Huis, Tuin en Keuken

Mari
21-01-2009 om 21:06
Geld overmaken naar het buitenland
Ik heb een vakantie huisje in Engeland geboekt en de verhuurders (particulier) willen graag dat ik met creditcard betaal. Nu bezit ik geen creditcard, tot nu toe heb ik het altijd met paypal gedaan en incidenteel met de creditcard van mijn ouders. Maar hun card is opgeheven dankzij een foutje van de bank Kwamen we achter toen die verhuurder probeerde te incasseren, een beetje genânt. Komt wel goed, maar duurt weer even en ik moet de betaling nu maken.
Hoe kan ik nu het beste geld overmaken met het minst problemen voor de verhuurder? Bankcheque? overmaken had niet hun voorkeur.
Ziet er naar uit dat ik toch maar een creditcard moet nemen in de toekomst voor dit soort dingen.
gr. Mari

amk
21-01-2009 om 22:27
Gwk
volgens mij kun je dit bij het gwk regelen.
http://www.travelex.com/nl/personal/WU_default.asp?content=wu&lang=NLD
groet,
Angela

Toke
21-01-2009 om 22:30
Gewoon overmaken?
Volgens mij kun je 'gewoon' via je eigen bankrekening geld overmaken naar het buitenland. Heb je het internationale banknummer voor nodig van degene naar wie je het overmaakt (IBAN) en er zijn speciale sites om dat nummer te achterhalen. Wat je nodig hebt is het bankreknr van de mensen van je vakantiehuisje. Zo heb ik geld overgemaakt naar vakantieadres in Frankrijk, ging prima en snel en is voor beiden goedkoper dan creditcard.
Anders ga je bij je bank langs en vraag je hoe dit te doen.

Astrid
21-01-2009 om 22:58
Gewoon overschrijven
Ik maak vaak geld over naar een buitenlandse rekening. Gaat prima! Gewoon met mijn postbank rekening.

Suzanne
22-01-2009 om 07:00
Inderdaad iban-nummer
Wij huurden vorig jaar ook gewoon van particulier in het buitenland. We hadden van hem ook een IBAN-nummer en een BIC-code. IBAN is je eigen nummer voor buitenlands betalingsverkeer, BIC is de Bank Identification Code van de bank. Je hebt dus zijn IBAN-nummer en BIC-code nodig voor de betaling. Stond bij ons toen gewoon op de nota. Onze eigen nrs./code staan iedere keer onderaan ons bankafschrift, meesturen voor evt. teruggave van bijv. de borg!
Klinkt ingewikkelder dan het is, gaat in principe heel gemakkelijk en veilig.

Poppy
22-01-2009 om 07:57
Wel kosten
Via IBAN en BIC betaal je wel kosten voor overschrijvingen over een bepaald bedrag geloof ik. Mijn vader betaalt iets als hij over 50 euro zou boeken. Mijn broer heeft me laatst betaald voor een computer en daar nam de engelse bank opeens 6 pond van - dus hij had net niet genoeg gestort. Hou daar dus wel rekening mee.

mykje
22-01-2009 om 09:18
Petal
mag ik weten vanaf welk bedrag je geld moet betalen?
Ik moet de vakantie nog betalen en dan kan ik er rekening mee houden.
Of zijn er sites waarop je dat kunt vinden?
Alvast bedankt

Hilde
22-01-2009 om 10:29
Je eigen bank
kan je hierover vast ook wel inlichten?
Ik heb al vaak internationale betalingen gedaan, binnen Europa, en nog nooit kosten moeten betalen.
Hilde

Tinus_p
22-01-2009 om 11:10
Ontvanger betaalt
Hilde:
"Ik heb al vaak internationale betalingen gedaan, binnen Europa, en nog nooit kosten moeten betalen."
Dan betaalt de ontvanger, en je betaalt vziw altijd -juist bij kleine bedragen kunnen de kosten al bijna net zo hoog zijn als het bedrag zelf.

