Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe hou ik mijn dochter roze-vrij?

Zoals ik elders al meldde ben ik in verwachting van (hoogstwaarschijnlijk) een meisje. Leuk, natuurlijk, maar ik zie éen groot probleem opdoemen. Ik houd niet van roze. He-le-maal niet. Ook niet van paars, violet etc trouwens. Nou goed, een klein spettertje roze tussen de andere kleuren kan ik nog wel verdragen, maar veel verder moet het niet gaan.

Hoe krijg ik dat kind straks in 's hemelsnaam in de kleren? Alle meisjeskleding die ik in de winkel zie is grotendeels roze. Er is een hoop bewaard van grote broer, maar niet alles is overgebleven, en bovendien is hij in een heel ander seizoen geboren. Als ik nu mijn dochter niet wil hullen in kleding met 'Babyboy', raceautootjes en dergelijke erop, en ook niet in het roze, wat blijft er dan nog over?

Goed, ik overdrijf, maar ik erger me echt aan die overheersing van het roze. Welke winkels hebben een iets breder kleurenpalet? En dan het liefst nog een beetje betaalbaar?
Of moet ik me er maar mee verzoenen dat mijn kind straks vermomd gaat als Peppa Big?

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

20-11-2008 om 12:58

Tips

Hier een vader die het roze is toegedaan, dus als papa kleding koopt, ziet dochter eruit alsof ze auditie gaat doen voor Frizzle Sizzle: knalroze met frutsels.
Mama (ikke) houdt niet van roze en vindt frutsels overbodig bij een kind dat er al schattig genoeg uitziet van zichzelf. Ik koop dus niet-roze meisjeskleding zonder vreselijke prints. De Hema heeft altijd naast veel roze ook meisjeskleding in stoerdere kleuren (legergroen, kaki, paars etc). Okaidi is superleuk, weinig roze, stijlvolle, eenvoudige kleding. No-no is nog veel mooier en stijlvoller maar kost een vermogen (40 euro voor een jurkje maat 50, zoiets).
Verder heb ik net bij Lief! de verjaardagsoutfit voor dochter gescoord, een lime tuniekje met wat roze en paarse details. Broek heb ik zelf nog (donkergroene legerbroek) en ik heb er lime-roze-paarse kousjes van Lief bijgekocht. Hartstikke leuk en stoer, laarsjes erbij, klaar.
Het klopt wel dat alles vol lijkt te liggen met Lelli Kelly en Cute Kitty of weet ik veel hoe het allemaal heet, maar als je er even omheen zoekt, is er ontzettend veel leuks zonder roze. Ik koop ook veel merkkleding bij internet outletwinkeltjes, als je URLs wilt meld je het hier maar.
Groetjes en veel succes met zoeken! Het is zoooooooo leuk om een dochter te hebben.
Groetjes
Massi

Wen er maar vast aan....

Mijn schoonzus is ook anti-roze (net als ik trouwens), maar zodra haar dochter groot genoeg was om haar eigen mening over kleding te uiten, is het roze, rood en paars wat de klok slaat. En niets wat je er tegen kan doen... Je kunt nog willen dat ze een andere kleur kiezen, maar de meeste meisjes houden nu eenmaal heel veel van... nou ja, roze dus.

Succes ermee...

Linda

Daar heb je niks over te zeggen

Wij waren krap bij kas toen dochter kwam. Zij droeg dus wat ze kreeg, ook dat roze jurkje van oma (gelukkig was dat een klein maatje dus duurde dat niet zo lang), en wat overbleef van zoon. Zelf hou ik ook niet van roze, dus wat ik zelf kocht was alles behalve dat. Zelfs geen rokjes of jurkjes.
Toen ze twee was kreeg ze van de dochter van een vriendin twee schattige spijkerrokjes. En toen kwam het hoge woord eruit: Mama, ik wil nooit meer broeken!
Ze werd vier toen we op de Canarische eilanden waren en daar vonden we bij wijze van verjaarscadeau in een megastore een prachtige spaanse jurk. Met bloemen en roesjes en strikken en al. Het lang haar mooiste jurk geweest. Ze heeft hem zelfs nog steeds. Hij hangt als ornament aan haar muur.
Inmiddels heeft ze zelfs mij aan het roze. Een roze tas en een roze croc voor mijn telefoon.
Inmiddels studeert ze voor zeeman. Het kan raar lopen.
Er is overigens geen enkel bezwaar tegen het in babyboy en raceautotjes hullen van een meisje. Dat heb ik ook gedaan zolang ze dat toestond en heeft dochter niks in de weg gezeten om toch haar eigen keuzes te maken.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

20-11-2008 om 13:07

Hahaha

dat wilde ik ook, maar madam is drie en vooral gefixeerd op roze. YUK!

