Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help! Nieuwe buren!

We wonen hier nu zo'n 5 maanden in ons nieuwe koophuis. We hadden buren naast ons waar we weinig van hoorden. 2 jonge kinderen die af en toe eens huilden en dat was het. Bij ons vroegere huis hadden we aan beide kanten oudere buren zonder kinderen waar we ook weinig van hoorden. We zijn dus een beetje verwend denk ik. 

Sinds kort hebben onze nieuwe buren hun intrede in het huis naast ons gedaan. Tot nu toe zijn ze er om schoon te maken, ze zijn dus nog niet over. 

Ze komen rond 6 uur in de avond en dan blijven ze tot een uur of 10 en dit nu voor een aantal avonden. Het gaat er heel rumoerig aan toe, en hoop gebonk en geschreeuw door het huis van een stel kleine kinderen (die ook extreem laat buiten blijven). 

Ik heb zelf 2 kinderen en eentje geeft aan er niet van te kunnen slapen. Ik ben zo bang dat we een stel tokkies naast ons krijgen... Ze zijn ook allebei van buitenlandse komaf, ik hoop ook echt mocht er iets van communicatie hierover nodig zijn dat het goed komt. 

Vriend zegt dat ik ze de tijd moet geven. Misschien kunnen jullie me geruststellen en zeggen dat ik te snel in de stress schiet?   


Ik denk dat je terecht in de stress schiet maar stress gaat je probleem enorm verergeren dus…
Alle energie steken in hier zo stressvol mogelijk onder te blijven? 
Hier ervaring met extreme overlast van buren, echt niet fijn.
Wat hier wat hielp was geluid in kamer bij kinderen als ze gingen slapen: muziekje of luister cd. 
Verder proberen te investeren in een goede band met buren? Dan kun je meer van ze hebben en zij ook meer van jou. (Als je ze aan moet gaan spreken oid) 
Kun je nog isoleren?

Is hun huis al helemaal ingericht met gordijnen en meubels enzo? Want als dat nog niet zo is, klinkt alles ook veel harder. 
En misschien hebben ze geen oppas en moeten de kinderen mee als ze wat doe in het huis. Maar gaan de kinderen straks als ze er wonen wel meer op tijd naar bed. Hoop ik voor je!

De kopers van het huis van mijn ouders maakten ook veel werk van het nieuwe huis, volgens de oude buren. Ze waren ook van buitenlandse komaf en volgens hun geloof moest het huis ‘ontheidend ’ worden. Dus volledig strippen, behang eraf, oude vloer en oude gashaard er uit om huis te moderniseren met vloerverwarming. Eenmaal klaar, was het wel rustig. 
Zelf kregen we Turkse buren in de maand december; normaal een maand met veel familiegebeuren zoals Sinterklaas etc. Van 8 uur ‘s ochtends tot 7 uur ‘s avonds , of zelfs later werd er geboord, geschuurd gefreesd voor aanleg van vloerverwarming, marmeren tegels, wegwerken leidingen in de muren etc etc. Op de feest dagen 5 december en Kerst waren ze wel stil. We hebben ook een paar keer aangebeld omdat het 9 uur was en de kinderen wilden slapen. Dan stopten ze een na een half uurtje. Ik heb die maand met kromme tenen gezeten en was blij dat rest van gezin overdag op school of werk zat. Toen ze eenmaal gesetteld waren, heb ik geen geboor etc meer meegemaakt. 

Het kan dus wel een maand duren voor een huis voldoet aan de wensen van nieuwe buren om erin te trekken. Maar zowel in geval nr  1 als nr 2 was het daarna klaar. Niets meer dan gebruikelijke geluiden van gezin met kinderen. Mijn buren hoorden ook wel eens onze kinderen de trap af vliegen terwijl ik hen gewezen had op gestamp.

Nova1982

Nova1982

27-05-2022 om 07:29 Topicstarter

De vorige bewoners zijn ook Turks en er liggen al marmeren tegels met vloerverwarming in. Het is volgens mij puur het schoonmaken waar ze elke keer voor komen. Gisteren gingen ze rond 22.30 weg en ik hoorde een meisje van een jaar of 2 nog op straat gillen...

Er staat nog niks in het huis, alleen de keuken. Dus dat speelt denk ik ook wel mee. We gaan kijken wat vanavond brengt. Als het weer een hoop herrie tot laat is voel ik me wel genoodzaakt om even aan te bellen, wat best wel jammer is na pas 3 avonden. 

Als het alleen schoonmaken is in een verder leeg huis moet dat met 2 avonden wel.klaar zijn.

Nova1982

Nova1982

27-05-2022 om 08:19 Topicstarter

Decembermamma schreef op 27-05-2022 om 08:09:

Als het alleen schoonmaken is in een verder leeg huis moet dat met 2 avonden wel.klaar zijn.

Er komen elke keer een stel dames inclusief de buurvrouw met achoonmaakspul, dus ik gok dat ze aan het schoonmaken zijn. De buurman heb ik alleen voor het kluswerk gezien. Misschien zijn ze zoals hierboven vermeld met een soort van ritueel bezig? 

Na 3 dagen al gaan klagen ? Nee joh, TO! Geef die mensen toch even de kans om te settelen. Er is niemand die geruisloos kan verhuizen. Als ze er een maandje wonen en het geluid is nog steeds onacceptabel dan zou ik erover in gesprek gaan. Maar wat ik het aller-, allereerst zou doen is gewoon op een leuke, vriendelijke manier gaan kennismaken. Meteen met klachten komen is echt geen goede start. 

Zijn het wel je buren? Of zijn het mensen die komen helpen?
Ik zou ook nog even afwachten. Als het alleen schoonmaken is, kan het nooit lang duren.