Hilde
22-01-2009 om 13:43
Tinus
Dit wist ik dus niet. Ik heb het eens nagekeken bij mijn bank, en de betalingen (onder de 50.000 euro) die ik zelf elektronisch uitvoer (vanuit België) zijn idd gratis. Voor betalingen vanuit het buitenland zou ik 5 euro per jaar moeten betalen - want niet zoveel is als het af en toe gebeurt - maar vanuit Zwitserland 5 euro per overschrijving(!)
Hum, mijn volgende aankoop via Marktplaats dan toch maar betaling via mijn vriend in Nederland?
Hilde

Tirza G.
22-01-2009 om 18:50
Shared costs
Ik kies bij betalingen (binnen Europa) altijd voor "shared costs". Ik krijg er nooit klachten over van de ontvanger.
Tirza

mirreke
22-01-2009 om 20:45
Binnen europa gratis
In de EU moeten binnen-euse betalingen net zo veel kosten als binnenlandse overboekingen. Dat is (in NL, maar bv. ook in DL of BE) gratis. Je moet dan kiezen voor een buitenlandoverboeking, en dan een europese, of soms kun je al direct kiezen voor een europese betaalopdracht. Daarvoor moet je wel BIC (bank identification code) en IBAN (international bank account number) weten, en dat kun je ofwel aan je verhuurder opvragen, ofwel je kunt het via het internet vinden. Je moet dan de gewone bankrekening hebben (dus niet dat hele lange ibannummer), met naam en plaats van de ontvanger, soms ook plaats van de bank.
Vervolgens vink je shared costs/gedeelde kosten aan. En vervolgens kost dat dus niets.
Voilá.

Shonagh
22-01-2009 om 21:42
Eurolanden - europa
Het kan zijn dat overboekingen tussen Eurolanden gratis kan, maar van een Euroland naar een Pondenland kost wel degelijk geld. Zelfs overboekingen tussen onze eigen rekeningen van ABN/Amro en Britse bank kost ons geld.

Mari
22-01-2009 om 23:07
Gedeelde kosten
Volgens de postbank, zou gedeelde kosten (ook naar Engeland) gratis moeten zijn. Volgens de financiele medewerker op werk die de betalingen naar het buitenland doet, is het niet gratis naar Engeland. Maar ook dat er kosten zijn bij creditcard betalingen van 3 % voor de ontvanger. Goed, ik ben een stuk wijzer, heb inmiddels een creditcard aangevragd en heb de verhuurder een keuze gegeven: of overboeking of wachten tot mijn creditcard aankomt. Ben benieuwd naar het antwoord.

Mari
22-01-2009 om 23:29
Hmmm
Heb net antwoord gehad. Ze geven mij 7 dagen om een creditcard te regelen, anders vervalt de boeking. Ik hoop dat de ANWB snel is, anders zie ik mijn met zorg uitgezochte huisje (mooi aangepast!) mijn neus voorbij gaan Ik snap niet waarom die lui zo inflexible zijn!

Tinus_p
23-01-2009 om 10:04
Inflexibel
Mari:
"Heb net antwoord gehad. Ze geven mij 7 dagen om een creditcard te regelen, anders vervalt de boeking. Ik hoop dat de ANWB snel is, anders zie ik mijn met zorg uitgezochte huisje (mooi aangepast!) mijn neus voorbij gaan Ik snap niet waarom die lui zo inflexible zijn!"
Voor jou 10 anderen. Zo werkt het helaas.

wimb
23-01-2009 om 21:35
sepa
Sinds 28 januari 2008 is er SEPA. Dat staat voor “Single Euro Payments Area” Voor de Eurozone en inclusief Zwitserland. Met SEPA kun je kosteloos door heel Europa betalen. Van Zwitserland naar Nederland gaat in elk geval prima. Ik heb mijn Nederlandse rekening niet meer nodig. Meer info op http://www.sepanl.nl/
wimb

mirreke
24-01-2009 om 17:20
Ik lees toch echt op de site van abnamro
dat het overboeken naar een EU land gratis is (dan moet de overboeking wel in euro's zijn).

Shonagh
24-01-2009 om 18:11
Abn/amro naar britse bank
Van de ABN/AMRO kant kan de overboeking wel gratis zijn, maar de ontvangende Britse bank krijgt een bedrag in Euro's waarvoor zij dus kosten berekenen (zie Petal's bijdrage).