Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe doen jullie dat? Podcast luisteren.


Ik luister vooral om iets te leren, op een luie manier. Lezen lukt me steeds moeilijker. Na 5 minuten ben ik al afgeleid, met de Volkskrant van zaterdag doe ik een week. Maar ik heb wel honger naar kennis en achtergrond. Dus ik luister naar een podcast en maak tegelijkertijd een wandeling of sport ik. 

De podcast van Dag voor Dag (over rouw) vond ik mooi. En de podcast over Laura H (het meisje uit Zoetermeer dat naar het kalifaat afreisde) ongelooflijk interessant en onvoorstelbaar. 
Ik luister nu naar De plantage van onze voorouders. Enorm leerzaam is het. 

Iemand nog tips voor een leerzame podcast? 

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 10:47

Weeromstuit schreef op 05-07-2021 om 10:09:

Niet. Ik luister nooit podcasts. Ben ik de enige? Ik snap de lol ervan op zich wel maar ik heb nu ook weer niet het idee dat ik iets mis.

Eigenlijk heb ik er gewoon nooit zin in. Als het stil is, geniet ik daarvan. Buiten tijdens een wandeling probeer ik vogels te horen of ik loop lekker een beetje te verdwalen in mijn eigen gedachten. Ook dan kan ik trouwens nog tegen een lantaarnpaal aan lopen omdat ik die niet had gezien.

de vraag is niet: luister je wel eens podcasts en waarom wel/niet

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 10:51

Als ik mijn vaste rondje wandel heb ik het gekrijs van de meeuwen ondertussen echt wel gehoord.  Dus ja, lekker podcast erbij. Of op de fiets naar mijn werk. Dat is een lange rechte weg zonder spannende verkeerssituaties of fluitende vogels. Ik vind dat er niks mis is met wat multitasken op zo'n moment.

-Jutta- schreef op 05-07-2021 om 10:51:

Als ik mijn vaste rondje wandel heb ik het gekrijs van de meeuwen ondertussen echt wel gehoord. Dus ja, lekker podcast erbij. Of op de fiets naar mijn werk. Dat is een lange rechte weg zonder spannende verkeerssituaties of fluitende vogels. Ik vind dat er niks mis is met wat multitasken op zo'n moment.

de vraag is ook niet: is er iets mis met multitasken 😊

https://www.groene.nl/podcasts/de-groene-amsterdammer-podcast/afleveringen/opstand-tegen-de-gentrificatie?utm_source=De+Groene+Amsterdammer&utm_campaign=a07b350d6c-Dagelijks-2021-07-02&utm_medium=email&utm_term=0_853cea572a-a07b350d6c-70950533

De Groene Amsterdammer heeft een gratis podcast. 

https://podcastluisteren.nl/pod/Revolusi-met-David-Van-Reybrouck

De vijfdelige podcast over de revolutie, na de 2e Wereldoorlog in Indonesië. Er is ook een driedelige tv-serie. En een boek.

https://www.oba.nl/collectie/tips/podcasts.html

Ook de bibliotheek, hier de bieb van Amsterdam, heeft podcasts. Het is helemaal 'in'.

Bij mij concurreert het met 'Het Oog' of als ik in de ochtend nog wat wil luisteren met mijn ogen dicht. 

Ik luister tijdens het wandelen met oortjes. Hard genoeg om het te kunnen volgen, zacht genoeg om het verkeer te horen. 

Weeromstuit schreef op 05-07-2021 om 10:09:

Niet. Ik luister nooit podcasts. Ben ik de enige? Ik snap de lol ervan op zich wel maar ik heb nu ook weer niet het idee dat ik iets mis.

Eigenlijk heb ik er gewoon nooit zin in. Als het stil is, geniet ik daarvan. Buiten tijdens een wandeling probeer ik vogels te horen of ik loop lekker een beetje te verdwalen in mijn eigen gedachten. Ook dan kan ik trouwens nog tegen een lantaarnpaal aan lopen omdat ik die niet had gezien.

Sinds corona en thuiswerken is het bij mij thuis nooit meer stil. Resonerende computer,  halve vergadering die ik meeluister. Irritante geluiden die mij storen. Na een tijdlang muziek listen wilde ik eens wat anders en dat is dus "een podcast" geworden. Zal proberen nog wat links te plakken van interessante podcasts die leerzaam zijn. 

Ik ben ook gaan luisteren sinds corona, en dat is denk ik toch ook wel degelijk om mijn huisgenoten buiten te sluiten. 

Wat betreft mooie leerzame podcasts: kijk eens naar de podcasts van Klara (Belgisch): De Bourgondiërs, Lodewijk XIV, Napoleon, Revolusi moet ik nog gaan luisteren, en er is er nu eentje bijgekomen over Antwerpen in de 16e eeuw. 

