Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Groenblijvend boompje gezocht

We zijn pasgeleden verhuisd en hebben midden in de voortuin een stukje aarde, waar we graag een groenblijvend boompje in willen planten. Via google zie ik door de bomen het bos niet meer 😅.

Wie heeft er een leuk boompje staan of heeft tips en wil de naam hiervan met mij delen?


Een buxusbol die daadwerkelijk inkijk wegneemt moet toch al snel een meter of 1,7 hoog zijn. En gelet op de bolvorm is die dan ook 1,7 meter breed. En diep. Dat is een flinke hap uit de voortuin. 

Wordt het ding aangevreten - de kans is reëel - of wordt de symmetrie door iets anders verstoord (ook die kans is groot) dan heb je een stuk ergernis in je tuin van zo'n 1,7 meter hoog en breed. Mijn keus zou het niet zijn, maar goed, ik ben geen fan van buxusbollen en lees de berichten over de buxusmot met een satanisch genoegen

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 23-02-2021 om 15:26:

ik ben geen fan van buxusbollen en lees de berichten over de buxusmot met een satanisch genoegen

Groeten,

Temet

Terwijl ik dit schrijf staat een flinke buxus op stam het aangezicht op het dakterras aanzienlijk te verfraaien. Waar je ook gaat of staat? Overal slechts dorre takken te zien. Zo niet hier! ... (lekkerpuh!) ...

Toegegeven; ten tijde van die hele korte sneewperiode was er even een heel ander schouwspel te  bezichtigen. Door de eigenschappen van de sneeuw en de werking van de wind vormde zich een sneeuwduin om de buxus heen, hetgeen een spectaculaire bezienswaardigheid opleverde. Is dat toeval of niet? Ik vraag het jou!

Enfin; waar of wie zou ik zijn gebleven zonder mijn buxus?

Als je toch geïnteresseerd bent in groene bollen of andere vormen: de taxus is ook groenblijvend, bij mijn weten niet gevoelig voor beesten, en goed geschikt voor vormsnoei. Net als de buxus, maar dus zonder motten. Wel giftig, maar mensen eten er toch niet van en paarden - die er wel van eten - vindt men zelden in voortuinen. 

Google eens op afbeeldingen met als zoekterm "topiary" voor inspiratie. Het enige nadeel is dat mensen dan weliswaar niet meer je huis in kijken, maar wel blijven staan om je prachtig gesnoeide kip of kasteel te bewonderen

Groeten, 

Temet

Volgens mij hebben de meeste buxusmotten het loodje inmiddels gelegd, omdat ze hun eigen voedselbron grondig hebben uitgeroeid.

Toen ik tussen de middag mijn ommetje liep viel het me op dat veel voortuintjes zo'n groenblijvend ding middenin hebben staan. De meesten waren inmiddels bovenmaats, ik verwacht dat die mensen een slechte lichtinval hebben in de woonkamer. Tuinen van 5 meter breed met een joekel van een struik van 4 meter breed in het midden. Ik weet natuurlijk niet over welke maat voortuin TS beschikt, en het duurt wel even voordat je groenblijver zo groot is, maar toch.

Roodborstje

Roodborstje

24-02-2021 om 17:14 Topicstarter

Hahaha, zie het al voor me, hele drommen mensen om mijn prachtig gesnoeide kippenbuxus, kastelentaxus of wollemia nobilis (wel een grappig ding trouwens) te bewonderen. Heb ooit eens een bol proberen te maken van een buxus, wat faliekant mislukte, dus denk dat ik me er maar niet aan moet wagen. 😂De magnolia vind ik ook erg mooi. In ons vorige huis hadden we houten "luxaflex" voor het raam. Dat is hier ook de bedoeling, maar we wachten eerst nog op een verbouwing en vervanging kozijnen. Wanneer dat gebeurd is en hangt, zal dat idd ook al inkijk schelen. 

Winderigheid valt mee hier. We wonen niet in Den Helder (wonen in Schagen). Dus "normale" winderigheid We denken nog even verder. Misschien nu met winkelen op afspraak eens gaan kijken in een goed tuincentrum waar ze ook een beetje voorlichting kunnen geven en mee kunnen denken.

