Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Funda

Funda

26-11-2017 om 02:06

Help ! Een vriezer!


Triva

Triva

26-11-2017 om 23:00

brood

Wij eten ook doordeweeks bijna al het brood uit de vriezer, dan komt er ook routine in. Er gaan hier 7 broden door in die vijf dagen, in het weekend eten we afbakbrood. Elk weekend zorgen we dat er 6 broden in de vriezer liggen en als we tussendoor naar de supermarkt gaan komt er nog 1 of 1,5 of 2 broden bij. We gebruiken twee lades en schuiven het brood door zodat er niet per ongeluk een brood lang in blijft liggen. Omdat we elke dag ongeveer 1,3 brood eten moet er bijna elke ochtend iemand wel wat sneetjes los uit de vriezer halen. Die gaan bevroren mee in de trommel of je legt het even op je bord, 10 min later is het ontdooid, ik gebruik daar geen magnetron voor, of het wordt geroosterd. Ik zou niet zonder brood in de vriezer kunnen, veel te onhandig om elke dag vers te kopen.

Half a twin

Half a twin

27-11-2017 om 09:21

Tango, ontdooien is niet zo'n gedoe

Je moet er alleen op tijd aan denken. Vanavond eten wij rode kool uit de vriezer. Die 3 bakjes heb ik gistermiddag al uit de vriezer gehaald en in de koelkast gezet. Als ik straks beneden ben zet ik ze op het aanrecht. Tegen de tijd dat ik dan moet gaan koken en opwarmen zijn ze echt al helemaal ontdooid.
Je hoeft er niets aan te doen, het gaat vanzelf. Alleen op tijd aan denken, dat dan weer wel.

Jasmijn

Jasmijn

27-11-2017 om 09:58

extra tipje; schilderstape op de deksel

Ik heb bij de Sligro (maar kan ook bij de toko) een stapel van die witte bakjes met deksel gekocht (ze nemen opgestapeld minder ruimte in dan de andere merken diepvriesbakjes) (dus de bakjes van de 'chinees')
Ik vries eigenlijk alle kliekjes in die we overhouden van het avondeten. Ik heb in de keuken een rol schilderstape liggen en een stift en ik plak twee stroken op het deksel, wat erin zit en nog een met de datum. Je kan niet meer goed zien (en ruiken al helemaal niet) zodra het bevroren is.
Ik warm het voor het gebruik weer op in de magnetron, het is eigenlijk altijd gewoon nog lekker. Tape gaat weer van de deksel en de bakjes in de vaatwasser en weer klaar voor het volgende gebruik.

Groente en aanbiedingen

Naast en la met voorraad brood waarvan gepaste hoeveelheid in een broodrooster wordt geroosterd, is er een la met groente die je kan invriezen. Denk aan zakken spitskool, boerenkool, snijbonen, doperwten, gesneden prei. Allemaal groente die veel ruimte in beslag nemen wanneer ze in het koelvlak liggen.
De derde la is voor snacks bij onverwachte visite, aardappelpartjes met chilikruiden en een ijszak in geval van een verzwikte enkel

De nieuwe modellen koelkasten hebben in vergelijking met de oudere royale koelkasten minder ruimte in de deur voor grote flessen . Zodoende liggen hier een paar flessen in de groentela, onderin het koelgedeelte en worden groente sneller in de diepvries bewaard.
Ik heb ook vooraad aanbieding vis en vlees in de diepvries.

ijsbakken

Het zal niemand verbazen dat ook de verpakkingen van consumptie-ijs prima tegen de vriezer kunnen.

Er gaat bij ons nogal veel ijs doorheen, en die bakken kunnen dan dus later weer worden gebruikt om soep of stoofschotels mee in te vriezen.

Eigenlijk geldt dat ongeveer alles wat lang moet pruttelen ook geschikt is om in te vriezen. Maak van je soep/pastasaus/rodekool/hachee/appelmoes/rendang dus in een keer een grote hoeveelheid en vries dat in porties in, dat spaart later weer werk uit. Ik doe het al jaren zo.

