Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

04-01-2015 om 23:42

Etentje met een vegetarier en vleeseters

Volgende week hebben we een etentje voor vrienden, bij ons thuis. We zijn met z'n 5-en. Ik had een menu in gedachte dat te doen is met 4 gaspitten en een klein oventje (vleesschotel met groenten uit de oven, salade, aardappels of rijst en brood. Dat kan ook prima met 4gaspitten/oventje).. Maar een van t stel is vegetarisch en een ander lust weer geen kaas. Een quiche dus niet (en is ook wel wat saai) en een vleesvervanger? is ook saai en onbekend (is dat wel lekker?).

Het menu moet om maar ik heb geen inspiratie. Ik wil best vlees serveren maar vegetarisch moet de maaltijd ok volledig zijn, zonder twee berschillende menus te maken.

Heeft iemand een idee?


Juno

Juno

04-01-2015 om 23:54

Taco's

Taco's met allemaal verschillende vullingen in schalen. Bonenmengsel zowel warm als koud, gehaktpreu, wat rauwkost, zelfgemaakte guacamole, geraspte kaas. Kan iedereen aan tafel de taco samenstellen die hij lekker vindt.
Ook lekker maar minder spectaculair is shoarma. Voor de vegetariër uitje fruiten met wat knoflook en wat kleine linzen mee warmen. Let op dat er geen smaakstoffen bij die linzen zitten, eigen merk Albert Heijn smaakt naar spek, Bonduelle is prima. Die vleesvervangers zijn niet zo heel geweldig. Als je een combi maakt van graan met een peulvrucht heb je voor de vegetariër een volledige maaltijd. Fijngesneden sla of andijvie erbij, knoflooksaus, olijven, komkommer, tomaatje.
Of een rijsttafel. Als je genoeg verschillende dingen maakt en voor veel bijgerechten zorgt kan iedereen naar keus opscheppen. Indonesisch (wel veel werk vind ik altijd), Indiaas of juist Thais. Normaal ben ik niet zo van de pakjes maar die van ik meen Blue Elephant heeft lekkere curry. Of je gaat helemaal los en maakt verschillende soorten sushi. Kan vis en vega zolang je het maar op verschillende schalen op tafel zet.

Angela67

Angela67

04-01-2015 om 23:58

venkeltaart

met bijv diverse salades erbij. Ik strooi wel parmezaanse kaas op de bodem omdat het in het recept staat, maar het kan prima zonder.

Voor vleeseters doe je dan bijvoorbeeld salade van diverse soorten sla/groentje met spekjes erbij, en voor de vegetarier salade zonder vlees.

Of iedereen eet gewoon vegetarisch

De bodem van de taart(en) kun je van elk soort deeg maken (wel blind voorbakken). De vulling:
2 venkelknollen (per lage grote quichevorm)
sjalotten (100 gr), of 2/3 kleine uitjes
>> samen stoven, een kwartiertje, met cayennepeper (niet teveel), zout

pijnboompitten roosteren

venkel, sjalotten, pijnboompitten en (best wel handvol) rozijnen bij elkaar doen en goed mengen. Proef het zelf en maak het ofwel pittiger ofwel zouter of wel zoeter (meer rozijnen).

125 ml slagroom + 1 ei + sap van citroen + rasp van citroenschil + dille + venkelzaad met elkaar mengen

vulling in vorm doen, slagroommengsel erover

ca 30 min in de oven

Echt super lekker.

gr Angela

Angela67

Angela67

05-01-2015 om 00:03

oh ja

het slagroommengsel moet je wel met peper en zout nog mengen.

vleesvervangers

http://www.dehippevegetarier.nl/valess-toscana/
Deze vleesvervanger vind ik zelf nogal smakelijk ook de javaanse vegaburger van Vivera vind ik zelf wel lekker.

Je kunt ook een stamppot maken of boerenkool met rooktofu -even bakken en dan heb je ook jus- en dan karbonade erbij of suddervlees en vegaburger.
Of capucijners met spek danwel rooktofu.
Bijgerechten naar wens. Of (pompoen)soep vooraf met stokbrood.

