Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mama 78

mama 78

12-01-2009 om 13:05

Help een muis!

~Sinds 4 dagen kamperen wij s áchts beneden omdat we een MUIS in de slaapkamer hebben. Vreselijk, ik vind het echt een drama. We hebben hem al proberen te vangen. maar hij is zo vlug als water en ons te slim af. Ook eet hij lekker het blokje kaas van de muizeval af, of het ligt er naast. (En hij staat op scherp!!)
Ik wortd hier heel erg sacho van. De slaapkamer is een bende, ik kan niet zuigen of opruimen, want die muis bivakkeert er nog.
Heeft iemand nog een tip, behalve muizekorrels ? Ik zie er stiekem tegenop om zo'n beest dood op te moeten ruimen, aargh...maar het zal toch moeten. Het is van de zotte dat je je slaapkamer uitgejaagd wordt door zo'n beestje...
We hebben buiten een konijn staan en nu zijn we bang dat hij op het eten afkomt. Binnen in de voorraadkast hebben we het konijnevoer staan, goed afgesloten.
Maar hoe die binnen is gekomen?
Wat zouden jullie doen? Gaat dit lang duren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Muizekorrels

Ik snap je huiver voor de muizekorrels maar bij ons was het het enige dat echt werkte. Je hoeft niet bang te zijn om een muizelijkje op te moeten ruimen: de muis leeft nog lang genoeg om zijn holletje te bereiken en daar gaat hij dood. Het is iets met interne ontploffingen en mummificatie of zo. Niet echt smakelijk om je mee bezig te houden maar in ieder geval geeft het geen troep en vergaat de muis zonder stank en ergens waar je hem niet tegenkomt.
De korrels werken snel, dus je bent met een paar dagen van je muis af. Ligt eraan hoeveel ander voer hij in huis vindt. En het ligt er natuurlijk aan hoevéél muizen je precies hebt. Want er is grote kans dat de muis zijn familie naar binnen heeft gehaald. Muizen wonen zeer zelden ergens in hun eentje...
Veel succes. Ik leef met je mee!!
n@nny

Een paar mogelijkheden:

- Kat van de buren lenen - alleen de geur al van een kat vinden muizen niet fijn.
- pindakaas op de muizenval: dat vinden ze erg lekker en kunnen ze er niet makkelijk afhalen
- gif: kijk dan wel goed uit met eventuele kinderen en huisdieren die het niet op mogen eten

Buiten houden kan eigenlijk niet - muizen vinden altijd wel een gaatje als ze willen. En als het buiten zo koud is als de afgelopen tijd, zoeken muizen ook een wat warmer plekje.
Opruimen en stofzuigen zou ik juist wel doen, dan heeft de muis geen plekje om zich in te verschansen. Zo'n muis is echt banger voor jou dan jij voor een muis!
succes,
Caroro

