Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

04-01-2015 om 23:42

Etentje met een vegetarier en vleeseters


Ad Hombre

Ad Hombre

11-01-2015 om 20:13

Astrid

"Ik vind olijven pas (de groene) sinds een paar jaar lekker/eetbaar. Ik merk ook dat smaak zich aanpast. Alleen bij kriebelige beestjes en alcohol gebeurt dat nog steeds niet."

Mooi, er is dus nog hoop!
Je smaak ontwikkelt zich nog!

Labello

Labello

11-01-2015 om 20:23

Mossel

Lang geleden hebben wij op school voor biologie mosselen moeten ontleden.
Ik hoef nog steeds geen mosselen.

Ad Hombre

Je lust zeker ook graag bijdehandjes geserveerd op een bedje van zeekraal en gesouffleerd door een glaasje gekoelde Bourgogne uit 2012?

Moni

Moni

11-01-2015 om 20:59

))))))))))))))))

Leuk

Ava

Ava

11-01-2015 om 21:39

heerlijk

Van alle suggesties bleven taco's en tapas over. Ik ben dol op Aziatisch maar dat is erg bewerkelijk en zoveel tijd had ik niet. Ik heb de taco's gemaakt en het was een groot succes, dankzij Juno's recepten.

Het is allemaal schoon opgegaan en in een kleine keuken goed te doen. In de vegetarische gerechten heeft niemand het vlees gemist. Wel had ik wat gehakt apart en kaas ook apart. Het was gezellig en is behoorlijk laat geworden, veel complimenten voor het lekkere (en gezellige) eten.

Tapas bewaar ik voor de volgende keer.

Juno

Juno

11-01-2015 om 22:23

Leuk!

Leuk dat het allemaal zo in de smaak viel en fijn dat je een update geeft! Ik was benieuwd wat je had gekozen .

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2015 om 23:36

Uit eten en geen vis lusten

Zo grappig, Ad Hombre, de ene helft van de kaart is regelmatig gevuld met visachtige gerechten en de andere helft met vleesgerechten. Als je mazzel hebt is er ook nog een hoekje gereserveerd voor de vegetarische hap. Ik vind gebakken vis heerlijk én een harinkje, maar de rest hoeft van mij niet eigenlijk. Gelukkig is er dan andere keus. Dus kies ik bijvoorbeeld slakken, of carpaccio, of iets anders wat ik lekker vind. Ik vind dat volwassen genoeg. Uiteraard sluit ik af met iets waar het glazuur door van mijn tanden valt. Ik voel me een hele Piet als ik dat op heb.

Bij ons thuis kun je goed zien dat smaak zich ontwikkelt, maar een voorwaarde is wel dat je jezelf daar voor wilt openstellen. Als je blijft vasthouden aan 'wat de boer niet kent dat lust ie niet' zul je nooit ontdekken dat een bepaalde smaak inmiddels wel langs je smaakpapillen komt zonder te kokken. Mijn man was van het 'wat de boer niet kent' en inmiddels is hij overal voor in. Toch ontdekt hij daar ook af en toe door dat hij iets echt niet zo lekker vindt. Nou goed... hij heeft het geprobeerd, jammer.

Ik hoop dat je opmerkingen over drank niet zo stellig zijn als je hier deponeerde. Ik ben soms wel verrast als iemand zegt geen wijn te drinken, maar als een werkgever mij aan zou nemen omdat ik van een glas wijn hou, ligt de lat wel laag. En als de groep waarmee ik uit eten ben, mij serieus raar zou vinden als ik voor cola kies, zou ik daar toch even op afknappen.

Ik wens je een toekomst toe met kinderen die alles lusten, ideaal natuurlijk, maar hopelijk is een etentje niet verpest als dat anders uitpakt. Jij bepaalt dat namelijk niet is mijn ervaring, zelfs niet als ze altijd hebben moeten proeven.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 00:32

Definitie van....