Diepvries is ook handig voor groenten of sommige kruiden en specerijen waar je maar kleine hoeveelheden van gebruikt. Gember, citroengras, salamblad, rawit (pepertjes), daun djeroek poeroet zijn bijvoorbeeld ook prima in de vriezer te bewaren. Je haalt eruit wat je nodig hebt, en de rest blijft wachten op een volgende gelegenheid. Ook restjes wijn kan je invriezen (door de alcohol bevriest het niet volledig) om later in sauzen etc te doen.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

27-11-2017 om 22:10

Half a twin (ontdooien)

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het gaat er vooral om dat je er aan denkt. En ik bedenk dus echt niet op zondagmiddag dat ik dan al de prak voor maandagavond in de koelkast moet zetten. En ook niet op zondagavond dat ik het brood uit de vriezer moet halen voor de volgende ochtend. Dat zou absoluut beter kunnen, maar hoe? Ben gewoon niet erg goed in plannen....

Tijgeroog

Tijgeroog

27-11-2017 om 22:15

Tango

Ik vergeet dat ook regelmatig. Maar bevroren soep warmt redelijk snel op in een pannetje, en bevroren brood is op de rand van m’n brod binnen 5 minuut prima op temperatuur.

Half a twin

Half a twin

27-11-2017 om 22:31

superstructuur

Nu niet meer maar in het begin van ons huwelijk hadden we allebei een onregelmatige baan, ik in de zorg, man bij het spoor.
Structuur, planning en vooruit denken was toen een must en dan doen we nu 20 jaar later nog steeds. De noodzaak is er niet echt meer maar in een gezin toch wel makkelijk.
Geen idee hoe je dat nu nog kan leren maar voor ons praktisch dat die gewoontes goed zijn ingesleten.
Morgen weer voor 4 dagen boodschappen doen en een maaltijdplanning maken.

rode krullenbol

rode krullenbol

28-11-2017 om 13:01

Over het gebruiken van een diepvriezer

In deze tijd, waarin een mens er niet aan lijkt te kunnen ontkomen dat tijd geld is, betreft het bijkans een verplicht nummertje om tijdig de nodige kennis en inzichten op te doen, teneinde voldoende vaardig te geraken in het optimaal benutten van een diepvriezer. Men zou diegene die de mogelijke tijdsbesparing ijskoud veronachtzaamt warempel nog kunnen aanzien voor een schaamteloze dief van de eigen portemonnee! Er zijn weliswaar grotere misdaden, maar wie mee wil in de vaart der volkeren zal bijtijds overstag moeten gaan.

Daar staat tegenover dat het in de meeste gevallen geen buitenstaander zal opvallen als de keuken wel is voorzien van een diepvriezer, maar de leden van het huishouden er niet efficiënt mee omspringen. – Tenzij het om bedillerige alweters gaat, die er niet voor terugdeinzen zich pedant overal tegenaan te bemoeien. – Zo bezien is het een ‘non issue’ waarvan je heet noch koud hoeft te worden.

‘High tech’ elektronica die alles bijhoudt wat je zoal doet en laat op culinair gebied, zou, lijkt mij, dezelfde irritante rol kunnen komen te spelen als vrijpostige visite die zich spontaan of routinematig opstelt als een ware huistiran. Me dunkt, dat ook daarbij wel enige terughoudendheid op z’n plaats is als het gaat om het toelaten ervan in je huis!

Toch ga ik hier niet lopen ontkennen dat ook bij mij de vertwijfeling wel eens dermate toeslaat, dat ik me voel als de oude Hercules op de tweesprong. Het zijn dan de ‘consuminderaar’ en de techneut in mij die me elk een andere kant op willen trekken. Zen als ik ben, ga ik er dan meestal gewoon even rustig voor zitten. Al dan niet onder het genot van een (hete, warme, lauwe, koele of ijskoude) versnapering en de aanwezigheid van een ter zake kundige genodigde.

Dat kán helpen door eindelijk eens wat orde te brengen in de onoverzichtelijke chaos. Blijken de voorheen ongekende mogelijkheden echter zo talrijk dat zij in feite ontelbaar zijn, dan kan men er net zo goed een gevoel aan overhouden te worden gevierendeeld met een kracht van 4PK. Topic starter ‘Funda’, van wie ik natuurlijk niet weet of deze zich reeds bewust is van dit risico op mentale zelfkwelling, zij gewaarschuwd! Hopelijk ben je in staat tot de onderkoelde relativering, dat de soep doorgaans niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Ook dat is uiteindelijk een kwestie van tijd. Of beter nog misschien: de tijd zijn tijd gunnen!

