Huis, Tuin en Keuken

Sandra
13-10-2008 om 20:17
Heb het helemaal gehad met de kinderen en huishouden etc.
Ik loop al een paar maanden op mijn tandvlees, heb het helemaal gehad met de kinderen en alles!
Hebben verhuizing achter de rug, half jaar terug, elk weekend klussen, door de weeks naar clubjes rijden, paardrijden brengen etc. Dan het huishouden, gek wordt ik er van! Geen droger aangesloten, dus overal was, geen vaarwasser, omdat keuken nog niet klaar is. Kinderen rennen gillend door het huis, vergen heel veel aandacht met ruzietjes, huiswerk, huilbuien, willen dollen etc. Manlief kan geen dag vrij krijgen tot december, en we trekken het bijna niet meer. Vooral ook van 7 tot 21 uur de kinderen breekt me erg op.Man werkt van 6.00-17.00 uur, inclusief files, en is na het eten doodmoe en valt vaak in slaap tot de volgende morgen. Dan komt met het huish. en kids alles op mij neer, terwijl ik ook een opleiding en werk-cursussen volg.
Ook nu een verjaardag van een dochtertje dit weekend, met veel visite en ook nog kinderfeestje dag erna..
Tjonge jonge, wat ben ik slopend moe! Krijg telkens meer rugklachten ook.
Hoe gaan we het allemaal redden?
Hoop dat het geen klaagverhaal is geworden, maar zie het even niet meer zitten...
( misschien nog tips?)
Sandra

rodebeuk
13-10-2008 om 20:45
Je roept ho!
..en de gezinssleur trekt je verder.
Ik denk dat veel moeders dit herkennen. Ik in ieder geval wel. Bij mij helpt het om stoom af te blazen (dat heb je al gedaan door hier te posten) - en verder om toch mezelf en mijn eigen behoeftes serieus te nemen. Ben bijvoorbeeld op zondagochtend in mijn eentje een stuk gaan lopen, gewoon door de stad. Had twee avonden buiten de deur de afgelopen week, waarvan eentje een lang uitlopende vergadering, verder een zieke oude vader waar ik op mijn vrije dag nog met 2 kids in trein en bus heen geweest was dus ik zat er ook doorheen.
Nou ja. Voordat ik verzand. Wat ik zeggen wil. Je zit zo erg in een patroon dat je niet meer voelt wat je voor jezelf kunt doen. Vaak helpt het dan om tijd (al is het maar een moment) voor jezelf te zoeken en weer op te laden.
Het gaat over, alles is tijdelijk. Dat is mijn belangrijkste les van het moederschap. Dus deze drukke tijd zal voor jou ook weer voorbijgaan.
Succes en zoek je ruimte!
PS Wat betreft de kinderen: vaak helpt het om de dag wat gestructureerder te maken. Ik weet niet hoe oud ze zijn. Ik teken bijvoorbeeld een kiesbord voor als ze zeuren dat ze niet weten wat ze willen doen. Dat moeten ze daar wat van kiezen en anders op de bank kniezen maar niet zeuren en geen ruzie maken. Of ik maak een schema voor wat we op die dag gaan doen, dat geeft houvast en dan kun je een rustmoment voor jezelf inbouwen (ok 3 minuten met koffie in de tuin terwijl ze de tent afbreken - maar toch beter dan niets).

Sandra
13-10-2008 om 21:10
Hopenlijk tijdelijk...
Dank rode beuk voor het hart onder de riem!
Ik doe wel dingen voor mezelf, bijv. massagecursus, maar zelfs dat is teveel.. Er daarvoor ook nog savonds uit, je bent gewoon óp. Het huis opknappen is zo veel, buiten het gewone werk om dan. En als het niet klaar is en vol troep is het ook zo onrustig.
Ik moets wel even lachen om je 3 minuten in de tuin met koffie, haha. Ja, wie het kleine niet eert..
Ik zal nadenken over een schema, wat meer structuur en houvast.Wie weet baat het..
Sandra

