Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help... zevenblad 🤬

Wij blijken zevenblad in de voortuin te hebben. Via google meerdere tips gevonden:
* met (verdunde) azijn de plant inspuiten --> gedaan, maar bij terugkomst van vakantie stond al het zevenblad er weer.
* afdekken met zwart plastic gedurende twee jaar --> moet dit echt twee jaar?
* bodembedekker erin zetten die het zevenblad dan zou gaan onderdrukken
* aardappels poten
* afgraven, maar hoe diep moeten we dan gaan.

Wie heeft de ultieme tip om het zevenblad uit te roeien?

Bereiden als voedsel en opeten.

Precies, dat. If you can't beat it, eat it. Te bereiden als spinazie.

Overigens roei je het daarmee niet uit, maar je beperkt de plant wel.

Groeten,

Temet

De wortels zitten helemaal niet zo diep. Wat ik het beste vind werken, (als het te lastig is om alle wortels te verwijderen) om de plant uit te putten. Dan pluk je heel regelmatig al het blad er af. De plant heeft dan geen kracht meer om zn wortelstelsel uit te breiden. 

" Dan pluk je heel regelmatig al het blad er af."

Precies. En dan in de wok met wat knoflook en een rood pepertje

Lokalere teelt zal je niet snel vinden. Hartstikke hip, ook nog!

Groe(n)ten,

Temet

Dat 2 jaar afdekken met plastic is hartstikke slecht voor het bodemleven. Afgraven of blijven wieden. Niet in de groen container gooien, maar bij het restafval. 

Wat is er tegen om zevenblad in de groencontainer te gooien? Ik snap dat het niet op de composthoop kan, maar de groencontainer, dat wordt toch door de gemeente afgevoerd?

Groeten,

Temet

Temet schreef op 15-09-2021 om 20:00:

Wat is er tegen om zevenblad in de groencontainer te gooien? Ik snap dat het niet op de composthoop kan, maar de groencontainer, dat wordt toch door de gemeente afgevoerd?

Groeten,

Temet

En dat word gecomposteerd... Komt het zo weer ergens anders terug. En het verhaal dat het composteren met hitte gaat en de onkruiden kapot gaan... Larie, er groeit zelfs wel eens wiet uit.

Japanse duizendknoop moet zelfs apart worden afgevoerd, de machines die gebruikt zijn moeten schoon gemaakt worden (door de bedrijven die de duizendknoop bestrijden). 

Het soort onkruid zegt wat over de bodem. Als je die verandert, voelt het onkruid zich minder thuis. Ik weet niet of ik een linkje van een webshop mag plaatsen maar er zijn middelen om de grond te verbeteren, zoals Zevenblad min, in combinatie met micro-organismen.

Je komt een heel eind met zevenblad in toom houden door de wortels uit te graven en wat je niet kunt uitgraven aldoor af te plukken is mijn ervaring (maar ik ken niks dat nog harder woekert dan zevenblad..... akkerwinde misschien maar dat wil je al helemaal niet!). 
Persoonlijk vinden we hier zevenblad niet lekker, vrij overheersend. Wel eetbaar, maar niet voor niks een vergeten groente

Roodborstje

Roodborstje

26-09-2021 om 22:29 Topicstarter

Eten gaat 'm niet worden.
Inmiddels de tuin flink omgespit en zoveel mogelijk weggetrokken. Nu goed bijhouden als er iets opkomt.

Bijtje82

Bijtje82

24-11-2021 om 22:06

Het nadeel van zevenblad is dat ieder stukje achtergebleven wortel een nieuwe plant wordt. Als je er echt vanaf wilt zul je het moeten afgraven. 
Wij hadden er ook last van, wat een drama steeds weer.

Wat je zou kunnen doen is de grond heel los omspitten en dan kokend water met flink zout opgieten. 
Nadeel is dat je waarschijnlijk flink wat water zal moeten koken als het om een groot stuk gaat.

Als er verder geen andere planten staan kun je het ook omspitten met een flinke zak pekel en dan goed nat maken. Dan moet je alleen de komende maanden gen beplanting willen neerzetten, dus goed idee als je dat in de winter doet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.