Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annie Anders

Annie Anders

03-06-2019 om 20:12

Hoe doen anderen (met pubers) het financieel?


Theemuts

Theemuts

04-06-2019 om 11:35

Zuinig

Ja, maar jij maakt er ook een sport van om zo zuinig mogelijk te doen. Ik zie daar de lol niet van in, wij hebben graag een lekker stukje vlees, niet de goedkoopste chocola van 80 cent of pinda’s uit het onderste schap. De kinderen eten graag perziken, kersen en ander peperduur fruit. 250 euro voor 6 personen is bizar weinig, dat lukt alleen als je aardappels per 10 kilo koopt, of veel peulvruchten/uienschotels maakt met 250 gram vlees voor 6 personen.

Rixt

Rixt

04-06-2019 om 11:44

Theemuts

Zo denken wij er ook over, we genieten van een lekker stukje vlees, nou ja man en kinderen, ik ben geen vleeseter. En een lekker stuk fruit heb ik liever dan de goedkoopste appels of bananen. En in het weekend een lekker broodje met zalm, dat tikt wel aan met z'n zessen, maar zolang we het ons kunnen veroorloven is dat onze eigen keuze.

Flavia

Flavia

04-06-2019 om 12:06

Theemuts #33

was #33 voor mij?
Ik eet zeker niet het goedkoopste van het goedkoopste.
Ik wil goede chocola en die komt meestal niet van de supermarkt. Duur fruit wordt hier ook gegeten, perzikken gaan er als het aan dochter ligt per bakje per dag door heen.
Vlees eten we wel een stuk minder, maar nog steeds een lekker stukje idd (biologisch), maar niet meer elke dag.

Dat Nibud bedrag is echt best hoog.

Stickertje

Ik bedoelde jou ook niet, op zondag zijn de supermarkten inderdaad niet tot 20 uur open. TS heeft het over knelpunten met koken vanwege werk, vandaar dat ik het had over doordeweekse openingstijden ☺

Rixt

Rixt

04-06-2019 om 12:27

Supermarkt

De ah waar wij de boodschappen doen is op zondag tot 20 uur open en de rest van de week tot 22 uur. Ik dacht dat de meeste ah' s dat wel zouden zijn.

Rixt

Hier doordeweeks tot 20 uur (in de zomer tot 21 uur) en op zondag tot 18 uur.

Stickertje

Stickertje

04-06-2019 om 12:31

Hier

Doordeweeks tot 22.00 uur op zondag tot 18.00.

En Knurf je had mij geciteerd met mijn noodgevallen dus ik dacht ik leg even uit wat ik met noodgevallen bedoel.

Puppy

Puppy

04-06-2019 om 12:40

Zondag

Er zijn echt nog plaatsen waar de supermarkten geen zondagsopening kennen.
Maar ik vind het heerlijk. Ik denk alleen dat ik daardoor wel meer geld uitgeef aan de supermarkt - dus niet alleen een verschuiving van wanneer ik het koop.

Stickertje

Stickertje

04-06-2019 om 12:46

Geen noodgeval

Nu al weten dat het morgen of over 3 dagen moeilijk wordt om een maaltijd op tafel te krijgen is bij ons geen noodgeval. Dat kan ik plannen en voorbereiden.
Zo beschouwd was afgelopen zondag ook geen noodgeval, op tijd iets in de vriezer leggen had gekund.
Helaas was dat er tijdens de inpak drukte bij ingeschoten.

Irene

Irene

04-06-2019 om 12:48

Theemuts

Ik vind het inderdaad wel een sport om niet teveel uit te geven aan mijn boodschappen, maar ik koop niet van alles het goedkoopste van het goedkoopste. De cola en sinas wel inderdaad, toen ik net begon met mijn bezuinigings ronde heb ik van heel veel dingen het huismerk geprobeerd, wat niet door onze keuring kwam, dat kochten we niet nog een keer. De cola en sinas vonden wij net zo lekker, chips bijvoorbeeld niet, dus dat kopen we van een merk. Met groente en fruit merk ik het niet echt, of ik nu champignons van de Lidl of Ah koop. En van de appels vinden wij Elstar het lekkerste. Tomatensap vind ik ook van de Lidl het lekkerste en de pindakaas bijvoorbeeld, die vinden we niet lekker van de Lidl, maar ook niet van Calve, dus dat is een huismerk van de Jumbo geworden. Chocola, daar houden we niet zo van, maar we kopen wel muntendrop van Klene, die vinden wij het lekkerste.
Dus toen ik begon met bezuinigen was het even een puzzel om uit te vinden wat betaalbaar en lekker was en nu koop ik gewoon altijd wat ik altijd koop. En omdat onlangs in het nieuws was dat Lidl helemaal niet de goedkoopste was, ben ik dat eens gaan nakijken, maar voor ónze boodschappen dus nog wel.
Nog een tip, koop je kruiden bij de toko, dat scheelt heel veel geld, die potjes van bijv. stegemann zijn naar verhouding heel prijzig.
Oh en groente op de markt en ik koop gewoon denk ik net iets minder in, op is op.
En ik gooi nooit eten weg (of het moeten nog maar twee happen zijn) maar ik maak kliekjes en die worden hier vaak als lunch opgemaakt, heerlijk vinden ze dat.

