Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Graag ervaringen, universitaire studie in deeltijd te combineren met gezin?

Ik ben in overweging om over anderhalf jaar te starten met een deeltijd studie geschiedenis aan de universiteit. Voor dat ik me in een dergelijk avontuur stort, zal ik eerst over twee weken een open avond bezoeken en ongetwijfeld een afspraak maken met een decaan. Ik heb twee kinderen van 4 en 6 en een man met een erg drukke baan. De collegetijden zijn op de maandag van 17.30 tot 21.45 uur. Qua opvang lijkt me dit al een heel lastige want mijn man kan nooit om 17.00 uur thuis zijn. Ik hoop dat er forummers zijn met vergelijkbare ervaringen. Ik vraag me af of het 'te doen' is en of ik me niet in stressvolle periode ga storten die toch als ik het af wil maken, 5 of 6 jaar gaat duren. Verder is de jonge versie van mijzelf nooit een doorzetter geweest qua studie. Ik wil zo zeker genoeg zijn voordat ik aan iets dergelijks wil en durf te beginnen. Ik heb overigens geen baan.... (dat valt dan weer mee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

01-03-2009 om 22:27

Zwaar

ik heb moeite met examens die vallen net na een vacantie. Vacantie betekent kinderen de hele dag thuis en examens betekent veel lezen en vooral veel in je opnemen. Ik merkte dat ik vaak wel iets las maar het niet opnam. Verder vallen de werkstukken mij zwaar, al dat pietluttige gelet of alle punten en komma's wel juist staan en er geen spaties teveel staan, schrijfstijl en overgangen van hoofdtuk 1 naar 2 enz. Colleges zijn leuk, en de voorbereiding per college is wel te doen. Mijn probleem is ook de disipline om echt steeds weer aan het werk te gaan ( oeps ik zit ook nu te ool-nen ipv werkstuk af te maken). Maar hoe alles precies gaat hangt ook af van de studie zelf, mijnoudste doet biologie en die heeft minder werkstukken bv en als hij die al heeft op een andere manier. Zekerheid krijg je niet, het is toch een kwestie van zelf doen. Waarom pas over anderhalf jaar? Je kinderen zitten wel in een handige leeftijdsfase, oud genoeg om de hele dag op school te zitten en toch nog jong genoeg om ook 'savonds vroeg in bed te liggen.

Nivea

Nivea

01-03-2009 om 23:54

Waar een wil is...

Waar een wil is, is een weg.... Als je echt gemotiveerd bent dan wil je ook. Manlief is twee maar blivjen zitten tijdens een MBO studie en heeft supersnel een Masteropleiding (Universitair dus) afgerond toen hij een managementfunctie en gezin had. Ondersteuning van thuis is essentieel. Oppas voor de tijd dat jij er niet bent en manlief ook nog niet (is er echt niet iets te regelen voor die paar uur per week met mans werk?) moet te regelen zijn. Voor de rest is het heel veel discipline. Manlief heeft een paar hobbies op een heel laag pitje gezet en ging trouw 4-5 keer per week aan de slag om 20.00 uur.

Doe je de studie uit interesse? Of wil je er een baan mee verkrijgen?

Ik vond een universitaire studie erg meevallen qua studieuren.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-03-2009 om 07:30

Geschiedenis in deeltijd?

Mijn ervaring daarmee is, dat je beter aan de voltijds opleiding kunt beginnen. Qua contacturen ben je dan beter uit (weinig uren, misschien een uur of tien), en dan overdag in plaats van 's avonds, dus veel simpeler te regelen. Verder is de studie niet erg zwaar, dus is vier jaar echt wel realistisch, als het langer duurt is het misschien moeilijker om gemotiveerd te blijven.
Wees niet bang tussen louter jonge studenten te komen; geschiedenis heeft altijd een heel gemêleerde groep studenten, van net van school tot een jaar of zeventig.

Janna3

Janna3

02-03-2009 om 08:54

Is te doen

Hier ook een deeltijdstudent met drie kinderen. Bij ons zijn de colleges op 1 dag geconcentreerd, vanaf 's ochtends 9 tot 's avonds 9. Het hangt van je vakkenkeuze af wat je werkelijke tijden zijn. Ze zijn hier heel makkelijk in het maken van een persoonlijk rooster, ik volg 75% van de voltijdvakken, anderhalf keer deeltijd dus. Ik ben wel meteen op zoek gegaan naar een goede oppas die de kinderen uit school haalt en met ze eet. Zij houdt ook altijd de avond vrij, voor het geval het langer duurt. Mijn man is meestal wel rond 19.00 uur thuis, maar moet vaak ook 's avonds nog werken. Voor ons is dit ideaal, ik hoef geen vakken te missen vanwege de kinderen, hij hoeft ook geen offers te maken wat betreft het werk.
Wat ik zelf het lastigste vind is het goed verspreiden van de studie-uren. Ik was altijd het type zo-kort-mogelijk-van-te-voren-zo-hard-mogelijk-werken, maar dat is niet te doen met een gezin. Ik moet mijn lees- en leerwerk meteen vanaf het eerste college bijhouden. Voordeel is wel dat ik nu een stuk minder tv kijk...
Succes, Janna