Als ze heel klein zijn heb je nog invloed maar na hun 2e wordt dat erg snel minder. Ze weigert ook met autoos te spelen. Het zijn poppen wat hier ligt.

Kortom, ik denk niet dat het je gaat lukken. Maar ja, dat staat hier boven ook al een paar keer.

Angela

Diaantje

Diaantje

20-11-2008 om 13:09

Veel niet-roze

Ze hebben bij veel winkels gelijke kleding in verschillende kleurtjes voor meisjes. Vaak wel een roze-variant, maar vaak ook in andere/stoerdere kleuren. Inderdaad H&M, Hema, maar ook bij merkkleding.
Ik hou ook absoluut niet van roze, en heb dat, denk ik, ongeveer 2 jaar volgehouden? Ik weet niet of het meisjes-eigen is, maar ik hoor het vaker; ze hebben snel een eigen smaak en een eigen willetje. En vaak is dat toch ook roze.... helaas.
Succes.
Diaantje

Tja

ik hou ook niet van roze, kon me er ook niks bij voorstellen om een meisjes mama te zijn maar gek genoeg, toen ze er eenmaal was, begon ik langzaam maar zeker toch aan het roze te wennen. Nu vind ik paars wel leuk, en met een beetje zoeken hebben ze ook echt wel kleertjes in andere kleuren. Groen, groen/blauw, geel, oranje... allemaal ook hele leuke kleuren.
Helaas heb ik net als Miriam al schrijft een dochter die nu (4 jaar) leeft op roze kleertjes. Ik neem haar dus lekker niet mee als ik ga shoppen want alles wat ik in een leuke kleur pak maar wat ook in het roze verkrijgbaar is moet en zal in het roze ook mee naar huis gaan. Suc6 dus alvast

Bekeerd

Ik heb ook niks met roze, tot ik beviel van mijn dochter. Kwam vast door de hormonen, maar het eerste jaar heeft ze in alléén maar in het roze rondgelegen/gekropen , het kon me niet zoet genoeg zijn en daar houd ik eigenlijk helemaal niet van. Ik had al 2 jongetjes, misschien scheelt dat, kweetniet. Maar ik zou in ieder geval één roze gevalletje achter de hand houden voor het geval je er na de bevalling anders over denkt
Inmiddels ben ik wel roze-af en zie ik dat er nog zat andere kleertjes te vinden zijn. En zeg het vooral tegen al je vrienden en kennissen, zodat je in je kraamtijd niet doodgegooid wordt met roze frutsels.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2008 om 13:23

Ik weet niet wat er nu in de babyrekken hangt

maar toen mijn dochters klein waren was er redelijk wat keus in felle basiskleuren. Ik was ook niet zo van de pastels. Het is vast wel te vinden, maar ik kan je helaas niet aan tips helpen. Mijn oudste dochter van 17 houdt overigens van roze, maar meer van donkerder roze. Zolang mijn dochters tevreden zijn maakt het mij eigenlijk niet uit in welke kleur ze zich willen hullen.

Echt roze!

hoi,
ik had ook een hekel aan roze. totdat ik na twee jongens een meisje kreeg en o wat staat dat roze schattig,hahahaha

Laten we de discussie jongens in het roze nog es overdoen )))
Maar alle gekheid op een stokje; als je wil, is zijn er genoeg andere kleuren te vinden voor (baby)meisjes. De oudste hier (dochter van 6) is zo langzamerhand wel ont-rosed en van haar (en mij) mag het wel een beetje stoerder (geen roze en geen popperige Jottum(achtige) kleding meer hoe snoezig dat ook staat). Zoon van 3 heeft momenteel meer roze aan dan zijn zus!

