plek waar we wonen is sowieso populair en geliefd dus wat dat betreft hebben we wél een goede keuze gemaakt

Het is 1 van de redenen dat ik mijn huidige huis nog niet verlaat. Hartje centrum, alles op loopafstand, eigen parkeerterrein. Andere kant: gehorig, slecht geïsoleerd, hogere etage met een baggerlift daardoor regelnatig traplopen ( helaas een probleem)geen klein tuintje voor m'n kleinkind en hond, te weinig ruimte voor kasten/hobby en hoge huur. Maar die locatie..die is ideaal voor vanaf mijn leeftijd.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-10-2022 om 21:06

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 20:21:

[..]

Is dat zo, locatie zo belangrijk? Ik heb geen idee. Ook als het een woning is met een slecht energielabel in deze tijd? Zal mensen toch wel huiverig maken. Maar de locatie is prachtig, de plek waar we wonen is sowieso populair en geliefd dus wat dat betreft hebben we wél een goede keuze gemaakt

Ja, bij woningen is locatie echt belangrijk, al de rest kun je aanpassen. 
Dus als je deze woning tegen een goede prijs hebt kunnen kopen, isolatie je voornaamste probleem is; dan zou ik bekijken hoe je dit laatste kunt oplossen, want dan zit je op een klein goudmijntje voor je pensioen. 

Langs de andere kant, ook veel succes als je dit niet ziet zitten en wilt verhuizen. 

Ik zou niet te makkelijk denken over het verkopen van je huis. De prijsdaling van 5% lijkt me het probleem niet maar het is de vraag hoe lang je huis te koop staat voor je het verkoopt. Het is geen goede tijd meer, zeker niet voor de verkoop van huizen voor starters, klushuizen en energie onzuinige huizen. Starters zijn bang om te kopen in deze onzekere tijd,  verbouwen is een drama want materialen zijn duur en moeilijk te krijgen en weinig mensen willen een huis met giga hoge gas en elektra kosten.

Volgens mij wordt er hier wel heel dramatisch gedaan over de huidige markt. In het derde kwartaal 2022 stond een huis gemiddeld 27 dagen te koop. Dat is echt nog geen problematische verkoopmarkt hoor. Er zijn nog steeds te weinig huizen. 

Moosey schreef op 11-10-2022 om 22:02:

Volgens mij wordt er hier wel heel dramatisch gedaan over de huidige markt. In het derde kwartaal 2022 stond een huis gemiddeld 27 dagen te koop. Dat is echt nog geen problematische verkoopmarkt hoor. Er zijn nog steeds te weinig huizen.

Klopt, de huizenmarkt is hard aan het afkoelen maar de prijzen zijn nog steeds hoog en er wordt nog steeds regelmatig overboden. Wel lees ik dit soort berichten steeds vaker, dus helemaal ongegrond is de angst niet.

20221011-181545.jpg



Nee, dat denk ik ook niet, en is ook logisch. Maar mensen houden ook nog steeds van karakteristieke huizen op mooie plekken, dat slaat niet ineens om naar alleen maar naar het energielabel kijken. 

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 22:11 Topicstarter

Mija, zeker een brein die in cirkels denkt. Ik raak in paniek en wil het huis per direct verkopen want die onzekerheid.. niet onbekend voor mij. Toevallig vorige week begonnen met een 7-day challenge meditatie en vond het confronterend (want wow, mijn brein gaat maar door..) maar ook fijn. 

Tot zover een goed gevoel bij een klein bouwdepot om het beter te isoleren (wat je terug ziet in het label) en dan verkopen/iets nieuws terugkopen. Afhankelijk van hoe snel dat kan natuurlijk. 
Is een warmtepomp iets waardoor je je huis snel beter isoleert (en terugziet in je label)?

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 22:11:

Mija, zeker een brein die in cirkels denkt. Ik raak in paniek en wil het huis per direct verkopen want die onzekerheid.. niet onbekend voor mij. Toevallig vorige week begonnen met een 7-day challenge meditatie en vond het confronterend (want wow, mijn brein gaat maar door..) maar ook fijn.

Tot zover een goed gevoel bij een klein bouwdepot om het beter te isoleren (wat je terug ziet in het label) en dan verkopen/iets nieuws terugkopen. Afhankelijk van hoe snel dat kan natuurlijk.
Is een warmtepomp iets waardoor je je huis snel beter isoleert (en terugziet in je label)?

Maar is de isolatie het enige wat je stoort aan het huis? Is het verder wel een huis waar je graag in woont? Zo ja, dan zou ik wat serieuzer gaan kijken naar die isolatie.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 22:15 Topicstarter

En zeker geen ongegronde angst want het gaat nu nergens anders over (energie, Oekraïne en Poetin) en de inflatie is torenhoog. Dus mensen geven sowieso minder snel geld uit en aantal kijkers/overbiedingen daalt.We gaan het zien, blijf het best rot vinden, die onzekerheid. Maar heb er geen controle over, wel over ons huis.