Annie Anders

Annie Anders

04-06-2019 om 13:53

Wow wat een reacties

Even wat dingen:
We halen 2 keer per maand eten. Dat is dan friet met een snack. No way, dat ik pizza's laat bezorgen voor 5 personen. Dan eet ik ze wel in de pizzeria zelf.

Drie dagen vooruitplannen omdat het ingewikkeld is? Uhm, ik plan altijd drie dagen vooruit omdat het altijd ingewikkeld is om 5 school/werk/sportschema's in elkaar gepast te krijgen.

Dubbele porties koken doe ik al (dus voor 8 pp); de tweede portie gaat echter niet naar de diepvries. Anderhalve portie (6ppp) gaat royaal op en wat overblijft (2ppp) gaat naar koelkast voor puberhonger, eten voor sporten volgende dag, etc.

Kleedgeld/zakgeld: Het bedrag is bij ons opgebouwd uit 25 euro zakgeld, opgeplust met 50 euro kleedgeld, opgeplust met 20 euro kapper (het zijn jongens). Inmiddels hebben ze een goedkope kapper gevonden (13 euro per 5 weken) dat voordeel mogen ze behouden. Waar die laatste 5 euro voor is, ben ik even kwijt. Ze houden over aan baantje (en de jongste ook wel van zijn kleedgeld maar zolang ze dat redelijk sparen gun ik ze dat.

De latte factor zal - vergeleken met mensen met een lager inkomen - best hoog zijn. Maar... ik zie eigenlijk om me heen niet heel veel anders. Waar heel veel mensen om mij heen met de meivakantie weggingen heb ik wel wat simpele dingen met de kinderen gedaan maar weinig echt buitensporig (bios, lunchen met 4 pp, 1 x bbq met opa en oma, ijsje halen + terrasje).

Clubjes idem dito. Mensen met een lager inkomen zullen het best onvoorstelbaar vinden dat we aan de sport van onze oudste bijna 100 euro pm uitgeven en dat onze dochter op sport en theater kan. Om mij heen zie ik dat dit toch wel vaak de standaard is.

Als ik kijk naar de dure dingen deze maand dan valt op: reparatie van mijn telefoon 129 euro, fietsreparatie fiets van mijn man (vervelende klapper gemaakt, niet zelf te repareren) plus onderdelen racefiets oudste zoon: 250 euro en kussens voor een zelfgemaakte, niuewe loungebank 250 euro. De een noemt dat 'weglekken', ik zie dat eigenlijk als noodzakelijke kosten. En nu kan ik bedenken dat dit dus een dure maand is (ook qua feestjes inderdaad, 60 euro is voor een Abrahamfeest in deze regio is dit een vrij normaal bedrag om te geven op een bruiloft of iets dergelijks) maar volgende maand zijn er weer andere kosten waar je eigenlijk niet onderuit kunt.

Is er een dringende noodzaak om te bezuinigen? Nee, we komen rond, we kunnen de kinderbijslag sparen en we zakken niet door het ijs op het moment dat de wasmachine kapot gaat.

Ik was/ben vooral op zoek naar herkenning!

Standaard inderdaad

'Mensen met een lager inkomen zullen het best onvoorstelbaar vinden dat we aan de sport van onze oudste bijna 100 euro pm uitgeven en dat onze dochter op sport en theater kan. Om mij heen zie ik dat dit toch wel vaak de standaard is.'

Hier zie ik dat ook. Kinderen die niet alleen gewoon paardrijden, maar ook een verzorg- of leasepony hebben, extra springlessen krijgen, een instructieweek volgens naast het jaarlijke ponykamp, hun ruiterbewijs halen en ga zo maar door.
Dat zit er hier helaas niet in.

