Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

23-02-2010 om 19:42

Nog een tip

Sorry als deze al gegeven is, ik heb nog niet het hele draadje doorgelezen, maar je kunt heel lekker aardappeltjes in de over klaarmaken. Als gepofte aardappel (lekker met wat zure room en tuinkruiden) of als een soort gebakken aardappel (schillen, wat olie en kruiden erover en een uurtje in de oven). Best leuk voor de afwisseling en heel goed voor te bereiden.

Puck

Puck

23-02-2010 om 20:45

Emma, wel lekker maar goedkoop

Mmmm, lekker makreel. Maar of ik dat nu onder goedkoop broodbeleg kan scharen.... En pot jam van 2 euro doe ik veel langer mee dan 2 euro makreel.

Puck

Puck

24-02-2010 om 11:43

Oke emma,

... maar je hebt ook hele lekkere biologische jam .
En eigenlijk vraag ik me af of makreel wel zo verantwoord is. Is het met alle wildvang zeevis tegenwoordig niet zo dat de visstand dramatisch afneemt en dat ze ook nog eens verontreinigd zijn met alle rotzooi die ze binnen krijgen als zware metalen?

Biene M.

Biene M.

24-02-2010 om 12:16

Makreel

Makreel is volgens de viswijzer een prima keus. Geen gevaar voor overbevissing dus. En van makreel adviseert het voedingscentrum zwangere en zogende vrouwen maximaal 300 g per week te eten en verder kan iedereen zich er ziek van eten (niet letterlijk natuurlijk).

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 12:59

Makreel, heerlijk (ot)

maar hoewel ik dol ben op vis, eet ik het vrijwel nooit....het is de enige vis die ik nog tot 's avonds laat na-eet.....de smaak blijft opborrelen

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-02-2010 om 13:42

Mmm

Ben ook gek op makreel. Van de week nog een broodje makreel gegeten met wasabimayonaise en sinaasappelpartjes zonder schil. Heerlijk!
Ook lekker in de makreel/courgettecurry.

Hmm. emma (makreel)

Ik gun het je van harte hoor, maar ik snap er helemaal niks meer van geloof ik.

Als je rond wilt komen van 70 of 80 euro per week voor voedsel, en je wilt het ook nog biologisch hebben...krijg jij het dan echt voor elkaar om je makreel als broodbeleg te veroorloven??? Al is het dan goedkoper dan biologische vleeswaren of kaas...mijn gevoel zegt dat je met zo'n weekbudget toch voornamwelijk aan de (biologische) jam, pindakaas en appelstroop zou zitten...

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 16:37

Budget....

man heeft net schapjes gedaan, bij Jumbo....nee, wij eten niet biologisch, nog geen 50 euro kwijt....

jippa

jippa

24-02-2010 om 18:20

Vegetarisch spek

Ik heb het nooit gegeten maar het bestaat. Wij nemen meestal vegaworstjes en gebakken uien bij stamppot. En bij boerenkool piccalilli voor het pittige. En bij andijvie blokjes komijnenkaas. Maar of dit nou allemaal goedkoop is????

amk

amk

24-02-2010 om 20:39

Bij de pompoenstamppot

eten wij altijd gebakken uien / paprika met een klein beetje bouillionpoeder.

liora

liora

25-02-2010 om 10:32

Misschien

Hoi Emma,

Misschien kleine blokjes gerookte kip als alternatief voor spek? Je kunt ook gerookte hele kip kopen, dan zit er ook vel bij en heb je ook het vette er dus een beetje bij. Ik neem aan dat je gerookte kip ook biologisch kunt krijgen.

Liora

Fransien

Fransien

25-02-2010 om 13:47

Ander alternatief

Je hebt van die kant en klaar gekruide reepjes tofoe in de supermarkt, best pittig, en dat gaat hier door de stampot, jongste dochter krijgt uitslag van varkensvlees en ik vertik het om meerdere potjes te gaan koken als het niet nodig is.

Pijnboompitten

geroosterd, lijken mij ook erg smakelijk door een stamppot (ik weet niet of dit al voorbij was gekomen).

En zongedroogde tomaatjes kun je héél simpel zelf maken, ze zijn dan natuurlijk niet zon- maar ovengedroogd. Bij interesse hoor ik het wel, dan zet ik het recept hier neer (gekregen van een echte kok).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-02-2010 om 15:01

Ja pilsje

Hier interesse voor de ovengedroogde tomaatjes!

