Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mooi puck!

Ik had ook nog niks van man gehoord, maar ik ging er maar vanuit dat geen nieuws goed nieuws was....lekker!!!

Ingrid

tonny

tonny

01-03-2010 om 12:03

Relativerende woorden in weekendbijlage nrc

over biologisch en diervriendelijk geteelde producten met als slotconclusie:

- vooral seizoensgroenten eten
- niets weggooien (!)
- boodschappen doen op de fiets/lopend
- liever uit blik dan uit glas

Tonny

Ik vond er wel een belangrijke beperking bij. Ze hadden namelijk bio-producten uit het schap van de supermarkt gehaald.

Voor mij voelt dat toch vaak een beetje fake.

Want inderdaad, zoals jij zegt, met het seizoen mee, kien de verpakking uitkiezen, niet met de auto naar de winkel; als dat je basis is zul je ook sneller onbewerkte producten kiezen van de natuurvoeding of boer.

Sommige bewerkte producten die bio/eko heten zijn alleen al door de bewerking voor mij niet eko meer...

Ja tonny...

ik heb het gelezen. Erg interessant. Mijn gedachten dat de verschillende 'voordelen' van boiologisch eten nogaleens conflicterend kunnen zijn klopt aardig. Wat gezond is voor jou is niet perse milieutechnisch optimaal. En zo. Mooi. Ik was al erg van de common sense (variatie, seizoen, restjes verwerken, weinig voorverpakt, geen griezelig goedkoop spul, en niet te veel 'bewerkte' zooi) en volgens mij is dat helemaal goed.

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

01-03-2010 om 13:03

Het zijn dus dezelfde lichting lammeren, alleen later geslacht. Goh. Zijn ze dan ook groter? Krijgen we grotere stukken vlees deze keer? Dat moet dan toch haast wel.

En die NRC-bijlage zal ik ook eens lezen. Hij ligt er nog, want ik was te driftig met mijn moestuin bezig. Is dus ook goed, begrijp ik, want lokaler kan niet

Margje

Tonny, margje..

eehm Margje....mijn lamsworstjes waren precies net zo dik als die ik een poosje terug had, dus nee, niks niet groter. of bedoelde je dat niet?? LOL! Geen idee eigenlijk hoe die lammeren groeien. Je zou idd zeggen dat deze groter moeten zijn dan die van september. Maar wsch is het net als met mensenbabys..ze groeien eerst heeel hard, en daarna veel langzamer. Dus misschien dat het tussen een half jaar en 9 maanden maar een paar kilo scheelt. Kweenie.

En Rodebeuk...die bio-kippen lagen dan wel bij de supermarkt misschien, maar waren best wel heel puur toch? Maar die aten dus bio-mais dat werd ingevlogen uit Verweggistan. Tja. Da's wel heel wat extra milieubelasting!Dat had weinig met supermarkt vs natuur-boer te maken. En wat ik ook zo erg vond aan die bio-kipfilet was dat klaarblijkelijk wij verwende nederlandse consumenten alleen maar filetjes willen en geen vleugeltjes of poten. En omdat ze in het buitenland niet zo 'bio' minded zijn als wij worden de poten en vleugels van de biokippen dus voor 'gewone' prijzen in het buitenland verkocht. En al het verlies wat daarop geleden wordt wordt fijn doorberekend in de exorbitante prijs van de bio-kipfilet.

Overigens kun je bij de gewone groenteboer (en zelfs bij de supermarkt denk ik) heel prima met de seizoenen mee eten. Gewoon de sperziebonen en aardbeien links laten liggen en zo. Helemaal niet zo moeilijk. En ik denk ook dat als je mensen op de fiets wilt laten shoppen voor eten dat de gemiddelde nederlander eerder bij de buurtsupermarkt uitkomt dan bij de 'echte' boer. Die is voor veel mensen toch eerder op auto-afstand te vinden. Vanuit die optiek is Emma's lammetje (al wilde ze altijd nog een keer met haar zoon naar drenthe) natuurlijk vanaf het moment dat ze hem in haar auto laadde ook al niet meer zo ecologisch verantwoord...

