Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carmen

Carmen

20-01-2010 om 14:47

Ik kan het net zo goed even copy/pasten natuurlijk.

Chinese kool, paksoi, venkel of raapsteeltjes
6 gedroogde tomaten, in reepjes gesneden
2 eetl. sojasaus
2 sjalotten, gesnipperd
1 teen knoflook, geperst
een scheutje olijfolie
1 blikjes tonijn in olie
1 theel. Proven�aalse kruiden en/of kerrie

Was de groente en snijd ze in kleine stukken. Fruit sjalotten en knoflook in olijfolie en voeg na een paar minuten de groente en de tomatenreepjes toe. Voeg na ongeveer 5 min. sojasaus, een scheutje water en kruiden toe en laat de groente in 10 min. beetgaar stoven. Voeg op het laatst de vis in stukjes toe en roer dit door het groentenmengsel. Serveer dit hartige mengsel met rijst of een ander graansoort en een frisse salade. De combinatie van gedroogde tomaten, sojasaus, kruiden en vis geven een aparte fijne smaak aan dit gerecht.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-01-2010 om 16:24

Venkelstamppot

Met verse dille en geroosterde pecannoten. De venkel idd roerbakken totdat het een beetje bruin wordt, is erg lekker vind ik! Kan ook met garnalen maar of dat in het kader van consuminderen een optie is betwijfel ik Niet dat pecannoten goedkoop zijn, maar goed....

Primavera

Primavera

20-01-2010 om 21:56

Venkel-zalm risotto

Geen idee of er biologische zalm is, maar in het kader van consuminderen; hier bleek nu de feestdagen toch echt voorbij zijn de gerookte zalm zeer goedkoop te zijn. Venkel was ook in de aanbieding, dus heb ik er een venkel-zalm risotto van gemaakt, waar ook door de kinderen, die normaal gesproken niet van venkel houden van gesmuld werd.
Recept is simpel: Venkel in vrij grote stukken gaar koken en vervolgens het kookwater hergebruiken voor de rijst. De helft van de venkel snij je in kleine stukjes en de andere helft zet je de staafmixer op en vermeng je samen met wat mascarpone of room of een ander melk-achtig dikker spul doorheen.
Als de rijst bijna al het water heeft opgenomen roer je deze venkel-roomsaus en de stukjes venkel er doorheen en laat het vervolgens intrekken tot een echte risotto. Vlak voor het opdienen de in stukjes gesneden gerookte zalm toevoegen. Kijk uit met zout, want gerookte zalm is zo wie zo al zout van zichzelf. Verder heb ik er als kruiden nog wilde venkel uit de tuin bijgedaan, maar ik weet niet of je dat ook in Nederland hebt. Het is in ieder geval niet essentieel voor het gerecht. Het kan denk ik ook wel door dille vervangen worden.
Groeten Primavera

Venkel

is lekker rauw geraspt met stukjes sinaasappel. Erg lekker fris en snel klaar.

groeten,
Pip

margje van dijk

margje van dijk

21-01-2010 om 20:04

Nooit last van venkel

Venkel vind ik altijd wel lekker door een saus heen of zo. Het maakt het wat lichter. En het heeft de naam vochtafdrijvend te zijn, dus het 'compenseert' een beetje je kruidige/zoute eten, als je dat hebt. Mijn man heeft vandaag snert gemaakt en daar - zoals heel vaak - een van beide venkels uit het Odin-pakket doorheen gedaan. Ik ga morgen een groentetaart met blauwe kaas maken met de witte kool die ook in het pakket zat, en daar snipper ik ook de andere venkel en een rode paprika doorheen. Of ik doe hem door de macaronisaus - ik hou van bolognaise met een paar van die compacte groenten erbij, zoals paprika, bleekselderij, of venkel.

En tenslotte: ja, als salade, en dan zoals Jamie Oliver het promoot: even in ijskoud water zetten, met ijsblokjes, zodat ze echt optimaal 'crisp' zijn. Dan maakt het haast niet meer uit wat je er nog overheen gooit, dan is het vreselijk lekker. (Ik ben daar alleen meestal te lui voor).