Muizengedrag

ik snap niet goed waarom je je door het beest 'laat' wegjagen. ik neem aan dat je bang bent voor de muis en dat je 'm hebt gezien in de slaapkamer. maar wie zegt dat hij daar continu zit??? ik zou er al niet automatisch vanuit gaan dat ie daar ook blijft. ik neem ook aan dat ie terug keert in die slaapkamer omdat je zegt dat ie de kaas eruit haalt of ernaast gooit. maar wat eet hij verder dan in je slaapkamer?????
hij kan toch niet al dágen (en misschien wel langer zonder dat je het gemerkt hebt) verder niets eten??? ergens zal ie dus eten vandaan halen. en normaliter bewaren mensen niet zo veel eten in hun slaapkamer. logischerwijs zou die muis dus als alles rustig is op zoek gaan naar eten. w.s. dus eten uit jouw keuken, kamer (?) of schuur, konijnenhok etc. waar staat dat konijnenhok dan? toch niet in je slaapkamer hoop ik.....
dus wat is het nut van dat kamperen in de woonkamer?? als muis eenmaal z'n gangetjes gevonden heeft zal ie daar heus ook wel komen.
ik zou de hele slaapkamer zoveel mogelijk uitpakken. kledingkast zowiezo (erg geschikt om warme nestjes in te bouwen), matrassen eruit, bodem etc. ook. boeken in nachtkastjes e.d. ook.
en álles goed doorspitten bekijken, besnuffelen (muizen ruiken behoorlijk dus dat ruik je). tot ik het 'nestje' waar ie zit gevonden heb. misschien kom je zo ook bij het gangetje dat ie gemaakt/gevonden heeft. daardoor is ie natuurlijk allang gevlucht als jij aan het spitten gaat dus wees maar niet bang dat je 'm tegenkomt.
dan de uitgang waar ie door gaat blokkeren. kan onder plint, door plankenvloer, muurspleten e.d. zijn. dochtkitten, glasplaat er (tijdelijk) op, andere plaat (iets dat stevig en dik is en wat je toevallig nog in huis hebt, b.v. oude bedbodem ofzo) erop en goed vastmaken etc. etc.
zo hebben wij wel eens een muizenfamilie de toegang tot ons huis onmogelijk gemaakt. die zaten in de meterkast en kwamen via huis van de buren door een muurspleet (buren waren niet zo proper en hadden véél opgeslagen rotzooi in de kamer naast onze meterkast) en zo dus bij ons. mijn man heeft de spleet dichtgesmeerd met cement en toen nog kit eroverheen. en ze zijn niet meer terug geweest. later (in de weken erna) merkte ik dat ze op de hele verdieping hadden rondgesjouwd. zo hadden ze in de kamer naast de gang (waar meterkast stond) in de kast aldaar winterjassen kapotgeknaagd en ook een luchtbed in de garage aan de andere kant kapotgevreten. in een magazijntje hadden ze een stapel kranten te pakken gehad enz. enz.
we hebben nog wel héél lang muizenvallen op die verdieping gehad, voor het geval dat....maar zelfs de kaas bleef zitten. gif strooien hebben we nooit gedaan, te eng voor de kinderen of voor kinderen die op bezoek komen.
en dode muizen, ben je daar bang voor? als er al 1 dood licht, gewoon laten liggen, deur dicht en je man laten opruimen. dode muizen doen over het algemeen niks.
hoop dat ik je niet nu nog banger heb gemaakt...door mijn suggestie dat ze w.s. niet in de slaapkamer blijven. maar je zult toch iéts moeten doen. en juist opruimen en schoonmaken zal ervoor zorgen dat je weet wáár de muis zit.
groeten albana

liora

liora

12-01-2009 om 14:06

Lastig

Hoi,

Sinds de zomer heb ik ook muizen. Vreselijk! Bij mij in de keuken. Die was echt brandschoon!! Er lag echt geen kruimeltje, en toch elke ochtend weer keutels op bepaalde plekken.
Overal korrels gelegd en die hebben ze niet gegeten....
Op een gegeven moment wen je eraan en treedt ontspanning op. Rond oktober had ik al weken geen keutels gezien en ineens rende er een muis door de keuken.
Vervolgens weer nooit meer keutels en een paar weken geleden ineens weer een muis in de keuken.

Geen idee wat ik eraan kan doen. Voor katten ben ik banger dan voor muizen dus dat heeft geen zin.

Wel is het goed even bij de buren te checken of die eten voor huisdieren dag en nacht hebben staan, want als die bijv een kat hebben, dan eten de muizen het kattenvoer maar durven niet in het huis te blijven en bivakkeren dan bij de buren, jullie dus.

Overigens ga ik altijd gillen als ik een muis zie. zo raar! Zo bang ben ik niet eens, maar het is gewoon heel shocking om ineens een levend zoogdier door je keuken te zien rennen.

Liora

Muizenvangen doe je zo

je hebt een posterkoker die aan 1 kant dichtzit. Die hou je voor de muis en dan zal de muis er van zelf inlopen want dat is hun nieuwsgierige aard. Daarna kan je de muis levend en wel buiten neerzetten.

En oefening baart kunst, het zal wellicht niet meteen lukken maar uiteindelijk loopt de muis in de koker.

Nav lidwientje

"... en ook gingen de muizen in hun holletjes waar wij niet bijkonden allesbehalve liggen mummificeren"

Nou inderdaad! En geloof me, de overlast van een levende muis zinkt in het niet bij de overlast van een ontbindende niet-traceerbare dode muis. Een collega van mij werd door een penetrante lijkenlucht van haar werkkamer verdwenen en uiteindelijk bleek de schuldige dus een vergiftigd muisje in een kabelgoot te zijn.

Sindsdien heb ik nooit anders gewerkt dan met een muizenval, dan weet je het lijk tenminste te vinden.

Een kat is een superoplossing. Inderdaad: de lucht alleen al jaagt de muizen op de vlucht. Als je dus een kat kunt lenen zou ik dat doen.