Merla
13-10-2008 om 21:18
Maar soms
Soms ben je zoooo vreselijk moe dat je niet eens meer de moed hebt om bijv. die schema's voor meer structuur te gaan maken. En soms heb je dan schema's gemaakt, maar kost het eerst zoveel extra energie voordat iedereen zich aan die schema's heeft aangepast. En die energie ís er dan domweg gewoon ff niet meer waardoor het goed bedachte plan op niets uitloopt en er nog weer meer frustratie optreedt.
Ik herken het zo goed!
Eigenlijk zou het enige dat misschien zou werken, iemand zijn die even een dag of misschien twee volledig al jouw taken op zich kan nemen zodat jij even helemaal helemaal niets meer hoeft.
Helaas... ik ken dat maar al te goed. En toch is er nooit iemand geweest die dat voor me kon doen (ik kon het zelf toch allemaal veel beter? ) Maar toch krabbelde ik er steeds weer uit.
Wat bij mij wel eens hielp was ervoor proberen te zorgen dat je minstens een week net zo laat (=vroeg!) naar bed gaat als je oudste kind. Even echt alleen maar bijtanken. En daarna weer opnieuw beginnen. En dan misschien vooral structuur aanbrengen...?
Sterkte!

Damajo@
13-10-2008 om 21:25
Paar tips
Hoi,
- Kun je iemand vragen om het feestje grotendeels te begeleiden of i.i.g. te helpen? Wij huren bijv. de oppas (18 jaar) in, ze is reuze handig en enthousiast.Betalen we haar wat voor, iedereen blij. Ik loop dan een beetje foto's te maken en mee te genieten...Scheelt een hoop stress. Je kunt het jezelf ook gemakkelijk maken door een film te huren, of de kinderen bij de bios te laten afleveren en weer ophalen.Gewoon daar cadeautjes uitpakken en limo met iets lekkers. Of verderop een taartje eten.
Hoe oud is je kind? Als het erg jong is is een feest van 15u-17u lang genoeg vind ik zelf.Een filmpje huren kan ook, volgend jaar kun je je altijd nog gaan uitsloven.Dit is een tropenjaar denk ik.
Wat betreft de visite van de familie: Zet alles klaar op de eettafel , leuk kleed erop . Bakken met nootjes, vrolijk gekleurde snoepjes/ chocolaadjes in glazen bakjes, schalen met taart, kannen met koffie. Kopjes, schoteltjes, vorkjes,frisdrank, alles erbij. Alles zelfbediening deze keer.Went snel hoor, mijn familie weet niet anders meer en ik heb ook eens tijd om te praten met iemand. Bij mijn schoonfamilie weten ze niet anders.Doen ze al jaaaren zo.
Spreek een tijd af bijv. "we vieren de verjaardag van ... van 12-16u " Scheelt een hoop anders loop je de hele dag te rennen.Ik mail de hele familie altijd, maak er een leuke versierde uitnodiging van.
Sterkte ermee hoor!Wat mij helpt is denken dat het toch niet helpt als ik me druk maak, dan maar een zootje, er komen betere tijden.Soms vraag ik de oppas om te komen, dan ga ik lekker hardlopen of wandelen( doodmoe of niet, ik ga toch)
Ik leer mijn zoon van 4 nu al om klusjes te doen ( dingen afdrogen, ondergoed ophangen, keukenkastjes afnemen, de piano afstoffen) Hij is dan reuzetrots !
Damajo

Sandra
13-10-2008 om 21:30
Herkenning!
Merla, alleen al de herkenning op zich is al prettig!
Voor jouzelf natuurlijk niet zo
Ja, zo moe zijn dat je voor lijstjes en structuur ook geen enkele energie meer kan opbrengen.
Als de kids eindelijk slapen, en vaak rond half 10 roepen ze nog, dan heb je nog een uurtje bijkomen nodig en dan naar bed. Vaak is het dan al 23 uur.
Mezelf dwingen eerder te gaan, (zoals manlief, die nu al vanaf 18 uur lekker ligt te pitten en moeders maar weer met de kids in de weer!) is zeker een optie, maar kost moeite. Kun je na een week vroeg naar bed al bijtanken? Ik heb nu het idee dat ik een jaar sabbatical nodig heb om weer de 'oude' te worden!
Maar proberen kan altijd, dus ga vandaag om 22.30 naar bed, beetje afbouwen wel.
Ik ben dol op mijn kinderen, maar je snapt wel; het gaat maar door! Jammer als je er dan niet zo van kan genieten, het eerder teveel is.

