Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 09:52

Heimwee naar de tijd van degelijke apparaten/spullen

Vroeger kocht mijn moeder, in de tijd van sparen voor een uitzet, twee wasrekken van metaal. Onverslijtbaar na 50 jaar huwelijk doen ze nog steeds iedere dag wat ze moeten doen. Na 20 jaar huwelijk ben ik al aan mijn 4e set wasrekjes die op zolder aan het traphek hangen.
Vroeger kocht je een wasmachine en als hij stuk was liet je hem repareren net als je oven en je stofzuiger.
Begin jaren 90 ging ik zelfstandig wonen en kocht een degelijke combi-magnetron die het 14 jaar zonder mankeren heeft gedaan. Toen ineens sloegen de vonken eruit. Manlief nog een poging ondernomen om het ding te repareren maar helaas waren de de benodigde onderdelen niet meer verkrijgbaar. Er kwam een nieuwe.
Net na de garantieperiode kreeg dat ding ook kuren, gelukkig heb ik een handige man en hij heeft nog 6 jaar ieder jaar een keer een soldering van de motor die het draaiplateau aanstuurde vervangen. Door de warmte in het apparaat liet die soldering toch steeds weer los. Na 6 jaar was het definitief einde verhaal.
Begin januari dit jaar dus weer een nieuwe moeten kopen. In een gesprek met de verkoper kwam naar voren dat ik mijn apparaat teveel zou gebruiken, daar worden die consumenten producten niet voor gemaakt mevrouw! Hoezo teveel dacht ik, iedere dag een beker melk voor jongste opwarmen, soms een paar boterhammen ontdooien, iedere week een keer kip grillen of een ovenschotel gaar maken, iedere zondag warme broodjes is dat te veel?
De nieuwe magnetron werd uitgezocht en geleverd en dit weekend was het bingo! De ventilator draait niet meer waardoor het apparaat na 30 minuten oververhit is en de lasagne dus niet helemaal goed heet is. Snotverdorie!!!
Gelukkig nu wel in de garantieperiode dus apparaat weggebracht en nu zit ik een week zonder als het meezit.
Soms heb ik zo'n heimwee naar vroeger, toen apparaten nog gemaakt werden voor de eeuwigheid! Lijkt mij ook beter voor het milieu, al die apparaten na een paar jaar afdanken is zo zonde.
Wat vind jij?


Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 10:23

Auto's en badkuipen

Gaan nu toch echt veel langer mee dan in de 70er jaren. Als je een beetje voor ze zorgt gaan ze zo 3 a 4 ton en 20 jaar mee. Dat was vroeger echt niet zo.

Dus blijkbaar geldt het niet voor alles. Aan de andere kant danken we spullen af die het nog prima doen (computers, camera's, telefoons) omdat ze niet meer te vergelijken zijn met nieuwe. Dat dan ook wel weer...

Daarnaast bestaat er zoiets als de bathtub curve die drie categorien defecten beschrijft:

1. 'Kinderziekten' (defecten die snel na de aankoop optreden)
2. Random defecten die eigenlijk altijd kunnen optreden
3. Ouderdomsdefecten die aan het eind van de levensduur optreden

Samen vormen die een badkuipachtige curve:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Die geldt trouwens ook voor mensen.

Een ander dingetje is dat nog niet lang geleden een enorme massa slechte condensatoren (capacitors) in electronica is ingebouwd. Die dingen gaan na een tijdje gewoon kapot met als resultaat allerlei uiteenlopende defecten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

En dan heb je natuurlijk gewoon ontwerpfouten waardoor een bepaald onderdeel steeds weer kapot gaat. Wij hebben een afzuigkap die het eens in de ca. 4 jaar begeeft. Moet er weer een nieuwe printplaat in.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 11:01

Snel stuk, reparatie is duurder, of snel te oud

"U moet hem niet teveel gebruiken", nou ja, het moet niet gekker worden! Zeggen ze dat ook bij auto's, smartphones en laptops? Dit is gewoon een maandagochtendmodel en daar moeten ze mee aan de slag!

