Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Extreem goedkoop koken


Hortensia

Hortensia

09-10-2015 om 16:23

kruiden en zo

Helaas ben ik ook niet gezegend met een turk of toko in de buurt. Moet minstens 20 km reizen hiervoor en dat is een rot end fietsen
Ik koop dan ook groot in als ik eens in de Grote Stad ben. Tegenwoordig komt mijn oudste kind daar regelmatig en ik hoef maar te kikken of hij neemt weer een zak voor me mee.

Helaas klotst het geld hier ook niet tegen de plinten, dus effe lekker royaal kruidjes inslaan zit er niet in, ook al vind ik de Amazing Oriental de leukste winkel die er is Maar ik bewaar daar bijvoorbeeld statiegeld van lege flessen voor in een potje. Of ik ruil het met mijn kind (die op zichzelf woont en studenten-OV heeft) voor één of twee diepvriesmaaltijdjes

Voor mijn paprikapoeder heb ik een "dealertje" die regelmatig in de Balkan komt en daar flinke zakken voor bijna niks kan scoren (oeh, wat klinkt dit heerlijk fout!), zowel de milde die wij in Nederland kennen als de scherpe waarvan ik alleen de Duitse naam ken (Rosenscharf).

Ik ben gezegend met een tuin waardoor ik zelf ook wat kruiden kan kweken. Er is vaak wel iemand te vinden die wat zaad over heeft, als je maar hard genoeg om je heen roept (op Facebook bijvoorbeeld) dat je zo graag tuiniert

Hey Emine

wij hebben regelmatig eten "over". In welke regio woon jij. Dan zou ik dat evt zo aan jou kunnen geven. Is dat idee?
Kom zelf uit regio Haarlem en werk in Alkmaar.

Emine

Emine

10-10-2015 om 12:10 Topicstarter

Wat lief!

Wat lief Urslau,

heel erg bedankt voor je aanbod, maar ik woon heel ergens anders.

Daarnaast heb ik thuis afgesproken om buiten de forums waar ik op zit geen contact te hebben met mensen die ik van internet 'ken.' Dit omdat ik hier in het verleden eens goed mee in de problemen gekomen ben. Ik wilde iemand helpen die zei vast te zitten in huiselijk geweld, zoals ik zelf had meegemaakt. Laat ik het zo zeggen: dit pakte slecht uit voor mijzelf als het slachtoffer.

Heel iets anders dan deze draad natuurlijk, maar wel de afspraak die hier gemaakt is. Maar bijzonder bedantk voor je aanbod, geweldig dat er mensen zijn als jij! (En alle anderen die meedenken).

Ik heb gisteren aardappelen opgeraapt van het land en eet vanavond:

FRIET!

Nog vijf dagen te gaan met 26 euro, ik loop dus een euro voor op schema!

Pirata

Pirata

10-10-2015 om 16:11

heel goedkoop

Emine, om nog meer te gaan voorlopen op je budget: wij aten vroeger regelmatig macaroni met boter en suiker. Kaneel erbij kan ook. Dat was de goedkoopste macaroni natuurlijk. Wij vonden het als kind heel lekker. Een beetje fruit ter compensatie lijkt me alleen wel nodig voor dit vitamine-arme recept.

Knurf

Knurf

10-10-2015 om 18:41

oeps

'Emine bedoelt volgens mij niet 5 euro per persoon per dag maar 5 euro per dag voor het hele gezin.'

Oeps, je hebt gelijk. Ik dacht dat die menu's 5 euro per dag waren, maar ik zie dat ze inderdaad 5 euro per persoon per dag zijn. Sorry.

Maar Emine, kan ik iets doen? Pakken koffie, hompen kaas en waspoeder toesturen? Mijn moeder deed dat vroeger altijd als ik krap zat, en ik weet nog wat een opluchting het kon zijn als ik even vooruit kon met dat soort dure spullen.

viola

viola

10-10-2015 om 20:02

jaa!

Emine, zou ook heel graag iets voor je doen. Jammer van die afspraak van je, kun je die niet heroverwegen?

Moni

Moni

10-10-2015 om 20:50

Alternatief Emine ?

Heb je iemand in je omgeving die als postadres kan fungeren?
Zelf kun je dan een anoniem mailadres aanmaken.
Als je in mijn buurt zou wonen, mocht je mijn adres gebruiken.

Ik hoop dat je een manier vindt om ons te laten helpen.
En zoals je misschien wel weet, helpen mensen vooral om zichzelf goed te voelen. Je hoeft je niet te schamen want jij doet een goede daad door ons te laten helpen.

Kan ik je gelijk al die kruiden toesturen )))

Moni

Moni

10-10-2015 om 20:51

Een e-mailadres via iemand anders kan ook

Dan hoef je zelf helemaal niet te reageren.
Iemand die je vertrouwt en namens jou reageert.