Margje

Rieke

Rieke

23-01-2010 om 11:04

Gefeliciteerd!

Ik zal eens kijken wat ik per week kwijt ben straks.
met 2 kinderen, man vrouw en collie : )). Niet biologisch eten dan hè?

Biene M.

Biene M.

23-01-2010 om 11:09

Respect!

Ik vind het heel knap Emma. Mijn man geloofde het niet toen ik over je budget en alles biologisch vertelde.

Wij geven gemiddeld denk ik zo'n € 140 per week uit en ik denk dat wij ongeveer voor de helft biologisch eten. Ik wil niet omrijden voor biologisch eten (haal alles bij AH) en wil geen concessie doen aan de kwaliteit (vind de bio koffie niet zo lekker, bio wijn idem).

Bastet

Bastet

23-01-2010 om 13:37

Goed zeg!

Goed joh!!
Bastet

margje van dijk

margje van dijk

23-01-2010 om 14:48

Moestuin - amk!

Allereerst: Emma, geweldig dat het zo goed lukt!
Het moet toch in jouw geval ook een kwestie van tijd=geld zijn: hoe meer tijd je besteedt (aan het uitzoeken en fietsen naar verschillende winkels), hoe meer geld je bespaart. Maar die tijd moet je er dus wel in steken. En jij werkt tenslotte ook 4 dagen (ik ook).

Maar dan nu. Even het woord tot amk richten. Ik heb net zeker 2 uur lang die site van "een makkelijke moestuin" gelezen. Men, ik ben helemaal begeesterd! Ik zie het helemaal voor me. Ik heb altijd een zwak gehad voor hutje-boompje-kindje (geen beestje), getuige mijn houtkachelsentiment en mijn wasophangmeditaties. Dit sluit hier naadloos op aan. Stel je toch voor! Een of twee of drie van die bakken in je tuin. Wij moeten net de hele tuin gaan omgooien dus het kan ingepland worden. Bovendien had ik net bedacht dat ik ernstig iets beweeglijks-ontstressends moet gaan doen (ik beweeg te weinig en ik zit te veel achter computers waar ik rsi-klachten van krijg). Ik had zelfs al overwogen om dan maar in godsnaam een tuinierhobby te gaan omarmen, maar ik ben eigenlijk heel lui. En nou kom jij met dit concept! Ik ben straalverliefd op Jelle. 16 jaar en dan zo'n inspirerende site maken. Om die aardappelkist van hem lag ik helemaal in een deuk (fotootje van langharige puber die zijn poging-tot-kist vorsend bekijkt, en dan dat droge onderschrift: "Echt mooi is-ie niet"). Die gaat het helemaal maken, denk je niet? En dat-ie het hele proces in beeld brengt, hoe je die bakken maakt en alles. (Wij hebben een lelijke schutting van geimpregneerd hout die tegen de vlakte gaat: ziedaar mijn bakkenmateriaal).

Ik zie het helemaal voor me. Nu mijn man nog enthousiast krijgen, dat helpt altijd. En dan wachten totdat ik kan beginnen, want dat moet wel een beetje gelijk op met die tuin gaan (en voordat we dáár echt mee gaan beginnen....).

Nou ja, goed. Bedankt voor dit zalige weekendvermaak wat je me nu al bezorgd hebt met je moestuinbakkerij.

Inmiddels is mijn man ook helemaal enthousiast over 'mijn' moestuin die ik in de nabije toekomst ga aanleggen. We hebben al uitgekiend waar die moet, in de tuin. Maar ik mag het schuttingsloophout niet gebruiken juist omdát het geimpregneerd is, dat stond ook in de handleiding. Je wilt natuurlijk geen geimpregneerde groente als resultaat. Dus ik ga eens even bedenken hoe ik het allemaal ga aanpakken. Nou ja, nu kan het toch nog niet in de winter, dus dat komt nog wel. Lijkt me zalig om nooit meer jonge sla uit de supermarkt te hoeven kopen (want dat is zo lekker - maar ook zo duur).