Volgens de Van Dale is een vegetariër "iem. die geen vlees of vis eet". Voor wie het niet gelooft, is hier de link:
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=vegetari%C3%ABr&lang=nn#.VLMFY3v4z4w

Ad Hombre met zijn idee dat je niet helemaal voor vol wordt aangezien als je geen koffie, alcoholische drank en bepaald eten nuttigt: als het nou heel erg gezond zou zijn, had je een punt. Astrid heeft helemaal gelijk. Ook vegetariërs missen al die topuitingen van de westerse cultuur. In dat soort restaurants staat trouwens vaak foie gras op de kaart, dat is zo'n beetje het foutste eten dat er bestaat. De ganzen krijgen dwangvoeding, er wordt elke dag een trechter in hun keel gepropt en hun maag wordt vol eten gepompt, vele malen meer dan ze van nature eten. Hiervan vervet de lever. Na een week of twee worden ze geslacht, net voordat ze van ellende uit zichzelf het loodje zouden hebben gelegd.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2015 om 07:08

Foie gras

Heerlijk is dat. Nooit geproefd? Ik neem het bijna altijd als het op het menu staat. Noem het een antivegetarisch statement. Een jaar of wat terug in Vietnam wilde ik ook eens hond eten, maar toen we onze moed bij elkaar geraapt hadden konden we ineens geen hondenrestaurants (want die heb je daar) meer vinden. Jammer, ober, doet u mij maar een rotweilersteak!

Moni

Moni

12-01-2015 om 08:05

Cola kan natuurlijk niet Kaaskopje

Mijn kinderen mochten alleen maar cola bij fastfood. Als we uit eten gingen, was het water of appelsap. Zeker geen fristi of chocomelk.
Reden? Een zoet drankje verpest je smaak voor hartig eten. Zonde van het lekkere eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2015 om 14:00

Moni

Ik had het nu ook over mij, een volwassen mens, die cola bestelt in plaats van wijn . Ik had ook appelsap kunnen zeggen of jus d'orange, maar dat is natuurlijk ook zoet en daarmee je papillen beïnvloedend. Dat is wijn ook, alleen hangen 'we' daar allerlei culinaire gedachten aan op. Fristi of chocomel bij warm eten vind ik sowieso een aparte combinatie.

irm

irm

12-01-2015 om 15:25

Ad Hombre

Waarom voel je meer (upper class) omdat je olijven, sushi of humus eet?
Dat verzinnen de mensen toch zelf dat dat culinair blijkbaar beter is dan sla met tomaten? vroeger hoorde je niemand over guacamole of olijven.
Waarom moet je dingen lusten die blijkbaar als heel belangrijk worden gezien maar wat nergens op slaat? een schaal tomaten eten is namelijk ook heel gezond.
En als je niet in een sterrenrestaurant bent geweest is dat sociaal lastig? ik vind het eerder sociaal lastig dat mensen gehandicapten negeren.
Beetje terug naar de basis moet je, als je denkt dat je meer bent omdat je wijn drinkt en olijven eet.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2015 om 15:49

irm

"En als je niet in een sterrenrestaurant bent geweest is dat sociaal lastig?"

Lastig als mensen je voor dat soort etentjes uitnodigen. Net zo onhandig als je niet netjes met mes en vork (of stokjes) kunt eten.

"ik vind het eerder sociaal lastig dat mensen gehandicapten negeren."

Off-topic alert!

"Beetje terug naar de basis moet je, als je denkt dat je meer bent omdat je wijn drinkt en olijven eet."

Nee hoor, een kroketje van de Febo of een lekkere vette patat moet ook kunnen. Ik zei toch al dat ik alles eet? Je bent meer als je je in allerlei situaties thuis kunt voelen.

Ad Hombre

"Je bent meer als je je in allerlei situaties thuis kunt voelen."

