Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pelle

Pelle

19-01-2009 om 11:26

Het vóórkomen van nummers op kentekenplaten

Gisteren hebben een aantal kinderen in onze auto een door mij ontwikkeld nummerbordenbingo gespeeld. Ze waren superenthousiast maar nu wil ik graag weten of sommige cijfercombinaties vaker voorkomen dan anderen. Het bingo werkt alleen met getallen met dubbele cijfers, dus niet het enkele getal van de nieuwe nummerplaten, wel het dubbele getal aan het begin en het dubbele getal van de oude kentekenplaten en eventuele dubbele getallen van buitenlandse platen. Staan er 3 of 4 cijfers achter elkaar dan doen ze dus niet mee.

We hebben ontdekt dat dubbel 0 (00 dus) waarschijnlijk niet voorkomt maar het lijkt ook dat 01 02 03 04 05 06 07 08 09 minder vaak voorkomt of was dat toeval? Kan ik daar ergens info over vinden? Ik was juist blij dat ik ontdekt had dat dit prima werkt met cijfers maar niet met letters en ik had al goede bingokaarten gemaakt, maar als sommige cijfers vaker voorkomen wil ik daar rekening mee houden met de kaarten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margreet

Margreet

19-01-2009 om 13:17

Wij hebben 01

Hoi Pelle,
Leuk zo'n spel!! Volgens mij komt 01 tm 09 niet minder vaak voor dan 21 tm 29 (bijvoorbeeld), denk ik tenminste... Wij hebben in ieder geval een auto waarvan de kentekenplaat begint met 01 en dan dus 4 cijfers...
Groetjes, Margreet

Margreet

Margreet

19-01-2009 om 13:18

Herstel

Begint met 01 en dan dus 4 letters...

Even versus oneven

Wij zijn nu aan auto 20 en 21 bezig.
Mijn man heeft heel vaak een auto zo'n anderhalf jaar voor de volgende kwam.
Auto 1 tm 19 hadden een oneven getal in het kenteken(allen 4 letters, 2 cijfers) en auto 20 en 21, na een heleboel jaar Nissan( en paar peugeots) overgegaan op Toyota hebben een oneven getal.
Van alle auto's twee maal 04 in het kenteken. Dit klopt verhoudingsgewijs dus wel.

Ik ook

mijn auto begint met 05.

Wikipedia

Op wikipedia staat een uitgebreid verhaal over kentekens. Sommige letter(combinatie)s zijn niet uitgegeven maar voor cijfers zie ik zo snel geen beperkingen. Volgens mij zijn die wel min of meer statistisch 'normaal verdeeld' over het wagenpark.
Volgens mij hebben je kinderen dus evenveel kans op bingo!

link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.