mem
13-10-2008 om 21:59
Klussen
een droger en een vaatwasser moeten werken, das duidelijk. Maar hou zit het met andere klussen, moeten die allemaal en wel nu? Bij ons is nog lang niet alles geverfd( trapleuningen en plafond keuken bv), maar die lopen niet weg en we leven er niet minder om. Ik ben daar (tijdelijk) mee gestopt omdat mijn schouder pijn ging doen, ik moe was enz. Dus zijn er dingen die je ook over een half jaar ofzo kan doen? Geef jezelf dan de rust om tegen jezelf tezeggen dat je daar dan idd pas over ..tijd wat mee gaat doen.

angel3
13-10-2008 om 22:18
Wakker worden man!
jemig zeg je man slaapt al om 18 uur? dat lijkt me niet echt normaal??? al staat ie om 4 uur op dan nog.
Ik zou zeggen. Uurtje pitten en dan samen ff die afwas doen ed. Dan kan je gelijk ff bijkletsen. Laat hem helpen met avondritueel of het 1 dag overnemen in de week dan kan jij ff weg.
Wat is dat toch dat de mannen wel hun eigen zin doen en de vrouwen dan maar weer gaan redderen? en watvoor belangrijk werk doet hij dat hij geen vrij KAN nemen. Beste smoes ooit door een man uitgevonden. Ik geloof er bijna nooit iets van. Mannen WILLEN geen vrij nemen.
Sorry ik klink vrij hard maar beetje opkomen voor jezelf hoor. Alle andere tips zijn al gegeven zoals mensen inschakelen om te helpen e.d
Sterkte.

Manda Rijn
13-10-2008 om 22:48
Tips
Er liggen hier nog een flink aantal vierkante metertjes te gillen om wat renovatie maar ik heb er geen zin in en ik trek het momenteel gewoon niet. Ik ga pas weer met schuurmachine en gereedschap aan de slag als ik er weer zin in heb, het moet leuk zijn anders moet het maar blijven liggen, dan is het hier maar een 'onaf lelijk geheel'.
Wasdroger aan laten sluiten (bel een monteur) of eentje kopen en aan laten sluiten, een condensdroger kan overal want daar zit zo'n opvangbak in.
Kinderen moeten lekker buiten gaan rondrennen, verplicht ('want dat is gezond') elke dag 1 uur buiten, dus springtouw, fietsjes, stoepkrijt naar buiten en kinderen ook.
Niet te ingewikkeld doen met verjaardagsfeestje, simpele taart bij de hema bestellen, pan soep en broodjes met wat beleg, klaar. Kinderfeestje idem, niet te moeilijk, desnoods huur je wat af om ze daar te droppen. Na 2 uur moet iedereen weer opsodemieteren.
Verder 1 bord en 1 beker per persoon voor iedereen op het aanrecht, na elk gebruik (zelf laten doen) met heet water afspoelen en in droogrek op aanrecht zetten. Scheelt enorm veel vaatwas.
Kinderen in de vakantie laten logeren !!
Mijn vriend werkt momenteel weer (!) idioot veel, al zit hij avonden achter elkaar tegenover mij op de laptop ik krijg geen contact en dat gaat pas weer veranderen na december. Het is super irritant, maar hij kan er weinig aan doen. Ik heb dus momenteel 'geen verkering' maar leef samen met een machine die alleen maar slaapt en werkt. Zeer herkenbaar dus. ECHTER hij doet wel zijn huishoudelijke taakjes, in het weekend de grote bulk boodschappen en hij doet de keuken elke avond. Gewoon afspraken maken, jij bent ook moe !

