Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Extreem goedkoop koken

Ik heb nogal een smalle beurs en deze maand nog een beetje smaller. Dus ben al een aantal dagen extreem goedkoop aan het koken. Ik dacht ik deel mijn menu, voor wie ook een smalle beurs heeft en zet de prijs erbij (alles omgerekend naar hoeveel je werkelijk van iets gebruikt). Wie nog ideeen heeft, ik hou me aanbevolen.

Wat er tot nu toe op het menu stond:

-in paddestoelenbouillon gekookte rijst met gewokte spitskool (samen met twee uien en knoflook en een scheut peper), appelmoes, ananas en een spiegelei, kosten voor vier personen: 2 euro 90
-het eten van de vorige dag bleek royaal, dus nogmaals van gegeten, alleen nu met een zakje sate, in plaats van ei, kosten voor vier personen: 2 euro 10
-een club sandwich (geroosterde boterham, plakje kipfilet, ei, sla, komkommer, mayonaise, haf plakje kaas, gebakken bacon, geroosterde boterham) en een klein portie frites, kosten voor vier personen: 4 euro
-gebakken aardappelen met deel van de krop sla van de vorige dag, gekookt ei en snitzel met een 35procent-sticker, prijs voor vier personen: 3 euro 20
-stamppot van sla (het laatste beetje) en aardappel, gegarneerd met ei en de overgebleven bacon van eergisteren. Prijs voor vier personen: 2,45

Komende dagen eten we nog eens gado gado met ei en verder zien we het wel.


Zuinig emine

Ziet er goed uit Emine. Gevarieerd voor weinig geld.
Maar ik hoop dat er ook een tijd komt dat je niet zo hoeft te puzzelen.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 03:15

hmm

Kleine porties hoor voor vier personen. Hoeveel rijst gebruik je en drie keer met 1 krop sla?

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 08:59

tip

Soep!

En dan van restjes. Groenterestjes, de kippenbotten van gisteren...

mams

mams

06-10-2015 om 09:08

hier ook soms krap

Een topper hier voor weinig, flinke hoeveelheid rijst,ongeveer 50 cent, 4 preien,deze week tweede gratis bij appie,3teentjes knoflook en 3 eieren.
Heerlijke nasie voor ongeveer 2,25 voor 3 personen.
Oh ja een scheutje bakboter natuurlijk.
Rijst koken,af laten koelen, prei in scheutje boter met de knoflook bakken,rijst toevoegen en meebakken en in andere pan de spiegeleieren bakken,jamm.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

06-10-2015 om 09:10

Bloemkool!

En dan alles, inclusief de bladeren

http://vijfeurominder.dalanjo.nl/tag/bloemkoolloof/

Emine

Emine

06-10-2015 om 09:13 Topicstarter

AnneJ, Jamie, Hortensia

AnneJ, bedankt voor je lieve wens. Ik wens het mezelf ook toe, eigenlijk .

Jamie, dat zijn geen bijzonder kleine porties. Als je de grootste spitskool uitkiest, dan heb je enorm veel kool en kun je daar twee dagen van eten. Zeker als er ook nog veel andere dingen bij zitten.
De krop sla was ook de grootste die ik kon vinden. De buitenste blaren zijn eraf gegaan voor de (enorme) club sandwich, daarna is de krop in een grote helft en een kleine helft gegaan, de ene helft is gebruikt voor bij de gebakken aardappelen, de andere voor de stamppot.

Hortensia, dank voor je tip.

mams

mams

06-10-2015 om 09:15

nog een

Deze doen we in dit seizoen ook vaak,aardappels, de goedkoopste,1 of 2 verpakkingen zuurkool, spekjes,appelen en stroop.
Aarappels koken,zuurkool erbovenop,later stampen natuurlijk.
Spekjes uitbakken en erdoor. In andere koekenpan 3 appels en partjes snijden en in een beetje boter bakken en een flinke scheut stroop toevoegen.
Stamppot met er bovenop de heerlijke appeltjes serveren.
Prijs ongeveer 3 euro voor 3 a 4 personen. ( zuurkool tweede gratis bij appie deze week).

Emine

Emine

06-10-2015 om 09:17 Topicstarter

En de andere reacties...

...popten op het scherm terwijl ik aan het schrijven was. Thanks.

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 09:19

Emine

Sterkte met alles. Consuminderen is een leuke uitdaging als het kán, maar kan wurgend worden als het móet. De uitdaging is creatief en positief te blijven want je kunt de situatie niet veranderen, maar wel hoe je er mee omgaat.

