Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ergeren in verkeer: terecht of niet?

Ik wil wat voorleggen. Sinds ik een dochter heb, ze is nu vier, krijg ik erg vaak voorrang op de weg, lopend of met de fiets, terwijl ik die niet behoor te krijgen.
Sinds een week fietst mijn dochter zonder zijwieltjes en maken we af en toe wat tochtjes door de wijk en vertel ik wat over de regels, voor zover ze die begrijpen kan.
De meest in de buurt liggende "knelpunten" leg ik zowiezo uit en dan vind ik het nogal storend steeds voorrang te krijgen. Ik snap wel dat medeweggebruikers attent zijn en dat waardeer ik ook, maar in het verkeer vind ik toch dat regels er niet voor niets zijn.
Ik kan er niets aan veranderen, maar ben toch wel benieuwd hoe anderen dat ervaren....
Ik hoor graag!
Groetjes, Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

19-04-2011 om 13:11

< Cynische modus aan>
De volgende keer zal ik gewoon keihard doorrijden, en HOPEN dat je kleuter op tijd stopt. Anders dekt jouw verzekering de begrafenis hoop ik voor je. Mijn WA keert niet uit, want ik had voorrang en je dochter had toch moeten stoppen.
< Cynische modus uit>

Chris35

Chris35

19-04-2011 om 13:14 Topicstarter

Fijn zeg!

en wat zou reactie zijn zonder die zgn. cynische modus van je of kun je niet anders.
Zonde, het is zulk mooi weer.......

krin

krin

19-04-2011 om 13:15

Mee eens

Dan ben je omstandig aan het uitleggen wat haaientanden betekenen, krijg je onterecht voorrang. Leg dat maar weer eens uit.
Aan de andere kant: als automobilist betrap ik mezelf ook op die neiging als ik echte kleintjes op (loop)fietsen tegenkom. Zekerheid voor alles, zo'n soort overweging. Dus ik snap de andere kant wel.
BOvendien vind ik het altijd heel grappig om te zien hoe zoon volleerd zijn hand opsteekt om te bedanken. En je kunt de gelegenheid aangrijpen om uit te leggen dat je nooit voorrang hebt, maar voorrang moet krijgen. Dat je dus altijd uit moet kijken, ook bij zebra's en als je voorrang hebt. Maar goed, de mijne is zes, met vier is dat wat voorbarig, misschien.
Dat gezegd hebbende, ben ik het zeker met je eens dat het er flink ingewikkelder op kan maken.

Yvie

Yvie

19-04-2011 om 13:25

Precies hetzelfde..

Hoi Chris,

ik ervaar precies hetzelfde! Attente weggebruikers die voorrang verlenen, waar je het niet hebt. Maar wel alleen mét kind, haha!

Ik weiger simpelweg de voorrang. Meestal wijs ik op het kind in de hoop dat ze begrijpen dat ik hem iets probeer te leren..
Ik heb wel eens meegemaakt dat een vrouw het raampje opendraaide en riep: je hebt gelijk, anders leren ze het nooit!
Ik leg ook mijn kinderen uit dat ze geen voorrang moeten 'nemen' als ze die onterecht krijgen. Dat moet je wel echt goed benadrukken, want vaak fietsen ze met iemand mee en die neemt de voorrang wel. Dan ga je er toch makkelijk achteraan. Mijn kinderen zijn zich door mijn weigeracties wel goed bewust van de voorrangsregels, da's dan weer een voordeel

Verder kun je er niks aan doen, denk ik.

Groet, Yvie

Hanne.

Hanne.

19-04-2011 om 13:52

Bedankt maar nee bedankt

Ik snap het helemaal.

Tuurlijk, als er een kind hard aan komt lopen/fietsen rem je of houd je in om te zorgen dat het kind niet onder je auto komt.

Maar als ik netjes met mijn kind bij de haaietanden gestopt ben om de auto (van rechts) voorrang te geven vind ik het heel lief dat we voorrang krijgen, maar educatief gezien niet erg handig.

Ondanks dat we al 3 jaar iedere dag naar school fietsen krijg ik de regels er nl niet in. Ik kan wel zeggen dat je geen voorrang hebt maar als je het dan ineens wel krijgt is dat verwarrend. Weigeracties resulteren er hier meestal in dat het verkeer achter me begint te mopperen en om me heen gaat. Ook niet echt prettig en veilig.