Ingrid

Eeehm.

'Gewoon de sperziebonen en aardbeien links laten liggen en zo.'

Ja. Niet altijd, maar NU bedoelde ik natuurlijk. Over een paar maanden moeten we natuurlijk massaal aan de boontjes!

Ingrid

Petra Kappers

Petra Kappers

01-03-2010 om 14:21

Bio maiskip

Ik heb nog noooit een bio-maiskip gezien/geproefd. Bestaan die? Waartoe dat verhaal over die ingevlogen bio-mais te herleiden is, is mij daarom een raadsel.
Verder viel mij ook op dat ze veel supermarkteten hadden gekozen. Supermarkbrood van biomeel is niet gelijk aan brood van de biobakker. Beetje flauwe vergelijking wordt het dan.

Puck

Puck

01-03-2010 om 19:31

Goed om te weten emma

Als jouw lamsshoarma lekker was dan zal die van mij dat ook vast wel zijn. Volgens IngridT hadden wij samen een lam, maar of dat helemaal zeker is weet ik niet. Ik heb trouwens op smulweb heerlijke lamsrecepten gevonden. Genoeg inspiratie voor wel 5 lammeren.

Margriet*

Margriet*

01-03-2010 om 21:28

Ehhh

Zijn wij als Randstedelingen weer in het nadeel, alle lammetjes die van ver moeten komen en die dan het milieu meer zouden belasten. Wat wel kan uitmaken is dat Emma volgens mij verder heel veel op de fiets doet en dat ze enorm scoort als ze ook op de fiets naar haar werk zou gaan. Kan de boel wel compenseren. (daar scoor ik ook altijd mee, nooit milieubelastend in de file staan maar lekker op de fiets naar je werk).
Overigens adviseert Janneke uit diezelfde NRC nooit kipfilet maar altijd de biologische kippendijen (of hoe heetten die dingen met een beetje bot bij de Appie) omdat die veel smakelijker zijn en per kilo veel goedkoper zijn.

Niny

Niny

02-03-2010 om 23:02

Vierkante meter moestuin

Voor de zuiderlingen onder ons: de Boerenbond heeft deze week een pakket in de aanbieding om een vierkante-meter-moestuin te maken. Iets voor jou, Margje? Ik ga morgen in elk geval even kijken, ik denk dat ik daar vooral mijn 9-jarige zoon een groot plezier mee doe.

Niny (wil de tuin in)

margje van dijk

margje van dijk

03-03-2010 om 00:37

Jaaa

Ik ben al een paar dagen bezig, Niny.
Wat bij jullie Boerenbond heet, heet bij ons Welkoop, en ik heb die pakketten ook gezien.
Maar ja, ik ben een perfectionist in die dingen, dus ik wil het allemaal net anders hebben. Dit pakket bestaat uit een vierkant waarbij de planken niet 20 cm hoog zijn, maar feitelijk twee plankjes van 10 cm boven elkaar. En ook is het letterlijk een meter bij een meter, en niet 1,20 bij 1,20 (de 'amerikaanse' square feet garden en ook wat Jelle uitlegt/heeft). Ik ben dus zelf bij een houthandel hout gaan halen, wat dan ook als voordeel heeft dat je wat vochtbestendiger hout kunt kiezen (ik heb siberisch lariks - o, ik ben toch zo'n expert geworden in drie dagen tijd). Die heb ik op maat laten zagen en zelf in elkaar geboord.

Dus ik ben al voorzien. Ik heb vanmiddag met oudste zoon gezaaid en geplant, voor zover mogelijk. Morgen ga ik met middelste nog een bak maken.

(Leuk, leuk!)