Margje

Bastet

Bastet

23-01-2010 om 18:33

Lieve margje

Dan metsel je toch bakken!Heb ik ook,reuze zen om te maken en gaat jaren mee!Ik heb dit jaar radijs,drie soorten sla,knoflook,en uien gehad.Maaaarrrr,de belangrijkste tip,maak van kippegaas en latjes deksels.Want de buurtkatten gebruiken de bakken anders als kattebak.
Ik vind het zo leuk,dat ik nu ook een tuintje krijg op de wijktuin,die ga ik verzorgen samen met mijn dochter.Dat wordt een combi van bloemen en groente.Overigens vindt je in de bieb veel boeken,kun je nu vast lekker in neuzen,en bestel je zaden vast.En dat doe je bij de Bolster,want zij verkopen biologisch dynamische zaden. www.bolster.nl
Groetjes,Bastet

margje van dijk

margje van dijk

23-01-2010 om 19:14

Aaaargh

Ik word helemaal gek van de plannen. Ik heb in ons 'tuinplan' een ruimte van 3 bij 3 meter gevonden (in de hoek van 2 muren, op het zuiden), dus ik heb mijn oudste zoon (wiskundefreak) al aan het werk gezet hoe ik daar zo veel mogelijk 30x30 vlakken in kwijt kan zodanig dat ik overal nog bij kan. Hij heeft uitgerekend dat 66 vlakken het optimum is, dus dat is ruim 4 van die Jelle-bakken. Ik ben ook erg gecharmeerd van het plan om het (deels) op hoogte neer te zetten, zodat je niet zo hoeft te bukken. (Maar het moet natuurlijk nog wel omhoog kunnen groeien zonder dat het heel erg hoog wordt). Ik probeer het te visualiseren en daardoor zit ik nu al een hele zaterdagmiddag voor me uit te staren.

Metselen lijkt me op zich wel wat, maar hout vind ik ook wel mooi. Metselen met kit voelt als valsspelen, maar ja, dat voelt die hele moestuin al, en daar moet ik het nou juist van hebben.

Nou, het mag wel in de krant hoor. Dat ik ooit nog enthousiast zou worden van een TUIN. (Ik ben de tuinzitter, niet de tuinwerker). Maar ik hou wel ontzettend van koken. Dus nu de link tussen tuin en koken gelegd is ben ik ineens helemaal overstag.

Ah, well.

Margje

amk

amk

23-01-2010 om 20:32

Haha en ik win

nou ja ik speel vals. Mijn maandbudget is een beetje op.
Dus ik heb voor deze week wel 20 euro uitgegeven aan levensmiddelen en tijdschriften (ja een tik van mij en dochterlief) Bijna de reden van ons consuminderen, al wijs ik dan steeds richting o zo mooie reizen die ik wil financieren met het overblijvende geld.

We eten deze week dus uit de diepvries en de voorraad kast.

En dan te bedenken dat ik alleen een klein balkonnetje heb (± 90 x 150 cm)(met 3 openslaande deuren) Ik kan zelf helemaal geen bak van 30x30 kwijt,maar heb 2 van die plastic balkonbakken en wat potten aan een muur hangen en ook daar komen de heerlijkste dingen vandaan. Kerstomaten, (als ik mijn dochter voor ben tenminste, die vreet ze van de struik af), aardbeien, sla, en verse kruiden.

margje van dijk

margje van dijk

23-01-2010 om 22:28

Lieve bastet

Dank je wel voor je tips! Die site is leuk. Natuurlijk zie ik meteen door de bomen het bos niet meer, maar ja, je moet er ook even in komen.

Doe jij ook dat square gardening gedoe van Jelle? Heb jij 1 bak?