Mocht je eens in een tweedehands boekwinkel komen, zoek eens naar het bezuinigingskookboek van Jeroen Krabbé en Marjan Berk! Ik heb die zelf, als ik tijd heb zal ik eens wat opschrijven.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 09:55

Emine

Nou ja, wij zijn best grote eters maar met vier personen, de grootste spitskool en 9 echt grote aardappelen dan gaat alles schoon op. Een sla als stamppot precies hetzelfde.

Groenten

Hoi Emine,

Afwisselend en smakelijk menu maar naar mijn smaak te weinig groenten. Dat geldt ook voor de reacties: aardappelen zijn geen groenten maar koolhydraten. Die vullen wel en kosten niet veel, maar zorgen niet voor dezelfde voedingsstoffen.

Dat vind ik dus het allermoeilijkst. Ik heb ook niet veel geld maar in tijden van extreme krapte is het eigenlijk niet te betalen om voor vier mensen echt gezond te koken. En met gezond bedoel ik dus: voldoende groente pp. Mijn tip hiervoor: diepvriesgroenten. Qua prijs vaak het voordeligst.

Groetjes Carole

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 12:02

gezond en goedkoop

Het is inderdaad lastig om gezond en goedkoop te combineren. Al snel komen die spekjes weer op tafel en over de gezondheid van aardappelen wordt getwist. Ik ben daar altijd wat voorzichtig mee.

Hoe belangrijk is vlees? Kun je je vlees laten staan en de goedkoopste zilvervliesrijst permitteren? Goedkoop vlees is vaak ook bewerkt, en ook daarover zijn gezondheidstwijfels. Neem dan liever een ei ipv een stukje bewerkt vlees.

De diepvriesafdeling aanbid ik Daar kun je alle dagen van het jaar goedkope groenten vinden!

Ik heb tegenwoordig een huishouden van 2 kleine eters, waardoor ik makkelijker verse groenten van het seizoen kan kopen en in meerdere porties kan verdelen. Uit een goeie bloemkool haal ik makkelijk 4 porties, als ik het verwerk met ei, vlees en bijvoorbeeld zilvervliesrijst nog wel meer. In de vriezer heb ik nog een aantal porties tomatensaus van overrijpe tomaten die op de markt voor bijna niets werden verkocht. Opkoken met wat basilicum (eigen tuin), peper en zout, eventueel paprika, knoflook, ui, courgette en zo erdoor, verdelen in bakjes en invriezen.

Ook altijd fijn: mensen met een moestuin die omkomen in de oogst Laatst heb ik courgettes gekregen en mij is ook al kalebas beloofd. Die gaan in stukjes de vriezer in. Mooie basis voor, komt-ie weer, soep! Mijn moestuinseizoen was rampzalig, maar in de voorzomer heb ik weken kunnen eten van bakken vol pluksla en ik heb voor het eerst een leuke oogst appeltjes waar ik weer appelmoes van kan maken.

Ik schreef al dat kipkarkasjes (restje van de vorige dag) een mooie basis kan zijn voor bouillon. Daar kun je ook diepvrieskip voor gebruiken of afgeprijsd vlees. Of eventueel gewoon bouillonblokjes. Je kunt het extra smakelijk maken als je in de soeppan eerst wat olie of boter heet maakt en daarin wat ui en knoflook bakt. Experimenteren is zelfs in een klein budget mogelijk
Doe dan stukjes courgette erbij en een kuipje goedkope kruidencrème (kruidenkaas) van rond de 65 cent per bakje. Haal eventuele botten eruit en doe dan de staafmixer erdoor. En je hebt een heerlijk soepje. En dat kan natuurlijk ook met wortel, pompoen, koolraap en zo.

Ik heb hier een supermarkt die nogal royaal is met 35% stickers, daar kom ik graag. Mijn kinderen zijn er groot mee geworden!

soep

Mijn soeprecept (nou ja, ik heb er meer...), niet bedacht voor de goedkoopte maar om mijn kinderen groenten te laten eten zonder dat ze het zelf doorhebben : rode soep.
Fruit een gesnipperde ui glazig, doe er eventueel knoflook bij. Voeg nu een mokvol rode linzen toe en bak die even mee. Nu een blik tomaten erbij, zo'n anderhalve liter water en een bouillonblokje. Ik doe er ook altijd nog een laurierblad in.

Nu kan er van alles bij dat nog in de koelkast ligt te verkommeren. Die twee verweesde worteltjes, dat restje aardappels in stukjes (gekookt of gebakken, maakt niet uit. Alleen gratin zou ik niet doen), die paar roosjes bloemkool...