Maar jij moet het zeker doen voor je zoon, Niny, want mijn kinderen vinden het al zo leuk, terwijl die zo'n freak van een moeder moeten dulden die het allemaal op haar eigen manier wil doen. Dat is zeker een succes bij kinderen die zoiets leuk vinden.

Margje

Niny

Niny

03-03-2010 om 15:06

Grrr boerenbond

Enthousiast fietsten wij (man, zoon, buurmeisje en ik) naar de Boerenbond. De pakketten voor de vierkante meter moestuin waren....uitverkocht.
Een beetje treurig word ik daar wel van, toch.
Niny

margje van dijk

margje van dijk

03-03-2010 om 22:38

Niny: ook zelf maken?

Kun je niet ook wat zelf maken, Niny? Het is echt niet moeilijk. Ik heb vanmiddag ook weer twee bakken gemaakt met mijn jongens. Ook dat zelf maken vinden ze fantastisch leuk.

Je gaat naar een houthandel (niet de Gamma heb ik ontdekt, want eigenlijk moet je wel planken van 20cm breed hebben, en die hebben ze niet, behalve hele dure). Jullie hebben toch vast ook wel zo'n familiebedrijfje-houtzaakje o.i.d. ergens zitten? Die laat je 4 planken op maat zagen (kun je ook nog 1.20 doen ipv 1 meter). Het mag alles zijn als het maar geen geimpregneerd hout is. Met drie lange schroeven aan elke kant boor/schroef je het zaakje in elkaar en klaar ben je.

De jongens vinden dat boren al helemaal geweldig (ik heb ze onder begeleiding zelf laten boren).

Zelf heb ik er nog een bodem onder geslagen van grofmazig tuingaas, en er worteldoek in gedaan, omdat ik de bakken wil kunnen verslepen. Maar in die kant-en-klare bak van de Boerenbond/Welkoop zat dat ook niet.

Dan heb je alleen nog een rastertje nodig om de vakken te maken, maar dat kan wel van alles zijn. bamboestokjes, latjes, touwtjes, stukjes luxaflex, whatever.

Klaar.

De pakketten van de Welkoop/Boerenbond heb ik dus gezien en meer was het niet, hoor. Wat zij adviseren aan inhoud is ook heel simpel (gewoon tuinaarde). De square-feet-gardening c.q. Jelle's makkelijke moestuin-maffia zweert bij een bepaalde mix van drie bestanddelen, maar dat hoef je helemaal niet persé te doen.

Ik kan niet wachten tot het mooi weer wordt, ik heb stiekum al wat gezaaid, maar nou gaat het weer vriezen dus dan wordt dat toch niks. Nou ja, zaai ik over twee weken toch vrolijk nog een keer....

De jongens doen hier dus helemaal met me mee, ik vind dat zelf ook erg leuk.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

04-03-2010 om 09:41

Emma

Tja, wat is biologische grond. Eenderde is 'turmolm', of 'tuinturf', dat kan van alles zijn. Eenderde is compost, dat kun je zelf maken en kan dus ook biologisch zijn. De overige derde is die vermiculiet, dat heb ik bij een fabriek in Rhenen gehaald, en dat is in elk geval geen mest of zoiets dergelijks. Het is een mineraal dat heel erg verhit is. Uit het rapport: "Agra-vermiculite is een milieuvriendelijk product en heeft naast een zeer goed vochtvasthoudend vermogen ook een hoge luchtcapaciteit. Agra-Vermiculite is RHP/ECAS gecertificeerd".

Zelf heb ik de turfmolm en de compost gewoon bij het tuincentrum gehaald, en ik ben van plan zelf een compostvat in de tuin te zetten. Maar dat duurt wel 9 maanden voordat je daar je eerste compost uit kunt halen.

De turmolm en de vermiculiet blijven gewoon de rest van de tijd in je tuin zitten, en de compost blijf je vernieuwen.