Rafelkap

Rafelkap

19-04-2011 om 14:08

Vlaggetje met de letter l

Misschien alle kinderen die verkeersles krijgen een grote letter L. Net als bij lesauto's. Dan weten andere verkeersgebruikers dat ze niet om vriendelijk te willen zijn voorrang moeten geven.
Echt verkeersinzicht komt toch pas met een jaar of 10/12? De hersenen zijn nog niet volgroeit.

Tinus_p

Tinus_p

19-04-2011 om 14:36

Gaat niet om vriendelijkheid

De ondertoon van mijn cynische boodschap was toch hopelijk duidelijk: het gaat niet om 'vriendelijkheid'. Het gaat er om, dat stilstaan de enige garantie biedt tegen ongelukken veroorzaakt door onverwachtse bewegingen gemaakt door kleine kinderen. Iedereen die iets anders doet, en zich bot aan de regels houdt, rijdt niet bepaald verantwoordelijk en respectvol tov zn medeweggeberuikers. Verkeersregels zijn geen heilige burocratische normen, maar hulpmiddelen voor veiligheid, en soms is stilstaan beter voor diezelfde veiligheid.

Ja, zo is het nou eenmaal

Oefenen moet je doen met de horken. Al die attente vriendelijke mensen zijn een prima lesmiddel om te laten zien dat je altijd contact moet zoeken met de bestuurder. Ik leer mijn zonen in het drukke stadsverkeer behalve de regels ook terdege rekening te houden met het type vervoermiddel/bestuurder. Je wilt toch niet dat je dochter doorrijdt terwijl een of andere woesteling niet de beleefdheid heeft om zich aan zijn eigen haaietanden te houden?

Laat ze dus zien dat mensen verschillend zijn en dat je behalve de regels ook altijd de mensen in de gaten moet houden.

Ik snap dat dat een lastige les is voor een kleuter, en ik herken de situatie goed. Maar ik denk niet dat je 'm moet willen veranderen.

Ga anders op zondagochtend oefenen. Dat is een goed moment voor de theorie

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2011 om 14:47

Eens

Verkeer is een dynamisch geheel, waarbij er regels zijn als hulpmiddel. Want jij vindt het vervelend dat je voorrang krijgt waar het niet hoeft, ik vind het vervelend dat mijn dochter van 11 geen voorrang KRIJGT waar ze het wel zou moeten krijgen. Dus ik leer haar: wacht af of je die voorrang ook echt krijgt, want vanzelfsprekend is het niet. Dus nooit star de regels volgen, maar per situatie bekijken wat je doet. Het is dan ook niet voor niks dat kinderen pas na hun 11e ongeveer in staat worden geacht geheel zelfstandig deel te kunnen nemen aan het verkeer. En dan nog ben ik steeds weer blij als mijn kinderen (18,14,11) veilig thuis zijn....

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2011 om 14:47

Ps!

Als je kind straks ouder is en zelf de stad in fietst, zul je nog wel eens blij zijn dat er automobilisten zijn die voorrang verlenen waar het niet hoeft en daarmee ongelukken voorkomen....

Chris35

Chris35

19-04-2011 om 15:03 Topicstarter

Bedankt

voor alle snelle reacties. Kennelijk komt het fenomeen vaker voor. Leuk om te lezen. Natuurlijk neem ik geen voorrang en steek ik mn vuist ook wel eens op als een onverlaat dat wel doet en natuurlijk moet je een vierjarige constant vertellen hoe het zit, maar dat neemt niet weg dat ze nu een "echte" deelnemer aan het verkeer is en dat ze best mag wennen aan het feit dat er regels zijn.
Ze krijgt binnenkort overigens een nieuwe fietsvlag, zal vast geen L maar een Princes op staan want ze mocht haar fietsje pimpen als ze zonder zijwieltjes kon en dat lukte binnen een week
Toevallig zijn we zondagochten gaan fiets, op een route met brede wegen, waar af en toe fietsers, honden en auto's voorbij kwamen. Een prima oefenstukje dus!

Ha ha pelle

"Helemaal niet leuk want ik heb een behoorlijk lange remweg dan dus dan sta ik stil en dan mag ik vóór"

Oooo, daar kan ik me nou ook werkelijk groen en geel aan ergeren. Van die mensen die je eerst helemaal tot stilstand laten komen (een Azor met twee kinderen erop is minder zwaar dan een postfiets, maar niet heel veel minder vrees ik) en dan genadiglijk voorrang geven. GEEF DAN EEN LICHTSIGNAAL! Dat doen automobilisten onderling ook en dat werkt prima. Dat ik weet dat ik voorrang krijg en dus door kan rijden. Of rij inderdaad zelf door, dan hoeft er niemand te remmen.