Een tijdje zachtjes laten koken totdat de linzen gaar zijn en uit elkaar vallen (ik doe meestal iets van anderhalf uur ofzo). Laurierblad eruit vissen en de staafmixer erin. Eventueel nog kruiderij erbij. Dat kan peper en zout zijn, maar ook komijn is een prima toevoeging en er is vast nog veel meer te bedenken. Als je paprika in de soep doet is ook gerookte paprikapoeder er lekker in - dat doe ik dan aan het begin- en wie van heet houdt kan een pepertje met de ui meefruiten.
Er kunnen balletjes of rookworst in de soep, maar je kan het ook laten, en als je dan en groentebouillonblokje gebruikt is de soep nog vegetarisch ook. Afbak- of Turks brood erbij et voila

Door de linzen krijgt deze soep stevigheid (en rode linzen hoeven niet geweekt te worden) en door alles te staafmixeren gaan stiekem toegevoegde kliekjes geruisloos onder in het geheel.

Ik schat de kosten van deze soep op 2 euro voor de hele pan, meer als je er vlees in doet.

Groeten,

Temet

pasta!

Ik weet de prijzen niet precies, maar het is echt niet duur.

blikje tomatenpuree, blikje tomaten, uien, knoflook, bouillonblokje, gehakt, groente (paprika, prei, courgette is wat wij meestal doen.

Gehakt rullen. In andere pan tomatenpuree met uien en italiaanse kruiden smoren. Andere groente toevoegen, bouillon toevoegen, alles garen, dan pureren. Gehakt toevoegen en pasta koken.

Mooie hiervan is ook dat je allerlei groente erin kunt (ver)stoppen en door het pureren merken onze kinderen er niets van. Met 6 personen eten wij onder de 10 euro. Als je dan ook nog een goedkope (lidl?) supermarkt hebt, ben je nog goedkoper uit. Wij hebben alleen een Plus supermarkt en die is nog vrij duur, dat is wel jammer.

Goed bezig, overigens!

groetjes,
Jons

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 12:54

Groentecamouflage

Ik moet bekennen dat mijn pastasauzen en soepjes eigenlijk zijn ontstaan om groente te camoufleren en omdat ik een kind heb dat niet tegen "stukjes" kan

Tegenwoordig weet dat kind wat er in de sauzen en soepjes zit. Hij loopt nog steeds gillend weg als hij een klein plakje courgette aantreft, maar als het onherkenbaar weggestaafmixerd is, vindt hij het prima.

Ik haal net courgette bij de supermarkt voor 50 cent per stuk. Ik kan weer even vooruit...!

Pirata

Pirata

06-10-2015 om 14:36

peulvruchten

Ik heb geen idee van de exacte prijzen, maar een zak gedroogde peulvruchten is heel goedkoop in het gebruik en een uitstekende eiwitbron. Lekker door de soep of als chili. Zelf ben ik gek op kikkererwten, als salade of als vulling voor een wrap.
Aardappelen barsten van de vitamine C toch? Mij is het een raadsel wat daar niet gezond aan is. Koop een grote zak bij een boer, nog goedkoper!

Hortensia

Hortensia

06-10-2015 om 14:57

peulvruchten

Ik heb nog vrij recentelijk een zak linzen voor 1,29 gekocht. Maar de prijzen kunnen erg variëren tussen 99 cent en 1,49. Hou ook toko's en Turkse winkels in de gaten, wees wel kritisch want sommige dingen zijn ook laaiend duur daar. Maar bijv. kruiden en specerijen heb ik daar altijd goedkoop gekocht. Of ik nou een ieniemienie potje bij de supermarkt kocht, of een grote zak bij de toko voor hetzelfde geld of minder, dat scheelt toch wel...!

Winkels en markt

http://tangermarkt.nl/
Ex doet 1x per maand boodschappen bij Tanger. Uien en vlees, eieren, vastgoed. Daarnaast op woensdag heeft hij een vast kraampje op de markt voor groenten en fruit. Hij leeft vaak op extreem weinig geld op die manier. Maar hij hoeft natuurlijk alleen zichzelf te onderhouden, maar het lukt hem.
Als het in mijn buurt was ging ik daar kijken. Een groot assortiment voor weinig geld.

Knurf

Knurf

06-10-2015 om 17:39

aardappelen

'aardappelen zijn geen groenten maar koolhydraten. Die vullen wel en kosten niet veel, maar zorgen niet voor dezelfde voedingsstoffen.'