Verder voeg je geen kunstmest o.i.d. toe, want het concept is erop gestoeld dat je dat niet nodig hebt omdat je maar zo'n piepklein oppervlakje met hetzelfde gewas laat begroeien. Dat is niet aantrekkelijk voor ongedierte.

Ja, ik weet niet of het werkt natuurlijk, maar dat ga ik uitvinden

Margje

Engelandvaarder

Engelandvaarder

04-03-2010 om 14:10

Ik wil ook!

Bij ons staat het moestuinproject ook op de planning voor de komende weken. Ik ben alleen een klein beetje bezord over het gebruik van vermiculiet na dit gelezen te hebben : http://www.translab.be/vermiculiet_aanwezigheid_asbest.htm
Weet iemand hoe serieus dit genomen moet worden?
Jose

Engelandvaarder

Engelandvaarder

04-03-2010 om 14:34

Even wat gegoogled

van http://www.epa.gov/asbestos/pubs/verm.html
Why should I be concerned about asbestos-contaminated vermiculite insulation?
A mine near Libby, Montana was the source of over 70 percent of all vermiculite sold in the U.S. from 1919 to 1990. There was also a deposit of asbestos at that mine, so the vermiculite from Libby was contaminated with asbestos. Vermiculite from Libby was used in the majority of vermiculite insulation in the U.S. and was often sold under the brand name Zonolite. If you have vermiculite insulation in your home, you should assume this material may be contaminated with asbestos and be aware of steps you can take to protect yourself and your family from exposure to asbestos.
De betreffende mijn is in 1990 gesloten, dus ik denk dat de vermiculiet die nu in de winkels ligt veilig zou moeten zijn.

margje van dijk

margje van dijk

04-03-2010 om 14:42

Ik had dezelfde vraag, Jose, en heb een tijd geleden rondgegoogled, maar niet exact de links opgeslagen.

Mijn conclusie is dat er inderdaad in het verleden bepaalde (Amerikaanse) partijen vermiculite zijn aangetroffen die asbest zouden bevatten, maar dat is al lang geleden (jaren '80 oid). Vermiculite wordt óók gebruikt in de bouw, en ja, daar heb je dat wel vaker, dat er ineens een asbest-verhaal opduikt. Er circuleren op internet nu enkele spookverhalen rond over vermiculite, en als je daarop doorzoekt kom je dus telkens bij diezelfde oorspong uit (die Amerikaanse partij die tientallen jaren geleden een keer asbest bevatte).

De vermiculite die ik vorige week uit Rhenen heb gehaald bevat zéker geen asbest. De kennis omtrent asbest is tegenwoordig totaal anders dan vroeger, en de wetgeving is aangepast. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik gewoon goed spul heb gehaald. Jelle van de makkelijke moestuin geeft links naar wat het is, en dat lijkt mij prima.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

04-03-2010 om 14:43

Gelijktijdig gepost

Jose, we postten gelijktijdig, maar de strekking van ons verhaal is gelukkig ook gelijk, dus we zijn het eens

Margje

liora

liora

11-03-2010 om 21:54

Wat leuk

Hoi Emma,

Wat leuk! Ik vind het ook zo heerlijk, vooral met olijfolie en peterselie! Beetje citroensap ben ik eigenlijk vergeten.

Weet je wat ook enorm consuminderig is? Witte bonenpuree.

Olie in de pan, geperste knoflook erbij, dan citroenrasp erbij, dan witte bonen erbij, even op zacht vuurtje laten zacht worden, dan de bonen kneuzen met een plastic lepel. Wordt heerlijk!! Is vooral lekker in combinatie met een stukje lamsbiefstuk of entrecote. Dan moet je nog even in het bakvocht van het vlees wat citroensap gooien op het laatst, als vlees al uit pan is.
Dat sausje over vlees. Het frisse van de citroen maakt de bonen minder bonig, en het sap uit het vlees gaat lekker op je bord binden door het zetmeel uit de bonen. Echt een FANTASTISCHE combi. (Met dank aan Nigella).

