Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe doen jullie dat? Podcast luisteren.


Spotify, NRC, Volkskrant, de correspondent

gr Angela

MMcGonagall schreef op 04-07-2021 om 23:04:

Ik heb nog nooit een podcast geluisterd. Waar vind je die dingen?

Of de app 'podcasts' of bij de apps van de Nederlands radio 1, 2 etc hebben ook podcasts.

Ik luister ook vaak tijdens het huishouden en koken. Ik vind dat eerlijk gezegd vaak best saaie dingen om te doen en vind het veel prettiger een interessante podcast op te hebben. Ik doe het liefst twee dingen tegelijk, dus ik kan prima bijvoorbeeld luisteren en koken. Ik zet een podcast trouwens gewoon via de boxen aan, dus luister niet met oortjes.

De vraag is dus 'hoe'. Hoe kun je iets doen (fietsen, wandelen, strijken) en tegelijkertijd naar een podcast luisteren.

Nou, ik ben ook niet zo van de concentratie maar de weg van/naar mijn werk is niet zo lastig. Hoe, tsja, ik kan echt luisteren en het in me opnemen en ook het stoplicht zien, stoppen, over mijn rechter schouder kijken, opletten of ik niet van de rand van het fietspad affiets. Dat vind ik vrij 'low profile' (sorry, hoe zeg ik dit nou), maar het scheelt misschien wel dat het niet in het centrum van de stad is of zo.

De podcast is niet al te moeilijk (ook Aaf en Marc-Marie bijvoorbeeld, of 'Echt gebeurd'), soms wel echt een verhaal, of een interview (Gijs Groenteman idd). Waar het soms mis gaat is dat ik de weg vanuit mijn werk nodig heb om wat zaken te overdenken. En na en tijdje bedenk ik dan dat ik afgedwaald was, en dat ze erdoorheen praatten. Nou ja, dan gaat de podcast even op pauze, denk ik nog even verder. En daarna stukje terugspoelen.

Kun je wel, zeg, een stoel aanschuiven terwijl je wat tegen je partner/kind zegt? Een (al dan niet online) vergadering bijwonen en ondertussen aantekeningen maken? 

ik vind het heerlijk: telefoneren met oortjes in terwijl ik wandel, of (vaker) die podcast terwijl ik wandel of fiets. Ik vind het eerlijk gezegd inmiddels meestal saai zonder, hoewel ik soms toch voor stilte ga. Maar dan als het buiten ook stil is (bos, of schemering)

Ysenda

Ysenda

04-07-2021 om 23:38 Topicstarter

Charrel schreef op 04-07-2021 om 23:23: Ik zet een podcast trouwens gewoon via de boxen aan, dus luister niet met oortjes.

zo modern is mijn apparatuur niet. Ik heb nog een cassettespeler er in zitten.

Tip om podcasts te vinden https://nederlandse-podcasts.nl/

Ysenda schreef op 04-07-2021 om 21:52:


[..]

maar moet de hond dan op het verkeer letten? En komt dat huis dan schoon? Want ik kan niet gelijk intensief iets opnemen via luisteren en dan ook nog wat doen.

Weet je dan ook echt wat er verteld wordt of alleen flarden?

Ja, huis komt schoon en de hond hoeft niet zelf op te letten. Klein stukje in het dorp en dan een losloop gebied, gaat ook prima hoor! Sommige dingen gaan nou eenmaal op de automatische piloot bij mij

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-07-2021 om 07:45

Ik kan het ook niet.
Ik heb altijd radio 1 aanstaan als ik ergens mee bezig ben. (Wandelen, hardlopen, schoonmaken etc).
Ik heb het geprobeerd met podcasts, maar ik raak continu afgeleid. En dan ben ik de draad kwijt.
Daarom dus "gewoon" praatradio. Die items zijn gelukkig zo kort dat het niet uitmaakt als je een paar minuten mentaal afwezig bent.

Praatradio. Er zijn ook podcasts van radioprogramma's. Met het oog op morgen,  spijkers met koppen dat soort dingen. Als je die aanzet heb je dus praatradio op een moment dat het jou uitkomt.  Ik luisterde vaak de podcast van Op1 (televisieprogramma) terug,  dan mis je wat beelden en in feite heb je dan ook praatradio.

Voor mij heel goed te doen tijdens het poetsen en koken. Zeker als ik voorraad maak in de vriezer. Op de markt 5 kilo rijksten scoren en die dan inmaken in bakken van een liter gekookt en gepureerd met een podcast op de oren. 

Bij de wandeling door de buurt en bij koken of huishoudelijk werk. Podcast luisteren tijdens het fietsen kan eigenlijk zelden omdat het verkeer teveel herrie maakt of teveel aandacht vraagt.

Het soort koken dat ik door de week doe vraagt niet zoveel aandacht dat daar geen podcast naast kan. Idem opruimen, was opvouwen etc. Een nieuw recept uitproberen kan dan weer niet.

Je hoeft overigens geen app te installeren om podcasts te luisteren, veel zijn ook toegankelijk (en downloadbaar) via je browser.

Groeten,

Temet

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 08:36

Ysenda schreef op 04-07-2021 om 22:39:

Ik zie alleen nog maar antwoorden op de vraag waar. Nog niet op 'hoe'.

Hoe zijn jullie in staat om tegelijk, goed op het verkeer te letten bij fietsen bv en ook nog echt iets mee te krijgen van de inhoud van de podcast?

dat kan je of je kan het niet

Tijdens een wandeling, tijdens het koken, zittend op de bank, liggend in bed, tijdens het strijken. In het verkeer niet, maar ik heb wel altijd de radio of een cd aan in de auto.

Niet. Ik luister nooit podcasts. Ben ik de enige? Ik snap de lol ervan op zich wel maar ik heb nu ook weer niet het idee dat ik iets mis. 

Eigenlijk heb ik er gewoon nooit zin in. Als het stil is, geniet ik daarvan. Buiten tijdens een wandeling probeer ik vogels te horen of ik loop lekker een beetje te verdwalen in mijn eigen gedachten. Ook dan kan ik trouwens nog tegen een lantaarnpaal aan lopen omdat ik die niet had gezien. 

Nee, ik luister ook nooit podcasts. Op de fiets wil ik geen oortjes in. Ook omdat ik dat mijn kinderen wil leren. Als ik een wandeling maak, heb ik óf gezelschap, óf geniet ik van het buiten zijn. Als de krant aanbiedt dat ik een artikel ook kan beluisteren, heb ik daar geen geduld voor. Tips die ik in dit draadje heb opgedaan zijn tijdens het koken of de afwas. Het vouwen of ophangen van de was duurt niet lang genoeg, schat ik in 

podcasts - mijn dochter raadde ze aan toen ik herstellende was na een operatie en een paar keer per dag op bed lag. 'Echt gebeurd' - leuk! Zij vond dat ik dan één verhaaltje kon luisteren en dan even helemaal niks. (zij is nogal bezig met mindfulness en bewust leven enzo)  Hahaha, ik wilde meteen een volgend verhaaltje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.