Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 14:18

Groenten wassen

Een beetje sukkelige vraag Vanwege bezuinigingen heb ik in plaats van voorgewassen/verpakte groenten 'losse' sperziebonen gekocht. Zojuist heb ik daar de puntjes vanaf gesneden en ze in een bak met water gewassen. Daarna afgegooid in een vergiet en nu staan ze in de pan (niet in water) in de koelkast? Kun je dat zo een paar uur bewaren? Zou dat ook een dag van tevoren kunnen, zonder dat ze slap worden of alle vitamines weg zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

19-11-2008 om 14:26

Uren wel, dag niet

omdat dan ook de bederfbacterien om de hoek komen kijken. In die zakjes zitten ze niet in lucht maar met een ander gasmengsel.

groet,
Angela

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 14:34

Ja maar...

Als je ze koopt kun je ze toch ook wel 3 dagen in de koelkast laten liggen? Wat is dan het verschil met afgehaald en gewassen in een pannetje (ik heb heel schone pannen)?

(Janneke)

(Janneke)

19-11-2008 om 15:01

In het water zetten

Als je ze schoongemaakt hebt, moet je ze in de pan doen MET water. Zo kun je ze makkelijk bv. 's ochtends schoonmaken en 's avonds eten.

Komt het er dan toch niet van om ze 's avonds te eten, dan kun je ze kort koken (blancheren) en invriezen. Of wel koken, aflaten koelen en in de koelkast zetten voor de volgende dag! Even roerbakken/wokken...heerlijk met ui en tomaat erbij.

Groetjes Janneke

amk

amk

19-11-2008 om 15:06

Structuur

het schilletje maakt dat de voedingsstoffen niet bereikbaar zijn. Daarom zijn ze ongesneden langer houdbaar. Dat is een intrinsieke factor. In het product zelf gelegen. (leuke examen vraag voor volgende week)

groet,
Angela

juno

juno

19-11-2008 om 15:07

Waarom......

..........was je ze zo lang van te voren? Even afspoelen voordat je ze gaat koken is toch al voldoende?

(Janneke)

(Janneke)

19-11-2008 om 15:18

Juno

jij koopt ze altijd schoongemaakt zeker?

Ik doe ze ook vaak 's ochtends schoonmaken en dus wassen en in het water zetten, zodat ik ze 's avonds alleen maar op hoef te zetten. Het is een hels karwei om die boontjes schoon te maken. Ben je zeker een kwartiertje mee bezig (en dat is lang als je moet haasten)

Boontjes doppen een hels karwei?

Joh, voor het water aan de kook is ben je al bijna klaar.

Ik kan wel ergere dingen bedenken (schorseneren of zo. LOL!)

Ingrid (die het echt vreselijk verwend en milieuonvriendelijk en geldverspillend gedrag vindt om voorgedopte sperziebonen te kopen. Sorry. Ik kan er niks aan doen)

(Janneke)

(Janneke)

19-11-2008 om 16:35

Hmmm, ja.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel je moet doppen?!

Maar het is niet mijn favoriete bezigheid. Tegenwoordig koop ik ze ook graag gedopt en wel. Zo in de zak van de Super, kan zo de magnetron in, 6 minuten. Ook niet milieubewust dus, maar wel heeeeel handig.

Hele hand tegelijk doppen

Een truc die ik van mijn vader heb geleerd: ik pak altijd een handvol sperzieboontjes en dop die tegelijk. Zachtjes vasthouden en op je andere hand 'uitlijnen' en dan allemaal tegelijk snijden, daarna aan de andere kant hetzelfde. Zo doe je al gauw 20 boontjes in de tijd van 2. Ik ben altijd in no time klaar!

Polly Shearman

Polly Shearman

19-11-2008 om 19:14

Daar heb je toch kinderen voor?

zet een stuk of 3 kinderen aan tafel en laat ze lekker doppen! kost je hooguit een paar pleisters maar verder is het heel fijn en makkelijk! kan mama ondertussen gewoon verder lezen en schrijven op oo!

Puck2

Puck2

19-11-2008 om 20:13

Waarom? daarom!