Ik heb dit vaak bij een fietsersoversteek zonder stoplichten en parallel aan een zebrapad, vaak stopt men voor mij (zeker als ik mijn peuter voorop heb) maar niet altijd, dus ik kan er nooit vanuit gaan.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 21:34

Geen ergernis, maar wel verwarrend

Ik kan er niet boos om worden of mij er echt diep aan ergeren, maar ik vind wel dat iedereen zich gewoon aan de verkeersregels moet houden en niet zomaar uit eigen beweging de regels aan moet passen. In plaats van te helpen zorgt het soms juist voor verwarring. Als er een auto van rechts komt en ik sta al stil om hem door te laten, moet diegene niet gaan wachten tot ik linksaf geslagen ben. Als iemand remt en zich dan opeens bedenkt dat hij toch voorrang heeft... Maar ook fietsers. Als de zon zo lekker schijnt als deze week moet ik een stukje heel erg tegen de zon in kijken. Ik zie geen hout, of liever geen fiets. Doordat veel scholieren daar spontaan vergeten dat rechts voorrang heeft is dat een 'eng' stukje. En dan stap ik ook wel eens af, terwijl ik eigenlijk voorrang heb. Ik ben altijd blij als ik weer tussen de huizen fiets met genoeg schaduw om alles weer lekker te kunnen zien.

Jade

Jade

19-04-2011 om 21:53

Precies,

inderdaad per keer de situatie bekijken en niet alleen mar star de regels volgen.

Mijn man heeft mijn dochter eens van de weg getrokken, omdat een halve gare idioot gewoon doorreed, terwijl mijn dochter door het groene licht reed. Toen hebben we haar heel goed uitgelegd dat al staat het licht op groen je dan nog heel goed moet uitkijken. En als ik naar mijn werk ga loop ik altijd over het zebrapad.......regelmatig komt het voor dat ik een stap harder moet zetten, omdat sommigen de voorrangsregels niet kennen en niet stoppen (die krijgen dan van mij the finger).

Ik snap je wel hoor, het is nogal verwarrend voor je kind.
Als ik een ouder met kind aan zie komen fietsen (en ik het idee heb dat het tempo iets te hoog is om in 1x te stoppen of dat het allemaal wat wankelig gaat) dan laat ik ze voorgaan.

Jade

Jade

19-04-2011 om 21:54

En nee,

ik laat ze dan niet helemaal stoppen om ze dan voor te laten gaan

Yura

Yura

20-04-2011 om 09:09

Ach

Ik kan me er niet echt druk om maken. Vind het juist vriendelijk als mensen stoppen, zeker voor kleine kinderen. Ik heb mijn kinderen geleerd (13 en 11) dat ze altijd oogcontact moeten krijgen met de automobilist om zeker te weten dat die ze gezien heeft. Heb je dat niet dan stop je sowieso voorrang of niet. Hier in de buurt gebeuren teveel ongelukken met fietsers die voorrang hebben op onoverzichtelijke kruisingen of op plekken waar ze jarenlang geen voorrang hebben gehad en nu opeens wel, zodat je midden op een doorgaande weeg opeens moet stoppen als automobilist. Ik heb ze ook gevraagd deze kruisingen te vermijden als het kan.

maan.

maan.

20-04-2011 om 09:38

Andersom

Ik verbaas me hier vooral over het omgekeerde.. moeders die met kinderen van een jaar of vier bewust ervoor kiezen om tegen het verkeer in te fietsen (en dan verbaasd zijn dat auto's niet op spookrijders bedacht zijn), moeders die bewust ervoor kiezen om door het rood te fietsen omdat ze al zo laat zijn.

Zou dat zijn omdat ik in een grote stad woon? Benieuwd waar Chris35 woont.. vast ergens anders dan ik!

Vic

Vic

20-04-2011 om 09:55

Kleine kinderen in het verkeer

Eigenlijk vind ik dat kleine kinderen (onder de 7) niet zelfstandig in druk verkeer zouden moeten fietsen. Ik moet 's morgens langs een aantal scholen rijden, en dat daar bijna nooit ongelukken gebeuren is eerder te danken aan oplettendheid van automobilisten dan aan het fietsgedrag van ouders met hun kleine kinderen. Ik zie hier zelfs wel eens kinderen met zijwieltjes op de weg fietsen. Heel onverantwoordelijk.

Hanne.

Hanne.