Marith

Marith

02-03-2009 om 10:29 Topicstarter

Waarom pas over anderhalf jaar

Omdat mijn vooropleiding HAVO is met een mislukt jaartje PABO en een MEAO opleiding. Dus ik moet toelatingsexamen doen. Daar had ik me precies vandaag voor moeten inschrijven om nog voor de zomervakantie examen te doen, alvorens in september met de studie te starten. Dat ga ik allemaal niet redden. Plus, ik denk dat ik de tijd ook wel nodig heb om zeker te weten of ik dit wil. Ik heb de studieroosters van de voltijdsopleiding bekeken en het gaat inderdaad om 10 a 12 uur college per week maar het valt allemaal zo op het einde van de middag. Dan ben ik toch beter gebaat bij de maandagavond want het lijkt me een crime om flexibele oppas te regelen als de college uren vaak veranderen.

I.i.g. bedankt voor alle reacties zover!

He marith,

geef je nou vandaag gewoon op voor dat toelatingsexamen, joh! Binnen is binnen. Ik neem aan dat het wel een jaartje geldig is, dus dan kun je rustig nadenken wanneer je begint, en als je alsnog besluit om het helemaal niet te doen, dan heb je toch ook niet zo dramatisch veel geinvesteerd toch? Enne...worst case...stel dat je zakt, dan heb je volgend jaar nog een herkansing!

Ik zou het gewoon doen! Hopla, invullen dat formulier!

Ingrid

Margriet*

Margriet*

02-03-2009 om 13:59

Zwaar + leuk + doen!

Hier een deeltijd studie orthopedagogiek (wel heel veel vrijstellingen door andere uni studie), drie kids, 24 uur werk, man die fulltime werkt maar wel flexibel is.
Doen zou ik zeggen ook al vind ik het heel pittig. Omdat jongste nog niet naar school gaat studeer ik meestal 's avonds. Dat gaat mindere snel, want na bijv. werkdag minder fris in het hoofd. College is goed te organiseren ook al hadden we een oppas die opeens af zei, voor tentamens heb ik te weinig voorbereidingstijd, ik haal nu allemaal vijven.... . Mijn man is enigzins flexibel is werktijden, daar vangen we heel veeldoor op. Dit semester studeer ik bijv. dinsdagmiddag op de uni en heb ik 's avonds college, vorig semester was dit op de woensdagmiddag.
Ik kijk per semester hoe we het organiseren. Hoe ik de stage in moet plannen, nu nog geen idee.
Volgend schooljaar gaat ook jongste naar school, dan word het hopelijk beter.
Ik zou het je aanraden maar bedenk dat het pittig is en dat je meer stress hebt dan je nu waarschijnlijk hebt vanwege het organiseren...
En nu beginnen geen uitstel zoals Ingrid zegt. Gewoon doen, je kijkt wel waar je eventueel strand..

Marith

Marith

02-03-2009 om 14:07 Topicstarter

Ja maar, ja maar

N.a.v. Ingrid d'r berichtje; gedacht "what the hell" en ben naar de site gesurfd maar het moet echt voor 1 maart 2009 bij bureau studentzaken binnen zijn. Kopieen van diploma's, uittreksel bevolkingsregister etc. etc. Ik ben gewoon echt te laat. Komt bij dat je je dan ook direct dient in te schrijven voor je studie naar keuze en in mijn hoofd ben ik daar gewoon nog niet aan toe want 100% zeker ben ik (nog) niet alhoewel voor 80% ben ik over de streep. Ik ga eerst 17 maart maar eens naar de voorlichtingsavond. Lijkt me de juiste stap voordat er hier aangemeld wordt

Jamaarjamaar....

toch even bellen Marith! Ik kan me niet voorstellen dat ze zo lullig doen over een dagje eerder of later. Dat kopietje bevolkingsregister kost maar 5 euro, en is binnen 10 minuten geregeld. En volgens mij hoor ik je al een jaar over geschiedenis praten. Je weet het stiekem best wel zeker.

En nogmaals..je bent 80 % zeker. Nou, als je toch niet wilt. dan kun je je vast tot ergens ve rin augustus nog weer uitschrijven toch??!!