Nou, aardappelen zitten anders vol met vitamine C. Er zit ook vitamine B6 in, en geen grammetje vet.Dus ik zou ze zeker niet zomaar van het menu schrappen, want ze zijn goedkoper dan fruit.

reclames

reclames kijken Kan al veel schelen. De aldi heeft bv altijd weekend aanbiedingen die erg veel schelen.bv aankomend weekend kilo wortelen voor 1 euro: hutspot en door pasta gerecht heen.
spaghetti met spekjes,zak spinazie en pesto.
lasagne met repen courgette en wat geruld gehakt,wortel, ui,

rest van gehakt in de groentesoep met vermicelli en geroosterd brood, evt met wat pesto van dag 1.

Ik denk alles tussen de 2,50 en 3 euro per maaltijd?

overigens

Ooit eens gelezen in het blaadje van de universiteit waar ik destijds studeerde. Een volwaardige avondmaaltijd: volkorenboterhammen met pindakaas, glas melk, een sinaasappel.
Geen inspirerend menu, maar goedkoop is het wel.

Emine, ik zou ook af en toe eens pannekoeken bakken. Heel goedkoop, en een blij kind op de koop toe. Die vitamines komen dan de volgende dag wel weer.

Ook goedkoop, en lekker, en meestal ook met een blij kind: plaatpizza. Deeg van 500g meel, water, snufje zout en zakje droge gist (ik heb een recept uit een kookboek van Witteman en dat ligt boven dus heb ik de hoeveelheid water niet paraat). Tien minuten doorkneden (dan rolt het beter uit). Half uur laten rijzen. Ondertussen oven voorverwarmen op 220 graden. Deeg over twee bakplaten verdelen, beleggen met wat je maar wilt en in tien minuten ofzo afbakken.

O ja, de aller-allergoedkoopste pastamaaltijd, helaas gegarandeerd vitaminevrij: pasta aglio,olio e peperoncini. Verhit een flinke scheut olijfolie in een pan, laat daarin 1-2 teentjes knoflook in plakjes meefruiten maar niet bruin worden, en voeg een paar gedroogde pepertjes toe. Giet de olie over gekookte spaghetti (of doe de afgegoten spaghetti in de koekenpan, dan gaat er niets van de olie verloren) en rasp er kaas over (hoort natuurlijk eigenlijk met parmezaan, maar het kan ook best met Hollandse kaas in tijden van financiële krapte). Een mandarijntje toe tegen het schuldgevoel .

En dat er maar snel rijkere tijden mogen aanbreken!

Groeten,

Temet

Eenvoudig doch voedzaam

Chili sin carne: blik bruine bonen, blikje maïs, flink wat ui, aanvullen met prei en paprika. Als je hebt: kruiden om het wat pittiger te maken. Gehakt is niet nodig, de peulvruchten doen hier dienst als vleesvervanger.

Stamppot andijvie: gewoon aardappels koken, struik andijvie zelf snijden en wassen (scheelt enorm met een zak voorgesneden), op smaak brengen met wat bouillon of kruiden, serveren met in kleine stukjes gesneden rookworst die je door de stamppot mengt, dan lijkt het meer worst dan het is.

skik

aardappelen

Ik bedoel ook niet te zeggen dat aardappelen ongezond zijn, geen voedingstoffen bevatten en in de ban gedaan moeten worden

Maar vaak bestaan goedkope gerechten vooral uit aardappelen (of pasta, of rijst). En dat is niet gevarieerd genoeg om gezond te zijn. Prima om aardappelen te eten, maar daarnaast nog meer van een andere groente. Denk ik dus he, het staat je vrij om daar een andere mening over te hebben.

mailen

Een jaar of wat geleden zaten vrienden van ons in de situatie dat ze flink moesten bezuinigen. Ik heb toen een vergelijkbare draad gestart om ze een hele verzameling recepten te kunnen geven en af en toe een kratje ingrediënten Als je me mailt op [email protected] wil ik je dat "boekwerk" wel sturen.

Katniss

Katniss

07-10-2015 om 09:01

Markt

Ik heb niet de hele draad bestudeerd, dus misschien is het al genoemd, maar op de markt kun je vaak heel goedkoop groente kopen. Ik zag er laatst enorme pompoenen voor 1,50. Ik had geen zin om een heel eind te lopen met zo'n gevaarte maar het was wel jammer dat ik vervolgens voor 2,69 een piepkleine had bij de Jumbo. Verder zijn aardappels en uien heel goedkoop. Een aardappel geldt alleen in Nederland niet als groente maar in de rest van de wereld wel. Peulvruchten in een grote zak (Turkse super, 40 verschillende soorten), zijn ook altijd lekker met een uitje, champignons, paprika en spekjes.
Wat ik zelf vaak maak is stoofvlees, als de runderlappen in de aanbieding zijn. Grote pan vol, en meestal gooi ik er flink wat groente bij (ui, wortel, champignon). Voor ca 10 euro kun je dan twee keer eten.
Zuurkool en boerenkool is ook spotgoedkoop in het seizoen, zeker als je een grote hoeveelheid koopt voor meerdere keren.

