Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

moederkloek

moederkloek

11-01-2009 om 19:20

Gas op glas?

We zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken.
Kijken nu naar koken met gas op glas.
Wie gebruikt dit en hoe bevalt het??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvie

Yvie

11-01-2009 om 20:25

Ik baal er van

Het koken met gas op glas gaat natuurlijk prima, maar dat glas! Ik krijg het met alle mogelijke middeltjes nooit helemaal vet-en vlekvrij. Dus mocht ik ooit weer kiezen, dan geen glas!

Succes met jullie nieuwe keuken!
Yvie

moederkloek

moederkloek

11-01-2009 om 20:33

Soort glas

Hoi Yvie,
Weet je misschien ook wel "soort" glas je hebt?
Er zijn twee soorten (kan zo snel ook even niet noemen hoe ze heten..)
Ik ga het mijn keukenboer even navragen.

Jesse_1

Jesse_1

11-01-2009 om 21:55

Prima

Wij hebben het een jaar.
Het ziet er nog mooi uit, maar heeft niet het voordeel van inductie (waarbij je de viezigheid zó wegveegt voor het aankoekt). Schoonmaken is niet eventjes gedaan, je moet de plaat wel echt afnemen, maar dan ziet het er wel goed uit.
Denk erom dat er wel een goede bescherming boven moet zitten, ivm eventueel vallende pannen waardoor de plaat zou kunnen breken.
Jesse

moederkloek

moederkloek

12-01-2009 om 08:51

Gemak....

Tja eigenlijk zou koken met gas op glas voor de gemakkelijke manier van schoonmaken zijn en omdat het er mooi uitziet.Ik kook nu ook op gas daarom weer gas.
Maar zoals ik nu begrijp moet je dus net zoveel poetsen.

reina

reina

12-01-2009 om 09:56

Prima

Ik heb een kookplaat van Bosch, al een jaar of 10 en ik ben er nog steeds heel tevreden over. Met de juiste schoonmaakmiddelen en uiteraard reghelmatig schoonhouden is glas ideaal vind ik! Er was trouwens tegen ons gezegd dat de halogeenpitten na en jaar of 5 stuk zouden gaan en dus vervangen moeten worden, ik heb ze nu al 10 jaar (en gebruik ze dagelijks), maar nog steeds niets kapot!

Bastet

Bastet

12-01-2009 om 15:37

Mooi

Ik werk bij iemand die kookt met gas op glas,ik vind het ideaal en zeer makkelijk te reinigen,geen last van strepen enzo.Gewoon afnemen met een sopje en schoon.
Veel beter dan mijn eigen gewone gasfornuis.
Groetjes,Bastet

reina

reina

12-01-2009 om 16:12

Liezelotje

Ja, wel op glas, niet op gas. Ik zou in elk geval weer voor glas kiezen een volgende keer. Maar ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen hoe gas/glas eruit ziet, bedenk ik me nu , ik ken niemand die dat heeft. Dus misschien was mijn reactie niet zo slim.

Yvie

Yvie

12-01-2009 om 16:49

Geen idee?

Ha moederkloek,

ik wist niet dat er verschillende soorten glas bestonden. Heb dus ook geen idee welk soort ik dan heb.

Inmiddels ben ik er achter dat een sopje met gewoon afwasmiddel het beste werkt, maar vegen blijf je altijd zien.

groet,
Yvie

Mirjam

Mirjam

12-01-2009 om 20:28

Nooit meer!

Hallo

Heb sinds augustus gas op glas met de achterliggende gedachte dat ik roestvrijstaal een crime vond om schoon te maken.

Maar gas op glas is nog veel erger!!! Ik heb een dure kookplaat van de Neff maar ik zou hem vandaag nog willen ruilen. Ik krijg het glas op geen enkele manier goed schoon (en ik heb toch echt wel een poetsfiemel) , altijd blijven er vegen en strepen achter, ondanks navegen met speciale nieuwe micro vezeldoekjes/schone theedoeken.
Ik dacht toen ik hem kocht aan de keramische plaat van mijn moeder die je heel makkelijk en onberispelijk schoon maakt in een mum van tijd , maar zo werkt mijn plaat helaas niet. Als ik het je mag aanrader , doe het niet!! Ziet er in de winkel prachtig uit , maar praktisch is het helaas niet

Gr. Mirjam

Herkenbaar!

