Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Groenblijvend boompje gezocht

We zijn pasgeleden verhuisd en hebben midden in de voortuin een stukje aarde, waar we graag een groenblijvend boompje in willen planten. Via google zie ik door de bomen het bos niet meer 😅.

Wie heeft er een leuk boompje staan of heeft tips en wil de naam hiervan met mij delen?


Wat dacht van een Wollemia Nobilis? Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wollemia

Ik denk dat het zinnig is om eens naar een boomkweker te gaan (of te bellen, in deze tijden) en om advies te vragen. Veel groenblijvende bomen zijn vziw naaldbomen. Ik ben iha geen fan, maar smaken verschillen. Een andere groenblijvende boom die me te binnen schiet is de magnolia grandiflora Maar hoe hoog en hoe breed moet-ie worden, moet er wat onder kunnen groeien of juist niet, staat de boom in de zon of de schaduw, wat voor soort grond is het (nat, droog), dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden. 

En moet het per se een boom zijn, of is een heester ook goed?

ik zie trouwens dat er een site bestaat 'groenblijvende bomen.nl'. Misschien daar eens kijken voor inspiratie (en dan voor aanvullende informatie en eventueel lagere prijzen ook eens kijken bij Esveld, die al lang bestaan en iha goede kwaliteit voor een redelijke prijs leveren). 

Mooie kleine boompjes vind je bij de Japanse esdoorns, maar die zijn bladverliezend (maar dat blad is dan wel heel mooi, voor het afvalt). Zelf heb ik in de tuin een krentenboompje staan, die zijn ook mooi en makkelijk in de omgang, maar ook die blijven niet groen.

Groeten, 

Temet

O ja, die wollemia van RK is familie van de auricaria zag ik in de gauwigheid. Auricaria's (slangeden) blijven ook groen. Maar ik heb begrepen dat het blad nogal scherp is, dus tenzij je de boom als inbraakwering wil inzetten misschien niet zo handig. 

Groeten, 

Temet

Esveld is gewoon te bezoeken momenteel. Leuk uitstapje, groot assortiment en een goed advies.

Temet schreef op 22-02-2021 om 14:25:

O ja, die wollemia van RK is familie van de auricaria zag ik in de gauwigheid. Auricaria's (slangeden) blijven ook groen. Maar ik heb begrepen dat het blad nogal scherp is, dus tenzij je de boom als inbraakwering wil inzetten misschien niet zo handig.

Groeten,

Temet

De Wollemia is loof- noch naaldboom. Het is een relict uit de prehistorie; een tijd waarin er ook bomen bestonden met 'bladeren' die het midden hielden tussen naald en blad. Ik heb er een op mijn dakterras staan en ik vind hem of haar - het geslacht moet nog blijken - zonder meer prachtig. De bladeren zijn lekker stevig, maar beslist niet hinderlijk scherp. Bijdragen aan overleving van de soort spreekt me ook wel aan.

Ik heb een glansmispel "red robin in de voortuin. Kun je mooi klein houden en heeft altijd donkergroen blad. Nu komen er rode scheuten uit, dat lijken dan een soort bloemen.

Roodborstje

Roodborstje

22-02-2021 om 19:26 Topicstarter

Er komt inderdaad, en natuurlijk haha, veel meer bij kijken dan alleen "ik wil een boompje".Het liefst groenblijvend omdat vrijwel iedereen die langsloopt naar binnen kijkt. Door een groenblijver neer te zetten, staat ie precies in het midden van het raam van de woonkamer. Ik ben zelf ook geen fan van naaldbomen, iets bloeiends zou ook leuk zijn en een heester of struik is ook een goed idee.Een man verderop uit de straat zei dat een Hebe een mooie struik is. Ik zal daar en naar jullie tips straks eens gaan kijken.

Aduh! Als het daarom te doen is, dan is een Wollemia Nobilis geen goed idee. Deze boom is immers met zijn fraaie uiterlijk eerder een blikvanger dan een natuurlijk gordijn. Goede kans zelfs dat er regelmatig drommen mensen komen staan om het ding te bewonderen.

Nee; dan zou je beter voor een boom of struik kunnen gaan die wat meer doorsnee is. Een conifeer misschien?

Zowel de conifeer als de Wollemia Nobilis - om deze naam nog maar eens wat bredere bekendheid te laten genieten - heeft als voordeel dat de takken reeds vanaf de grond naar opzij steken. Ideaal dus voor als je de boom wilt inzetten ter camouflage!

Je zou ook kunnen gaan voor een laurierboom zonder stam. Daar heb je ook in culinair opzicht nog wat aan.

Een magnolia misschien een idee 🤗?

magnolia stellata! Een van de allereerste voorjaarsbloempjes, mooie witte  sterretjes!

gr Angela

Een magnolia is toch geen groenblijver in de winter? 

Er is een groenblijvende magnolia, een magnolia grandiflora. Mooie boom, maar ze worden vrij groot en vertakken niet vanaf de grond. En ik meen gelezen te hebben dat een magnolia stellata al snel bloeit, dus ook als jonge boom/struik al, en dat dat niet geldt voor de grandiflora. Dan moet je dus lang op bloemen wachten. 

Als je een groenblijver wil tegen inkijk dan zou ik eerder een heester dan een boompje planten. Een Aucuba ofzo. Al is die zo dicht dat jij van de weeromstuit niet naar buiten kunt kijken, en of dat nou de bedoeling is kan je je afvragen. 

Bamboe kan ook een optie zijn, blijft ook groen en wordt hoog. Kan alleen vziw slecht tegen wind (dan worden de puntjes bruin), dus als je in Den Helder woont zou ik die niet aanplanten. En veel soorten woekeren. 

Ik zou een combinatie nemen: vitrage en een krentenboompje in heestervorm (je hebt ze op stam en als heester). Als de struik kaal is doe je de vitrage dicht, en als de struik in het blad zit, de vitrage open. 

Andere mooie heester (ook bladverliezend): cornus kousa. Neem een wat oudere, het duurt een paar jaar voor die bloeit. Maar zowel de bloei als de herfstkleur zijn zeer de moeite waard.

Groeten, 

Temet

Vergeet ik nog om buxus te noemen als optie! Deze kun je met de nodige aandacht en liefde laten uitgroeien tot visueel ondoordringbare groene bollen. Laat je niet al te zeer afschrikken door de beruchte buxusmot en de vele vreetgrage ruspjes die zij voortbrengen. De vorst zal ze toch zeker wel een slag hebben toegebracht? En anders is er nog altijd de mogelijkheid om in de weer te gaan met een mengsel van water, zeep en Neemolie. Naar mijn ervaring een perfecte insecticide.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.