Ijsvogeltje

Ijsvogeltje

10-10-2015 om 21:02

Inderdaad

Ik liep mij ook al een tijdje af te vragen of we je niet kunnen helpen Emine. In het verleden hebben we wel vaker forumleden met z'n allen door moeilijke perioden heen geholpen. Met kleding, speelgoed, voedselpakketten.... Ik zou je echt heel graag een pakketje sturen. Dus als we dat op een of andere manier kunnen doen... Een postadres van een goede vriendin ofzo? Dan kun je helemaal anoniem blijven.

Emine

Ik snap jouw reactie wel. Vervelend dat je tegen een negatieve ervaring in het verleden bent aangelopen. Dat moet vast een vervelende, zeer ongemakkelijke ervaring geweest zijn.

Weet dat wij je hier met de beste bedoelingen willen helpen. Ik hoop dat je iemand uit jouw omgeving kent die jou wil helpen met kleine dingen, zoals hierboven al aangegeven.

Anders inderdaad via een bekende oid.. Ik moet zeggen dat ik liever iemand van dit forum help, als een wildvreemde. Dit forum voelt toch meer als soort familie.
Toen ik het vorig jaar moeilijk had, was ik ook blij met alle hulp. Iemand gaf toen zelfs via een email zijn telefoonnummer. Dat vond ik zo bijzonder, dat ik nu graag iets terug zou willen doen. Vandaar.

Moni

Moni

10-10-2015 om 21:47

Je mag ook mijn emailadres gebruiken

[email protected]

Ook ik

wil best kijken wat ik voor je kan doen....

Emine

Emine

11-10-2015 om 12:38 Topicstarter

Lieverds

Wat een lieverds zijn jullie allemaal! Echt mooi dat jullie dat willen doen.
Maar toch ga ik aan mijn afspraak thuis vasthouden. Ik heb er echt reden voor.

Donderdagmorgen staat er weer geld op de rekening. De spullen voor de zelfmaakpizza van vanavond zijn in huis, heb nog een paar lege flessen, 20 euro en wat (kleine) muntjes in de portomonnee. Leuk is anders, maar honger is er niet.

Jezelf uitnodigen?

Bij familie of vrienden?

Dan kan je met je gezin daar mee eten?

Groet

Katniss

Katniss

11-10-2015 om 15:26

Groentetuintje

Heb je al een groentetuintje? Ik ken mensen die zo'n bak van een vierkante meter in elkaar getimmerd hebben en daar best wel wat maaltijden uit hebben kunnen halen. Groentezaad is niet zo duur, dus het kost je hooguit wat tijd. Als je je vrienden er enthousiast voor kunt maken, kun je ook nog groente ruilen.

zebra

zebra

11-10-2015 om 17:52

Emine

ik hoop dat je er toch nog voor kiest om je te laten helpen door forumleden, alleen al door voedselpakketten of andere spullen aan te nemen waardoor je toch goed, gezond en gevarieerd kunt eten. Echt schrijnend om te lezen met hoe weinig geld je rond moet komen voor je maaltijden.

Je gaat het redden

Nog een tip voor woensdag of zo: zelf wraps maken. Zie het recept op smulweb. Als je ze gemaakt heb maak je van eieren met melk, zout en peper hele dunne omeletjes, zo groot als de wraps. Omelet op de wrap, oprollen, naast elkaar in een ovenschaal, een beetje geraspte kaas eroverheen en even laten bakken. Voor 4 personen redt je het met 8 stuks, grote eters 12.
In de omelet kun je alles doen wat je lekker vindt, maar het hoeft niet. Daarbij kun je doen wat je wil, van niets tot een paar schijfjes tomaat of een salade van kool of andijvie, waarbij je de rest de volgende dag gebruikt.

Ken je deze website al: www.yenom.nl/supermarktaanbiedingen/

Je kunt zelf kiezen welke supermarkten in je buurt zijn en welke aanbiedingen je wil zien. Ik zag dat Deen 20 eieren voor 1,50 heeft.

Dat is 1 keer wraps (maximaal 8 eieren), 1 keer nassi (omeletstukjes van 2 eieren) 1 keer rijst met sambal telor en boontjes (4 eieren) en een keer rijst met rijst met Javaanse pecil (4 eieren). Heb je nog 2 eieren over.

Helaas hier geen Deen.

Maar Emine, je gaat het zeker redden tot donderdag!

Tsjor

viola

viola

11-10-2015 om 20:55

jammer Emine

Ik wissel zelf nogal met nicks, volgens mij jij niet en kom ik je al lang hier 'tegen'. Je voelt toch een beetje bekend voor me, ik leef dan ook oprecht een beetje met je mee. Jammer dat we niks voor je kunnen doen, zou zo'n kleine moeite zijn en zo graag gedaan!
Je wordt wel een kleine beurs expert zo!