Ik hoop eveneens dat je, hier aangekomen, nog open staat voor enkele aanvullende tips van mijn kant ten aanzien van het benutten van de drie diepvrieslades in jouw koelkast. Het zou toch jammer zijn als mijn ideeën als paarlen voor de zwijnen zouden verdwijnen. Mijn stijl van schrijven mag anders suggereren; maar weet, dat het zelfs ook mij kan overkomen: uit pure ergernis in eenzelfde emotionele reflex schieten als je de boze witte man gewoontegetrouw ziet doen.

Mensen die mij beter kennen weten dat ik dat niet graag heb, omdat de gevolgen van mijn doen en laten dan zo lastig te overzien blijven. De Rotterdamse vrienden met wie ik bij hoge uitzondering nog wel eens ga borrelen in Amsterdam, hebben mij er ooit wel eens van beticht een rasechte ‘controlefreak’ te zijn. Dit naar aanleiding van mijn levenskeuze om mijn sportieve bestaan niet langer te combineren met het nuttigen van alcoholhoudende dranken of gerechten.

Je begrijpt wel: ik heb dat Engelse woord zekerheidshalve thuis nog even opgezocht in een woordenboek. Blij toe, dat ik ter plekke nog niet helemaal zeker van mijn zaak was! Anders had ik daar zeker verontwaardigd gereageerd in plaats van schaapachtig, hetgeen ongetwijfeld niet bevorderlijk zou zijn geweest voor de algehele stemming. Als ik nu een blik werp op de door mijn jeugdvrienden met hun selfie sticks genomen foto’s en filmpjes, zie ik een opgewekt gezelschap dat in alle rust poseert voor de camera.

Wat ik nog mis onder de tot op heden gegeven tips? Met het oog op het verbruik aan stroom en het milieu: maak dat de lades (tjok)vol zijn. Dat doet de diepvriezer energiezuiniger functioneren. Mocht het apparaat niet binnen de energieklasse A of hoger vallen, dan zou je kunnen overwegen het te vervangen door een beter exemplaar. De kosten daarvan haal je er eerder uit, dan vaak gedacht.

Naast diepvriesbakjes en –zakjes zijn er ook speciale vacuümzakken, waarin je het eten ook kunt verwarmen. Doordat er minder sprake is van blootstelling aan de lucht, blijft de voedingswaarde beter bewaard. Al helemaal als je bovendien gebruik zou gaan maken van een zogeheten ‘slow cooker’. Beide technieken vinden al brede toepassing in de horeca, maar zijn eveneens te koop voor de particulier.

Zoals Yvan ook al heeft aangegeven, is bij het invriezen, ontdooien, verhitten en afkoelen van voedingswaren letten op de hygiëne en de factor tijd – in relatie tot elkaar – van levensbelang in verband met de groei van bacteriën en schimmels en dergelijke. Sommigen zien de diepvriezer als een probaat hulpmiddel om wemelende organismen in schoenen de das om te doen of om kriebel uit een wollen trui te halen. Aangezien ik daar zelf geen enkele ervaring mee heb, waag ik het niet om me hier daarover verder uit te laten.

Rode krullenbol

O inderdaad RK

En de vriezer is ook prima geschikt om knuffels en kussentjes te ontdoen van levende luizez, huisstofmijt en bedwantsen, door ze 48 uur in de vriezer te stoppen.

Diepvriezen

van voeding doe je natuurlijk enkel bij kraakverse waar, die nooit eerder ingevroren is geweest en die hygiënisch behandeld is geweest...
Diepvriezen doodt geen bacteriën. Niet in de vegetatieve vorm en al helemaal niet in de sporevorm.

Diepvriezen brengt enkel de groei van die bacteriële populaties tot stilstand. Eens teruggebracht in een aangename omgevingstemperatuur gaan ze zich explosief vermenigvuldigen. Vandaar: ontdooien in de koelkast.

Diepvriezen biedt ook geen absolute oplossing voor de talloze enzymatische processen die aan de gang zijn in groente, fruit en vlees. Die worden enkel sterk vertraagd. Als er maar tijd genoeg overheen gaat, wordt ook vlees in de diepvriezer op den duur ranzig.

[niet voor gevoelige zielen...]