Sterkte

Temet

ayla

ayla

12-01-2009 om 14:57

Nee muizenvangen doe je zo

wij hadden ooit jaren geleden in onze flat (4 hoog) een muisje zitten. Kwam erachter doordat de katten met zwiepende staart voor de ijskast zaten. Erachter zat heel zielig een klein muisje verstopt. Ik heb de katten de keuken uit gezet en ben op muizenjacht gegaan. Beestje rende natuurlijk voor zijn leven maar ik kon hem uiteindelijk bij zijn staart grijpen. Heb hem bungelend aan zijn staart 4 trappen naar beneden gebracht en hem buiten gezet. Ben ik geen echte dierenvriend

Oh zielig

een muizenstaart is heel gevoelig ! Ik zou dus nooit een muis zo vastpakken Het zijn trouwens echt hele leuke diertjes als je ze even rustig bekijkt in een plastic bak ofzo. Vooral spitsmuizen en veldmuizen vind ik erg schattig.

Bastet

Bastet

12-01-2009 om 15:41

Ernaar vragen

Bij een goede dierenwinkel verkoopt men de korrels waarmee een muis als het ware mummificeert.Die werken echt,geen stank.Ik gebruik echt niet anders meer,sinds ik plinten moest slopen om de muis erachter te verwijderen...
Bastet

Petr@

Petr@

12-01-2009 om 15:44

Slaapkamer

Ík zou mij niet de slaapkamer uit laten jagen door een muis! Ik zou proberen de slaapkamer zo leeg mogelijk te houden, bijv. alleen bed en kasten en niets laten slingeren. Bakje met gif wegzetten en elke dag stofzuigen, dan zie je snel genoeg of er nog keuteltjes liggen. Slapen jullie op op de begane grond of op zolder? Ik heb nl. alleen muizen beneden gehad en nooit in m'n slaapkamer op de eerste verdieping.

Wel toen we nog in Amsterdam woonden, 3 hoog, en de buren op de veranda konijnen hielden. Toen stikte het in onze slaapkamer van de muizen. Ik woonde toen nog niet bij mijn man, maar dat heeft het wel versneld, want ik had twee katten. En toen die er eenmaal waren was het snel over met de muizeninvasie!

gr.
Petr@

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2009 om 18:52

Wat een rare plek?

In de slaapkamer? Ontbijten jullie altijd in bed? Ze waren vast op doorreis, naar de keuken?

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2009 om 18:54

Schattig

Muizen vind ik alleen schattig met kleertjes aan en/of als ze praten. Dan mogen ze blijven. Anders worden ze hier toch echt uitgeroeid (paar weken geleden een muis gesignaleerd, nu niet meer..)

Guinevere

Guinevere

12-01-2009 om 21:19

Liora

Ik ben ook een zoogdier en ren regelmatig door mijn keuken heen! Toch heeft nog niemand hier thuis het op een gillen gezet...
Maar zonder dollen mama 78: ik zou mijn voorraden maar eens goed controleren. Die beesten vreten alles aan, echt smerig. En verder inderdaad wél de slaapkamer ingaan, wie weet wat dat beest daar allemaal heeft aangericht. Die muis doet je echt niks, behalve dat ie smerig is.

Vliegles

Met deze kou is het, vooral als je wat buiten de stad woont vrij logisch om muizen in huis te krijgen. Ze zoeken de warmte op. Als ze erg klein zijn (en moeilijker te vangen) dan zijn het geen huismuizen, maar veldmuisjes.

Gewoon: slaapkamer goed schoonmaken en opruimen en op gatenjacht. Een muis heeft voldoende aan een gat ter grootte van een kwartje.

De kokertruc kende ik nog niet. Ik heb de meeste muizen gevangen met een langharige bezem. Gewoon in de hoek drijven, ze raken een beetje verstrikt in de lange haren, zacht tikje om ze te verdoven en dan gewoon vastpakken.
Meestal kregen ze daarna van mij een gratis vliegles over het spoor of zo.

mama 78

mama 78

13-01-2009 om 13:23

Heel erg bedankt voor julli reacties en medeleven.
Inmiddels heb ik een soort bedrijf gebeld, die heeft 5 blokjes gebracht die ik langs de plint moet leggen. Ze eten eraan en gaan daan dood, ws. in het holletje. Maar waar dat holletje mag zijn?
Ik ga idd. mijn voorradenmaar eens controleren. Gisterochtend zat ik te ontbijten en hoorde ik in de hoek van de kamer opeens een geluid, net of er van alles naar beneden kwam vallen, gruis ofzo. Ik dacht: onee, niet hier beneden he...Echt, ik hoor en zie overal wat voorbij schieten, het zit echt tussen mijn oren.
Ik zag dat er al wel wat gegeten was van dat blauwe blokje. Regelmatig gaan we dan ook kijken of we hem zien liggen. Maar hij is nergens te bekennen, terwijl we hem eerder steeds zagen hollen over de vloer.
En ja, het is echt een schattig beest, we schenen hem steeds recht in zijn snufferd met de zaklamp. Ik vind het niet fijn dat hij dood moet, maar dit is ook niks zo. Zeker niet als je weet dat hij over het kussen heeft gelopen. Ik moet er niet aan denken dat ik dar s'nachts lig en hi loopt over me heen...
Die koker, ik vraag me echt af of dat werkt. Echt, dat beest is zo slim, en zo watervlug. we hebben hem al opgejaagd en een bak voor zin neus gezet, zodat we dachten dat hij er rechtstreeks in zou hollen,maar hij draait zich om en vliegt naar het andere end van de kamer...
Ik hou jullie op de hoogte. Ik denk wel dat het onderhand tijd wordt om op te ruimen in de slaapkaer. Maar ik heb pas rust als ik weet en zie dat hij dood is.
O ja, het konijn staat buiten hoor, niet in de slaapkamer