Wat ik me afvroeg: op de website (bolster) staat bij al die zaadjes: "zaaien onder glas" en dan meestal februari, en daaronder "zaaien in de volle grond" - april/mei. Betekent dit dat ik kan kiezen? Onder glas is voor telers die al in juni willen oogsten of zo?

En hoeveel zit er dan in? Er staat alleen maar op "2 gram", of zelfs "0.3 gram". Maar hoeveel zaadjes krijg je dan in zo'n zakje?

Ik voel me nu trouwens net alsof ik eindelijk snap waarom men in Engeland doodleuk zo'n tuinierdocumentaire op prime time 's avonds uitzendt. (Ja! Natuurlijk! Wat anders!). Gelukkig is er ook nog youtube. Er gaat een wereld voor me open. (Man maakt zich inmiddels zorgen of we nog wel op vakantie kunnen.)

Margje

Bastet

Bastet

24-01-2010 om 09:39

Margje

Ik heb drie gemetselde bakken,gewoon met cement gemetseld overigens.En die zijn vijf stenen hoog,dus automatisch heb ik verhoogde bakken.Ja,je kunt kiezen,of voorzaaien,of in de volle grond,maar dan later in het jaar.Er zit echt veel hoor in een zakje,dus per soort is een zakje genoeg,en hou je zelfs nog over voor het jaar erna.De komende week zit voor mij vol met taarten bakken en dochters verjaardag,maar daarna duik ik weer heerlijk in mijn boeken,plannen maken!
Bastet

Jelles makkelijke moestuin

jaaaaaaaaaa...!! Die zag ik ooit op tv (en later een stukje op de tv)


http://www.youtube.com/watch?v=w27BCwYlAE4

Ik bedoel

en later een stuk in de krant...goedemorgen!

Bastet

Bastet

24-01-2010 om 11:17

Emma

Wij hebben het gemetseld op zware kleigrond,goed afgevlakt,met daarom heen paadjes.De bak heeft dus alleen een rand,geen bodem,we tuinieren dus wel in een bak,maar in de volle grond uiteindelijk.
We hebben gewoon bakstenen gebruikt,overigens.
Bastet

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2010 om 14:18

Leukleuk

De moestuinplannen hier worden steeds gekker, maar dit is de brainstormfase, dan mag dat toch? Wij hebben een garage met een plat dak. Man verzon gisteren dat we de moestuinbakken het beste op het garagedak kunnen plaatsen. Ruimte genoeg, trappetje erbij, en het belangrijkste: voldoende zon van alle kanten. Want dat is het bezwaar bij de plekken in de tuin die we uitzoeken, als je echt voldoende zon wilt hebben moet het dus niet in de schaduw van iets anders staan en dat valt nog niet mee. Onze tuin is niet supergroot en er staan enkele bomen in. De garage staat toevallig helemaal vrij en heeft de hele dag zon op het dak.

Maar ja, dan moet er wel eerst een nieuw dak op de garage. Dus ik heb voorgesteld om toch eerst maar een zomer te gaan proefdraaien met gewone bakken op de grond. En als het dan goed bevalt kunnen we altijd nog het dak op.

Ik zou het liefst de 4x4 bakken van Jelle hebben, maar die kan ik haast nergens kwijt als er rondom ook nog een pad van minimaal 60cm moet zitten. En als ik ze ergens tegenaan zet mogen ze opeens nog maar 2 vakken diep zijn, anders kun je er niet meer bij. Dat vind ik dan weer zo mager.

Maar goed, ik zit dus leuk op de plattegrond van ons tuinplan te schuiven met uitgeknipte variaties van bakken in alle soorten en maten

En ik blijf me verbazen over de bezieling die zomaar uit het niks in me is gekomen

Bastet, gemetselde bakken lijken me ook ideaal, maar dan moet je inderdaad goed weten dat je ze dáár definitief wilt, want die zijn daarna niet makkelijk meer te verplaatsen. Dus ik ga toch eerst maar experimenteren met hout.