Ik kan me bij Mirjams reactie helemaal aansluiten, niet doen, het is niet praktisch! Ik ben 3x aan het schoonmaken! Eerst met afwasborstel en zeep, dan met een scheermesje aan het schrapen en dan twee keer met een doek erover wrijven. De pest is dat de hete vlammen wel de spettertjes olie rondom de pit helemaal verharden (inductie heeft dat vlg mij niet) en je mag absoluut geen schuursponsje gebruiken op het glas, anders krijg je krassen. Als ik nog een keer mocht kiezen....

Wat dan wel?

Ik loop me te ergeren aan een gasstel met rvs. Vooral rond de branders altijd aankoekerij. Van Atag, hoorde later dat meer kokers die klacht hebben. Je moet het met een dun laagje olie inwrijven anders zie je allemaal rare vegen en patronen.

Nieuwe hulpen in de huishouding wisten er wel raad mee, maar nu na een paar keer zie ik dat ze gewoon te grof schuren en daar wordt rvs ook niet mooier van.

Bij mijn schoonmoeder heb ik de nadelen van gas op glas gezien. Hierboven al omschreven.

Kortom, moeten we dan terug naar emaille? Is dat het enige? Het ziet er heel ouderwets tachtigerjaren uit, dus niemand kookt het meer. Maar is dat eigenlijk het goedbewaarde geheim van alle keukenboeren denken jullie, dat dat het enige type gasstel is met gebruiks- en vooral schoonmaakgemak?

bibi63

bibi63

12-01-2009 om 22:05

Gas op glas: perfect!

Wij hebben gas op glas en vinden het perfect. Ten eerste gaat er bij ons niets boven koken op gas. Dat is 1. Wat betreft schoonmaken: super makkelijk, gewoon met een micorvezeldoekje (met evt. wat vaatwasmiddel), in no time geheurd. Af en toe de pitten in de vaatwasser.
Groetjes,
Bibi

Jesse_1

Jesse_1

12-01-2009 om 23:14

Glas streeploos schoon:

Na het schoonmaken met een droog doekje met ronde bewegingen droog wrijven. Voor het beste resultaat gebruik ik een speciaal middel voor glazen platen.
Ik heb echt géén strepen zo! (Wel als ik het gewoon 'nat' heb schoongemaakt).
Mocht je inductie overwegen: hou er dan wel rekening mee dat het veel energie trekt, dus of je stoppen dat wel houden! (Ik heb begrepen dat de inductie dan op een aparte groep moet).
Jesse

reina

reina

13-01-2009 om 07:05

Schoonmaken zo gebeurd!

Misschien kook ik schoon maar glas schoonmaken vind ik veel sneller aan dan voorheen die pitten. Aangekoekte dingen haal ik eraf met een scheermesje en verder maak ik het schoon met een stukje keukenpapier en reiniger (HG, vitroclen oid), evt nawrijven met stukje keukenpapier. Echt zo gebeurd!

reina

reina

13-01-2009 om 20:56

Lara

"op rvs, daar kijk ik nu al naar uit". Grappig, met dat glas schoonhouden heb ik helemaal geen probleem, maar ik heb altijd ruzie met rvs, dat blijft bij mij altijd lelijk (of als het schoon is, nadat de hulp geweest is bijv is het daarna heel snel weer vlekkerig.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-01-2009 om 21:27

Geweldig spul:

Muscle Kitchen spuitgeval. Wij hebben gaspitten op een glasplaat. Na het koken even alles inspuiten, afnemen met iets vochtig doekje, klaar. Droogt streeploos op. Een keer in de maand de pitten in de vaatwasser.
Groetjes
Massi

Marmar

Marmar

14-01-2009 om 00:48

Cameron?

'Nee, als ik ooit nog iets uit moet kiezen, dan neem ik wit of zwart '
Je bedoelt de kat?

Grinnik marmar

De kat in de kleur van het fornuis, dat spreekt vanzelf

Kersen

Kersen

14-01-2009 om 14:01

Ook gas/glas

hier ook gas op glas kookplaat, ik maak de plaat eerst met een doek schoon, (warm water en wat afwasmiddel), en daarna met een vochtige doek met spiritus, en drogen met keukenpapier of zeem, strepeloos! of je doet het licht uit dat helpt ook.
Wat ik niet goed schoon krijg zijn de pitten, de rvs gedeelte. De roosters krijgen ook wat bruine plekken, heb ze al een aantal keren in de vaatwasser gedaan, maar ze worden niet schoon, tips?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.