Temet

Temet

20-11-2008 om 13:53 Topicstarter

Tja

Kijk, dat ik er niks meer over te vertellen heb als dochter een eigen smaak ontwikkelt, dat snap ik. Maar die eerste jaren zou ik toch graag nog enigszins zonder roze doorkomen. Het verhaal van Altair geeft trouwens wel moed, niet alle meisjes gaan dus door zo'n periode. Misschien heb ik mazzel(van een vriendin van mij vernam ik dat haar dochter van 7 geen roze meer aan wil, want dat ik voor kleine meisjes. Dus ook dat geeft hoop).

Ik hoef geen roze achter de hand te houden voor als ik van gedachten verander, want ik ben ervan overtuigd dat schoonmama met roze zut komt aanzetten. Bij mijn eigen familie- en vriendenkring is mijn afkeer van roze en paars uit en te na bekend en die vertrouw ik wel, maar schoonmoeder is doof - letterlijk en Oostindisch - dus dat gaat niet goedkomen, vrees ik. En als het al niet roze is, dan waarschijnlijk wel om andere redenen vreselijk.
Die stoerdere kleuren: dat is momenteel dus inderdaad veel kaki, legergroen, donkergrijs en bruin. Bruin gaat dan nog, maar die andere kleuren zijn ook niet zo aan mij besteed. Nou ja, die mode trekt hopelijk wel weer bij.

Wat de jongenskleding betreft: het gaat me net iets te ver om het wurm kleding met 'babyboy' oid aan te trekken. Maar dat babytruitje met dat riddertje krijgt ze gewoon aan, en als zoon uit zijn mooie door oma gebreide Thomas-de-treintrui is gegroeid bewaar ik die ook maar.

In elk geval wel fijn te lezen dat er meer moeders zijn met een hekel aan roze, ik begon er al aan te twijfelen, gelet op het aanbod in de winkels (niet alleen van kleding trouwens, de speelgoedwinkel lijkt ook wel een zuurstokkenkraam).

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

20-11-2008 om 14:05

Pas maar op...

Toen ik klein was kreeg ik altijd dezelfde kleren aan als mijn broer. Ik zag er met kleding en mijn korte haar echt uit als een jongen. Mijn zus kreeg om een raadselachtige reden wél meisjesachtige kleren. En wat wilde ik dus, als reactie? Zoveel mogelijk ruches, roze, kant, jurken en rokjes. Dus probeer haar wel meisjesachtig te kleden, anders wordt ze net zoals ik vroeger

Diaantje

Diaantje

20-11-2008 om 14:22

Marith

Ik wist niet dat er een discussie jongens in het roze is geweest, maar ik ken wel het Engelse gezegde 'it takes a real man to wear a pink shirt'.

Diaantje

Je hebt geluk

ik houd ook absoluut niet van roze.
je dochter wordt geboren in het *roze tijdperk*
maar er is ook nog genoeg kleding te vinden in andere kleuren(jongenskleding zonder autoprint kan ook voor een meisje).er zijn echt genoeg basic shirtjes en (spijker/jogging) broeken die niet roze zijn.
tegen de tijd dat je dochter zelf gaat bepalen wat ze aantrekt is roze allang weer uit de mode

ps ,ik zou wel je familie ,vrienden en kennissen inlichten,dat je ECHT NIET van rose houdt!
voor je het weet hangt je hele kraamkamer vol met roze!

Ps winkeltip

H&M en Hema hebben veel niet roze kleding.

Tomboy

Hier een 5-jarige tomboy die vanaf haar 2e hardnekkig weigert iets aan te trekken wat ook maar in de verste verte op 'meisjeskleding' lijkt. En al helemaal geen roze en bloemetjes!

Wat draagt ze dan wel:
- donkerblauw, (bordeaux)rood, grijs, wit, bretons gestreepte truitjes in blauw-wit en rood-blauw, geruite overhemdjes
- spijkerbroeken (in lange, driekwart en knievariant) en zelfs af en toe een spijkerrokje met een legging eronder
- 'gewone' broeken, als er maar niet te veel frutsels aan zitten in kaki en donkergroen.

