Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help, dochter wil vegetarisch worden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

23-03-2009 om 17:43

Uitdaging

Toen mijn dochter klein was aten we een paar jaar vegetarisch, daar zijn we langzaam vanaf gestapt, al eten we nog regelmatig vleesloos. Later is dochter zelf een paar jaar vegetarisch gaan eten, ik vond het juist een uitdaging om zowel voor haar als voor ons ( we deden soms mee, soms niet) lekker en gevarieerd te koken. Nu eet ze wel weer vlees, maar vriend en zij hebben pasgeleden besloten weer vaker vleesloos te eten en kregen van zoon een prachtig vegetarisch kookboek kado, kan zij het ook leren

Kiki

Kiki

23-03-2009 om 17:56

Voor mln tomatensudderpotje

1 kilo vleestomaten
1 kilo uien
1 stengel bleekselderij
1 bloemkool
2 groene chili pepers
5 dikke teentjes knoflook
500 ml (halve liter) groentenbouillom
zout
2 eetlepels) suiker
maïzena of allesbinder (niet afgebeeld)
bieslook
Schil de uien en snij ze in kleine stukjes. Pel de knoflook en snijd hem in stukjes bestrooi de knoflook met zout (anders verliest het zijn smaak)
Snij de chili's in stukjes.
Ontvel de vleestomaten (even in kokend water leggen) en snij de tomaten in blokjes
Snij de bleekselderij in stukjes en de bloemkool ook
Doe olie in de braadpan en voeg de uien, de chili en de knoflook toe, goed door elkaar roeren en zachtjes 10 minuten bakken
Voeg de tomaten toe en doe de suiker erbij, laat 20 minuten garen.
Voeg de bleekselderij en de bloemkool erbij (kan ook zonder bloemkool, maar dan een hele bleekselderij gebruiken)
Doe een halve liter bouillon erbij en laat het even koken, daarna vuur laag en pruttelen maar. minimaal een half uur, mag ook langer.
Eventueel binden met maizena en bieslook erover strooien.

Serveren met rijst en wij hebben er ook altijd wat bolletjes mozzerella door.

Kiki

Kiki

23-03-2009 om 18:07

Voor mln spinazie-ei-ovenschotel

pak spinazie (wij zijn lui en doen diepvries, maar vers is eigenlijk lekkerder)
kilo Aardappels
5 eieren
50 gr gruyère of emmentaler
50 gr Parmezaanse kaas (je kan nog extra parmezaan nemen voor erbovenop)
50 gr jonge goudse kaas
50 gr harde geitenkaas
50 gr boter
1 bekertje zure room
melk boter
meel

Ik weet niet of je weet hoe je een saus op basis van een roux maakt, dus even voor de zekerheid. Ik zou even op internet de exacte verhoudingen opzoeken, want ik doe het op gevoel en heb geen idee hoeveel boter, meel en melk ik gebruik.

Eerst rasp je de kazen en mengt ze door elkaar.

Dan in een pannetje boter smelten, mengen met meel, langzaam melk bijvoegen terwijl je met een klopper roert tot een gladde saus.

Dan voeg je daar de geraspte kazen door met twee forse eetlepels zure room en roer je net zo lang tot het een gladde saus is geworden.

De aardappelen koken en er een lekkere smeuïge aardappelpuree van maken, ook weer met melk boter eventueel een beetje kerrie of aromat, dat vind ik erg lekker
De spinazie kook je ook en de eieren ook (zoals je ze normaal in je sla hebt)
Dan verdeel je de ovenschaal in tweeën. Aan de ene kant doe je de aardappelpuree aan de andere kant de spinazie. De eieren snij je in stukjes en verdeel je over de spinazie en de aardappelpuree.
Dan schenk je de vierkazensaus eroverheen (eventueel kan je de bovenkant nog bedekken met geraspte parmezaanse kaas als je echt heel ongezond wil zijn) en dan 20 minuten in de oven op 180 graden.

Kiki

Kiki

23-03-2009 om 18:14

Voo mln broccoli kaas quiche

250 gram bloem
600 gram broccoli (of 300 gram bloemkool en 300 gram broccoli
gehakte peterselie
200 gram geraspte gruyere
3 dl room
5 eieren
1 el paneermeel
150 gram koude boter
2 el gewone boter
nootmuskaat
zout en peper

Zeef de bloem op een werkblad en voeg een beetje zout toe. Verdeel de koude boter in kleine klontjes en kneed ze met 1 losgeklopt ei door het deeg tot een geheel.