En vwb de vegetarische spekjes, bij AH hebben ze behoorlijk lekkere (goedgekeurd door de vleeseters in de familie). Hun vegetarische rookworst is ook lekker trouwens.

Maangedroogde tomaatjes

noemt nigella het, omdat ze een nacht in de oven doorbrengen. Zo moest het ongeveer:
Kleine trostomaatjes of anderzins zeer rode en rijpe tomaten met snijvlak boven in een schaal/bakplaat leggen. Besprenkelen met thijm, zout, suiker, knoflookolie/olijfolie en in gloeiend hete oven zetten. Gelijk oven uit zetten en laten staan tot volgende ochtend.

O ja alternatief voor spek

Koop bij de toko eens een grote zak gefrituurde uitjes. Kost bijna niks en een handvol door de stamppot lijkt me erg lekker. Het heeft bite en een beetje scherpte.

Blokjes komijnekaas doen het trouwens ook goed.

Oh, da's toch een heel andere manier

Silone, maar dat wil ik ook wel eens proberen.

Mijn recept is in grote lijnen te vergelijken behalve dus die ovenstand.

Ook beginnen met kleine tomaatjes halveren, of grotere in vieren. Wat je meestal niet in recepten tegenkomt maar volgens die kok wel beter kan doen, is de zaadjes en het 'nat' even wegschrapen. In een ovenschaal leggen en vervolgens zout erover strooien en een uurtje wegzetten (als ik het tenminste goed onthouden heb). Het zout onttrekt nog meer vocht aan de tomaten. Nou twijfel ik even of je dat zout er weer af moet spoelen en ze droogdeppen of niet, ik denk van wel.

Dan besprenkelen met bijv. oregano, basilicum, thijm, geperste knoflook, en héél rijkelijk echt goede olijfolie (erg bepalend voor lekkere smaak).
Vervolgens ongeveer 2 à 3 uur in de oven op ong. 100 graden. Kijken of ze droog genoeg naar je smaak zijn en evt. uurtje of langer laten drogen.

Is wel een klein weekje te bewaren in de koelkast, misschien weet iemand hier of het langer goedblijft als je ze onder olie bewaart?

Succes, 't is erg lekker zul je merken.

De (tweede) kamer in de keuken

Op de site van de stichting Wakker Dier vind je een kookboekje met vegetarische recepten van kamerleden. Het recept van Wouter Bos (paddestoelenrisotto) heeft gewonnen. Dit recept stond ook in de Volkskrant vandaag. Het hele kookboek vind je op:

http://www.wakkerdier.nl/vegetarisch-kookboek/

Ik ga hier eens wat recepten van uitproberen voor mijn vleesloze dag.

Chris

Biene M.

Biene M.

26-02-2010 om 20:14

Leuk chris

Leuk kookboekje, bedankt voor de link! Die risotto van Bos (oud-minister, dat is actueel!) ziet er inderdaad erg lekker uit.

Alternatieven voor spek

"Stamppot maken zonder spek, maar met iets wat er op lijkt, maar dan van rund of kip? Weet iemand daar een alternatief voor?"

Eigenlijk alles wat ik kan bedenken wat me lekker lijkt:
gebakken champignons, gebakken ui en/of rooktofu of neutrale tofu..., gebakken gehakt, gebakken stukjes kip of varkensvlees, gebakken vis, etc........ en kaas (geraspt, of als je het in de speksfeer wilt houden: in kleine blokjes erdoor)

Gebakken gehakt, ui en champignons kan echt prima bij andijviestamppot vind ik.

Puck

Puck

27-02-2010 om 17:31

Hé emma (o.t.)

Jij hebt je lam al binnen? Ik heb nog niets van Ingrid gehoord en volgens mij heb ik de andere helft van jouw lam. Ik wacht maar even tot ze op mijn mail reageert. Op internet kun je trouwens zien waar je lam vandaan komt, je hebt in ieder geval een heel bijzonder ras in de vriezer liggen.

Ik mail je puck!

(sorry, verjaardagsweekend, beetje druk)

Jouw lam ligt klaar bij de buurvrouw in de vriezer! Wed gaan de logistiek komende week regelen, OK!?!