Ze wordt vaak aangezien voor een jongen, dat wel , maar daar zitten we niet zo mee.

hemuul

hemuul

20-11-2008 om 15:25

Nog een niet-roze meisje

als het je geruststelt Temet, hier nog een voorbeeld van een meisje van 4 dat niet alleen maar roze aan wil. Ze is geen tomboy want ze draagt graag rokjes, jurkjes en prints met bloemetjes (effen kleren zijn haar een gruwel...), maar roze hoeft het niet per se te zijn. Gelukkig maar, want ik hou er ook niet zo van. Al heb je wel roze en roze, sommige donkerder varianten vind ik inmiddels best mooi (en ze staan haar ook goed, dat scheelt).

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2008 om 15:29

Geboortekaartjes

Onze toenmalige hondenoppas, de dochter van een goede vriendin van ons, had zo'n aversie tegen roze dat ze weigerde ons een roze kaartje te sturen na de geboorte van onze oudste. Ze stuurde een kaart met een grote zwart wit koe. "Hij is tenminste niet roze", was haar commentaar. En hij viel behoorlijk op tussen al die andere geboortefelicitaties

Ik moest me erbij neerleggen

Ik hield ook echt niet van roze, nog immer niet (dus niet alleen bij mannen/jongens, Marith ). Dat heb ik, dacht ik, toch altijd heel duidelijk geventileerd, zelf ook nooit een roze meisjeskleer als kraamcadeau gegeven. Maar toen ik mijn dochter ter wereld had gebracht, bleek mijn omgeving dat straal vergeten te zijn. Met een stralend "wat leuk dat het een meisje is, kun je fijn roze kleertjes aandoen" was driekwart van wat ik aan kleertjes kreeg roze. Ik heb dochterlief er toch maar in gehesen, maar wennen deed het niet. Toen de tijd van de gekregen kleertjes voorbij was, heb ik haar lekker andere kleuren aan getrokken, tot haar eigen roze periode begon. Die loopt nu wel ongeveer ten einde, geloof ik (ze is zes).
Overigens heb ik met de beide zonen ook een roze-periode beleefd. Daar ben ik ook maar wat in meegegaan. Gelukkig zijn die er allebei weer uit, zodat het huis weer vrijwel roze-vrij is

Overigens

Waren Hema en H&M hofleverancier hier. Vooral het babyspul van H&M kun je nog aardig in andere kleuren krijgen en bovendien is zowat alles wasbaar op 60 graden. Ook niet onbelangrijk (ik heb me verbaasd over gekregen babykleding die alleen op 30 graden fijnwas gewassen mocht worden. Dat moet echt ontworpen zijn door iemand die zelf nog geen kinderen had)

Temet

Temet

20-11-2008 om 15:56 Topicstarter

Kaaskopje (en anderen)

O, maar ik zal ook nooit een roze felicitatiekaartje sturen als er een meisje is geboren. Ik zoek wel wat anders, er is genoeg.
Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat de roze golf voorbij is als mijn dochter die fase bereikt: deze ellende is al jaren aan de gang en ik zie het nog niet minder worden.

Jongens in het roze - ja, ik hou dus echt niet van die kleur, dus zal het ook mijn zoon niet aandoen, maar als ik dat al zou proberen heb ik hier een echtelijke twist van heb-ik-jou-daar. Vader is nogal traditioneel in die dingen. Grappig genoeg was 'roze' de eerste kleur die zoonlief consequent juist kon benoemen, en enige maanden geleden riep hij spontaan 'o wat mooi' toen hij een meisje zag in een zuurstokroze Mega-Mindy pak. Dat wilde hij ook wel voor zijn verjaardag...

Groeten,

Temet

Hier geen roze dochter

wel in het begin toen droeg ze wel wat roze. Haar kamertje was toen donkergrijs met rood behang en een wand wit.

Nu heeft ze een roze wand maar die moet weer anders volgens haar, ik denk dat we die maar grijs doen of over het roze een grijs patroon oid schilderen.