20-04-2011 om 10:16

Zelfstandig

"Eigenlijk vind ik dat kleine kinderen (onder de 7) niet zelfstandig in druk verkeer zouden moeten fietsen"

Zelfstandig in de zin van "alleen, zonder ouder", helemaal mee eens.

Zelfstandig in de zin van "zelf fietsend" lijkt me niet wenselijk. Iedere ochtend 3 km lopen gaat me nét te ver. En als ze voor hun 7e niet oefenen ben ik bang dat de geminddelde 7 jarige een gevaar op de weg is/wordt.

Hier gaan ze vanaf 4 echt zelf fietsend naar school. Op drukke stukken krijgen ze daarbij een hand in de nek (iets wat dwingend). Op rustige stukken mogen ze het zelf doen. Tegenwoordig gaat oudste (6.5) 'zelf' naar school. Dwz dat ik er 100 meter achter rijd met de jongste, en hem verbaal denoods kan bijsturen. Geen haar op m'n hoofd om hem dat nu al echt zelfstandig te laten doen.

En automobilisten die voorrang geven terwijl het kind het niet heeft geven in mijn ogen juist gevaarlijke situaties. Kind stopt om voorrang te geven, auto stopt ook. En dan sta je beiden stil. 9 van de 10 keer ga je vervolgens tegelijkertijd weer rijden. Waardoor je weer vol in je rem moet om een ongeluk te voorkomen.

En die vlaggetjes...

Die rotvlaggen veroorzaken meer ellende dan ze voorkomen. Ik heb meermalen kinderen hun fiets op de grond zien knikkeren, zoals ze dat nu eenmaal doen op die leeftijd, en *zwoei* daar heeft weer een ander kind (of een volwassene) een forse mep met dat vervaarlijk zwieperende vlaggetje te pakken. Het komt hard aan. En ook al zigzagfietsend delen ze onbedoeld meppen uit. Erg veel zichtbaarder worden de fietjes er niet van en wat mij betreft mogen ze ze morgen aan de dag verbieden.

Kiki

Kiki

20-04-2011 om 13:01

Zullen we kinderen maar helemaal verbieden in het verkeer

Kinderen onder de 7 zijn inderdaad gevaarlijk, maar ze zullen het toch moeten leren uiteindelijk.
Ik vind dreumesloopfietsjes, kinderen met skeelers, kinderen met skateborden ook ongelofelijk gevaarlijk voor mijn enkels en mijn kinderen en dus ook vervelend op de stoep en zo hebben we allemaal wel wat ergernissen

Verder heb je als automobilist gewoon niets bij een school te zoeken. Parkeer hem maar wat blokken verder en ga lekker lopen dat laatste stuk of nog beter, ga lekker fietsen naar school dan heb je ook geen last van fietsende kinderen bij scholen.

Nooit gedacht overigens dat mijn vriendelijke en voorzichtige neiging om kinderen voorrang te geven zo irritant werd gevonden, maar zolang ik ouders zie met kind voor- en achterop en naast zich op een klein wiebelig fietsje die door rood rijden, voorrang nemen waar ze het niet hebben, telefoneren terwijl klein wiebelig fietsje van links naar rechts slingert zal ik veiligheidshalve gewoon voorrang blijven geven en jullie ergernissen maar voor lief nemen.

Coco

Coco

20-04-2011 om 13:09

Hangt ervan af

Ik moest altijd een drukke straat oversteken (geen stoplichten, geen zebrapad, om de kinderen naar school te brengen. Soms komt er minutenlang een ononderbroken stroom auto's. Dan is het toch wel héél fijn, als iemand je voor laat gaan.
"Dat is aardig van die mevrouw/meneer dat ze ons laten oversteken" zeg ik dan omstandig.
Als er één of maar een paar auto's aankomen en één daarvan (en dat is dan vaak niet eens de eerste uit de rij) gaat dan voor je stoppen, dan vind ik dat een beetje overbodig (maar dan zeg ik nog steeds dat het heel aardig is, want dan weten de kinderen dat ze eigenlijk geen voorrang hebben).
Ik merk trouwens dat veel voetgangers in bepaalde situaties geen idee hebben dat ze eigenlijk voorrang hebben: als een overstekende voetganger rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg is bijvoorbeeld.
Als ik voor zo iemand stop, kijkt die vaak héél verbaasd, terwijl ik toch echt gewoon de verkeersregels volg.