Katrien
14-10-2008 om 08:23
Fladderbeestje, angel
"Wat is dat toch dat de mannen wel hun eigen zin doen en de vrouwen dan maar weer gaan redderen? en watvoor belangrijk werk doet hij dat hij geen vrij KAN nemen. Beste smoes ooit door een man uitgevonden. Ik geloof er bijna nooit iets van. Mannen WILLEN geen vrij nemen."
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier moet je als werknemer vrijaf vragen aan je baas en die kan dan gewoon weigeren. Nu gebeurt dat weigeren natuurlijk niet altijd. Maar ik heb, toen ik zelf nog als werknemer werkte, ook periodes gehad van een paar maanden waarin ik echt geen toestemming kreeg voor een verlofdag. In die zin geloof ik best dat er mannen zijn die gedurende een bepaalde tijd geen verlof kunnen nemen omdat het gewoon niet toegestaan wordt.
Het was voor mij overigens één van de redenen om van werk te veranderen omdat dergelijke periodes steeds vaker en vaker voorkwamen.
Neemt niet weg dat manlief ook na zijn werk de handen uit de mouwen kan steken. Hij heeft misschien zijn rust nodig, maar dat heeft Sandra natuurlijk ook.
Katrien

Sancy
14-10-2008 om 09:04
Katrien
"Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar hier moet je als werknemer vrijaf vragen aan je baas en die kan dan gewoon weigeren. Nu gebeurt dat weigeren natuurlijk niet altijd. .... In die zin geloof ik best dat er mannen zijn die gedurende een bepaalde tijd geen verlof kunnen nemen omdat het gewoon niet toegestaan wordt. "
Dat lijkt natuurlijk aannemelijk, 'tsjah, ik kan geen vrij krijgen van de baas, sorry' maar het is een beetje de omgekeerde wereld. Zolang je ATV-dagen en vakantiedagen over hebt, heb je recht om die uren vrij te nemen. een baas kan die niet 'gewoon weigeren', een baas kan die alléén weigeren als er een dringende en zwaarwegende bedrijfsmatige reden voor is. Mijn ervaring is, dat sommige mannen wel heel gemakkelijk genoegen nemen met een 'nee, dat kan niet want dat komt me niet goed uit' van hun baas. Vaak vinden mannen dat al lang best namelijk. Het komt maar zelden voor dat het werk niet zó geregeld kan worden, dat er een dag vrijgenomen kan worden.

Merla
14-10-2008 om 09:16
Kan het niet zo zijn
Ik vermoed dat de man van Sandra al door zijn vakantiedagen heen is. Ze zijn immers pas verhuisd? 't Zou me niets verbazen als daar al een heel aantal vakantie/vrije dagen aan op is gegaan. Logisch dus dat hij nu geen vrij meer kan krijgen.
Verder vind ik het idd niet normaal dat hij zoveel slaapt. Een dag van 6 tot 17 uur is echt niet extreem lang. Mijn man maakt regelmatig nog veel langere dagen, en ook wel vaak een aantal achter elkaar. Hij is dan ook wel moe als hij thuiskomt, maar gaat een eindje wandelen om vervolgens gewoon thuis ook wat dingen aan te pakken of een avondtje vergaderen er achteraan te plakken. Kijk, als hij dán om een uur of 23 thuiskomt en uitgetelt op de bank ploft (of al in bed) dan kan ik me dat voorstellen. Maar een werkdag van 6 tot 17 uur (incl files ook nog) dat is toch vrij normaal? Misschien dat hij eens naar de dokter moet als hij aldoor maar zo moe is!?

Katrien
14-10-2008 om 09:56
Sancy
"Zolang je ATV-dagen en vakantiedagen over hebt, heb je recht om die uren vrij te nemen. een baas kan die niet \'gewoon weigeren\', een baas kan die alléén weigeren als er een dringende en zwaarwegende bedrijfsmatige reden voor is."
Misschien is het bij jullie anders, maar hier zijn echt geen dringende en zwaarwichtige redenen nodig om een verlofaanvraag te weigeren. Natuurlijk heb je het recht om verlof te nemen, maar dat betekent dan niet dat je dat ook mag nemen op het moment dat jij graag verlof wil nemen.
Katrien