Nou valt witgoed vaak nog in de garantie en ik heb, op een enkel maandagochtendmodel na, niet de indruk dat ze sneller stuk zijn dan vroeger. Mijn witgoed saat (toevallig net deze week) alweer 11 jaar, ik heb alleen de koelkast en vriezer vervangen wegens minder geschikt voor mijn huishouden. Zo lang heb ik nog nooit met witgoed gedaan! Maar electronica en computers en zo... Die zijn snel stuk omdat ze zo kwetsbaar zijn. Of, oh gruwel, verouderd

Als consuminderaar kan ik me gruwelijk ergeren aan dat soort dingen:
* smartphones die na 3 jaar al te oud zijn. Niet omdat ze versleten zijn, maar omdat de oude apps worden "afgewezen" wegens te oud, en de nieuwe apps te zwaar zijn geworden of gewoon niet meer op die Androidversie draaien (nee, geen iPhone, gaat boven mijn budget). Ik heb nog een prima oude smartphone, die ik mijn zoon wilde geven om de skypen en whatsappen (meer doet hij er niet mee). Blijkt dus niet meer te kunnen. Piekfijne telefoons, maar te licht voor de huidige generatie Android!
* printercartridges die duurder zijn dan de hele printer! Ik heb 2 jaar geleden twee dagen lopen googlen en rekenen om een betaalbare printer te vinden met goedkope compatible cartridges (incl. losse kleurcartridges), maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar tijd voor heeft.
* het Windowsgebeuren. Mijn ouders, hoogbejaard maar nog redelijk computerwijs, hadden een oude pc. Daar deden ze wat mail en internet op, niets bijzonders. En internetbankieren. Die pc werd af en toe door mij wat opgeschoond, ik heb er een paar jaar geleden wat geheugen bij laten zetten, en dan deed hij het weer heel aardig. Hij was niet goed om op te gamen of zo maar dat deden ze toch niet.
Maar ja, met WinXP kon je niet meer veilig internetbankieren en voor een nieuwe versie (7, 8, laat staan 10) was de computer echt niet sterk genoeg meer. Dus werden ze gedwongen een nieuwe te kopen. Kassa! Terwijl hij nog gewoon deed wat hij kon doen!
* ik kan me herinneren dat men vroeger bepaalde reparaties makkelijk zelf kon uitvoeren. Maar dat is bijna onmogelijk geworden. Bij draadbreukjes bijvoorbeeld kon ik vroeger zelf een snoertje vervangen, ik heb in het verleden regelmatig een koptelefoon op die manier "gered" als hij weer eens kraakte, maar al die plugjes en aansluitingen zijn tegenwoordig "ingegoten". Ik had vorige week een computermuis waar duidelijk iets los in zat na een val waardoor hij haperde. Ik had hem graag even open geschroefd om te kijken waar het probleem zat, maar dat kan niet meer, ze zitten dusdanig "in elkaar geklikt" dat open maken meteen einde verhaal is. Dus ren je maar weer naar de winkel. Vroeger kroop mijn vader zelf onder de motorkap, je kon lid worden van een "autoclub" waar je gebruik kon maken van een garage met een brug en wat de één niet wist, wist de ander - is tegenwoordig bijna onmogelijk geworden omdat er zoveel "elektronica" in een auto zit (mijn vaders woorden).

Het veroudert vanwege software, niet vanwege slijtage, of omdat het dusdanig is vervaardigd dat je er zelf niets meer mee/aan kunt doen als er iets rammelt. Ik heb nog twee prachtige oude smartphones die puntgaaf zijn, maar die ik alleen nog als audio- of videospeler kan gebruiken en een oude tablet die ik als televisie gebruik, voor de rest kunnen ze helemaal niets meer omdat de app te zwaar is geworden of de Androidversie te oud is (de oude app doet het ook niet meer en dwingt een update af). Ik vrees de dag dat de televisie-app ook moet worden geupdated en ook niet meer geschikt is voor die oude Androidversie. Die tablet is net 5 jaar oud! Ik wil iets gebruiken tot het versleten is, niet omdat een app me dwingt een nieuwere Androidversie of device te gebruiken.

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 11:23

Gebruiken tot het echt op is dat wil ik ook!