Liora

margje van dijk

margje van dijk

12-03-2010 om 11:30

Hmmm (hout)

Tja, dat hout is wel lastig he, vond ik ook. Sloophout moet je maar net tegenaan lopen, en inderdaad, als je het op die manier probeert moet je wel zelf alles nog zagen.

Ik heb ervoor gekozen om bij een houthandel geschikt hout te kiezen wat het naar verwachting ook wel langer dan een paar jaar uit zal houden, en waar ze het ook nog precies voor mij op maat gezaagd hebben. Dus dan hoefde ik de bakken alleen nog zelf in elkaar te schroeven. (En ik heb er een bodem onder gemaakt van gaas - dat gaas vond ik trouwens ook niet goedkoop) en de bak bekleed met worteldoek - wél weer goedkoop). Mijn hout kostte 3 euro per meter (en daar kreeg ik dus die service bij). En het is behoorlijk duurzaam Europees naaldhout (siberische lariks).

Maar bij de Gamma bijvoorbeeld kon ik ook niks geschikts vinden, die planken waren allemaal óf te smal, óf veel te duur.

Je kunt het ook heel anders doen, met stenen of balken of stoepranden of weet ik wat voor materiaal. Maar ik weet niet wat bijvoorbeeld trottoirband kost, en of je dat makkelijk op maat kunt krijgen.

Maar het bevredigt wél heel erg hoor. Mijn kinderen zijn al driftig bezig, elk in hun eigen bak(je), dat is kostelijk om te zien. Ik heb inmiddels een kleine plantage op mijn vensterbank (dit is niet à la het makkelijke-moestuin-concept, maar ik had het geduld niet om te wachten totdat ik buiten kon gaan zaaien).

Overigens heb ik absoluut geen groene vingers (eerder blauwe denk ik, of misschien rode), dus het kan allemaal nog steeds een fiasco worden, maar voorlopig vind ik het hartstikke leuk.

Ik zit (thuis) ook veel minder achter mijn laptop, dat vind ik echt wel winst. Ik beweeg meer, ben meer buiten, en dat is voor mij echt een verbetering (jij komt waarschijnlijk al wel genoeg buiten, Emma).

Margje

annemoontje

annemoontje

12-03-2010 om 20:18

Ga eens vragen bij de gemeentewerf

net zoals ben ik ook wel eens op zoek naar houten planken, voor mijn moestuin (een platte kweekbak gemaakt) en voor wat paden te maken en nu weer voor mijn tuingereedschap in op te kunnen bergen. Sloophout is inderdaad schaars, maar bij ons op de gemeentewerf mag ik af en toe in de "houtcontainer" snuffelen...wel netjes vragen Is dat misschien iets voor je? Nog een tip; je kan tegenwoordig ook "aardappeltassen" kopen, een vierkante tas met wat gaatjes erin, de stopt er aarde en 3 pootaardappels in, verzorgt ze en na verloop van tijd kan je 3kg aardappels oogsten! (google op "de wiltfang) hartstikke leuk, ook voor de kinderen.
succes met het houtspeurwerk!
groetjes Annemoontje (die morgen de tuinbonen gaat leggen..! eindelijk na al die vorst!)

jippa

jippa

12-03-2010 om 22:27

Hout

haal ik hier heel vaak uit verbouwingscontainers. Heel consuminderig.

Bij mijn beste weten...

...mag je de auto niet meer op straat wassen (althans, met meer dan alleen water). Voor zover ik weet is het strafbaar in het kader van de milieuwetgeving. De achterliggende gedachte is dat in de wasstraat het zeepwater op een verantwoorde manier wordt afgevoerd, op straat gaat het het grote riool in.

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 10:51

Oh?

Ik zie hier nog steeds veel mensen met hun emmertje sop....