Margje

Pas op met bak op dak

Margje, er wordt altijd ernstig gewaarschuwd tegen zware plantenbakken op dakterassen en balkons. Dus een moestuin op een garagedak ... denk 't niet. En al helemaal niet als je gaat metselen. De bak is zwaar, de aarde is zwaar, en wil je welig tierend gewas dan zal er ook flink water gegeven moeten worden...
Ik zou het maar eens heel serieus laten doorrekenen, anders zit je straks met de rabarber op je motorkap.

Groe(n)ten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2010 om 21:31

Ja, temet

Ik zit al te googlen op 'dakterras' en zo, dus ik heb al gezien dat het geen kwestie is van even een trappetje tegen de garage aan. Dan moeten we dat echt laten doen, eerst. En waarschijnlijk ook nog een vergunning aanvragen. Dus misschien wordt het wel niks. Maar als idee blijf ik het leuk vinden. Dus ik droom/mijmer nog wel even door.

Maar inderdaad, we gaan eerst laag-bij-de-grond oefenen. Enkele bakken op een andere plek waar het ook kan (kleinere bakken dan weliswaar) en eens kijken of het bevalt en wat het opbrengt en hoe leuk het is.

Mijn man zei vanmiddag nog tegen me, toen ik verzuchtte dat ik helemaal gek werd van alles wat ik wel zou willen: "Je moest eens weten hoeveel ik genoten heb van de droom van de treintafel die ik ooit zou hebben. Die tafel is er nooit gekomen, en de treinen ook niet. Maar van de droom heb ik jaren genoten". Misschien komt dit verhaal later ook in deze categorie, maar dat is dus niet zo erg

Margje

Tihama

Tihama

24-01-2010 om 21:49

Vergunning

Ik denk dat het wel losloopt met de vergunning. Ik denk niet dat je die nodig hebt. De gebruikelijke belasting die een plat dak aankan is 75-100 kg per vierkante meter. Maar als je geluk hebt dan is je dak zwaarder ontworpen. Je kunt ook kijken naar een stalen constructie die je laat rusten op de dragende muren. Dan lukt het vaak wel.

Als je verder gaat zou ik je een constructeur aanraden om mee te kijken naar een slimme oplossing. Ik heb zelfs een naam voor je

Ik was trouwens gisteren de zolder aan het opruimen. En daar trof ik de spoorbaan van manlief aan. In dozen. Ik heb het opzij gezet met een glimlach. Ik dacht: misschien hebben we straks wel ruimte voor een treintafel.....Nee, dat was nooit mijn droom. Wel de zijne.

Tihama

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2010 om 22:52

Lol, tihama

En kijk, daar meldt zich al weer iemand met verstand van vergunningen en dakconstructies Wat heerlijk toch, dit forum.

Ik denk dat ik serieus zo gek ben om dit nog wel anderhalf jaar te blijven willen. Maar eerst dus bakken op de grond. We moeten echt eerst oefenen. En dan volgend jaar of zo het garagedak op. En dan kom ik bij je, Tihama

Gaan onze buren dan trouwens niet klagen? De garage staat aan het eind van onze achtertuin. Als ik daar op zou gaan staan, dan kan ik natuurlijk ook best heel goed in de tuin van de buren kijken. Trouwens, daar kan ik ook in kijken vanaf de slaapkamers in ons huis, dus dat valt ook wel mee eigenlijk.

Eerst maar eens zaadjes bestellen. Bastet, je hebt gelijk. Dat is het enige dat je NU al kan doen (hoewel ik daar vast nog weken aan ga besteden, want ik ben een tuin-nitwit, ik moet van elk zaadje eerst de hele beschrijving lezen van hoe het moet, voordat het tuinplan me gaat dagen).

Margje

Bastet

Bastet

25-01-2010 om 07:12

Margje

Dat geeft niks,Margje,dat doe ik ook nog steeds hoor,lezen,lezen,lezen..Ik ben ook geen alwetend orakel,ik ben vorig seizoen pas begonnen.
Groetjes,bastet

Inderdaad margje

Al blijft het bij dromen, niks is leuker in januari en februari dan plannen maken voor je tuin. Ik zit ook elk jaar weer te genieten van de voorpret en ben stiekem een beetje blij met de dingen die vorig jaar zijn verpieterd zodat ik op die plek weer wat anders kan proberen.