Repareren tot het echt niet meer kan, dat is het motto hier. Fietsen worden hier echt gebruikt tot het niet meer kan. Mijn vorige fiets is pas afgedankt toen er na bijna 25 jaar voor €200,00 gerepareerd moest worden, dat was de moeite niet meer waard. Toen is er een degelijke tweedehands gekomen.
Ook witgoed en andere elektronica wordt hier als het kan gerepareerd. Echtgenoot weet dan soms ook ontwerpfouten te herstellen. Hij is van beroep ontwerper van elektronica in de transportsector dus komt er wel uit als printplaten foutjes hebben.
Computer die het niet meer deed heeft een upgrade gehad en gaat nu wel weer goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 11:49

Vroeger

was alles beter) Nee flauw, je hebt gelijk, men heeft ontdekt dat je met degelijk spul geen geld in het laadje krijgt, dus moet het stuk en snel ook. Voor mensen zoals wij, is stuk ook stuk, omdat wij niet handig zelf kunnen repareren.
Laatst is onze kamer en keuken geverfd en daarvoor moest de koel/vrieskast verplaatst worden. Ik vond dat éng! Hij is meer dan 20 jaar oud en komt alleen van zijn plek voor dit soort akkefietjes, dus ik was een beetje bang dat hij de verplaatsing niet zou overleven. Maar poeh... gelukkig toch wel. Het is een Miele, ooit gekocht met een leuke korting omdat er een ieniemienie beschadigingetje op de deur zat.

Triva

Triva

05-09-2016 om 11:49

Dat van die auto's die nu langer meegaan vind ik een lastige. Er moet wel veel meer vervangen worden in dezelfde leeftijdsduur als vroeger. Vroeger kon je, als je een beetje handig was, zelf van alles aan je auto doen, nu zit er zoveel elektronica in dat je daarvoor toch andere gereedschappen nodig hebt. Daarnaast zijn er auto's waar je heel veel werk hebt om zelf een lampje te vervangen, er zijn er zelfs exemplaren bij waar de bumper er eerst af moet. Toch onhandig en dat maakt het een dure grap.

Ik vraag me dus af of klopt wat je zegt mbt auto's.

Als ik mijn kinderfoto-album bekijk....

Zie ik mijn hele jeugd lang hetzelfde opblaasbadje in de tuin staan...

Ik denk dat ik er minstens 6 gekocht heb in de jaren dat ik peuters en kleuters had. Na 1 of hooguit 2 zomers waren ze lek, kapot of anderszins onbruikbaar.
En dat is maar 1 lullig voorbeeld. Kan er zo nog wel 10 opnoemen. Ik heb een pesthekel aan de wegwerpcultuur. Ik betaal liever het dubbele voor iets wat echt lang meegaat dan dat ik om de klipklap wat anders moet kopen.

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-09-2016 om 11:56

ach

Tja....
Ik snap best dat je 20 jaar wil doen met je vriezer. Maar die nieuwe vriezer is wél vele malen energiezuiniger.
En door alle huidige elektronica kunnen onze apparaten vaak veel meer dan de oude apparaten.

Als een apparaat al stuk is in de garantietijd (zoals TS schetst), zegt dat niet direct iets over 'tegenwoordig'. Dan zegt dat dus iets over dat ene apparaat dat je hebt gekocht. Volgens mij moet je niet alles willen veralgemeniseren (vroeger, tegenwoordig). Vroeger had je goede en slechte apparaten, en dat heb je nu nog steeds.

Ik vind het overigens een beetje gek om te klagen dat een computer niet het eeuwige leven heeft. De ontwikkelingen gaan gewoon (nog) razendsnel. Hoe had je het dan bedacht?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 12:14

dingen uit mijn jeugd

Ik heb een oerdegelijke parasol, gekocht in 1970 door mijn ouders, met opgedrukte print die na ruim veertig jaar zon (ook Mediterraanse zon) nog steeds net zo fris is als toen.

Pas vorig jaar zag ik dat de stof echt begon te slijten in het midden.

#opoeleestvooruiteigenwerk

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 12:14

IJsvogeltje

Ik denk dat toch wel duidelijk is, dat men bewust aanstuurt op snelle slijtage. Dat is wel een verschil tussen vroeger en nu.

http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/fabrikanten-verkorten-bewust-levensduur-van-apparaten/

Triva

Triva

05-09-2016 om 12:17

maar

Ik denk wel dat we, gerelateerd aan ons inkomen, veel minder kwijt zijn aan die apparaten en spullen dan vroeger. Misschien wil niemand een extra duur zwembadje kopen (bijvoorbeeld) en moet de fabrikant daar op inspringen. Komt ook omdat we dan een badje met Dora er op kiezen en kind daar twee jaar later niet meer in wil.