Wat je ook kan doen is een paar rondjes door de buurt lopen en kijken of daar wat staat dat je aanspreekt. Daar maak je dan een foto van en dat laat je dan t.z.t. aan die tuincentrummensen zien. Nu is een goede tijd, want er staat nog bijna niks in het blad, dus alleen de groenblijvers zijn ook echt groen. En dan kan je eventueel over een week of 6-8 een nieuw rondje doen, dan is er inmiddels ook al wat uitgelopen. 

Het handigste zijn de tuinen van de mensen die in dezelfde straat aan dezelfde kant wonen, want die hebben in de regel dezelfde grond en vergelijkbare lichtinval, dus wat het bij hun doet, doet het waarschijnlijk bij jou ook.

Groeten, 

Temet

Roodborstje

Roodborstje

25-02-2021 om 15:44 Topicstarter

Via een site met top 10 groenblijvende heesters deze gevonden:

https://nl-nl.bakker.com/products/japanse-roos-camellia-festival-wit-roze-winterhard?variant=32467337674826.

Denk dat dit wel een grote kansmaker is

RodeKrullenbol schreef op 23-02-2021 om 15:16:

Vergeet ik nog om buxus te noemen als optie! Deze kun je met de nodige aandacht en liefde laten uitgroeien tot visueel ondoordringbare groene bollen. Laat je niet al te zeer afschrikken door de beruchte buxusmot en de vele vreetgrage ruspjes die zij voortbrengen. De vorst zal ze toch zeker wel een slag hebben toegebracht? En anders is er nog altijd de mogelijkheid om in de weer te gaan met een mengsel van water, zeep en Neemolie. Naar mijn ervaring een perfecte insecticide.

Als je de buxusmot wilt uitsluiten, kun je beter voor een ilex gaan.

Goede tip!

Roodborstje, lees je wel even in. Zo te zien is een camellia op zich wel winterhard, maar loopt de plant bij strenge vorst wel schade op. Ik zie dat oa bladverlies wordt genoemd. De plant overleeft dan wel, maar het mooie is er dan wel even af. Of je moet geloof ik bijtijds afdekken.

Als ze het goed doen, zijn camellia's wel mooi inderdaad.

groeten,

Temet

Roodborstje

Roodborstje

01-03-2021 om 13:07 Topicstarter

Ik had het inderdaad gelezen Temet dat de camellia niet tegen strenge vorst kan. Ik heb 'm nog niet besteld, ga nog even nadenken of ik de gok ga nemen en me verdiepen in hoe ik 'm zou kunnen beschermen tegen strenge vorst.

groetjes, Roodborstje

Mijn camelia's staan er stralend bij zonder speciale maatregelen. Al jaren.

Het enige risico is dat de bloesem bezwijkt als het in het voorjaar streng gaat vriezen, dit in combinatie met zon en oostenwind. Op het westen zetten dus.

Ik zeg: gewoon doen! Let wel op de kleur, sommige hebben vaalrode bloemen en dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Wit of echt rood kan ook.

Roodborstje

Roodborstje

03-03-2021 om 17:18 Topicstarter

Gisteren waren we 14 jaar getrouwd en kwamen mijn ouders om de koffie... en wat hadden die als cadeautje mee: een rode camellia, hahaha. Ze wisten het niet, was dus echt toeval.

Roodborstje

Roodborstje

03-03-2021 om 17:20 Topicstarter

Sloje nog een vraag: hoe snel groeit jouw camellia? Ik lees op de ene site 15-30cm per jaar en een andere site zegt 30cm per jaar.Het struikje die we van mijn ouders hebben gehad is een klein ding...

Geweldig, die mensen hebben zeker een glazen bol? 

Lastige vraag hoe snel hij groeit. Die van mij stonden hier al jaren toen we hier kwamen wonen. We hebben ze geprobeerd weg te zagen, uit de stronk is in 2 jaar weer een struik van 1,25 gegroeid. Maar ja, grote wortels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.