Euh... dit (de achtergronden van het gebruikelijke traject van vlees, van slacht tot invriezen) laat ik voorlopig maar even weg.

Tok

Tok

29-11-2017 om 16:25

AnneJ dat is niet (meer) zo

De richtlijnen zijn al wat jaren aangepast.

Zijn er extra maatregelen in de omgeving nodig?
Nee, luizen verspreiden zich door van het ene haar naar het andere haar te lopen. Een hoofdluis die niet meer op een hoofd zit, kan niet lang overleven. Er zijn daarom weinig aanwijzingen voor verspreiding via beddengoed of jassen. Het effect van maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto is dan ook onvoldoende bewezen. Ook het gebruik van een luizencape of luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van de verspreiding van hoofdluis.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Vragen_en_antwoorden_over_hoofdluis

Half a twin

Half a twin

29-11-2017 om 16:37

Als Hoofd "luizen"

Kan ik zeggen dat het RIVM wel kan zeggen dat het niet nodig is die luizenzakken maar dat ze bij de voormalige basisschool van mijn kinderen wel hebben bijgedragen aan het onder controle krijgen van de luizenplaag.
Dingen in de vriezer doen heeft geen enkel nut. 3 dagen de knuffels niet in bed volstaat ook.

[OT]

"Luizenzakken" zijn weggegooid geld.
Daar zullen ongetwijfeld duizenden ouders het niet mee eens zijn, maar het is de waarheid. En er is een forse bibliotheek aan wetenschappelijk onderzoek om die stelling te bevestigen.

Tok

Tok

30-11-2017 om 21:48

Half a twin

Een luis is zonder voedselvoorziening binnen een half uur suf, binnen 24 uur dood. Ze houden zich het liefst bezig op het hoofd. Dat weet je toch als hoofd luis?
Daarbij krijg je de neten amper met kammen weg , en lopen luizen niet van stof naar stof naar van hoofd (vocht) naar hoofd. De luizenzak is onzin,echt waar.

Funda

Funda

01-12-2017 om 00:01

Bedankt!

Sorry, ik was nauwelijks hier de afgelopen week en in elk geval niet in staat om uitgebreid te lezen, laat staan reageren! Wat een boel reacties. Bedankt alvast voor alle tips.

Half a twin

Half a twin

02-12-2017 om 12:47

Drukke weken

In drukke weken is een goed gevulde vriezer heel handig. Mijn afgelopen week was rommelig, kind met krukken naar VO Brengen en halen, te weinig tijd om op vrijdag mijn kook/hobby middag te houden. (Ik ga niet weg met een cake in de oven en of bouillon op het vuur).
Nu het vandaag toch echt wel weer is voor een lekkere soep heb ik een bak kipstukjes en een bak bouillon uit de vriezer gehaald en daar in 40 minuten een heerlijke gebonden kippensoep van gemaakt.

Ik hoop dat je inspiratie opdoet uit onze verhalen en echt iets hebt aan de tips.

Drukte inderdaad

Druk weekend hier. Ik heb nog veel boerenkoolstamppot van afgelopen week overgehouden en ingevroren. Waarvan 1 portie met karbonade en al. Voor zondag gepland dan maar. Eigenlijk had ik sudderlappen zullen doen, maar daarvoor ben ik zondag niet lang genoeg thuis en vandaag ook niet. Dus doe ik bij de overige twee maaltijden een stukje kip, ook uit de vriezer.

suddervlees (ot)

Ik maak mijn stoofvlees tegenwoordig grotendeels in de oven. Op het gas aan de gang brengen, en dan daarna de oven in, op 150 graden.
Dit is ook handig als je minder tijd hebt. Na een deel van de stooftijd draai je de oven uit, maar doet m niet open. De oven koelt maar heel langzaam af en zo gaart het vlees door. Je kan ondertussen dan gewoon de deur uit (of naar bed, als je s avonds laat kookt).

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

03-12-2017 om 12:00

geforceerd afkoelen

Mijn oven gaat versneld afkoelen. Als ik hem uit doe gaat er een ventilator draaien die de temperatuur snel laat dalen. Jouw truc ken ik maar dan moet ik eerst een andere oven anders werkt het niet.