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 12:25

Kaaskopje

Dat idee heb ik nou ook. Die wasrekken van mijn moeder zijn onverslijtbaar, dat kan je niet meer kopen. Een levensduur van 50 jaar hoeft niet van mij maar iets langer doen met de aangeschafte spullen zou welkom zijn.
Die magnetron na 8 maanden al stuk daar baal ik echt van. Wordt binnen garantie gerepareerd maar het zou toch niet nu al stuk moeten gaan. Hoop gedoe en geregel dat met wat betere productie voorkomen had kunnen worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 12:36

Kaaskopje

"Ik denk dat toch wel duidelijk is, dat men bewust aanstuurt op snelle slijtage. Dat is wel een verschil tussen vroeger en nu."

En je linkt naar een verhaal van een of andere duurzaamheidsactivist als 'bewijs'? Lekker objectief.

Fabrikanten moeten concurreren met de rest. Het maken van een tandenborstel met verwisselbare batterij is duurder dan eentje zonder. Vergeet niet dat zo'n borstel waterdicht moet zijn. Consumenten zijn waarschijnlijk niet bereid extra te betalen voor eentje met verwisselbare batterij. Dus is het niet slim voor een fabrikant om daar wel op in te zetten, want dan koopt de consument bij de concurrent.

Apple (en Apple fans) is geobsedeerd door vormgeving en materialen en een niet verwisselbare batterij maakt het mogelijk om kleinere elegante telefoons te bouwen. Dus doen ze het zo. Ik heb liever een telefoon die open kan en met een sd kaartslot, maar helaas nemen de concurrenten de Apple manier over...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 12:45

Ad Hombre

Nou vooruit, ik had geen zin in een verregaande zoektocht. Maar dit is voor mijn gevoel al zo lang duidelijk, dat ik er ook niet ingewikkeld over hoef te doen, lijkt mij.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 13:56

Kaaskopje

"Maar dit is voor mijn gevoel al zo lang duidelijk, dat ik er ook niet ingewikkeld over hoef te doen, lijkt mij."

Het is een domme populistische oversimplificatie voorstelling van zaken dus het kan geen kwaad als je er wat langer over nadenkt. Het kan helpen - al doet het misschien pijn - je eens in de positie van zo'n fabrikant te stellen.

Fietsen

Ik vind de fietsen in elk geval een stuk minder deugdelijk dan 'vroegah'. Mijn fiets is iets van anderhalf jaar oud en het spatbord hangt nu al met plakband aan elkaar omdat er van die stomme plastic aanhechtdingetjes aanzitten die natuurlijk meteen kapot gingen.

Maar goed, dit zal ook wel een gevalletje zijn van 'maar hij is ook niet bedoeld om dagelijks op de fietsen' of zoiets.

Storm

Storm

05-09-2016 om 15:33

há!

In 1990 had ik een pasgeboren, nog niet zichzelf voortbewegende baby en een nieuw vloerkleed in de woonkamer dat vreselijk aan het pluizen ging waarbij grote halen ontstonden. Er werd nauwelijks op gelopen, want er stond een grote salontafel op. Ik belde de winkel die mij doorverwees naar de fabrikant.
Die luisterde naar mijn omschrijving en zei toen dat hij had besloten dat het kwam omdat ik het kleed gebruikte. Gebrúikte.
Héél intens zelfs met een baby (van 1 maand oud). En dan kreeg je dit.

badje

Wij doen hier inmiddels al 17 jaar met hetzelfde kinderopblaasbadje. Weliswaar ontelbaar keer geplakt en gelijmd, maar hij doet 't nog steeds! Blijkbaar geluk mee gehad (van de rustige kindertjes zal het niet komen)

Wat mij wel opvalt is dat kinderfietsen niet gemaakt worden om serieus op te fietsen. Mijn jongste twee fietsen 13km per dag en je wilt niet weten hoe vaak o.a. de kettingen en tandwielen inmiddels al vervangen zijn…

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 16:44

Niet gebruiken verlengt de levensduur

Dat is zeker waar, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van apparaten of andere artikelen? Ik vond dat ook een vreemde opmerking van de verkoper in de winkel dat een combi-magnetron nket geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik. Hoewel het nu wel bewezen is, binnen 8 maanden stuk na dagelijks gebruik, moet ik toch die verkoper gwlijk geven maar raar vind ik het wel.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 16:55

zo'n 15 jaar geleden ook al...