Mijntje

Mijntje

05-01-2015 om 06:50

veganistisch

Of iets veganistisch, dan hoeft er ook geen kaas in: marokkaanse couscous bv

amk

amk

05-01-2015 om 07:22

venkel

is niet een smaak die door de grote massa wordt gewaardeerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 09:39

Ik weet niet

of ik voor alle vleeseters spreek, maar ik hoef echt niet iedere dag perse vlees. Dus maak gewoon iets vegetarisch zonder kaas. (of doe de kaas er los bij) En alsjeblieft geen vleesvervangers, dat vind ik echt niks.

En vis is zeker geen optie? Dat lust weer iemand anders zeker niet? Fijn als je voor een club kleine kinderen mag koken. Naar mijn persoonlijke mening is 'iets niet lusten' een teken van een slechte opvoeding. Een normale volwassene heeft wellicht zijn of haar favorieten, maar je eet in principe alles. (ook zonder vlees of kaas)

In zekere zin is het een vorm van aandacht vragen.

(medische en allerigische redenen even buiten beschouwing gelaten)

Hanne.

Hanne.

05-01-2015 om 10:02

niet lusten

". Naar mijn persoonlijke mening is 'iets niet lusten' een teken van een slechte opvoeding. Een normale volwassene heeft wellicht zijn of haar favorieten, maar je eet in principe alles."

Naar mijn persoonlijke mening kunnen mensen dingen echt niet lusten, maar dan heb je het wel over een zeer beperkt aantal producten. Ik heb er persoonlijk 3, die producten eet/drink ik niet. Ik krijg ze gewoon niet weg. Ook niet als ze onherkenbaar ergens in verstopt zijn en ik het niet weet.

Maar on topic, ik zou voor een soort tapas maaltijd gaan. (Turks) brood en allerlei hapjes, smeerseltjes er bij. Humus, baba anush, falafel, gehaktballetjes, patatas bravas etc etc

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 10:05

ad hombre

Wil je dan even in dit draadje reageren want daar wordt momenteel erg slecht opgevoed: http://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolkind-4-12/argh-kind-van-9-lust-nog-steeds-vrij-weinig-0

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 10:08

en inderdaad

Mijn zoon van bijna 16 lust maar één ding niet: speculaaskruiden. Gevolg is dat hij walgt van ontbijtkoek, speculaas en pepernoten. Heb ik hem nu werkelijk slecht opgevoed? Hij eet en proef en probeert verder alles maar helaas doen wij niet zo gek met eten dat hij daar los mee mag gaan. Wel is het zo dat hij zo ongeveer als enige in zijn klas alles proefde en at van wat hij normaal niet krijgt toen ze naar een buffetrestaurant gingen. De rest hield het toch vooral bij veilig en herkenbaar over het algemeen.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 10:10

oja

En mijn man lust geen kaas. Zijn moeder vond dat zo vreemd en dacht dat ze hem beter moest opvoeden dus ze gaf haar hongerige zoon als hij uit school kwam een boterham met iets lekkers erop maar aan de onderkant had ze dan dun smeerkaas gesmeerd. Erg handig voor het vertrouwen tussen moeder en kind.

Hij eet nu wel kaas uit de oven en dat hoor ik wel vaker, geen kaas op brood of van kaasplankjes maar wel uit de oven. Hij is zelfs een keer naar de winkel gesjeesd omdat ik de kaas voor de lasagne vergeten was en het maar zonder wilde doen.

geen vleesvervangers

Veel vegetariërs doe je geen plezier met vleesvervangers. Het zal als blijk van goede bedoelingen mogelijk wel gewaardeerd worden, maar echt dol zijn de meesten er vziw niet op. Vleesvervangers zijn ideaal voor wie het klassieke Hollandse aardappelen-groente-vlees patroon volgt en dan ineens bedenkt dat er voor die slavink iets in de plaats moet komen. Maar veel vegetariërs koken zo niet, en hebben dan ook geen behoefte aan zo'n vegaburger oid.