Dat lijkt mij lariekoek, maar het getuigt dan weer wel van een zekere originaliteit dat je dit zo onomwonden durft op te schrijven

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2015 om 16:08

Temet

"Dat lijkt mij lariekoek, maar het getuigt dan weer wel van een zekere originaliteit dat je dit zo onomwonden durft op te schrijven "

Grappig, het lijkt mij juist een universele waarheid. Ik had eerder een 'open deur' verwijt verwacht.

irm

irm

12-01-2015 om 16:43

Pfff

"Je bent meer als je je in allerlei situaties thuis kunt voelen.""

wat zielig als je zo denkt...

iedereen gelukkig

"wat zielig als je zo denkt..."

Helemaal niet. Ad Hombre heeft het met zichzelf getroffen want die vindt dat hij meer is dan mensen die minder lusten (terwijl ik zou denken dat hij alleen maar meer lust dan mensen die minder lusten) - dus hij is niet zielig, en jij vindt jezelf weer minder zielig dan Ad Hombre dus jij zit ook goed.

Iedereen gelukkig. Een mooi begin van 2015

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2015 om 18:49

Hmmm

Na lang denken heb ik bedacht wat er zo aanstootgevend aan deze mening is. Het idee dat iemand in een of ander opzicht 'meer' kan zijn dan een ander stuit de moderne sociaal voelende mens waarschijnlijk hevig tegen de borst.

Net als 'minder' zijn, natuurlijk. Behalve als het over Wilders gaat. Diens inferioriteit is natuurlijk boven iedere twijfel verheven

Reflectief hoor!

Gelijkwaardigheid is een groot goed.

Ik ben het met je eens dat het ontzettend handig is als je je op gemak kunt voelen in veel verschillende situaties. Dat je weet wat de gebruiken zijn en de mores is. Zo kun je 'meekleuren' als je in een sterrentent eet maar ook als je toevalligerwijs een broodje bal eet in de bedrijfskantine van een taxibedrijf. Meekleuren gaat alle kanten op. Niet alleen richting de upperclass. Zonder dat daar een oordeel over geveld wordt en je je ergens meer voelt, of minder.

Ulla

Ulla

12-01-2015 om 20:15

Moni en Kaaskopje

Mijn kinderen mogen als we uit eten gaan zelf kiezen wat ze drinken (geen alcohol). We doen wel suggesties. Ik vind bijvoorbeeld chocomel of fristi niet echt handig omdat die drankjes zo vullen.
Alleen bij fast food cola? Ik zou als tegenhanger bij fast food juist verse sinaasappelsap geven

Moni

Moni

12-01-2015 om 20:24

Ulla )

Leuke tip, dat sinaasappelsap. Helemaal mee eens.
Aan fast food kun je niet zoveel verpesten qua smaak. Vandaar dat een drankje vol suiker dan wel mag. Hebben ze nog iets te kiezen.....
Goed eten laat ik niet verpesten door suiker

Ik heb ze ook wel eens omgekocht. Als jullie bij het sjieke kerstbuffet niets van het kinderbuffet nemen (frites, nuggets, kroket, frikandel, appelmoes) dan gaan wij volgende week naar de McDonald. Werkt perfect. Nou lustten ze ook veel van het volwassen buffet dus het was echt geen straf. Nu hadden ze twee keer feest-eten. En Opa/Oma hebben genoten van hun kleinkinderen die gewoon aten wat de volwassenen aten. Ook veel waard.

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 20:44

Suiker

Gewone cola bevat 10,6 gram suiker per 100 ml, jus d'oranges 8,6. Het verschil is te verwaarlozen, en voor de vit C kun je beter een kiwi als toetje nemen

Moni

Moni

12-01-2015 om 20:53

Bij fastfood gaat het me niet om de suiker

Sinaasappelsap is niet alleen zoet maar ook zuur. Dat vind ik beter passen bij frites en hamburger dan cola.
Bij echt avondeten vind ik ze allebei niet passen.