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2010 om 11:01

Hout

Emma:
"Heeft er iemand tips om aan goedkoop hout te komen voor mijn moestuinbakken? Ik heb al in het bos lopen speuren naar afgeknapte dunne boomstammen, maar dat ziet er toch heel masaal uit en ik loop niet met een zaag op zak door het bos. En daarnaast, ik zie mezelf nog niet zo'n stammetje doorzagen... (laat mij maar liever koken, hoe rolbevestigend)"
Je meent toch niet serieus dat je boomstammen wil meenemen uit het bos? Dat is diefstal (want het hout is van de boseigenaar), én als die het laat liggen, is dat vaak bewust, want dat is beter voor het milieu (rottend hout zit vol voedingsstoffen).....
Verder, een plastic bak is niet automatisch slecht voor het milieu. Zeker als die bak wordt gemaakt van gerecycled plastic en daarna of opnieuw hergebruikt wordt, of netjes verbrand in een energiecentrale. Omgekeerd is geimpregneerd hout geen fijn spul, want het zit vol gif om verrotting te vertragen.

margje van dijk

margje van dijk

13-03-2010 om 14:29

Geen geimpregneerd hout

Geimpregneerd hout mag je absoluut niet gebruiken voor je groentenbak. Ik had ook zo'n lumineus idee om de planken van onze te slopen schutting daarvoor te gaan gebruiken, maar dat idee duurde niet lang.

Inderdaad, ik denk dat plastic bakken zo gek nog niet zijn. Maar dat is niet per definitie goedkoper, hoor. Maar wel lekker duurzaam. Al zijn ze ook wel weer lelijk. Hoewel een antracietkleurige bak of zo nog niet zo erg is.

Bij mij in de tuin floreert het nu van roodachtig-blank houten bakken, en ik vind het prachtig staan. Ze zullen wel wat verkleuren neem ik aan, maar op dit moment vind ik het nog heel leuk. Ik heb het raamwerk erop van bamboe stokjes gemaakt, dat ziet er niet zo eng-strak uit en is toch goed te zien. Ik heb met de boor wat inkepingen in de binnenkant van het hout gemaakt zodat ze klemvast blijven zitten.

Vanmiddag ga ik eens wat zaaien. (Na mijn poging van twee weken geleden, wat helemaal fout is gegaan omdat ik dat zaad veel te diep had gepropt). In mijn vensterbank komt al van alles op.

Oh, ik word echt zo'n BBC-dame die op prime time voor haar plezier naar tuinierprogramma's zou kunnen gaan kijken. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen

Margje

Tihama

Tihama

13-03-2010 om 15:32

Aanvulling

Genista schreef:
"De achterliggende gedachte is dat in de wasstraat het zeepwater op een verantwoorde manier wordt afgevoerd, op straat gaat het het grote riool in. "

Was het maar alleen het riool in. Maar veel verdwijnt gewoon de bodem in. Ook de olieresten die je met warm water wegspoelt.

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat 2 keer per jaar meer dan genoeg wassen is. Anders gaat ie maar glimmen.

Tihama

Risama

Risama

13-03-2010 om 18:09

Auto wassen

Hier zat dochterlief zich van de week te vervelen met een vriendinnetje (allebei 9 jaar) en toen hebben ze voor ieder 50 cent (ik weet het: dat zijn echte kinderarbeid tarieven ) de auto gewassen met alleen water. De auto was echt heeeel smerig, want wij zijn te lui om hem te wassen en manlief vind de wasstraat weer een te groot risico voor de lak (?). Maar hij is echt heel schoon geworden, het valt zelfs buren op dat hij plots zo schoon is! Tegen mijn verwachting in heb je dus helemaal geen sop nodig.

Risama

tonny

tonny

14-03-2010 om 11:54

Alleen water

Lukt prima hoor, alleen water; daar wordt-ie best schoon van, mits je op tijd schoon water tapt. Voor de ruiten doe ik er wat glassexachtig spul bij.

Onze auto wordt hoogstens tweemaal per jaar gewassen. Als we mee gaan naar een trouwerij of begrafenis...

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.