Nova1982 schreef op 27-05-2022 om 07:29:

De vorige bewoners zijn ook Turks en er liggen al marmeren tegels met vloerverwarming in. Het is volgens mij puur het schoonmaken waar ze elke keer voor komen. Gisteren gingen ze rond 22.30 weg en ik hoorde een meisje van een jaar of 2 nog op straat gillen...

Er staat nog niks in het huis, alleen de keuken. Dus dat speelt denk ik ook wel mee. We gaan kijken wat vanavond brengt. Als het weer een hoop herrie tot laat is voel ik me wel genoodzaakt om even aan te bellen, wat best wel jammer is na pas 3 avonden.

Loop gewoon even langs aan het begin van de avond, stel je voor en heet ze welkom.

Maak een praatje, stel je open en ga *niet* directe vragen stellen over lawaai/tijdstip. Laat het gesprekje lopen en vertel en passant dat je twee kleine kinderen hebt etc.

Kijk gewoon wat er verteld wordt en neem je voor dat je niet direct iets wilt bereiken.

Bouw een relatie op

gr Angela

Onbekend maakt onbemind, zeker als er lawaai is. 
Je moet echt niet meteen gaan klagen, daar wordt het niet bepaald gezelliger van. Leer elkaar gewoon kennen, stap op ze af, geef ze een hand en heet ze welkom in hun nieuwe huis en in de buurt.

Nova1982 schreef op 27-05-2022 om 07:29:

De vorige bewoners zijn ook Turks en er liggen al marmeren tegels met vloerverwarming in. Het is volgens mij puur het schoonmaken waar ze elke keer voor komen. Gisteren gingen ze rond 22.30 weg en ik hoorde een meisje van een jaar of 2 nog op straat gillen...

Er staat nog niks in het huis, alleen de keuken. Dus dat speelt denk ik ook wel mee. We gaan kijken wat vanavond brengt. Als het weer een hoop herrie tot laat is voel ik me wel genoodzaakt om even aan te bellen, wat best wel jammer is na pas 3 avonden.

Dit is toch niet serieus hoop ik? Na 3 avonden gaan klagen? Als je geen last van buren wil hebben moet je op de hei gaan wonen.

Ik had vroeger ook onderburen die kwamen klagen over dat we ‘s avonds na 9 uur de wc doortrokken, daar werden hun kinderen wakker van. En of we ook de keukenkastjes niet meer open en dicht wilden doen na die tijd….

Onze ‘buren’ 3 huizen verderop hebben 3 maanden geklust, in coronatijd, dus alle buren werkten thuis en de kinderen hadden online les. Dán heb je reden om te klagen. Niet dat we dat hebben gedaan, want je gunt die mensen ook een mooi huis. Maar dit is gewoon zeiken. Na 3 dagen, wérkelijk…

Angela1967 schreef op 27-05-2022 om 09:48:

[..]

Loop gewoon even langs aan het begin van de avond, stel je voor en heet ze welkom.

Maak een praatje, stel je open en ga *niet* directe vragen stellen over lawaai/tijdstip. Laat het gesprekje lopen en vertel en passant dat je twee kleine kinderen hebt etc.

Kijk gewoon wat er verteld wordt en neem je voor dat je niet direct iets wilt bereiken.

Bouw een relatie op

gr Angela

Dit vind ik een goed advies.

Mocht het lawaai blijven aanhouden en ten koste gaan van je kinderen, dan kun je er wel wat van zeggen. 

Nova1982

Nova1982

27-05-2022 om 11:32 Topicstarter

Ik loop een beetje hard van stapel geloof ik  Ik wacht het dan gewoon af  

Ik vergeet erbij te vermelden dat we nog niet zo lang geleden wel last hebben gehad van burenoverlast. Voor deze koopwoning huurden we en ons vorige huis moest compleet gerenoveerd worden waardoor we tijdelijk naar een wisselwoning moesten verkassen. Daar dus wel veel overlast gehad. Oude huizen en ontzettend gehorig icm buren die luidruchtig deden. Misschien heb ik dat nog steeds  onbewust in mijn achterhoofd. Leefgeluiden horen erbij, daar ben ik me van bewust als je in een rijtjeshuis woont, maar er zijn wel grenzen. 

Bedankt voor jullie inzichten! Ik wacht het af  

Jonagold schreef op 27-05-2022 om 10:18:

[..

Onze ‘buren’ 3 huizen verderop hebben 3 maanden geklust, in coronatijd, dus alle buren werkten thuis en de kinderen hadden online les. Dán heb je reden om te klagen. Niet dat we dat hebben gedaan, want je gunt die mensen ook een mooi huis. Maar dit is gewoon zeiken. Na 3 dagen, wérkelijk…

Dat is wel een weinig inlevend om dat zeiken te noemen, maar naar je eigen situatie wel mild te kijken🙂, je hebt dan vast geen idee hoe diep eerdere overlast kan doorwerken.

Ik heb 3 jaar in een hel geleefd met mijn vorige buren en bij de nieuwe buren houd ik dan ook mijn adem in. Overlast kan enorm traumatiserend zijn. 

Ontopic zou ik het even tot een maand of 3 na de verhuizing aankijken en ik hoop dat het meevalt.

Ik denk dat het weinig met klussen/ schoonmaken etc te maken heeft. Daar zet je je vanzelf wat schrap tegen, dat hoort nu eenmaal erbij. 
Het gaat denk ik meer bij het gevoel dat je bij je buren krijgt en je toekomstige verwachtingen. Ik denk dat je dat na 3 dagen echt wel goed aan voelt.
Maar er is weinig tegen te doen, lijkt me. Echt goed zorgen voor jezelf, manieren vinden je af te sluiten en goed zorgen voor de relatie met buren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.