Niet te lang kneden, mag ook met keukenmachine.
Rol het deeg tot een bal, leg deze 1 uur in de koelkast en bedek met een theedoek.
Was de broccoli en/of de bloemkool en verdeel ze in roosjes. Blancheer de broccoli (eventueel bloemkool) voor 5 minuten Giet af en verfris ze even onder koud water.
Rol de deegbal uit tot een ronde lap. Smeer een taartvorm van circa 28 cm in met gewone boter en druk het deeg in de vorm. Snijd het overtollige deeg weg. Bestrooi het deeg met paneermeel en verdeel er de broccoliroosjes over. Bestrooi met de gehakte peterselie.
Klop de 4 resterende eieren los, meng ze met de room en de geraspte kaas en breng op smaak met peper, zout en wat nootmuskaat. Roer goed en giet dan over de broccoliroosjes. Bak de quiche in 40 minuten op 200 graden

amk

amk

23-03-2009 om 20:29

Vandaag gegeten

wortel-pompoen-lasagna.
Heerlijk, ik heb het vlees niet gemist.
nodig:
700 g wortel, 700 g pompoen, 400g geraspte kaas, lasagna bladen, ± 4cm verse gember, peterselie of andere kruiden (ik had bieslook, selderij, basilicum), 4 el tomatenpuree, 250ml room.

Wortel en pompoen samen gaar koken en dan pureren.
gember fijn raspen, mengen met de andere dingen (behalve de kaas) tot een saus. De saus is aan de dikke kant. Dan een lasagna bouwen: lasgna, saus, kaas, lasagna, saus kaas etc.
Dan 40 minuten in de oven.
Wij hadden er nog wat gebakken champignons bij omdat dochterlief dat zo lekker vindt.

Groet,
Angela

Massi Nissa

Massi Nissa

23-03-2009 om 22:01

Kiki

Dank je wel! Dat klinkt echt zo lekker, ik ga het denk ik morgen al proberen.
Groetjes
Massi

MLN

MLN

24-03-2009 om 09:37

Kiki

Hartstikke bedankt! Ik kan weer even vooruit. Super!

Emmawee

Emmawee

25-03-2009 om 23:53

Help! mijn jongste wil vlees eten

Haha, hier een vegetariër met een man die graag mee doet en een zoon die van jongs af aan al het vlees heeft geweigerd (terwijl hij van dit best mocht eten). Maar de jongste kun je niet blijer maken dan met een plak worst. Dat mag hij hoor, bij de oppas en bij opa en oma en als we het toevallig toch eens in huis hebben voor op de zuurkool. Maar soms denk ik toch: "Bah die vieze vleeszooi met al dat zout, moet zo'n klein mannetje dat nou eten?"
Ik snap de moeite ook niet zo. Ik werd op mijn 16e vegetariër en zei gewoon tegen mijn moeder: "laat voor mij het vlees maar zitten, ik voer het nu toch alleen maar aan de kat." Mijn moeder maakte zich ook zorgen over wat ze dan voor mij moest koken. Nou, ehm... niets. Ik at gewoon wat zij aten, maar dan zonder vlees.Klontje boter over de aardappels. Soms een gekookt eitje erbij. Ik ben me later zelf gaan toeleggen op het bereiden van tahoe en dat is uiteindelijk gelukt. En ik kon op een zeker moment geweldige gehaktballen maken van havermout (geen idee, zou ik weer eens moeten proberen). Mijn vader bakte graag een vette kaasplak voor me (heerlijk!). Alleen bij nasi en maccaroni en dat soort samengestelde gerechten, moest er een extra pannetje komen.
Het enige waar je op moet letten is ijzer en vitamine
B12. En dat krijg je echt met gemak binnen zolang je wel eieren blijft eten.
Tot slot: strikte vegetariërs eten ook geen gelatine en dat zit in veel snoep. Als een vegetariër in het gezin gaat zorgen voor voedselweigering van anderen, dan zou ik de gelatine erbij halen. Dan zie je meteen hoe serieus het is.
Groeten, Maw. (eet wel gelatine, behalve in meer fanatieke periodes)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.