Ulla

Ulla

12-01-2015 om 21:12

Sinaasappelsap of kiwi

Het ging er niet om hoeveel suiker erin zit of hoe het erbij smaakt, maar om de gezonde tegenhanger van fast food. Er stond echter niet voor niets een knipoogsmiley achter. Hier mogen ze cola bij hun fast food.

Zelf vind ik wijn bij het avondeten het lekkerst.

bieb63

bieb63

12-01-2015 om 21:14

Nog iets Ad Hombre

Uiteraard is het handig om je in allerlei omgevingen en gezelschappen te kunnen handhaven.
Maar ik wil nog wel even reageren door te zeggen dat niet iedereen in een situatie verkeerd eens een keer in een chique restaurant te kunnen eten. Voor veel mensen is uit eten gaan sowieso niet of nauwelijks haalbaar. Een chique restaurant is dan uiteraard nooit aan de orde. En vanzelfsprekend zal je je in een 'gewone' bistro, eetcafé of Italiaan, ook 'normaal' moeten gedragen. Maar die ganzenleverkrullen, nee die kent niet iedereen met een enorm wijnarrangement, nee dat kent niet iedereen. Is dat erg?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-01-2015 om 21:52

bieb

"Is dat erg?"

Niet voor mij in ieder geval.
Maar ik probeer mijn kinderen wel zo op te voeden dat ze dat later wel kennen & kunnen. En er dan ook van kunnen genieten.

Maar, inderdaad, zoals iemand anders al schreef, dat heb je niet volledig in de hand. Ze krijgen i.i.g. het goede voorbeeld. Beter dan een vader die zelf zijn groente niet op eet. (Oeps, zei ik het weer, beter...)

Ulla

Ulla

12-01-2015 om 22:47

Af Hombre/Dierenmishandeling

Even los van al het andere gezwam, ik hoop dat je kinderen zo verstandig zullen zijn om niet bij te dragen aan de mishandeling van o.a. ganzen.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 23:02

Ganzenlever en honden

Ganzenlever eten is geen antivegetarisch statement, het laat alleen zien dat je geen oog hebt voor dierenleed. Over vlees eten valt nog een filosofische discussie op te zetten (hoe erg is het om een dier op een zo pijnloos mogelijke manier van het leven te beroven) maar de dierenmishandeling in de bio-industrie is ethisch niet te verdedigen. In mijn ogen kun je dus beter een hond eten die een goed leven heeft gehad dan varkensvlees type kiloknaller.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2015 om 23:30

Foie gras

Ik ben zo vegetarisch als een tijger, maar foie gras is echt zóó moedwillig mishandelen van ganzen ten behoeve van een elitaire behoefte aan een chigue hapje.

Ik stel voor om dit filmpje met de kinderen te bekijken en ze er dan van te overtuigen dat foie gras op de kaart van een restaurant thuishoort.


https://www.youtube.com/watch?v=1Ozws-u4xb0

Ad Hombre

Ad Hombre

13-01-2015 om 07:10

Uiteindelijk

Uiteindelijk gebruiken wij de natuur voor onze doeleinden. Dan heb je twee soorten mensen, de soort die dat accepteert en de soort die net doet alsof ze daarin ethisch kunnen zijn.

Relaiseer je daarnaast dat mensen in Azie, Afrika, M-Oosten, Z-Amerika in het algemeen totaal niet geinteresseerd zijn in 'dierenrechten' en je snapt dat ik hierin weliswaar alleen sta in dit forum, maar dat het het overgrote deel van de wereldbevolking (die nog dichter bij de natuur staan) geen klap interesseert. Wel eens een tijger zijn prooi zien eten? Miets ethisch aan.


https://www.youtube.com/watch?v=vV_dtqPiGMk (ik zal je niet aanraden die met je kinderen te bekijken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.