Ik zou twee ovenschotels maken, een met en een zonder dood beest, en dan wel zo uitkienen dat die ongeveer even heet in de oven moeten, kan je ze er tegelijk inschuiven. Parmigiana di melanzane is bijvoorbeeld lekker. Niet geschikt voor de kaashater, maar die kan dan weer de vleesschotel eten. Wie alles lust, kan van beide een beetje nemen.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 11:40

Temet

Toch gebruikt mijn zus in haar bijna volkomen vegetarisch gezin (nichtje eet een paar keer per jaar een hotdog ofzo) wel veel vleesvervangers. Ze geven mijn vader dus hachee met vleesvervanger en gebruiken ook erg vaak een nepgehakt in de macaroni etc. Ik denk dat je gelijk hebt in het aardappelen/groente/vlees verhaal maar niet als het gaat om het verwerken van vlees ergens in. Omdat we lange tijd om de beurt een lunch verzorgden bij mijn vader heb ik eens vegetarische satebakjes van Mora meegenomen, iets wat ze zelf nog niet kenden maar wat ook erg goed viel

guera

guera

05-01-2015 om 13:43

wel beetje eens met ad hombre

Ik kan echt verbaasd zijn als mensen zeggen dat ze iets niet lusten.....hoezo niet lusten? zeker als het een hele waslijst is. Ik vind dat zo apart voor volwassenen. Ik lust alles al zal je mij bij orgaanvlees niet horen juichen en als ik het mag aangeven dan zal ik dat noemen. Maar dat maakt nooit iemand als ze je uitnodigen voor een etentje dus lusten wij alles. En de kinderen ook (maar niet heus maar die hebben dan pech).

Maar anyway ik zou dus iets van vis maken inderdaad.
Ook kun je heerlijk varieren met gegrilde groenten en couscous inderdaad.
Is het gewoon voor de dagelijkse hap? of echt een beetje een feestelijk dinertje?

amk

amk

05-01-2015 om 13:46

curry

maak een indiaase curry, die zijn vegetarisch en bevatten geen kaas.
Papadums en naan-brood erbij bijvoorbeeld en je maaltijd is klaar.

Nur

Nur

05-01-2015 om 14:04

Echt dingen niet lusten vind ik ook wat kinderachtig. De meeste mensen hebben natuurlijk zo hun voorkeuren (ik ook zeker) maar echt iets niet eten omdat je het niet lust vind ik inderdaad wat kinderlijk overkomen van volwassenen. Iets niet eten uit principe, levensovertuiging of vanwege allergieën vind ik een ander verhaal. Voor mij maakt het wel verschil als iemand zegt dat eet ik niet want het gaat tegen mijn principes in of dat eet ik niet want dat lust ik niet.
Ik vind ook niet alles even lekker maar als ik bij anderen ben uitgenodigd dan eet ik het gewoon op, ook als het niet echt mijn smaak is. Hoogstens neem ik dan wat minder.

In het geval van vegetarische en niet vegetarische gasten en niet kaas eters zou ik kiezen voor een simpel vegetarisch gerecht zonder kaas.
De Chinese, Indonesische en Indiase keuken zijn hier heel geschikt voor. Curries zijn lekker, makkelijk en vullen uitstekend.

Andere ideeën:

chili sin carne
Gevulde paprika's of aubergines (met rijst en groente gevuld)
Lenzensoep met brood
Taboulé

Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld quorn te gebruiken ipv vlees in een ovenschotel of rijstgerecht. Het is iets minder lekker maar zeker als het verwerkt is in een gerecht smaakt het best.

Laats heb ik dit gerecht gemaakt:

http://www.yummly.co.uk/recipe/Vegetarian-Casserole-434413?columns=4&position=4%2F65

Heel lekker en voldoet aan je eisen.

Mijntje

Mijntje

05-01-2015 om 14:09

nogmaals couscous

nogmaals: gewoon couscous, makkelijk te maken, spullen bij de turkse supermarkt en heel erg geslaagd:
http://allrecipes.nl/recept/1359/veganistische-couscous-op-marokkaanse-wijze.aspx
wij eten het nu bijna elke week.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 15:04

Barvaux

Re: Zoon
Op je 16e mag je nog. Maar op je dertigste moet je er echt wel overheen zijn vind ik.

Re: Man
Als zijn band met z'n moeder schade heeft opgelopen omdat meneer geen kaas lustte vermoed ik de aanwezigheid van nog wel meer (al dan niet verborgen gebreken)

Re: Hombre
Had ik al verteld dat ik nog steeds moeite heb met vetrandjes, van die echte blubberige? Die spruitjes ben ik nu echt wel overheen.

Tapas of rijsttafel lijkt me een prima oplossing. In Azie eten ze niet veel kaas. (wel tegengekomen in Vietnam, Cambodje en Laos, Franse invloed denk ik).