Dat is een goede methode

op voorwaarde dat u er ook voor zorgt dat het deel van het afkoeltraject tussen ca. 45°C en ca. 4 à 5°C zo snel mogelijk doorlopen wordt. Het is binnen dat deeltraject dat bacteriën zich explosief gaan vermenigvuldigen.
Er wordt wel vaker aangenomen dat sterk verhitte voedingswaar "kiemvrij" is, maar dat is dus niet het geval. Het klopt wel dat vrijwel alle vegetatieve bacteriën zullen gedood zijn, maar dat geldt NIET voor de sporen.
In de dagdagelijkse praktijk van het microbiologisch lab worden de voedingsbodems gesteriliseerd d.m.v. met oververhitte stoom verzadigde lucht. In overdruk, dus. Als norm geldt: 121°C gedurende minimaal 10 min.
Als gebruik gemaakt moet worden van droge hitte, geldt een minimum van 200°C gedurende tenminste 1 h.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2017 om 13:32

In dat geval ...

Wie nog over een ouderwetse hooikist beschikt, kan het eten daarin door laten garen. Dit is echter niet zonder risico. Het hooi kan dermate kan broeien, dat er brand uitbreekt. Om die reden heb ik een moderne versie gefabriceerd door een houten kist met deksel aan de binnenkant te bekleden met polystyreen plaat als eerste laag met daar bovenop het materiaal van een aluminium campingmatje.

Niet alle gerechten echter laten zich op deze manier verantwoord "in hun eigen sop gaar koken". Bonen bijvoorbeeld dienen echt te worden gekookt, omdat zij bij temperaturen onder 100 graden Celsius giftige stoffen kunnen produceren. Bij producten als rijst is daarvan geen sprake.

Je kunt ook een bed als hooikist gebruiken. Je legt dan flink wat dekens/dekbedden over de pan(nen). Zorg er daarbij wél voor, dat er geen vocht kan ontsnappen richting het beddengoed.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2017 om 13:36

P.S.

#53 is een reactie op #51.

Een hooikist...

Heb ik ook nog gebruikt...
De meer moderne versie ervan was de "sudderpot" (zo werd dat hier toch genoemd): een elektrisch verwarmde, thermostatisch geregelde, buitenmantel, waarin een kookpot in hard glas ("Arcopal" etc.) paste. De buitenmantel zorgde ervoor, dat de inhoud van de kookpot op ca 70 - 75°C werd gehouden.
Ook in dat geval van belang om wat ik in #52 schreef ter harte te nemen.

Komt ze weer aan

Al dit voorgaande heb ik opgelost met een Aga. Ik kook, stoof, sudder als ik weg ben. In de 100 graden oven (een van de vier) is het bijna 100 graden en daar kan ook soep in. Ik ben nu ook aan het koken. Lekker op de bank!

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2017 om 18:52

@Dorry1

Bedoel je dat je een oven uit kunt zetten en toch kunt gebruiken om het eten door te laten garen, als er maar een gietijzeren constructie in is verwerkt?

Aga...

De goedkoopste Aga kost al snel € 4 000... Niet echt spek voor de bek van degenen die zich hier afvragen wie het plakken van de fietsband moet betalen.
Maar Aga houdt natuurlijk alles wel op temperatuur. Te beginnen met het ego van die, die ermee uitpakken.

Marktplaats

Ik heb mijn Aga via marktplaats. Je hebt klein en grote modellen, en voor iedere portemonee is wel iets Yvan. Laatst stond er eentje voor 500 euro te koop, en bedenk dan wel dat ze generaties mee kunnen. De eerste Aga's uit de jaren 30 van de voirige eeuw, daarvan zijn er nog diversen in gebruik. De ego's van chefkoks wordt er ook mee opgepoetst, want ik begreep dat veel chefkoks er thuis mee koken.
Rode krullebol; een aga , de traditionele variant, staat altijd aan en elke oven heeft een vaste constante temperatuur. De zachte stralingswarmte zorgt ervoor dat gerechten niet uitdrogen en hun smaak veel beter behouden. En je kunt weg als je aan het koken bent. Ik gooi ingevroren maaltijden in de kookoven als ik weinig tijd heb en kan eten wanneer het me uitkomt. En nee t is vast niet voor iedereen, maar dat is voetbal of een coupe de soleil ook niet ow ja en ik verkoop ze niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2017 om 23:11

@Dorry1

Dank je wel voor je toelichting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.