Ingrid

Puck

Puck

27-02-2010 om 19:19

Ingridl

Ik zie het wel, hij ligt veilig ingevroren, geniet eerst lekker van de verjaardagen (wat doe je dan tussendoor op OO?) Op naar de lekkere lamsrecepten, laat maar doorkomen in dit draadje. En in een oud draadje een recept van MArgje zien te vinden, dat was erg lekker volgens haar

margje van dijk

margje van dijk

27-02-2010 om 23:48

Ha! de mijne komt woensdag

Die van ons ligt ook al in de vriezer ergens, maar ik krijg die van mij a.s. woensdag. Grappig dat dit blijkbaar overal op hetzelfde moment gebeurt. Ik heb er weer zin in!

Margje

Puck

Puck

28-02-2010 om 15:30

Super, beemer

Dank je wel. Ik hoorde net dat mijn lam morgenochtend afgeleverd word (THXS IngridT + man, voor de service) dus kan van de week ook al gaan genieten. En Margje, zo vreemd is het niet dat er nu geslacht wordt. Alle lammetjes worden toch in een korte tijd geboren, niet het jaar rond zoals bij koeien en op dit moment moeten de overtollige ramlammeren plaats gaan maken voor de nieuwe lammetjes die binnenkort geboren gaan worden.

Woehahaha

"Grappig dat dit blijkbaar overal op hetzelfde moment gebeurt."
LOL!
In Australië niet hoor
Groet,
Miriam Lavell (het is altijd wel ergens lente)

margje van dijk

margje van dijk

01-03-2010 om 10:47

Ja, lachen jullie maar

Man, ik wist nog niet eens dat het lente was. Hier is de sneeuw net weg en sindsdien regent het. Noemen ze dat lente? Dat die arme lammeren dan al het leven moeten laten.

Echt, ik had tot voor kort geen relatie tussen 'natuur' en consumeren, zeg maar. Ik heb ook heel lang geloofd dat bruine koeien chocolademelk geven. (Hoewel ik altijd wel biologische groente en vlees eet, dus misschien suggereert dat dat ik ook ergens verstand van heb, maar dat is een misvatting).

Overigens, beetje off-topic, maar wel als spin-off van dit draadje: ik ben inmiddels vergevorderd bijna-moestuin-bezitter (à la Jelle's Makkelijke Moestuin). Ik heb de afgelopen week als een bezetene boeken uitgeplozen over groente en fruit, ik heb zaden besteld, tuinmix-ingredienten gehaald, hout gehaald om bakken van te maken, en ik heb zélfs al een proefbak gemaakt. Helaas regende het gisteren zo erbarmelijk dat ik niet al tuinmix durfde te gaan mengen, want je wilt natuurlijk niet dat alles meteen met een vloedgolf wegvloeit. Maar dat moet deze week gaan lukken.

Dus ik werk eraan, ik weet al min of meer wanneer je welke groenten kunt oogsten. En ik weet nu ook al dat lammeren in de lente geslacht worden.

Blijft die prangende vraag: waarom kreeg ik mijn vorige lam dan in november? Welk schaap zet nou een lam op de wereld als de winter nog moet komen. Of zou dat echt vanuit de mens en het naderende kerstdiner geredeneerd zijn. Nou ja.

Margje

Nou margje....

van wat ik van mijn herderinnen-buurvrouw heb begrepen was dit de laatste slachtronde van 'het seizoen'. En de lente is nog maar amper begonnen (hier nog steeds restjes sneeuw in greppels)

Volgens mij beginnen ze ergens in september. De lammetjes worden ergens in maart/april geboren en mogen dus naar de slacht als ze een half jaar zijn of zo. En waarom ze nu stoppen? Volgens mij worden lammetjes op een gegeven moment echte schapen, en van wat ik me ervan herinner smaakt schaap echt niet lekker. Dus ze zullen wel een soort 'uiterste houdbaarheidsleeftijd' hebben (die dan ook nog eens prettig ruimte creeert voor de nieuwe lichting die eraan komt...)

Ingrid

Puck

Puck

01-03-2010 om 11:11

Ingridt

Even snel op 't werk bij een bakkie thee: lam ligt veilig in de vriezer. Keurig op tijd afgeleverd en alleen al het openmaken van de tas was een een feest. Net het uitpakken van een kerstpakket en wat een heerlijke knoflookgeur kwam er al af. En de grootte van de halve bouten vallen me erg mee.

Puck

Puck

01-03-2010 om 11:12

Margje

... misschien eens wat buurten op je werk..... Alhoewel, hier krijg je het antwoord sneller en net zo goed van IngridT

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.