Ik zet ook wel eens van te voren de schoongemaakte boontjes en de geschrapte worteltjes en de geschilde aardappelen panklaar. En waarom? Omdat ik op maandag om 5 uur thuis kom en er om 6.15 alweer getraind moet worden door oudste. Als ik het dan zondagavond allemaal alvast klaarzet (onder water in de koelkast) dan lukt het me om om tijd te eten. Dus ik ode het voor de tijdswinst. MAar een "hels karwei" kan ik het nou niet noemen hoor, is misschien 10 minuten werk maar die heb ik op maandag dus even niet.

Inderdaad polly

en niet alleen boontjes maar ook bijvoorbeeld spruitjes zijn op die manier zonder enige moeite zo schoon en klaar om gekookt te worden

juno

juno

19-11-2008 om 21:40

Janneke

Ik heb nog nooit van te voren schoon gemaakte groentes gekocht.

Knippen

Hoi,
mijn man heeft mij "geleerd" dat je ze beter kan knippen, veel sneller.
vier in je hand, kopje eraf knippen en andere kant en klaar. makkelijker dan snijden

Tig tegelijk

nou toevallig hebben wij eergisteren boontjes gegeten. voor 4 man en in 5 minuten gedopt. ik koop juist boontjes als het 'snel' klaar moet zijn....pak een hand vol en rammel ze een beetje ongeveer gelijk. hoep aan de ene kant, hoep aan de andere kant. en knap ze meteen met je hand (waar je ze in hebt) in 2 of 3 stukjes. rechts als je nog aan 't doppen bent alvast een nieuw handje pakken en ong. gelijk wiebelen.overpakken met links, snij, snij met rechts, knap, knap met links enz. enz.
een pan vol, zo gebeurd.
ondertussen bak ik meestal 't vlees ook nog aan...(omkeren en erbij blijven)
over aardappels schillen doe ik veel langer. als ik dan haast zou hebben zou ik die alvast klaarmaken en onderwater zetten. de boontjes hoeven ook zo lang niet te koken als de aardappels, dus die 5 minuten kunnen er best 'af' omdat anders de aardappels niet gaar zijn.
weet je wat ik rotwerk vindt en lang duurt? worteltjes....
groeten albana

(Janneke)

(Janneke)

20-11-2008 om 08:21

Oke beetje overdreven

van dat 'hels karwei'...maar vind het gewoon wel een rotklus.

Nu heb ik altijd een kilo boontjes (wij eten veel groenten) Probeer ook altijd meerdere boontjes tegelijk te doppen. Maar dat knippen is misschien wel eens een goede tip! Dat ga ik zeker volgende keer proberen.

Nog een idee misschien

hier eten we wel eens aardappels en boontjes opgebakken. dus de dag ervoor koken. dan aardappels in grote stukken en met boontjes en al opbakken in grote hapjespan (anders past het niet) in olijfolie of wat je maar wil. flink knoflook erbij (3 teentjes doen we hier) en als het bijna klaar is rozemarijn en zout. mmmmmm....
hoef je alleen nog maar wat snel-klaar-vlees te bakken. in 10 minuten eten klaar.
groeten albana

Knippen

Ik knip de boontjes inderdaad. Een hele hand met gelijke uiteindjes en knippen maar. Worteltjes koop ik wel gewassen en geschrapt, ik zal dan wel verwend en lui zijn, maar daar heb ik echt geen zin in.

Nerfje

Ik ben doorgaans niet zo'n pietlut, maar boontjes doppen door te knippen? Je moet ook nog het harde nerfje eruit trekken! Snij het topje van het boontje in en trek, alles wat eraan blijft hangen moet eraf.
Anders heb je draadjes in je boontjes. Zelfs als je ze stukkookt.
Groet,
Miriam Lavell

En worteltjes....

doe ik met mijn dun-snijdende kaasschaaf (dunschiller kan ook, maar daar kan ik zelf slecht mee overweg).

Ook een fluitje van een cent.

En aangezien de kinderen hier regelmatig bij het avondeten een paar rauwe worteltjes wegknagen is een mooie bos bospeen veel langer houdbaar en in delen op te maken dan zo'n zak voorgewassen spul.