Pluk53

Pluk53

20-04-2011 om 13:51

Voetgangers

ik heb ook altijd gedacht dat een voetganger "eigenlijk" geen echte verkeersdeelnemer is. En dat een afslaande auto een rechtdoorgaande-overstekende-voetganger dus geen voorrang hoeft te geven (wat je natuurlijk wel doet).
Eindelijk eens opgezocht: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/verkeersborden-en-verkeersregels-in-nederland.html Hier kun je het boekje downloaden. Maar het is pas na veel zoeken te vinden. Bij afslaan kun je vinden dat je voorrang moet geven aan rechtdoorgaand verkeer (dat is al heel omslachtig omschreven), en dan bij de definities kun je vinden dat "verkeer" "alle weggebruikers" zijn, en weer op een andere plek dat inderdaad de voetgangers ook tot de weggebruikers gerekend worden.

Vic

Vic

20-04-2011 om 13:56

Tja

Ik ben het er toch niet mee eens. Leuk om met je kind een eindje te fietsen, maar dan wel op zondagochtend en niet dinsdagochtend om 8 uur.

Vic

Vic

20-04-2011 om 14:20

Pelle

Ja, maar dat is bij jou in het dorp. Ik heb de situatie hier voor ogen. Je weet toch waar ik woon? Moet je voor de lol eens op een doordeweekse ochtend komen kijken bij de school aan het begin van het centrum (kruising W-straat, de doorgaande weg). Daar wil je echt niet fietsen met je 6-jarige hoor! En als je het dan toch doet, dan met maar eentje, en niet zoals ik wel eens zie, moeders met 3 van die kleintjes.
Mijn 6-jarige zit ook altijd nog achterop, en dat is best te doen. Naar school gaan we sowieso altijd lopend.

Pluk53

Pluk53

20-04-2011 om 16:55

Pelle, neenee

een km, dat is 12minuten lopen. En in feite is dat dus net zo snel als fietsen. Want voordat je je fiets gepakt hebt ben je te voet al halverwege. Ben het met Vic eens, ga eerst maar eens goed het fietsen oefenen buiten het spitsuur.
Andere oplossingen zijn de bakfiets en de "aanhangfiets". Een van de oorzaken van de overlast en gevaarlijke situaties zijn de ouders die hun kinderen niet in de eigen wijk naar school laten gaan, maar ze met de auto naar de "witte" school brengen.

amk

amk

20-04-2011 om 17:31

Daarom

neem ik in de spits een andere route naar school als daarbuiten.
Maar mijn 5.5 jarige moet toch echt zelf fietsen, zonder zijwieltjes. Anders krijgt ze nooit een beetje conditie.
vandaag nog met 6! van die kleuters gefietst. 1 volwassene voor en 1 achter. En als een militaire operatie door de stad naar de speeltuin.
Hier zie je op woensdag veel van die treintjes fietsen.
En dan ligt de hele stad nog overhoop ook.

Marie E

Marie E

20-04-2011 om 18:30

Gelukkig...

ik ben dus niet de enige die het eigenlijk vervelend vind dat ik met kind vaak voorrang krijg waar fietsers dat niet hebben.

Want hoe leg ik mijn 10-jarige ass-er uit dat ze ergens geen voorrang heeft maar soms wel krijgt en het nooit mag nemen?

Ik moet me met haar, alleen al om conflicten op de fiets te vermijden, altijd aan alle regels houden. Daarom al is het voor mij best lastig dat veel verkeersdeelnemers flexibel zijn met de regels.

Chris35

Chris35

20-04-2011 om 20:27 Topicstarter

Maan.

Er zijn vast wel meer grote steden dan degene waar jij woont, maar ik begrijp niet helemaal wat dat met mij te maken heeft.
Ook wel jammer dat veel lezers mijn en andere postings zo zwart/wit zien. Maar het valt me gewoon op dat je met kind vaker voorrang krijgt, al sta je al stil en netjes te wachten. What's the use om me dan voor te laten gaan!? Eer dat de boel weer in gang is....
Dat was eigenlijk de ergernis en nu ik mijn dochter leer fietsen in het verkeer wil ik haar laten wennen aan overig verkeer.

Chris35

Chris35

20-04-2011 om 21:25 Topicstarter

Sjonge

Ik weet werkelijk niet meer in welke bewoordingen ik nog kan aangeven wat ik bedoel. Groot nadeel van schriftelijke communicatie, zal ik maar zeggen.
En al ben ik echt geen heilig boontje, ik probeer me iig zoveel mogelijk aan de regels te houden. Sorry dan daarvoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.