PS...en dan even uitleggen aan dat inschrijvingsbureau dat ze een stel sukkels zijn dat ze een voorlichtingsavond organiseren NA de deadline voor inschrijving-met-toelatingsexamen. Hoe kun jij nu ruiken dat dat zo werkt?? Ha! Wedden dat het je lukt ??

Man, een jaar later! dat is lang!!

Ingrid

Margriet*

Margriet*

02-03-2009 om 14:41

Vind ik ook

Nogmaals van uitstel komt misschien wel afstel.... Een jaar is lang! Hartstikke leuk studeren (meestal dan...)

Janna3

Janna3

02-03-2009 om 17:55

Ja doen!

Volgens mij is iedereen die op latere leeftijd nog is gaan studeren zo begonnen: Gewoon beginnen en zie maar waar het schip strandt!

Rafelkap

Rafelkap

03-03-2009 om 19:47

Mij

Goed van je. Ik zit er ook wel eens over te denken. Mij lijkt het op dit moment te zwaar, als ik avonden nodig heb voor studie/werk zou ik m'n man nauwelijks meer spreken. Ook zou ik zelf helder voor ogen willen hebben wat ik met een studie wil bereiken.
Wat wil jij doen, het onderwijs in?

Zwaar maar...

hoi,
ik ben momenteel met een cursus bezig voor het werk. lang zo zwaar niet als wat jij wil
alleen lukt het me niet best. drie kids en 16 uur werken. savonds om half 9 als ik eindelijk zit is mijn hoofd te moe om iets op te nemen.

maar..als jij makkelijker leert,dan vooral doen!

Vic

Vic

04-03-2009 om 14:34

Doel

Ik ben al jaren aan het dubben over een studie. Toen ik er eindelijk uit was wat ik wilde doen, kwam het privé niet goed uit om te beginnen. De studie die ik heb gekozen gaat me zo'n 3,5 jaar kosten (deeltijd) en die tijd wil ik er alleen in investeren als ik er ook daadwerkelijk iets aan heb. Heb jij al bedacht wat je met je studie wilt gaan doen? Het kan natuurlijk op hobby-basis maar dan vind ik 6 jaar een behoorlijke tijd. Misschien is het een idee om bij de Open Universiteit een deelcertificaat te halen. Dan kun je kijken of het lukt om tijd vrij te maken en of je het leuk vindt. Overigens lijkt het mij prima te doen als je geen baan hebt, maar ik ben dan ook gewend om alle cursussen naast mijn vierdaagse werkweek te doen

Iris

Iris

09-03-2009 om 12:47

Ik ook!

Ik zie het nu pas daarom reageer ik een beetje laat. Ik ben zaterdag naar de opendag van de universiteit van A'dam geweest. Ik wil ook graag een deeltijdstudie doen. Ik ben helemaal enthousiast geworden! leuke sfeer, leuke studenten die het overigens helemaal niet vreemd vonden dat een oud wijf (in hun ogen dan) nog gaat studeren. Ik moet wel anderhalf uur in de trein en weer terug, dus msischien kan ik die tijd geod gebruiken om te lezen. Ik ga een talenstudie doen, dus veel lezen.
Mijn grote vraag is ook: kan ik het combineren met mijn gezin en andere bezigheden? Heb ik er tijd voor? Hoe gaat dat in de praktijk?
Mijn kinderen zijn niet meer zo heel jong, 10 en 12, misschien iets gemakkelijker, maar ik ben ook benieuwd hoe anderen dat combineren.
Het is wel niet goedkoop, geen studiebeurs, te oud, boven 30 geen beurs, leeftijdsdiscriminatie.
Reiskosten, ook geen ovkaart. Misschien moet mijn man een paar uur minder werken om meer thuis te zijn, zucht...wat gaat het opleveren. het is meer hobby natuurlijk. Hoe staan jullie echtgenoten er tegenover?

Aggie

Aggie

09-03-2009 om 22:55

Iris: kosten opleiding

even een reactie op Iris: ik weet niet hoe je financiele situatie is, maar als je belastingaangifte doet kun je studiekosten boven drempelbedrag (€ 500 geloof ik) opvoeren als aftrekpost. Kan ook bij aangifte van partner opgevoerd worden.

Iris

Iris

10-03-2009 om 11:45

Bedankt voor je tip!

Aggie, heel erg bedankt voor je tip. Daar heb ik zeker wat aan!

amk

amk

10-03-2009 om 11:47

Ja maar

dat kan alleen als het opleid voor een beroepsmatige toepassing. En je kunt bv reiskosten niet aftrekken.
Lees dus wel goed de toelichting als je je belastingaangifte doet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.