Yara2022

Yara2022

11-10-2022 om 22:17 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 11-10-2022 om 22:13:

[..]

Maar is de isolatie het enige wat je stoort aan het huis? Is het verder wel een huis waar je graag in woont? Zo ja, dan zou ik wat serieuzer gaan kijken naar die isolatie.

Nee, wil al langer weg. Kan m’n draai niet vinden in dit huis.. is soms zo erg dat ik erover droom. Hadden een afspraak staan om te verkopen en nu dit..

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 22:11:

Mija, zeker een brein die in cirkels denkt. Ik raak in paniek en wil het huis per direct verkopen want die onzekerheid.. niet onbekend voor mij. Toevallig vorige week begonnen met een 7-day challenge meditatie en vond het confronterend (want wow, mijn brein gaat maar door..) maar ook fijn.

Tot zover een goed gevoel bij een klein bouwdepot om het beter te isoleren (wat je terug ziet in het label) en dan verkopen/iets nieuws terugkopen. Afhankelijk van hoe snel dat kan natuurlijk.
Is een warmtepomp iets waardoor je je huis snel beter isoleert (en terugziet in je label)?

Een warmtepomp is alleen rendabel in combinatie met zonnepanelen en in een goed geïsoleerd huis. Bij Radar kwam onlangs aan het licht hoeveel kWh zo'n warmtepomp gebruikt en dat was een grote schok. Zeker met de huidige stroomprijs. 

Zet het te koop, en dan merk je snel genoeg of er belangstellenden zijn. Als iemand helemaal verliefd is op het huis, dan willen ze het gewoon en gaan zelf isoleren.

Yara2022 schreef op 11-10-2022 om 22:11:

Mija, zeker een brein die in cirkels denkt. Ik raak in paniek en wil het huis per direct verkopen want die onzekerheid.. niet onbekend voor mij. Toevallig vorige week begonnen met een 7-day challenge meditatie en vond het confronterend (want wow, mijn brein gaat maar door..) maar ook fijn.

Tot zover een goed gevoel bij een klein bouwdepot om het beter te isoleren (wat je terug ziet in het label) en dan verkopen/iets nieuws terugkopen. Afhankelijk van hoe snel dat kan natuurlijk.
Is een warmtepomp iets waardoor je je huis snel beter isoleert (en terugziet in je label)?

Een warmtepomp zou ik pas overwegen nadat je alle tocht heb opgelost, alles geisoleerd hebt en HR+ ramen hebt. Warmtepompen werken alleen in goed geisoleerde woningen want ze kunnen niet hard stoken. In slecht geisoleerde woningen wordt het nooit warm met een warmtepomp. Bovendien is stoken met een warmtepomp zonder zonnepanelen momenteel een duur grapje, want die dingen gooien je zo over het prijsplafond heen.

Volgens mij heb je mannetjes die je kunt inhuren die bij je langs komen en met je bespreken wat je mogelijkheden zijn voor verduurzaming. Ik zou je in elk geval goed laten voorlichten en geen gekke sprongen maken. Er is nog steeds woningnood dus je hebt echt nog wel kopers in de rij staan. Helemaal vanwege je lokatie. Die is echt het alweer belangrijkste! Kijk voor de grap eens wat er op Funda zoal verkocht wordt in Amsterdam. De tranen springen je in de ogen als je de krochten van mini huizen ziet maar ze gaan als warme broodjes over de toonbank puur om de lokatie. Ik zie tot nu toe bijna alleen op "slechte" plekken veel dalers op Funda.

Alweer wijze woorden van Rockstar. Je kunt niet ff iets doen waarmee je energielabel omhoog schiet. De enige dingen die echt nut zou kunnen hebben en geen complete verbouwing vereisen zijn een batterij zonnepanelen op je dak en je ramen vervangen. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je dat eruit gaat halenbij verkoop, nog los van de frustratie die het gaat opleveren omdat je gauwgauw wilt en er geen mensen en geen materiaal te krijgen zijn momenteel. 
Ik vind wat Madelief zegt ook helemaal geen gek idee, zet t gewoon te koop. Weet je helemaal waar je aan toe bent. Een taxatie kost geld en ik denk dat het in deze markt best lastig te taxeren is, moet je nog steeds maar afwachten of je ervoor krijgt wat het ‘waard’ is. 

een aantal makelaars laten langs komen en een schatting laten geven is ook al een goede indicatie. En gratis.
Een taxatie kost geld maar is ook erg vraag gestuurd. Voor mijn hypotheek werd er letterlijk bijgezegd rond welke waarde er uitgekomen moest worden. Dat heb ik meerdere malen meegemaakt.
De makelaars zaten beter in de buurt van wat het opbracht.

Zowel verhuizen als verbouwen/verbeteren gaat geld kosten, beiden gaan woongenot opleveren. Huizen kun je veranderen, locatie niet. Overhaaste beslissingen kosten in beide gevallen het meeste met de minste opbrengst in woongenot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.