Het (on)nut van een kat

Tja het blijft sneu voor zo'n muis natuurlijk. Zelf vind ik muizen erg leuk voor in een kooitje of buiten, maar zoals iemans (Lidwientje?) al zei: de uitwerpselen liggen echt overal en het is gewoon niet hygiënisch.
Van stank door dode muizenlijkjes hebben wij nooit last gehad. Wel een keer twee weken het uitzicht op een staart van een muis die ergens op een onbereikbare plek tussen keukenkastje en muur het loodje had gelegd. Ook niet echt prettig...
Overigens zijn onze katten zeer decoratief voor op de vensterbank maar allerminst geschikt als afschrikmiddel voor muizen. Gelukkig was dat niet de reden waarom we ze destijds hebben geadopteerd.
Ben benieuwd hoe het afloopt! Succes in ieder geval, n@nny

Precies

de enige reden waarom ik muizen in huis heb gehad was omdat de poes ze mee naar binnen nam, achter elkaar, dus wel 6 op een avond.

Kiki

Kiki

13-01-2009 om 20:54

Ja inderdaad. bij ons ook

Mijn katten slachten alles af wat ze tegen komen en brengen het gezellig binnen. Omdat wij het iedere keer afpakten en de muis of wat dan ook terug het perkje ingooiden moeten de buren wel gedacht hebben dat wij een ongediertenbestrijding opgezet hadden.

Kikkers, muizen, duiven echt verschrikkelijk. Ze komen nu de tuin niet meer uit, dat scheelt wel een stuk. Maar af en toe komen er nog wel domme duiven en/of muizen in onze tuin.

mama 78

mama 78

14-01-2009 om 17:18

Waar zit dat beest?

Gisteravond hebben we alles drastisch opgeruimd, alles gestofzuigd, spullen van bed, het is nagenoeg kaal. Mijn man had hem de printer in zien rennen, gauw een zak gehaald beneden, maar beest was niet te bekenne.
Daarna dus alles opgeruimd. (Het is nog nooit zo netjes geweest...)Maar: geen muis te bekennen!!! Hoe kan dat in vredesnaam?
Heeft iemand nog tips waar ik kan zoeken?
De vloerbedekking ligt overal strak vastgeplakt, kastdeuren zijn dicht, we hebben aller gaatjes en hoekjes in de muur gecontroleerd en onder de lattenbodem van het bed is ook niks te zien.
Waar kan zo'n beest nou zitten?

Bastet

Bastet

15-01-2009 om 10:00

Achter de plint,onder de vloer,in de muur.
Bastet

Oftewel

Gezellig bij alle spinnen

Bastet

Bastet

15-01-2009 om 16:56

En....

bij de zilvervisjes..
bastet

mama 78

mama 78

15-01-2009 om 21:55

Einde muis

Bij deze sluit ik dit draadje af, wat mij betreft, hij is dood.
We hebben hem gevonden in de printer, helemaal in een hoekje. Mijn man heeft hem eruit gepeuterd;( .
Dat was echt een avontuur. En weet je, stiekem vind ik het zielig voor hem (die muis bedoel ik dan) het was wel een rotgezicht zeg.
Mar goed, vanavond slapen we weer heerlijk boven en ik hoop niet te gaan dromen over muizen. Ik ben wel schrikachtig geworden heb ik gemerkt.dat zal mettertijd wel over gaan.
Nu ga ik heerlijk mijn bed verschonen...Allemaal bedankt voor jullie meeleven en tips!!!!!

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2009 om 09:26

Muis in de printer


Doet me denken aan een 'buurman en buurman' filmpje, daar kwam een bloem door de fax. Daar kwam een mooi motiefje van en inspireerde de buurmannen om de hele kamer te re-stylen met motiefjes uit de fax.

Welterusten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.