Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

06-02-2010 om 14:08

Eieren, olie en mosterd

met een ei, een beetjer mosterd en (veel) olie maak je zelf je mayonaise. zal allicht goedkoper zijn dan die uit de winkel.

Biene M.

Biene M.

06-02-2010 om 14:32

Biologische soepkippen voor 3,50

Verkopen ze bij de geitenboerderij in het Amsterdamse bos. Wel een eind fietsen voor jou maar misschien is er bij jou in de buurt ook een dergelijk adresje te vinden.

Bezoek

Is het een idee om voor het bezoek geen koekjes meer te kopen maar die zelf te maken?
De enige manier die ik ken om iets lekkers en betaalbaars te serveren. Goedkope koeken uit de winkel zou ik alleen maar voorzetten aan mensen die ik niet hoop terug te zien, herstel, zelfs aan hen niet, alleen maar aan mensen die mij zelf die rommel voorzetten, nee, herstel, ook aan dat soort mensen niet...
Dus het is toch altijd duur spul, en dan is zelf maken echt goedkoper!

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 15:08

Welnee

Ik heb pas nog heerlijke koekjes gegeten,Zaans huisje,met pure chocolade,van AH voor het vreselijke bedrag van 69 ct.En wat is er mis met een doos speculaas?Vindt je ook al onder de euro,en is prima van smaak.
Bastet

Bastet: 1-1

Die Zaanse huisjes zijn ok.. maar een pak speculaas sorry, vinnik niet lekker!

Blijft gewoon een kwestie van smaak joh.

En ik vind draadje nu pas!

Ik ben de laatste weken met ongeveer hetzelfde bezig als Emma en ik vind dit draadje nu pas! Ik ben van bovenaan gaan meelezen en hoop op een hoop inspiratie.
Bij ons schiet het nog niet op met minder uitgeven. Wel eten we inmiddels 3 of 4 dagen in de week vegetarisch en gooien we minder eten weg en eten meer restjes.
Ik voer een huishouden met vier altijd hongerige (en met smaak etende) kinderen en een lekkerbek (voormalig kok) als heer des huizes. Die geef ik dus graag de schuld van onze giga supermarktuitgaven. Odinpakket was geen succes meer, want de porties groenten zijn te klein voor ons huishouden en we houden niet van die eeuwige andijvie. Overigens toen ik minder kinderen had en er niet iedere week andijvie in zat vond ik het een prima systeem.
We kochten veel biologisch, maar met onze hoeveelheden is dat eigenlijk onbetaalbaar geworden. De kinderen houden allemaal van koken en bakken en wij willen dit ook stimuleren en willen hun creativiteit hierin niet te veel beknotten, dus mogen zij kiezen wat ze willen koken en doen wij niet moeilijk over de kosten.

Nu ga ik de rest van het draadje uitpluizen op zoek naar inspiratie en briljante ideeën
J.

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 17:58

Klopt rode beuk,smaken verschillen

En dus vindt een ander die speculaasjes misschien wel lekker,en kan het dus wel betaalbaar..)
Ik eet ze zelfs op brood.
Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

06-02-2010 om 18:18

Zelfgebakken

Vanmiddag kreeg ik van man versgebakken zandkoekjes, bereid met poedersuiker: alsof je in een wolk hapte. Kan geen winkelkoekje tegenop (en zeker geen bio winkelkoekje, die vond ik vaak erg vies) Deze waren overigens glutenvrij, maar zelfs dan kosten ze drie keer niks. Lekkere koekjes uit de winkel vind ik weespermoppen trouwens, die happen heerlijk weg. De rest mag ik niet

Als je eens een beroemde Utrechtse appeltaart wilt maken voor je bezoek, dit is een topper: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/koken-met-streekproducten-3-de-veldkeuken
(Voor Utrechters, dit is dé appeltaart van de Veldkeuken) Overigens geen bijster goedkoop recept

amk

amk

06-02-2010 om 21:37

De super snelle mayo

met plempe alles tegelijk in een smalle mengbeker. Zette daar de staafmixer in tot op de bodem. Ding op z'n hardst aan en langzaam naar boven trekken.
Klaar is uw eigen gemaakte mayo. Houdbaarheid: 1 dag in de koelkast wegens het rauwe ei. Het gaat namelijk ook weer ontmengen, daar zijn namelijk de toevoegingen in fabrieksproduct voor.

Hanne.

Hanne.

06-02-2010 om 22:26

Doe het iets voorzichtiger

Ik doe het iets voorzichtiger, maar in essentie klopt het wel.

eierdooier met een beetje mosterd losroeren, dan olie er bij gieten en de staafmixer er op zetten. Reden dat ik het niet in een keer bij elkaar gooi is voornamelijk omdat ik niet weet hoeveel olie er precies bij moet. Ja veel, maar hoe veel. Ik stop als ik de mayo dik genoeg vind.