Sancy
14-10-2008 om 12:34
De regels voor het wettelijk minimum aan vakantierechten
In principe moet uw werkgever instemmen met uw vakantiewensen. Maar in twee gevallen mag hij van deze regel afwijken:
* Er is een collectieve vakantie vastgesteld (zoals in de bouw en het onderwijs) of er staan afspraken in de arbeidsovereenkomst.
* Uw vakantiewens levert grote problemen op voor de bedrijfsvoering. In dat geval moet de werkgever wel akkoord gaan met een andere vakantieperiode van twee weken lang of twee maal een week.
Vaststellen vakantie
U moet uw vakantiewensen indienen bij uw werkgever. Na ontvangst van uw wensen heeft uw werkgever twee weken de tijd om eventuele bezwaren schriftelijk kenbaar te maken. Doet hij dat niet, dan is de vakantie vastgesteld. Voor extra vakantiedagen, die bovenop het wettelijke minimum komen, kan eventueel een andere termijn gelden. Maar dat moet dan wel van tevoren schriftelijk zijn vastgelegd.
Minstens minimum vakantiedagen opnemen
U moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar u minimaal recht op hebt. Uw werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op ‘zwaarwegende bedrijfsbelangen'.
Bron: ministerie van SZW: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909&rubriek_id=391817&set_id=141&doctype_id=6&link_id=2137#link316400

Sancy
14-10-2008 om 12:40
voor meer informatie, kijk in het Burgerlijk Wetboek, Boek 7, titel 10, afdeling 3 (vakantie en verlof) en natuurlijk in de geldende CAO

Sancy
14-10-2008 om 12:51
Tenslotte
nog een opmerking (en dan geef ik het draadje weer terug aan Sandra : de wettelijke regels omtrent het wettelijk minimum aan vakantie zijn van dwingende aard, het is 'dwingend recht'. Dat houdt in dat de werkgever hier niet van mag afwijken. Let wel op dat ik het hier uitsluitend heb over het wettelijk minimum. voor bovenwettelijke vakantie-uren gelden iets andere regels.

Katrien
14-10-2008 om 13:16
Oeps
Effe niet bij stilgestaan, maar ik woon in Vlaanderen. En daar is de reglementering toch ietwat anders voor zover ik weet.
Dus, negeer maar wat ik geschreven heb, want het is dus niet bij jullie van toepassing.
Katrien

Margriet*
14-10-2008 om 14:56
Huh
"Mezelf dwingen eerder te gaan, (zoals manlief, die nu al vanaf 18 uur lekker ligt te pitten en moeders maar weer met de kids in de weer!) is zeker een optie, maar kost moeite."
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je het zo ver hebt laten komen in deze tijd!!
Man heeft ook taken in huis. Ik zou het niet eens voor jezelf alleen wensen maar het is ook niet erg leuk voor de gezamelijke opvoeding. Mijn kinderen zouden enorm protesteren. Man kan ook om 21.30 naar bed dan slaapt hij nog 8 uur. Dan mag hij in het weekeinde een keer uitslapen en jij dus ook. Dat is taken verdelen. Je kiest toch samen voor kinderen.

Tinus_p
14-10-2008 om 15:06
Ziek?
Sandra:
"Manlief kan geen dag vrij krijgen tot december, en we trekken het bijna niet meer."
Als hij het ook niet trekt, wordt het mss tijd voor ziekmelding.
Let wel, dan ben je ook ZIEK; ga dus niet dan lekker aan je huis klussen.

reina
14-10-2008 om 17:34
Eens met margriet
Het is toch niet gewoon dat je man na zijn werk in slaap valt en dan helemaal niets meer in het huis kan doen. Dan lijkt me dat zijn werk gewoon te zwaar is, misschien uitkijken naar iets anders of minder gaan werken (en jij misschien wat meer)? Ik zou echt vreselijk aan de bel trekken, want dit vind ik niet normaal.