Hortensia

Hortensia

11-10-2015 om 21:36

Emine

Is er in real life niet iemand die als contactpersoon tussen welwillende OO-ers en jou wil fungeren?

Emine

Emine

12-10-2015 om 00:50 Topicstarter

In real life....

....weet niemand dat ik Emine ben. Ja, mijn man.

Echt ik vind het heel lief allemaal, maar ik startte deze draad om goedkope receptjes te delen. En heb er echt een paar succesnummers uitgehaald. Waar ik nog van over heb voor de komende dagen.

Ja, donderdag is het feest. En tot die tijd, krabbelen. Maar we hebben eten, drinken, de kachel brandt en de kinderen zijn veilig en gelukkig. (Wie mij kent uit echtscheiding en erna weet wat ik bedoel).

viola

viola

12-10-2015 om 07:00

weet ik

Heel duidelijk waar je de draad om gestart bent!
Weet gewoon dat je hier altijd op terug kunt komen!

wat mij opvalt

is buiten de soms lekkere recepten (gisteren nav recept uit Volkskrant de pompoencurrysoep gemaakt), de vriendelijkheid waarmee mensen hier aanbieden om te helpen en de kracht die Emine heeft om deze moeilijke tijd door tekomen en uitkijkt naar donderdag.
Petje af voor iedereen !
dit wilde ik gewoon ff off-topic zeggen

Emine

Lukt het nog om lekker te koken ondanks het beperkte budget?
Ik hoop dat donderdag er voldoende lucht gaat komen om wat meer geld aan eten te mogen besteden.

Top hoe je het vol houd!

Ik begrijp de keuzes heel goed. Wat moet jij sterk zijn!

Fransien

Fransien

14-10-2015 om 09:28

pittige spruitjes

De spruitjes zijn weer goedkoop, 50 ct voor een netje. Als je die beetgaar kookt en bakt met een uitje en een beetje sambal (restje uit de pan losroeren met wat yoghurt, zodra het niet te heet is) en er rijst en een omeletje bij doet ben je ook heel goedkoop uit. Da's weer een andere manier van spruitjes eten.
Voor 4 personen reken ik 1 net spruitjes van 50 ct, 3 eieren a 10 ct, rijst ong 20 ct, ui ong 10 ct, 100 ml yoghurt 10 ct, totaal 1,20 euro.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-10-2015 om 10:02

tomatensoep?

Wij maken regelmatig een simpele tomatensoep, soms voor het avondeten als er sporttrainingen zijn (dus op verschillende tijden moeten eten), of op een verjaardagsfeestje. Maar hetkan prima als maaltijd.
precieze recept heb ik nu niet bij de hand, kan ik wel nog geven als er interesse is, maar de basis is ui, knoflook, blikjes tomatenblokjes (of van die gepelde tomaten, die zijn goedkoper nog geloof ik), bouillonblokjes (twee) en water.Met wat kruiden op smaak gebracht (peper, zout enz.). En dan gepureerd. Wij eten er dan zelf vaak nog stokbrood of brood bij, maar is natuurlijk afhankelijk van met hoeveel je bent, hoeveel je maakt en hoe grote eter je bent.

Sterkte, het is bijna donderdag!

Sneeuwitje

Hortensia

Hortensia

14-10-2015 om 10:09

aanvulling tomatensoep

Je kunt ook pakjes "passata" gebruiken, tomatenpulp voor pakweg 30-35 ct per pakje.
En als soepgroente die uit de diepvries.

Pirata

Pirata

14-10-2015 om 10:14

en in plaats van gehaktballetjes

.. kun je er een schepje blikbonen doorheen roeren

Emine

Emine

14-10-2015 om 13:39 Topicstarter

Zoveel om over te schrijven.....

....op de lege pagina's achterin mijn kookboek, bedoeld voor eigen recepten.

Vandaag van de allerlaatste centen melk, brood en spinazie gekocht. Die vanavond geserveerd gaat worden met de zelfgeraapte aardappelen en een ommelet. We hebben het gered. Er staat zelfs nog 45 cent op de rekening. Misschien stuur ik mijn kind straks nog wel om een pakje pennywafels voor vanavond.

Pirata

Pirata

14-10-2015 om 13:58

gefeliciteerd!

Je hebt het gered! En elke dag gezond!
Geniet van de koekjes.

Yes!

Knap hoor, als we willen en/of moeten hebben we nu zoveel recepten dat ik het best een sport zou vinden om dit ook eens te proberen. Gezond ook nog. Geen liflafjes, geen overbodige luxe, niets mis mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.