Ik had bij een inmiddels failliete schoenwinkel een paar goede leren jongensschoenen gekocht (ja, die verkochten ze ook). Die vielen binnen een maand van ellende uit elkaar (ik overdrijf niet), dus ik er mee terug. Zegt die blaag: "Ja, maar dat heb je met kinderschoenen, die slijten altijd zo snel..."
Nee, rund, zelfs kinderschoenen horen bij gewoon gebruik (ik had geen straatvoetballend kind of zo) langer dan een maand mee te gaan.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 16:56

stickertje

Die verkoper is mesjogge. Zelfs bij dagelijks gebruik hoort een magnetron langer dan 8 maanden mee te gaan. Ik ben benieuwd wat Tros Radar of de Consumentenbond hiervan vinden.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 17:04

Sally MacLennane

Die verkopers zijn allebei mesjogge, maar het zijn natuurlijk allebei uitzonderingen qua productlevensduur. De schoenen van mijn jongens gaan allebei veel langer dan een maand mee. De meeste kan zoon twee nog gewoon verder afdragen.

En mijn (niet-combi) magnetron is ook al 13 jaar oud en doet het na dagelijks gebruik nog steeds prima.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-09-2016 om 17:07

je blijft veralgemeniseren

En toch Stickertje, je blijft veralgemeniseren. Je trekt conclusies uit een incident: vroeger was alles beter. Ik begrijp niet zo goed wat je daarmee wilt. Het is een versimpeling van de werkelijkheid.

Je hebt gewoon een slechte magnetron gekocht. Misschien is het een slecht merk of een slecht type, maar misschien heb je gewoon een apparaat gekregen met een fabricagefoutje. Dat gebeurt nou eenmaal wel eens.

By the way: vroeger bestonden er geen eens magnetrons. Er waren überhaupt veel minder apparaten dan nu. Beetje vreemd om de levensduur van een magnetron te willen vergelijken met het stalen wasrek van je moeder.

Egel

Egel

05-09-2016 om 17:41

nou, ik snap het wel!

Ik weet niet of het altijd waar is, maar ik begrijp Stickertje wel. Al is het soms niet vergelijkbaar of een incident.
Maar vaak ook niet.

Wat ik ook irritant vind: je hebt nu weliswaar allemaal technische snufjes zoals een tv-programma op een harddisk opnemen, of tijdens het kijken stopzetten (dat laatste vind ik inderdaad fijn!), maar bijna altijd met allerlei voorwaarden. Ik kijk via KPN en eerst zat daar gewoon een harddisk-recorder bij, maar ineens moest deze per se omgeruild. Ten eerste: de opnames waren nu dus allemaal verdwenen (want nee, je kon de opnames er niet vanaf halen). En bij het nieuwe kastje mogen ze er nog maar 1 jaar op.
Dan verlang ik stiekem nog wel eens naar gewoon: een (ik durf het bijna niet te zeggen)....videorecorder. Hop, videoband erin en op record drukken, klaar. De banden die mijn ouders hebben doen het nu nog. Opgenomen vanaf eind jaren 80.

Zo ook met opnemen van de radio. Het kan vast wel hoor, mijn zus kan dat ook met haar uitgebreide internet-/computerkennis, maar ik verlang wel eens terug naar (ik durf het weer bijna niet te zeggen)....een cassettebandje. Zo'n mooie lege. En dat je dan zelf mag weten wat je wanneer opneemt, en hoe vaak je dat afspeelt. Gewoon in je Sony dubbele cassettespeler en het ene bandje op het andere overzetten. En weggeven. Of een stukje van de radio opnemen. Of je zelfgespeelde muziek opnemen.
Heb ik in mijn tienerjaren (eind 80, begin 90 - nee ik ben zelf dus pas 40) vaak gedaan. En dan lekker in mijn superluxe walkman in de trein wegdromen. (.....en niet verleid worden om telkens op mijn iPhone te drukken naar méér en méér internet - alleen mijn walkman en een boek).

Het kan misschien nog wel, maar ik begrijp niet meer hoe. En makkelijk vind ik het niet, om dat uit te zoeken. Ik heb het gevoel dat bedrijven vanalles bepalen en dat vanalles afgeschermd is.