Bewaren, 1 dag kan het zeker, ik doe het ook wel eens iets langer.

Emmawee

Emmawee

06-02-2010 om 23:28

Groententas-tip

Voor iedereen uit de Bollenstreek, regio Leiden, Wassenaar en regio Den Haag met interesse in een biologisch groentepakket... kijk eens op www.kievitamines.nl
Ik heb eerder groentetassen geprobeerd, maar dat vond ik niet echt een succes, maar over de Kievit ben ik zeer tevreden. Het pakket wordt bij ons thuis bezorgd en dat vind ik een hele luxe. Ik bestel er ook kaas (duur, maar daar zijn we dan dus ook heel zuinig mee), eieren, appelen en aardappelen. Het scheelt mij ook nog eens veel gesleep met boodschappen met 2 kinderen op de fiets. En je krijgt er ook nog een gezellige nieuwsbrief bij, met recepten!
Ik weet dat ik geen reclame mag maken op het forum, dus zeg ik er maar bij dat andere biologische pakketten natuurlijk ook prima zijn.
Groeten, Maw.

liora

liora

07-02-2010 om 10:40

Gasten

Hoi Emma,

Voor je gasten hoef je toch geen cola te kopen? Bar le Duc lijkt me prima, en als je echt per se wil kun je zelf ice-tea maken, heel makkelijk, of bijvoorbeeld zelf limonade maken van water, citroenen en suiker.

Maar in dit seizoen lijkt me een lekkere pot thee al meer dan genoeg.

Liora

Katrien

Katrien

07-02-2010 om 11:58

Maar emma

Dan betaalt zoon toch gewoon zelf de cola voor zijn gasten.

Katrien

Katrien

Katrien

07-02-2010 om 19:49

Beemer

Tuurlijk is cola in huis halen niet erg. Het was ook een beetje met een knipoog bedoeld.

Katrien

amk

amk

07-02-2010 om 20:07

Bietentaart vraagje

Vandaag eindelijk de bietentaart geprobeert. Heerlijk idd, maar de bodem kan beter.

Hier het recept gekregen: 150g bloem, 70 g boter, snuf zout en 1 el water. Het moest kruimelig blijven bij het maken. Het is idd heel erg kruimelig, bijna geen bodem van te maken. Zeker niet om er leuke punten van te snijden en te serveren. Opscheppen ging prima. Wat ging er mis?

Vic

Vic

07-02-2010 om 21:29

Cola

Even een tip. De cola van de Aldi is écht heel vies. Het eigen merk van AH is prima te drinken en een stuk goedkoper dan Pepsi of Coca Cola.

Katrien

Katrien

07-02-2010 om 21:30

Koud

Boter moet heel koud zijn, water moet ijskoud zijn en niet te lang kneden zodat het deeg niet warm wordt. Laten rusten in de koelkast gedurende een uur ongeveer.

(de laatste tijd speel ik vals en gebruik ik meestal deeg uit het versvak in de supermarkt)

Katrien

annemoontje

annemoontje

08-02-2010 om 09:20

Een weblog..is dat iets? en bieten...

het is natuurlijk een super leuk draadje en ook ik raak er steeds weer door geïnspireerd om ipv supermarkt (dichtstbijzijnde dorpje) weer om te rijden richting de natuurwinkel (in de stad). Ik zoek weleens naar een soortgelijke Emma die een weblog bijhoudt, tot nu toe heb ik dat nog niet gevonden, heeft iemand enig idee?
O ja, en over bieten gesproken, ik heb nog steeds loeigrote bieten uit de moestuin...en ik weet nog steeds niet goed wat ik ermee ga doen (is het nog lekker om te eten? krijg ik ze wel gaar, zo groot als ze zijn..) een paar heb ik weer in de tuin op de aarde gezet, het is zo grappig, ze lopen steeds weer uit, en het loof kan je eten...zelfs de strenge vorst hebben ze overleefd..

amk

amk

08-02-2010 om 09:21

Katrien

Dat idd allemaal gedaan, het heeft wel ruim langer als een uur in de koelkast gestaan. 's morgens gemaakt, en 's avonds gebruikt.

Ik denk dat ik de volgende keer iets meer boter toevoeg.

Katrien

Katrien

08-02-2010 om 09:39

Beemer

Nou, ik was de smiley ook wel vergeten, dan was het dadelijk duidelijk dat het met een knipoog bedoeld was.

Katrien

Bastet

Bastet

08-02-2010 om 18:45

Ja emma

Een weblog,met je streven,wat recepten erbij,lijkt me leuk!
Bastet

Kweenie emma...

Ik gun het je van harte, maar ik heb het duistere vermoeden dat als je vriezer en voorraadkast wat leger gsaan worden het toch een stukje lastiger wordt....Volgens mij begin je dat nu te merken...