Astrid

Astrid

05-01-2015 om 15:18

opvoeding

Tja, dan kun je ook zeggen: En ik ben zo opgevoed dat ik eet wat ik krijg voorgeschoteld.
Kijk zo kun je aan de gang blijven. We zijn allemaal anders en je zult maar kinderen hebben die niet willen eten. Ik had er twee en het is best heel redelijk goedgekomen en dat wijt ik niet aan mijn opvoeding.

Ik vind het niet erg rekening te houden met mensen, maar het moet wel te doen zijn.
Persoonlijk lust ik dus geen dingen die uit de zee komen. Ik lust het net zo echt niet als dat ik geen alcohol lust en zelfs dat laatste vinden mensen soms vreemd.

Zorg gewoon voor een lekker soepje, stokbrood of ga gourmetten met diverse dingen? Of gewoon een taco/wrap/pizzabuffet waar iedereen alles kan samenstellen?

amk

amk

05-01-2015 om 15:20

grappig

zodra mensen geen insecten willen eten is het wel volkomen geaccepteerd om iets niet te lusten.

Iets niet lusten is ook vaak een teken de je lichaam er niet goed tegen kan. Je kunt tenslotte gevoelig zijn voor elke stof, niet alleen voor de 14 vastgelegde allergenen. Dat is ook maar een lijstje met de meest voorkomende allergenen. In Japan is het lijstje een stuk langer bijvoorbeeld.

Astrid

Astrid

05-01-2015 om 15:31

dat is waar

Er zijn producten waar ik allergisch voor ben, een natuurlijke afkeer van heb en die braken veroorzaken, waaronder melk; mijn maag gooit dat direct terug.
Dat hebben mijn kinderen ook.
Er zijn helaas echter ook producten waar ik allergisch voor ben en waar ik een erge aantrekkingskracht tot heb, waaronder mango, waar ik botox lippen van krijg en oude kaas, waar ik ook gek op ben, geeft hetzelfde effect.

Ava

Zoals Ad Hombre schrijft hoeft een vleeseter niet persé elke dag vlees. Zo kan een vegetariër ook wel een dagje zonder vleesvervanger, of dat nou in de vorm van een vegaburger, kaas, peulvruchten of noten is.

Als je het menu maakt zoals je beschrijft, met nog een apart ovenschaaltje met alleen de groenten die je ook in de vlees/groentenschotel zit heeft de vega ook lekker te eten en kan die de volgende dag wat extra eiwitten- en ijzerrijke voeding eten. Maar je kan door die groenten misschien ook iets van noten of linzen doen, of geroerbakken ei.

skik

Nog wat ideeën

Zet een bakje humus op tafel voor op het brood. Je kan ook een salade maken van in blokjes gesneden avocado, stukjes tomaat en in stukjes gebroken walnoten, aangemaakt met dressing of mayo. Daar heb je je gaspitten of oven niet voor nodig.

skik

Ulla

Ulla

05-01-2015 om 17:15

Vis

Een vegetariër eet ook geen vis.
Goede tips vond ik iets uit de Oosterse keuken, vooral curry inderdaad smaakt heel goed met quorn bijvoorbeeld. Wij maken vaak wel twee verschillende, is helemaal niet veel extra moeite, op het vlees na kun je dezelfde ingrediënten gebruiken.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 19:15

ad hombre

Vind je werkelijk dat als iemand geen speculaaskruiden lust dat dat niet meer kan als je 30 bent? Ik lust geen alcohol en olijven, heb nog nooit iets van alcohol gedronken wat ik lekker vind (en mijn man laat mijn regelmatig proeven en ik ben niet kinderlijk in niet willen proeven). Is dat kinderachtig?

Vind je het ook kinderachtig dat mijn man geen kaas op brood lust?

Ligt de grens niet gewoon bij een paar dingen? Is het werkelijk zo dat iedereen echt ALLES lekker moet vinden? Mijn zoon at met 1,5 al haring aan de kraam, eet olijven en schimmelkaas en spruitjes maar speculaaskruiden moet je ook lusten voor je volwassen bent?

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 20:52

Barvaux

Je mag van alles niet bijzonder lekker vinden, en waarom zou je het dan kopen in de supermarkt? Maar als je bij andere mensen gaat eten dan moet je je toch in principe tolerant opstellen, naar mijn bescheiden mening. Natuurlijk hoef je niet alles lekker te vinden, maar als je dat zo zwaar opspeelt dat iemand die je te eten uitnodigt eerst een heel lijstje met voor en afkeuren moet doornemen (en dat dan maal 5 of zo) vind ik dat echt een teken van onvolwassenheid.