Sandra
14-10-2008 om 22:10
Wat een goede tips!
hallo dames, wat een leuke postings!
Krijg gelijk weer hoop!
Ja, die man moet ook aangepakt, ook al is hij echt erg moe. Werk is te zwaar denk ik, maar ja, dat is nu even niet anders. ZOnder werk geen inkomen. Hij is zelfstandig ondernemer, en leidt nu een project in de bouw. Als hij vrij neemt betekend dat er niet gewerkt wordt. Dan wordt er dus niets gedaan( als de kat van huis is..) Hij is verantwoordelijk voor het verloop. Eind nov. of begin dec. is het klaar, dat wel.
Maar ik ga ook man aanpakken, want jullie hebben gelijk, hij is wel moe, maar dat ben IK óok!
De kinderen protesteren ook al er klussen gedaan moeten worden maar dat gaat toch gebeuren, ik kan en wil het niet meer alleen doen. Ik heb al gezegd dat ze als er tv gekeken wil worden er die dag een klus of klusje gedaan moet worden voor mama. Ze zijn 8 en 10 dus dat kan best. Geen klusje, of erg vervelend doen, geen tv of pc. Punt. Lijkt wel te werken.
Nu met man afgesproken dat hij vandaag met mij samen helpt afwassen, zijn we zo klaar. Ik voelde me altijd schuldig, omdat hij zo hard en meer uren buitenshuis werkt. Maar vergeet me zelf altijd. En ik ben altijd tot 21.30 bezig tot de kids slapen.
Moet wat "harder' optreden in het gezin, anders doet niemand wat.
Helaas hebben man en dochter paar weken geleden afgesproken dat het een slaapfeestje wordt! En ik heb met morren toegestemd, maar heb er wel spijt van... Maar alles uitgenodigd en kan nu niet meer terug, ik heb ja gezegd( stom!). Maar wilde geen spelbreker zijn( dom!) even doorbijten en wat valium door de pizza's mengen, dan slapen ze hopenlijk snel.
En daarna even een paar weken niets!
Ga ook de tips van Xsara uitvoeren, zo na het eten rustig aan tafel zitten enzo. Vandaag al gedaan, ik met krant op de bank, pa in bed, ene kind naar clubje maar werd gehaald en gebracht, en de jongste met kleurplaten aan tafel.Zo lekker rustig! Heel goed idee, moeten we vaker doen.En nu het donkerder wordt is dat makkelijker, spelen ze minder lang buiten.
Dank je wel!
Sandra

reina
15-10-2008 om 07:14
Sandra
Ik lees dat je man zelfstandig ondernemer is in de bouwsector, herkenbaar Mijn man is zzp-er in dezelfde sector, ik herken dus ook die pieken. We hebben wel heel duidelijke afspraken gemaakt over de werkdruk, want het risico dat je te veel werkt en te veel blijft werken is groot als er meer dan genoeg werk is. Mijn man werkt op jaarbasis nooit meer dan 40 uur pw én in de schoolvakanties weet hij het bijna altijd zo te regelen dat hij in elk geval een paar vrije dagen plant en 's zomers een aantal weken , overmorgen gaan we ook weer voor een week weg. Hier is de stelregel dat het gezin niet mag leiden onder het werk, als dat wel het geval geweest zou zijn had ie weer een baan in loondienst gezocht. Als je man met deze klus klaar is (of als de grote drukte voorbij is) kan hij vast wel een paar dagen vrij plannen!

Temet
15-10-2008 om 09:19
Aansluiten apparatuur
Is er een regel van een hogere macht dat de echtgenoot per se het witgoed moet aansluiten? Ik zie hier verschillende mogelijke scenario's
- man wil het per se zelf doen. Da's mooi. Dan zet je hem voor het blok: schat, ik word gek zo, als je dit niet binnen een week geregeld hebt dan... zie verder hieronder
- man hoeft het niet zonodig zelf. Dan doe jij het, of als je dat niet kan dan vraag je een handige kennis/familielid of bel je een klussendienst. Die zijn er namelijk. Ja, dat kost geld, maar het niet-houden van een verjaarsfeestje spaart weer wat uit
Geen enkele reden waarom jullie nog wekenlang zouden moeten tobben wegens gebrek aan h.h. apparatuur.
Groeten,
Temet