Ik ben zelf een enorme hamsteraar qua voorraad, zou probleemloos een paar weken kunnen bezuinigen zonder er ook maar iets van te merken...maar er komt een eind aan natuurlijk, aan die voorraad...

Ingrid (ik kom nog bij je terug voor dat schaap, OK?)

Angela67

Angela67

08-02-2010 om 19:06

Stg taurus

EmmaB,
ken je de stichting Taurus? Slow grazende runderen die ter consumptie worden aangeboden - diepgevroren en thuisgebracht. http://www.stichtingtaurus.nl/WILDRUNDVLEES/kwaliteit.php?userID=1da1e90ebc29bd51e223e28cac778466
Reken maar eens uit hoe het zit per kg (ik heb dat gedaan, vond het de moeite waard en ben toen het bedrag vergeten). Diverse pakketten mogelijk.
Groet,
Angela

Petra Kappers

Petra Kappers

10-02-2010 om 09:36

Voorraad

Ingrid schreef: ' zou probleemloos een paar weken kunnen bezuinigen zonder er ook maar iets van te merken...maar er komt een eind aan natuurlijk, aan die voorraad..'
Maar dat heb je dan toch al wel mooi bespaard. Daarna kun je toch blijven besparen, al is het wat minder.
ik ben nu alle cosmetica voorraden aan het wegwerken en ik heb de hele winter geen kleding gekocht. Kan ik natuurlijk niet blijven doen, maar het is TOCH een besparing!

Petra, dat ben ik niet met je eens.

Als je je voorraad 'wegwerkt' bespaar je niks. Het is hetzelfde als je elke maand 200 euro van je spaarrekening terugboeken naar je betaalrekening en dan trots roepen dat je nu opeens wel rondkomt met je salaris. Dat is een echte 'kop in het zand' methode, die overigens prima werkt, tot je spaargeld op is. Dan ben je qua probleem terug bij af, met als enige nadeel dat je geen reserves meer hebt om tegenslagen op te vallen (of om in voorraad-termen te praten...dat je echt niks meer in huis is als je eens een keertje geen tijd had voor de supermarkt, of als er onverwachte eters komen)

Voorraad wegwerken (of spaargeld aanspreken) is prima om een acuut 'cash flow' probleempje op te lossen (of om probleemloos nog een weekje te overleven als het weer eens dik gesneeuwd heeft en je geen zin hebt om eruit te gaan), maar structureel verandert het helemaal niks aan je bestedingspatroon.

Ingrid

Petra Kappers

Petra Kappers

10-02-2010 om 12:11

Voorraad

Ik denk dat voorraden ook wel eens liggen te verstoffen en uiteindelijk niet worden gebruikt. Als ik mijn voorraden wegwerk, gebruik ik ineens ook weer eens al die gedroogde peulvruchten (=goedkoop). Wat cosmetica betreft: uiteindelijk gaat het toch over de datum (zeker als het potje al open is). Kleding ... wat moet ik daar over zeggen.We hebben eigenlijk allemaal te veel. Wat je niet koopt, is toch bespaart. Volgend jaar weer nieuwe rondes.
Als je al heel bewust consumeert en bewust voorraden aanlegt waarvan je ook weet dat je ze hebt en ze op het juiste moment gebruikt, dan is er wellicht minder winst te behalen. In mijn geval is het goed om af en toe eesn zo te 'vasten'. (vasten is trouwens ook een goede tip voor Emma .

Nick de vierde

Nick de vierde

12-02-2010 om 12:27

Kennen we deze al?

Op gevaar af dat deze in de hele lange draad al te vinden is:
http://www.superjerijk.nl/supermarkt-aanbiedingen.php. Reuze handig. Maak een boodschappenlijstje. Vink aan welke supermarkten bij jou in de buurt zitten. Kijk wat er in de aanbieding is.

How does it feel?

Emma, ik vind het knap dat je al die weken zo hebt opgelet op wat je uitgeeft. Wat geeft het je nu voor gevoel dat je er meestal in slaagt met veel minder rond te komen dan je deed (terwijl je toch binnen je doelstelling van biologisch eten bent gebleven)?

Ik probeer zelf ook al bijna een maand of drie uit te komen met 100 euro in de maand en tot nu toe gaat dit eigenlijk heel goed. En het geeft me een prettig gevoel van controle dat ik weet hoeveel ik uitgeef in plaats van maar gewoon uit te geven. Welke voordelen heeft het jou tot nu toe opgeleverd?

Chris

Emma!

Check je mail even over het lam. Als ik niks van je terughoor ben ik bang dat ie aan je neus voorbij gaat!

Ingrid

Nou emma....

Geregeld (daar gaat je weekbudget voor volgende week!)

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.