Stickertje

Stickertje

04-06-2019 om 14:21

Herkenning is er zeker

Niet alleen door mij, ook anderen herkennen dit.

Tips genoeg gekregen lijkt me, doe er mee wat je wilt. Houdt er wel rekening mee dat de 11 jarige ook steeds meer gaat kosten aan kleding, clubs en vooral voeding. Dan zal je misschien wel moeten gaan schaven aan de budgetten.

Vooruit plannen en koken is echt goedkoper dan snacken en ik draai daar mijn hand niet voor om, twee verschillende maaltijden tegelijk bereiden.
Dat mes snijdt overigens aan twee kanten, het is goedkoper, gezonder en als je genoeg maakt vult het ook goed bij die pubers.

Afgelopen zondag hadden wij friet met een snack, om 20.30 hadden de pubers een zak krentenbollen opgediept uit de vouwwagen, ze hadden alweer trek.

Puppy

Puppy

04-06-2019 om 14:53

Hier wat minder

Inkomen bijna vergelijkbaar (iets onder de 6000 netto salaris pm, 1,5 fte samen) en 3 kinderen die net iets ouder zijn. En dat scheelt juist.
Vanaf dat ze alle drie naar VO gingen, kon ik eerder naar mijn werk. Elke werkdag is er op tijd iemand thuis. De oudste leverde wat extra kosten op toen hij ging studeren, maar hij woont nog thuis, dus de rest van het jaar vrijwel geen kosten meer -hij heeft een baantje voor zijn eigen uitgaven verder.
Nu moet ik zeggen dat onze kinderen weinig nieuwe kleding willen, maar wij geven ook ruim uit aan boodschappen. Kosten voor sport zijn op natuurlijke wijze afgenomen omdat er andere keuzes zijn gemaakt. Groot verschil zit er natuurlijk ook in dat wij geen oppas of schoonmaakster hebben. Maar wij houden iedere maand over, ondanks dat we rijkelijk uitgeven. Grotere uitgaven als niet onaanzienlijke eigen bijdrage voor VO en vakanties, nieuwe fiets gaan er makkelijk af. Dat zal zo we anders zijn als ze alle drie aan een vervolgopleiding bezig zijn, vooral als er dan een of meerdere uit huis zijn. Dus we genieten ervan en zorgen dat we daarvoor geld apart houden.

Hanne.

Hanne.

04-06-2019 om 14:58

niet echt

Ik herken het niet echt. Inkomen en aantal kinderen (iets jonger) is hier vergelijkbaar, maar wij sparen daar met gemak maandelijks zo'n 15% van. En dan gaan vakanties ed vaak nog van de lopende rekening.

Maar als ik heel eerlijk ben, als je de hulp weg laat heb je meteen flink financiele ruimte (daarnaast vind ik gemeentebelastingen a 200 euro per maand bizar veel, hier zit je op 750 euro per jaar!). Tel daar wat terrasjes, een bios en wat 'noodzakelijke' zaken bij op en het gaat heel hard. En wat noodzakelijk is is natuurlijk heel betrekkelijk. Jij noemt reparatiekosten telefoon (129 euro) en fietsen (250 euro) onder noodzakelijke kosten.

Mijn telefoon kostte nieuw minder dan dat en mijn laatste fiets kostte 75 euro. Dat scheelt een slok op een borrel.

Als je het kan betalen prima, maar ik zie je toch diverse posten opvoeren waarvan ik denk dat dat best minder kan. Dus zo doen anderen dat, op zulke kosten besparen.

Theemuts

Theemuts

04-06-2019 om 15:51

Geen kritiek

Je moet wat wij zeggen niet als kritiek opvatten. Ik las jouw vraag als ‘hoe kan het dat we niets overhouden en wat moet ik daar aan doen?’ Dan springt die hulp natuurlijk in het oog. Lijkt me heerlijk hoor, een paar dagen per week hulp tijdens het spitsuur die voor je kookt en schoonmaakt. Je ziet andere mensen nog meer uitgeven zeg je. Ik denk dat dag zo lijkt. Misschien hebben die mensen geen hulp, of geen fietsen waarvoor ze 250 euro uitgeven, of ze hoeven geen loungebank. Geldt allemaal voor mij, ik ben gemiddeld 100 euro per fiets per jaar kwijt aan onderhoud, en dan besteed ik alles uit. Ik heb al jaren geen meubel meer gekocht, en een hulp heb ik ook niet. Of misschien hebben die andere mensen toch een hoger inkomen. 6000/2 is 3000 netto pp, dat is best aardig maar er zijn zat mensen die meer verdienen. Ook als je dat misschien op het eerste gezicht niet zou denken. Ik kreeg ooit per ongeluk de jaaropgaaf van een buurman onder ogen (zat aan mijn post geplakt, had ik niet gezien). Dat was een behoorlijk bedrag, en de man stapt elke dag met de broodtrommel onder zijn arm in een simpele auto, en woont in een heel gemiddeld rijtjeshuis. Dan snap je ook waar hij jaarlijks die luxe villa in Toscane van betaalt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-06-2019 om 16:42

Manier van leven

Het is een manier van leven. En waarschijnlijk leven de mensen in jouw omgeving ook zo. Niks mis mee.