Astrid

Astrid

07-10-2015 om 10:48

idd

"zeker als je een grote hoeveelheid koopt voor meerdere keren."

Precies, én invriezen.
Toen ik moest bezuinigen heb ik geinvesteerd in een vriezer. Ik kook extra en vries in, koop aanbiedingen en vries in. Ik roerbak veel goedkope groentes door elkaar, kook ook eens een dagje zonder vlees, doe veel met restjes (geschikt voor een wraptaart). En vooral doe ik ook wel eens makkelijk en goedkoop: omelet met groenterestjes op brood bv.

Vriezer?

Ik vraag me af of zo'n vriezer nou echt bespaart. De aanschaf van dat ding en het electriciteitsverbruik van dat apparaat én de kosten van het nogmaals opwarmen van het gerecht dat je ingevroren hebt kost toch ook aardig wat.

skik

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

07-10-2015 om 11:32

Besparen vriezer?

De besparing van een vriezer is natuurlijk relatief. Heb je een hele grote vriezer voor 2 broden en een pakje hondenvoer dan is dat duur.
Heb je een vriezer met 4 laden die je mans kunt, dan kan het heel wat schelen

Zo ga ik regelmatig naar de turkse slager om vlees te halen. Daar haal ik dan ruwweg 4 tot 5 kilo vlees in 1 keer.
Mooie kipfilets, uitgebeende kippedijen, kalfsvlees (waaronder kalfsbiefstuk), kipshoarma (zalig). Gemiddeld zit ik dan op 7 euro per kilo.

Na verwerking kan ik gemiddeld 3x eten van 1 kilo vlees met 4 personen. Dat komt neer op (afgerond naar boven, rekeninghoudend met kruiden/ei/etc) op €2,50 per maaltijd voor 4 personen. Oftwel €0,62 per persoon!

Zo goed en goedkoop kan ik het niet halen bij de supermarkt hier in de stad.

Het grote voordeel van een vriezer en in het groot inkopen is ook het feit dat je in staat bent om "noodvoer" in de vriezer te stoppen. Want of ik nu 1 of 2 of 3 liter pasta saus maak, dat maakt in de kook tijd niets uit. Maar stop ik vervolgens 2 liter pastasaus in porties in de vriezer, dan scheelt me dat tijd en energie op de momenten dat ik vermoeid thuis kom en ik snel eten op tafel wil hebben.

Astrid

Astrid

07-10-2015 om 12:04

zoals boven

gezegd door Sinbads vrouw eigenlijk.

Ontdooien doe ik in de koelkast, opwarmen meestal 3 minuten in de magnetron.
Mijn oven moet ik toch gebruiken, beter vol dan voor 1 dingetje, dus gelijk 2 a 3 ovenschalen er in en de rest invriezen.
Hoeveel de vriezer precies aan electriciteit kost weet ik niet, maar wel dat hij propvol zit en ik er dus "alles" uithaal en niet een vriezer laat draaien voor 2 broden. Ik weet wel dat ik met gas/electriciteit ver onder het gemiddelde zit. Electriciteit is uiteraard ook afhankelijk van andere factoren, maar wat ik wil zeggen is dat ik ondanks mijn vriezer nog steeds ver onder dat gemiddelde zit.
In mijn koelkast ook dezelfde lades maar dan 3, dus ik kan echt bergen voedsel kwijt. Heerlijk als je uit je werk komt en niet eerst een half uur de keuken in moet, dat is me ook wat waard.
Verder gooi ik minder voedsel weg doordat ik bruikbare restjes invries.

Fransien

Fransien

07-10-2015 om 12:57

pasta met saus

pasta is niet erg duur, tenminste niet de goedkoopste soort, die kook ik altijd met een bouillonblokje in het water.
voor de saus neem ik passata, gezeefde tomaten, pakje van 500 gr voor 39 ct bij de lokale super, uien, prei, courgette, of een andere redelijk groene groente die op dat moment in de aanbieding is, met zout en peper en italiaanse of franse keukenkruiden op smaak brengen.
je kunt er geruld gehakt in doen, maar je kunt ook kaas raspen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.