Ingrid

Mathilde

Mathilde

20-11-2008 om 11:51

Schuursponsje (ot)

Ik maak bospeentjes schoon met een groen schuursponsje, dat gaat supersnel. Wel een schoon exemplaar natuurlijk . En winterpenen met de kaasschaaf. Die sperziebonen ook met een handje tegelijk, alhoewel mijn man ernstig bezwaar maakt tegen het feit dat je dan altijd een paar boontjes hebt waar wat meer dan alleen het topje vanaf is (zuinigheid met vlijt...). De schaar bewaar ik voor speklapjes die in stukjes moeten of ander vlees dat zelfs met een vlijmscherp mes lastig te snijden is. Maar ik geef toe dat zo'n zak voorgesneden en gedopte sperziebonen reuze handig is als je in tijdnood zit.
Mathilde

Worteltjesperikelen

Gewassen en geschrapte worteltjes, dat is waspeen, en dat is een stuk minder lekker dan bospeen (volgens mijn toenmalige baas-de-groenteboer wordt waspeen ingekuild, als gras voor koeien, bospeen is vers). Bospeen dus. Maar die moet geschrapt. Laatst van een vriendin gehoord dat dat niet nodig was, dus wortels zo gekookt, maar het resultaat stelde teleur. Met een schuursponsje bewerken levert een volgelopen schuursponsje op, en rommelige worteltjes. Met een kaasschaaf schil ik wel komkommer (kan ik iedereen aanbevelen), maar bij dunnere worteltjes vrees ik voor mijn handen, bovendien schilt dat ding erg dik. Dus loop ik te pielen met de dunschiller, maar dat duurt best wel lang.

Heeft iemand hier nog een gouden tip, toevallig?

Groeten,

Temet

Nerfje?

hoi,
eh...nerfje? die heb ik er nog nooit afgehaald en idd weleens een klein stukje in het eten,maar dat is te verwaarlozen hoor.

en rondvliegen met knippen? neehoor, geen probleem

Ja ternet,

een dun schillende kaasschaaf..zoals ik al zei. Gaat echt als een tierelier, en razend snel. En ik heb nog nooit een vinger opengehaald. Een gewone bospeen is binnen 5 seconden prachtig geschild. Dat zijn er 12 in een minuut, dus een hele bos heb ik royaal binnen de 5 minuten schoon (inclusief het afhakken van de uiteindjes)

Ingrid (die 2 kaasschaven heeft, de ene is voor ega die graag plakken kaas van minstens 3 mm dik op zijn boterham wil, en de andere is voor mij, en voor de bospeen, die inderdaad veeeel lekkerder is dan waspeen)

Aha!

Daarom is waspeen zo vies en bospeen wél lekker! Ingekuild, getver. Verder was ik worteltjes alleen maar.

amk

amk

20-11-2008 om 14:58

Anneque (ot)

en wat dacht je dan van oa:
zuurkool: gezouten half verrotte kool
wijn: verrotte druiven
Soja saus: verrotte soja bonen
en zo zijn er nog heel veel op fermentatie berustte productie processen. Fermenteren is een gecontroleerd rottingsproces.

Dan vind ik dat inkuilen nog niet zo erg, dat gebeurt ook met witlof, anders wordt het namelijk groen.

Zolang alles maar gecontroleerd gebeurt.

Trouwens....

voor echte luie huisvrouwen...bij mijn groenteboer kun je ook geschrapte bospeen kopen.

Maar ik vind het bewaartechnisch skimmer het zelf te doen.

De echt ouderwetse schrapmethode is trouwens met een eerdappelschilmesje onder de stromende kraan, zodat je afvoerputje zo lekker volloopt met worteldrab. nee, doe mij de kaasschaaf maar.

Ingrid (vanavond witlof met ham en kaas. daat valt weinig aan te wassen of schoon te maken)

Fijn getypt weer

een eerdappelschilmesje. Gnuif. Authentiek gronings....

Ingrid

Bospeen schoonmaken - tip

Schoonmaken met een aspergeschiller, gaat perfect.

Amk

Hmmmm, ja, daar heb je gelijk in natuurlijk. Maar ik associeer dat dan met de lucht van ingekuild gras. En vies is een groot woord hoor, ik eet het wel, maar ik vind bospeen véél lekkerder, frisser smaken. En ik weet nu waarom
Overigens is dit soort voor- en afkeuren bij mij totáál niet rationeel bepaald. Zo eet ik absoluut geen paard, maar wel koe en varken. Niet omdat het zieliger zou zijn of zo, maar een paard voelt al als veel dichterbij, zoiets. Enfin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.