Hier gaat dat anders. No way dat mijn 17-jarige ruim 1100 euro per jaar krijgt en daarbij dan ook nog lidmaatschappen, winterjassen, een rijbewijs etc. Zo langzaamaan gaat dat met wat hulp toch een eigen verantwoordelijkheid worden.
Om ons heen zie ik dat de jeugd zelf beslist of een rijbewijs nodig is en daar dan voor werkt.
En hier toch ook veel handige mannen die zelf fietsen repareren enzo.

Ik kan me voorstellen dat je met zo’n inkomen en volle werkdagen makkelijker wordt in het uitbesteden van klusjes hoor. Maar ik geloof toch dat ik kritischer zou gaan kijken naar wat er naar de kinderen gaat. Ze zullen straks toch ook met een lager inkomen moeten starten.

Bosbes

Bosbes

04-06-2019 om 17:05

alles voor de kinderen

Net als Dendy heb ik ook het idee dat je alles voor de kinderen wil betalen.
De onderdelen voor de racefiets van je kind 'ik zie dat eigenlijk als noodzakelijke kosten' noemen, zegt al iets over je houding. Tenzij dat echt bij een van de clubjes hoort. Je kunt ook denken: max. 2 clubjes (bijv 1 muziek en 1 sport) betalen wij, plus enige kosten die daarbij horen.

Maar waarom zouden jullie het rijbewijs van je kind betalen? Ik zie dat echt helemaal niet voor me. Dat je voor bijvoorbeeld een 18e verjaardag 20 rijlessen cadeau geeft (maar alleen als je weet dat kind er daarna mee door kan gaan op eigen kosten omdat het anders misschien weinig zin heeft): ja dat kan ik me voorstellen.

Het is altijd een discussiepunt in hoe ver je als ouder gaat in de bekostiging van van alles. En tot wanneer. Tot waar moet je je verantwoordelijk voelen? Hoe wil je je kind 'aan de maatschappij afleveren'? Wanneer verminder je dat eventueel en krijgt kind zelf verantwoordelijkheden?

*Je kunt bijvoorbeeld het standpunt aanhangen (soms deels onder invloed van zelf weinig inkomen hebben), dat kind vanaf een jaar of 14 moet werken en geen zakgeld meer krijgt, en kleding/mobiel zelf moet betalen en indien het een clubje wil, zelfs dat eventueel nog. Studie: kind mag thuis met de pot mee-eten maar verder niks.
*Of je kunt het standpunt aanhangen dat het je kinderen aan niets mag ontbreken. Zakgeld, kleedgeld, als dat niet genoeg is nog wat erbij voor ieder seizoen nog een duur setje, 2 clubjes, indien ze zelf willen werken komt dat erbovenop, studie moeten de ouders ook voor sparen en wordt betaald, laptop daarbij natuurlijk, rijbewijs: ook verantwoordelijkheid ouders.

Zoiets, en jullie hangen vooral het tweede standpunt aan? Misschien kun je een beetje toewerken naar een compromis?

Dandy

'Maar ik geloof toch dat ik kritischer zou gaan kijken naar wat er naar de kinderen gaat. Ze zullen straks toch ook met een lager inkomen moeten starten.'

Dat is inderdaad wel iets waar ik mij zorgen over maak. Ik geef altijd vrij makkelijk toe als ze weer eens een nieuwe hobby of vakantiewens heeft. Maar dat zal ze zelf later niet zo makkelijk kunnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2019 om 19:11

Matching financiering

Als we het waardevol genoeg vinden krijgen ze het van ons (sportkleding, muziekinstrumenten), als ze het zelf graag willen (fotocamera) betalen we de helft bij en anders mogen ze er zelf voor sparen.