En, niets van alcohol lusten? Dat beperkt je wereldje wel heel erg. Als je er dan ook nog geen koffie bij'lust' begint je drankpatroon wel wat kinderlijk te lijken. Ik kan me niet vorstellen dat mijn dranken beperkt zouden zijn tot fris en thee...

Ik eet regelmatig met een groep zakenvrienden en dan nemen we vaak het verrassingsmenu. De ober vraagt dan of er iets is wat we niet eten. Het antwoord is dan nee. Gewoon vertrouwen in de gastheer. Dat is de basis voor een goed etentje, geen waslijst met uitzonderingen. Lekker wijnarrangement erbij...

(nogmaals: allergieen en intoleranties daargelaten, het is vervelend genoeg als je die hebt)

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2015 om 20:58

Ulla

"Een vegetariër eet ook geen vis."

Sommige vegetariers eten geen vis, andere wel. Er zijn een heleboel smaken van vegetariers. (nu moet je me niet van kannibalisme gaan verdenken)

"Goede tips vond ik iets uit de Oosterse keuken, vooral curry inderdaad smaakt heel goed met quorn bijvoorbeeld."

Veel typische vegetarische ingredienten smaken heel goed met vlees. Ma Po Tofu bijvoorbeeld. Humus smaakt heerlijk op brood met Salami of Chorizo (varkensvlees, dus helemaal Halal is het dan niet meer).

Met een beetje creativiteit kan een vleeseter nog aardig wat met vegetariers. Andersom blijft het bij wat treurig nepvlees. Pas per ongeluk een vegaburger gegeten. Bweeh! (wel netjes opgegeten hoor!)

verschil

Ik denk dat er een verschil is tussen niet lusten en niet lusten. Als je iets niet lust dan vind je het niet lekker maar zou je het bij gebrek aan beter wel opeten (of uit beleefdheid). Het andere niet lusten is meer walgen van iets, kokhalsneigingen krijgen. Dat krijgen mensen denk ik van heel weinig producten.

Wat betreft curries - ik vind ze heerlijk, maar ik ken genoeg mensen die er niet van houden. Is dus ook smaakgevoelig.

Ulla

Ulla

05-01-2015 om 21:04

Ad Hombre

Ik begin wat drammerig te worden misschien, maar mensen die wel vis eten zijn geen vegetariërs.

En die opmerkingen over die vegetarische gerechten die lekkerder zijn met vlees, dat zal voor jou gelden, maar ik mis het vlees er absoluut niet in.

Ik heb sowieso het idee dat je zin hebt om de boel wat op te stoken, ook al met je opmerking aan Barvaux over het niet lusten van alcohol.

Ik ben overigens een vegetariër die wel van allerlei dranken met alcohol houdt en niet van koffie.

Annet

Annet

05-01-2015 om 21:08

Geen alcohol lijkt me geen probleem

Er zijn altijd alternatieven beschikbaar voor mensen die geen alcohol drinken of nog moeten rijden en niets willen drinken .
Voor het gemak ga ik ervan uit dat Barveaux geen bezwaar heeft tegen alcohol door het eten, bijvoorbeeld door het stoofvlees of door de saus of door het toetje (tiramisu). Je proeft de alcohol dan niet meer. Mijn dochter lust tot nu toe geen alcohol maar door het eten vindt ze het geen probleem.
Maar voor de mensen die principieel geen alcohol willen, kan dat wel een probleem zijn. Dat kan lastig zijn maar een principe is niet voor niets een principe.

Geen olijven lusten is heel makkelijk op te lossen. Je neemt ze niet of je schuift ze aan de kant. Ik neem aan dat Barveaux de rest van het gerecht nog wel lust, ook al hebben er olijven in gezeten.

Ik heb ook twee dingen die ik absoluut niet wil eten. Pindasaus/pindakaas en zuurkool. Gelukkig zit de saus bijna altijd apart en krijgen we zuurkool zelden bij een etentje. Verder kan ik alles eten, ik vind alleen niet alles lekker...... Vetranden snijd ik zo beleefd mogelijk van het vlees af. Anders ga ik kokhalzen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.