Het is niet precies het onderwerp wat werd aangesneden maar het deed me eraan denken.

Purr

Ik vind de nieuwe gebouwen waar de spullen in staan, een stuk minder degelijk dan die van vroeger.
Het bakstenenhuis met spouwmuur van mijn ouders (jaren 60) is een stuk degelijker dan het snel uit de grond gestampte vinex-huis met prefab gevels waar wij in wonen. Alles wordt met Purr gedicht.

Even fatsoenlijk gordijnrails ophangen is er niet meer bij; regelmatig boor je in de bewapening wat geen houvast biedt. Of de muren vertonen na het garantietermijn scheuren in het pleisterwerk door de uitdroging gedurende de jaren.

Nee, de aanschaf van hedendaagse spullen is verhoudingsgewijs een dure grap. Het is niet bepaald kwaliteit wat je krijgt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 18:00

Oh ja, Flanagan!

Ik heb in een appartement gewoond uit 2000, net een paar jaar oud. De muren waren van biscuit, het kruimelde weg bij de deurposten toen ik de boel in de muurverf zette tijdens de verhuizing. Een opgehangen schilderijtje viel na verloop van tijd op de grond, een gat in de muur achterlatend waar je je duim in kon doen. De badkamer (zonder raampje) zat steeds vol schimmel omdat de ventilatie het regelmatig af liet weten en we hebben jaren een lekkende gevel gehad. De woningbouwvereniging deed wel zijn uiterste best om de ellende te verhelpen, maar wát een rotflat, qua kwaliteit!

Ik woon tegenwoordig ook in zo'n bakstenen eengezins rijtjeshuis uit begin jaren zestig, één van de eerste in een heel nieuwe buurt. Ik moet wel zeggen: ze zijn gehorig en de vloeren zijn niet geheel recht (wat me doet denken aan een soortgelijk huis uit mijn jeugd ) maar de muren zijn stevig en brokkelen niet, de (bij renovatie aangebrachte) ventilatie werkt wél, de gordijnrails komt niet naar beneden en het is allemaal ouderwets degelijk. En dat voor een destijds massaal uit de grond gestampt soort huis van het type waar heel Nederland vol mee staat

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 18:04

Egel

Oh ja, de video's en cassettebandjes... Maar ik moet zeggen dat Spotify een mooie vervanging is hiervoor! Ik kan geluid opnemen met mijn laptop als ik het als mp3 wil vangen.
TV-opnamen zijn tegenwoordig helaas maar 1 jaar houdbaar, ja. Gelukkig kan ik bij bijv. Het Uur Van De Wolf nog lang terugkijken via internet. Of via de NPO-app dingen terugkijken.

Ik herken je heimwee wel, maar wees eerlijk, de kwaliteit van een mp3-tje is toch een stuk beter dan een gekopieerd bandje

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 20:39

Hmmm Ad...

Misschien helpt het als je eerst tot 10 telt voor je reageert.

Ik héb me al in de positie van de fabrikant ingeleefd. Die wil een goede omzet en dat bereik je niet met degelijk spul wat 50 jaar meegaat.

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 20:43

flutkwaliteit

Veel produkten die je tegenwoordig koopt zijn tegenwoordig van flutkwaliteit. Ook de betere merken zijn niet meer degelijk.
Als ik een schaar koop bij de Action van 1 euro nog wat dan verwacht ik niet dat dat ding een levensduur heeft van 10 jaar. Van een wirhlpool magnetron verwacht ik wel dat hij langer meegaat dan 8 maanden. Die magnetron haalde de acht maanden niet en die goedkope schaar heeft 9 jaar gehaald voor hij het begaf. Keukenschaar werd ook iedere dag gebruikt.

Stickertje

Stickertje

05-09-2016 om 20:50

Kaaskopje

50 jaar hoeft niet, dan verdienen de producenten niet genoeg dat zie ik zelf ook wel. Of is mijn verwachting dat een magnetron of strijkijzer langer dan een jaar meegaat te hoog?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 21:07

Stickertje

50 jaar was bij wijze van spreken. Als iets echt nooit kapot gaat heb je ook nooit de lol van iets nieuws uit "mogen" zoeken als je het type bent om niet eerder iets nieuws te kopen dan als het oude stuk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.