Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heel goedkope recepten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Genista

Genista

10-10-2010 om 10:11 Topicstarter

An en emel

Ik moet echt éven kwijt wat het me doet, wat een simpele vraag hier allemaal teweegbrengt. An, wat een geweldige hoeveelheid recepten! Wat lief dat je die moeite hebt willen nemen. En Emel, jazeker ben ik geïnteresseerd in dat boek. Ook al zo'n lief blijk van meedenken. Wil je me mailen?

Genista

ik heb je net gemaild

Jujube

Jujube

10-10-2010 om 14:51

Quiche

De quiche is zowel lekkerder als goedkoper als minder vet wanneer je geen bladerdeeg gebruikt, maar zelf deeg maakt. Voor 1 hartige taart: 100 gram (volkoren)meel, 50 gram koude boter in blokjes, snuf zout en 1/2 dl. water. Even laten rusten (koel) en dan verwerken.
Voor vulling: geen room, maar 2 dl. melk klutsen met 3 eieren en wat peper. Dit uitgieten over de groentevulling naar keuze (favoriet hier: prei/oude kaas en de klassieke quiche lorraine: dus uitgebakken plakjes spek onderin leggen).
Nog een goedkope: Utrechtse Vleespot.
Rul 300 gram gehakt met 1 gesnipperde ui. Dan wat zout, peper, 2 theelepels kerriepoeder, 1 blikje tomatenpuree, 2 eetlepels rozijnen, 1 eetlepel abrikozenjam en 1 eetlepel worcestershiresaus (of iets anders dat 't pikanter maakt) toevoegen. 1 of 2 boterhammen erboven verkruimelen en evt. nog wat vocht toevoegen.
Leg onderin een beboterde ovenschaal een restje gekookte aardappels in plakken, doe het vleesmengsel er bovenop en giet er dan een mengsel van 1,5 dl. melk en 1 ei overheen. Circa 20 min. in voorverwarmde oven zetten. Lekker met bietjes!
Ik maakte dit vaak in mijn studententijd als ik eters had.
Groet,
Jujube

Genista - oven

Sorry dat ik niet eerder reageerde, even weinig gelezen. De oven zet ik op ongeveer 160/180 graden, ik heb een heteluchtoven. Je kan het ook goed zien aan het korstje, de kaas moet gesmolten zijn, de korst een beetje gekleurd.

Groetjes,
Vonda

Nog een recept - oh zo lekker!

Hoi Genista,
Nog maar even een recept om ook het draadje te redden!
Een recept dat ik kreeg van mijn lieve vriendin en bijna-tweelingzusje C. (we schelen tenslotte maar 2 weken. Vanavond belde ze me, gesprekken duren nooit korter dan minimaal een uur...!)

Spaghettischotel met tonijn
voor 2 à 3 personen

200 gr spaghetti
1 bouillontablet (of bouillonpoeder) en een scheutje olie
1 ui
20 gr margarine
2 bakjes champignons (evt. mergelchampignons nemen)
1 klein blikje tomatenpuree
1 blikje tonijn
1 el kappertjes
1 el citroensap
mespunt oregano
zout
vers gemalen peper
0,5 dl koffieroom (koffiemelk)
75 gr geraspte oude kaas
- maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes;
- verwarm de oven voor op 200 graden Celcius;
- kook de spaghetti in ruim water met het bouillontablet en de olie, volgens de gebruiksaanwijzing;
- fruit intussen de kleingesneden ui in de margarine goudgeel;
- voeg de champignons toe en smoor deze enkele minuten mee;
- roer de tomatenpuree en de 0,5 dl water erdoor, laat de saus enkele minuten met het deksel op de pan zachtjes doorkoken;
- laat de tonijn uitlekken, maak het visvlees fijn en roer de tonijn met kappertjes, citroensap en oregano door de saus;
- breng de saus op smaak met zout, peper en koffieroom;
- meng de goed uitgelekte spaghetti door de saus, en doe de massa over in een beboterde ovenschaal;
- strooi de kaas erover en plaats de schotel 15 tot 20 minuten in de oven.

Echt heerlijk. Het wordt tijd dat ik het weer eens maak voor Vondadochter en mijzelf.

Groet,
Vonda

oregano

oregano

22-10-2010 om 19:27

Nog een tip:

Uit mijn echt Italiaanse kookboek:
Het is een simpel siciliaans gerecht:

2 courgettes, teentje knoflook, pijnboompitten, parmezaansekaas (hoeft niet).
pijnboompitten roosteren.
teentje knoflook in olijfolie bakken.
Courgettes in plakjes snijden en bakken in de olijfolie (in het boek staat 'de wat duurdere olijfolie'maar dat is geen must).
Ik doe er zelf altijd een klein beetje rundergehakt door maar dat hoeft niet.
heerlijk!
Succes met dit sympathieke project, vanuit mijn werk ken ik diverse clienten die in de schuldsanering zitten en dat is geen pretje, maar toch mooi dat ja na 3 jaar met een schone lei verder kunt, sterkte voor je vrienden.

fryskdumke

fryskdumke

24-10-2010 om 09:43

Nog wat recepten

1.kapucijners met spekjes en appelmoes.
eten wij hier ook vaak gewoon omdat het snel klaar is.

2.Gefrituurde aardappelen. Aardappelen schillen, in plakjes snijden. Wassen, drogen. Met bloem paneren en dan in zonnebloemolie frituren. Na afloop wat paprikapoeder en zout erover. Is erg lekker, goedkoop en vult ontzettend. Daarbij slamengsel van de AH, die van euroshopper is meestal goedkoper dat een krop. Erbij wat vissticks en je het een lekkere maaltijd.

3. Restprutje. Aardappelen in blokjes schillen. Olijfolie erdoor en dan op smaak brengen met gewenste kruiden. 2 uien,teentjes knoflook en alle restjes groente die je hebt in een ovenschaal doen. Dit ongeveer 45 minuten op 175 graden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.