Moestuin lijkt me super leuk, ik zou alleen niet weten waar ik mijn vierkante meter zou moeten plaatsen in onze strakke tuinontwerp, (hoewel dat ene hoekje bij de schuur misschien...).

Betekent een moestuin ook flink gieten in de zomer? Dan zou het voor mij al niks zijn, want planten moeten hier behoorlijk zelfredzaam zijn om te kunnen overleven. Ik droom gewoon verder.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

25-01-2010 om 10:13

Chris

In het moestuin-concept van Jelle zit'm een deel van de truc in het feit dat hij bepaalde korrels door de aarde mixt die vocht vasthouden, zodat er niet snel droogte ontstaat. Natuurlijk moet je wel blijven gieten, maar het is iets minder kritisch.

En doordat je maar zo weinig per vak plant, en zo veel verschillende dingen in één bak zet, heb je nauwelijks onkruid/ongedierte, verarmt je grond niet, etcetera. En je hebt telkens maar een paar groentes tegelijk als oogst, in plaats van 10 kroppen sla tegelijk in een gewone moestuin. Dus dat is nou precies zo leuk.

Groeten Sjoukje

Wat een schat die jelle

Nou, heb het makkelijke-moestuinfilmpje even bekeken, wat een aardige jongen die Jelle. En ga nu serieus nadenken of ik dat stukje tuin dat in het voorjaar waarschijnlijk vrijkomt een vierkante-metertuin ga maken (lees laat maken) of dat er toch een zuilboom moet komen.

Bedenk me nu dat het natuurlijk ook reuze educatief is voor zoon.

Chris

Niny

Niny

27-01-2010 om 15:01

Chris

Chris,
Een moestuin met kinderen is heel erg leuk, mijn zoon had afgelopen jaar een mega-tomatenoogst en hij was helemaal trots!
Ik vind die moestuin van Jelle trouwens ook geweldig. Misschien komt het er dit jaar eens van, naast ons stukje grond voor sla, aardappels, tomaten en wortels.

Niny

Rieke

Rieke

28-01-2010 om 16:22

Even uitgerekend en emmab

Deze week heb ik gewoon boodschappen gedaan, wel extra naar de bakker, visboer en niet naar de slager want ik wil minderen met vlees.
Dat kostte mij deze week ruim 125 euro voor man, vrouw, en 2 kinderen. Viel me alles mee eigenlijk. Vooral de vis was duur. Maar daar bezuinig ik niet op. We eten dan wel niet biologisch maar wel verantwoord en gezond vind ik zelf.
En de colliepup eet nog niet mee, die halen we morgen op......leuk!!

Rieke

Rieke

29-01-2010 om 22:32

Emma b (over de hond)

Vandaag opgehaald, een 8 weken jong sable teefje. Geweldig leuk, en ze heeft al 3 keer achter elkaar buiten een plasje gedaan, jippie!
We zijn allemaal verliefd op haar.

annemoontje

annemoontje

06-02-2010 om 11:50

Goed zo emma!

Knap hoor, dat je er nog steeds mee aan de gang bent; ik daarentegen ben minder consequent geweest dan ik wilde; (te drukke tijd achter de rug waardoor het consumeren/boodschappen doen ff snel bij de dichtsbijzijnde supermarkt werd gedaan)ik probeer zoveel biologisch voedsel te kopen, maar gezien het seizoen is het magertjes nu (heel weinig groente en fruit en van ver wil ik niet) dus blijft er niet zo veel over. wat wel eens wil helpen als het budget wordt overschreden; winkel bij odin webwinkel, dan kan je heel goed je kosten in de gaten houden. En een maaltijd met granen en/of peulvruchten zijn spot goedkoop, voedzaam en lekker! succes nog deze week!
groetjes, Annemoontje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.