Ik gebruik ook podcasts om bij in slaap te vallen, en wel die van Mike Duncan (Engelstalig). Op de een of andere manier slaap ik daarop prima in, dan hoor ik natuurlijk die podcast niet na de eerste tien minuten, dus die luister ik dan alsnog af tijdens - inderdaad - het ommetje 's avonds (dat ik loop omdat ik anders vanwege dat thuiswerken helemaal niet meer beweeg). Eerst The History of Rome, daarna Revolutions, en ik vrees dat ik het afgelopen jaar in totaal meer naar Mike Duncan heb geluisterd dan naar mijn eigen partner. Alleen heb ik nu alle podcasts beluisterd die hij gemaakt heeft. Ik heb de aflevering van afgelopen zondag op mijn telefoon staan, als ik die heb afgeluisterd moet ik wachten tot volgende week op de nieuwe aflevering. Als ik nu niet meer in slaap blijk te kunnen vallen zonder Duncan sta ik voor de keuze: of afkicken, of een andere podcast, of opnieuw met The History of Rome beginnen, ik ben genoeg vergeten in de tussentijd. 

Groeten, 

Temet

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 12:00

Weeromstuit schreef op 05-07-2021 om 10:53:

[..]

de vraag is ook niet: is er iets mis met multitasken 😊

ga je nu ook iedereen terechtwijzen die tips over leuke podcasts deelt?

 

Ik vraag me juist af hoe mensen saaie, routinematige klussen tot een goed eind kunnen brengen zonder iets boeiends op de oren. Of het zelfde eentonige overbekende rondje kunnen lopen of fietsen. Ik heb recent een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt, inslapen gaat ook een stuk fijner met iets om me af te leiden

Inhoud  en middel pas ik aan omstandigheden; in de trein is het fijn je volledig af te kunnen sluiten op de fiets liever niet. Ik heb een lade vol met oorprotheses, inears, onears, overears en als back up  nog wat oud spul met een koordje. Inhoud varieert van kabbeldebabbel tot van Reybrouck op storytel. 

Ik kan alleen maar naar iets luisteren als ik helemaal niets doe verder, óf tijdens zo'n geestdodend spelletje. En dan win ik alle potjes. 


Libertine schreef op 05-07-2021 om 10:34:

Ik luister vooral om iets te leren, op een luie manier. Lezen lukt me steeds moeilijker. Na 5 minuten ben ik al afgeleid, met de Volkskrant van zaterdag doe ik een week. Maar ik heb wel honger naar kennis en achtergrond. Dus ik luister naar een podcast en maak tegelijkertijd een wandeling of sport ik.

De podcast van Dag voor Dag (over rouw) vond ik mooi. En de podcast over Laura H (het meisje uit Zoetermeer dat naar het kalifaat afreisde) ongelooflijk interessant en onvoorstelbaar.
Ik luister nu naar De plantage van onze voorouders. Enorm leerzaam is het.

Iemand nog tips voor een leerzame podcast?

Bob (VPRO-Dorst) een zoektocht naar een onbekende man en tegelijk een verhaal hoe in de jaren 50/60 met alleenstaande moeders omgegaan werd 

HaagseZaken van de nrc. Elke zaterdag word je op interessante wijze bijgepraat over actuele politieke zaken. De host Lamyae Aharouay is echt goed

Het ligt aan de podcast. Als ik niet perse alles hoef mee te krijgen luister ik tijdens huishoudelijke klusjes. Wil ik wel goed luisteren doe ik ondertussen een kleurplaat 😄

Uilskuiken schreef op 05-07-2021 om 14:44:

Het ligt aan de podcast. Als ik niet perse alles hoef mee te krijgen luister ik tijdens huishoudelijke klusjes. Wil ik wel goed luisteren doe ik ondertussen een kleurplaat 😄

Oh maar dat is een goed idee!
Ik val steevast in slaap bij een podcast, hoe interessant ook en als ik iets anders doe, dan stop ik met luisteren, maar een kleurplaat zou wel eens precies datgene kunnen zijn wat voor mij zou werken

Alkes schreef op 05-07-2021 om 13:03:

[..]

[..]

Bob (VPRO-Dorst) een zoektocht naar een onbekende man en tegelijk een verhaal hoe in de jaren 50/60 met alleenstaande moeders omgegaan werd

HaagseZaken van de nrc. Elke zaterdag word je op interessante wijze bijgepraat over actuele politieke zaken. De host Lamyae Aharouay is echt goed

Ik vind juist de stemming van Vullings en van der Wulp heel leuk om wekelijks bijgepraat te worden over Haagse Zaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.