Temet
15-10-2008 om 12:10
Xsara
Nee, de spiegelbeeldige situatie moet ik mijn wederhelft ook regelmatig uitleggen.
Ik overweeg een plaatje te laten graveren (te bevestigen op de koelkast ofzo) met de tekst "het hebben van een piemeltje ontslaat iemand niet van verantwoordelijkheid voor het huishouden"
Groeten,
Temet

krin
15-10-2008 om 13:29
En bovendien
valt die man dat plaatje niet eens op, zolang hij zelf de koelkastdeur niet van dichtbij bekijkt om hem schoon te maken (wat hij niet doet omdat hij dat plaatje niet heeft gelezen).

Temet
15-10-2008 om 13:53
Geen slechte ruil
Gewone huishoudelijke arbeid komt veel vaker voor dan het repareren van hh apparaten, het ophangen van lampen en al die andere traditionele mannenklusjes. Dus als hij de helft van het hh werk doet en zij de helft van de klussen schiet de vrouw er in de meeste gevallen wel mee op.
Ik ben trouwens helemaal de klos, want eventueel kluswerk doe ik ook, aangezien mijn vriend dat van huis uit niet heeft meegekregen. Ik wel. Van mijn moeder.
Dat plaatje ziet zo'n man heus wel hoor, hij moet ook wel eens naar de ijskast om er wat uit te halen
Groeten,
Temet

krin
15-10-2008 om 14:20
Tja
Die blindheid is dan typisch voor mijn man, blijkbaar. Die heeft een keer twee dagen aan zijn bureau gezeten dat door mij in een ongewone aanval van schoonmaakwoede van dikke lagen stof was ontdaan zonder dat hem ook maar iets bijzonders was opgevallen.
Maar goed, hij kan erg goed koken. En maakt dan zelf het gasstel schoon. Dat dan weer wel.

belli
15-10-2008 om 16:04
Schoolkinderen
Heb het hele draadje gelezen en mijn indruk was dat je 3 kinderen onder de 4 had (omdat je schrref dat het je tussen 7 en 19 de kinderen had).
Nu lees ik dat het er 2 van 8 en 10 jaar zijn. Ik begrijp dat je een drukke tijd hebt, maar kinderen van 8 en 10 gaan toch naar school? Dan heb je toch 30 uur per week om de monteur te bellen, op te ruimen en tot jezelf te komen? Of heb je het specifiek over de herfstvakantie, dat de kinderne dan thuis zijn?

hilbillie
16-10-2008 om 14:19
Gillen, huilen & schreeuwen
Ik herken jou verhaal meteen Sandra en ik vraag me eigenlijk af waarom er niet meer draadjes als deze op een ouders-forum staan - mijn leven wordt beheerst door heel veel ballen in de lucht proberen te houden en ik snap werkelijk niet hoe anderen het doen.
Hebben jullie het allemaal echt zo goed voor elkaar? Denken jullie mannen er bijv. ook echt wel eens aan zelf het bed te verschonen (of dat van een kind dat in bed geplast heeft)?
Wij werken beiden evenveel maar ik kan rustig zeggen dat de 80ik/20hij regel op ons van toepassing is.
En dus moet je af en toe even heel hard gillen, huilen & schreeuwen en dan ruimt hij weer 2 dagen de vaatwasser uit ;-(

MariaV
16-10-2008 om 14:32
Duidelijk zeggen
Zeg Hilbillie, ik denk dat je gewoon elke dag weer heel duidelijk moet aangeven wat je wilt dat je man doet. Ik doe wel veel in huis (ik blijf moeder, ook ik sta die lakens 's nachts te verschonen) maar verder ben ik zelf ook net een man: als er eens iets extra's moet gebeuren, dan kan ik dat niet ruiken en ik heb er ook niet echt oog voor. Dit tot grote frustratie van mijn (huis)man. Hij denkt dat het luiheid is. Bij mij werkt het om een duidelijke taakverdeling te hebben, de vaste dingen doe ik spontaan, de rest helaas maar spaarzaam.
Maria