Ik ben er wel erg voor om ze aan te zetten om zelf een baantje te zoeken. Ik heb dat zelf nooit gehoeven, maar ik vind dat wel een goede leerervaring. Nuttig om te hebben terwijl je nog op school zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-06-2019 om 19:32

Het vlees en het miljeu

Rixt:
"En in het weekend een lekker broodje met zalm, dat tikt wel aan met z'n zessen"

Een vriend van mij eet alles behalve zalm, want dat is pas *echt* slecht voor het miljeu zegt hij. Wist je niet he? Nou, dat zit zo. Een zalm is een vleeseter die wordt gevoerd met andere vis. Dus in feite eet je in een keer alle vis die die zalm heeft opgegeten! Dus i.p.v van dat stukje zalm op je broodje eet je in feite *kilo's* vissen!

En dan nog met 6 mensen. Dat dat nog mag in deze tijd!

Flavia zegt (moderne clichetekst):
"Vlees eten we wel een stuk minder, maar nog steeds een lekker stukje idd (biologisch), maar niet meer elke dag."

Het schijnt dat biologische varkens minder lijden als ze geslacht worden, dus dat is dan wel weer mooi van je.

Triva

Triva

04-06-2019 om 19:37

de vraag is vooral

hoe groot is je buffer en is dat voldoende?

Mbt rijbewijs, als mijn zonen 1000 euro bij elkaar hadden gespaard wat ze kwijt wilden voor hun rijbewijs gaven ze dat aan ons en betaalden wij verder alles. Die 1000 vooraf is om zeker te weten dat ze het willen en het waard vinden en er moeite voor hebben gedaan. In het geval van jongste is het ook de enige kans op een duurzame baan.

Bo

Bo

04-06-2019 om 20:42

extra kosten

Die extra kosten die je maakt (fiets, loungebank) zou je los van je maandelijkse uitgaven moeten zien. Dat zou van je spaargeld moeten komen. Maak een overzicht van maandelijks terugkerende uitgaven en je ziet waar je 'lekt'.

Verder is niet leidend wat de standaard is in je omgeving, maar wat je kunt (en wilt) betalen.

Ik ben wel benieuwd wat je vakantieplannen zijn?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2019 om 22:14

Je ziet wat anderen kunnen

En jullie niet?

Ik denk dat je je daar op verkijkt.
En bovendien: betekent 6000 euro netto dat je alles moet kunnen doen wat je wil? Dat lijkt me niet. Het blijft altijd een kwestie van de tering naar de nering zetten. Want er is altijd wel iemand met een grotere boot.

Bo

Bo

05-06-2019 om 12:50

idd

En iemand die helemaal geen boot heeft. Maar we zien onze gelijken liever 'boven onze stand' dan eronder.

accepteren

Ik accepteer dat ik in deze fase van ons leven veel minder kan sparen. Dat is ook helemaal niet erg. we hebben een aardig spaarbedrag en zolang we daar niet op interen is het prima. We sparen nog steeds wel wat maar veel minder dan vroeger. Dit is gewoon een dure fase. Als de oudste kinderen straks klaar zijn met school en studie dan is het al weer heel anders.

We zouden best kunnen bezuinigen want we gaan inderdaad graag uit eten, op vakantie en we maken regelmatig uitstapjes. Ik vind het echter niet echt noodzakelijk om echt te besparen.

We verdienen overigens ook heel redelijk maar we werken dan ook allebei fulltime en doen af en toe nog wat consultancy er naast. Dat extra geld gaat wel zoveel mogelijk naar de spaarrekening.

Ad Hombre ot

"Het schijnt dat biologische varkens minder lijden als ze geslacht worden, dus dat is dan wel weer mooi van je."

Nu weet ik niet om welke reden Flavia minder en alleen biologisch vlees eet, maar ik eet het omdat het veel minder impact op het milieu heeft en niet vanwege dierenleed. Jouw opmerking slaat wat mij betreft de plank behoorlijk mis. Het is er een die ik vaker hoor, vandaar dat ik toch even reageer.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-06-2019 om 08:45

Alkes

"ik eet het omdat het veel minder impact op het milieu heeft"

Voor elck wat wils, want dan is mijn bijdrage over zalmconsumptie misschien iets voor jou...

Flavia

Flavia

06-06-2019 om 09:45

idd Alkes en Ad

ik eet het minder vanwege de milieubelasting. En dan bijvoorkeur ook nog alleen kip/kalkoen.

Ad: die biologische beesten staan vooral vooraan in het slacht proces, dat is al minder leed, want in het traject er voor betwijfel ik dat. Al is het leed van een andere orde, ze worden geen van allen gepamperd als huisdieren er moet door alle boeren geld verdiend worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.