Oh trouwens

ik vind het juist wel mee vallen, er is veel voor meisjes, heel veel stylen. Bij hema bijvoorbeeld zie ik ook veel ecru en bruin, rood. Prachtige kleuren dus bij een half aziatisch kindje !

En anders moet je het misschien meer zoek bij imps en elfs, als je daar van houdt, die hebben ook meer uitgesproken kleuren, of petit louie met hun retro zwarte jurkjes met bloemetjes.

Ik heb juist het idee dat als je een zoon hebt niets origineels of aparts of kleurigs kan vinden.

Temet

Temet

20-11-2008 om 16:06 Topicstarter

Manda

Nou, ik vind de sortering voor jongens vaak inderdaad ook teleurstellend, vooral wat betreft kleuren. Erg somber inderdaad. En zoals iemand hier eens opmerkte: waarom staat overal een nummer op?
We waren vorige kerst op familiebezoek in Amerika en ik kreeg de indruk dat de kleding daar veel kleuriger was. We hebben ook flink ingeslagen toen (en lage dollar en uitverkoop - de rugzakken puilden uit)

Groeten,

Temet

Terpi

Terpi

20-11-2008 om 16:37

Haha

Toen ik na 2 jongens een meisje kreeg was ik helemaal verheugd... eindelijk kon ik aan het roze! Nou, en dat heeft dochter me niet in dank afgenomen, ze houdt van ALLE kleuren behalve... roze!
Ze kan een kledingstuk nog zo leuk vinden van vorm of model, als het roze is wil ze het niet hebben. Erg hoor, dit is mijn straf. Ik ga gauw kijken of mijn zoons misschien die leuke roze jurk passen!
Groet Terpi

Wilma

Wilma

20-11-2008 om 16:45

Er is nu juist veel wat níet roze is!

Zelfs zwart met toch een heel klein ietsje meisjesachtigs erop (glinstersterretje ofzo) en grijszwarte leggings enzo. Ook veel bruin is er nu. Dat legergroenachtige blijft ook nogsteeds. Allemaal toch écht verre van roze en heel leuk én je ziet nogsteeds wel dat ze geen jongetje is .

Groetjes, Wilma

Asa Torell

Asa Torell

20-11-2008 om 16:59

Marktplaats

Ik houd juist wel van roze, liefst lekker fel fuchsia en zuurstok... en had dus lekker ingeslagen voor dochter, maar... het staat haar echt vreselijk. Rood haar, blauwe ogen, licht huidje, ze valt er helemaal in weg. Nou heb ik massa's niet-roze kleertjes van zoon maar dat is dan meteen weer helemaal jongensachtig en dat vind ik ook jammer (althans, ik doe het regelmatig maar vind een jurkje op zijn tijd ook leuk). Dus ben ik op marktplaats aan de slag gegaan. Als je gewoon als zoekterm een kleur (lime, ik noem maar wat) opgeeft, ben je zo van het roze af!
Overigens is er 1ehands natuurlijk ook een hoop te krijgen in allerlei kleuren (namelijk diezelfde kleertjes die volgend jaar op marktplaats staan), ik gebruik gewoon MP omdat je dan makkelijk uit je luie stoel veel keus hebt.

Temet

Temet

20-11-2008 om 17:37 Topicstarter

Cameron

tja, dat is wat erg drastisch...En trouwens, je zal zien dat ik dan voor straf een dochter heb die juist alles in het roze wil.

Wilma, ik begrijp dat ik kan kiezen tussen roze en somber... (af en toe zwart of donkerbruin, ok, maar niet alles) Nou ja, desnoods kijk ik mijn moeder heel lief aan en vraag of zij het stof van haar naaimachine kan blazen. En anders is er altijd nog Dylon verf.

Groeten,

Temet

Mijn dochter

heeft een flinke tijd gehad dat alles donkerblauw moest zijn, gewoon blauw mocht ook maar het liefst donkerblauw, schoenen sokken broeken truien jassen. Toen heb ik dus gezocht naar blauw meisjes ondergoed maar nee.

Verder draagt ze nog steeds stoerdere kleding dan gemiddeld, ze wordt er ook een beetje om gepest in de klas (door meisje A met name, minikreng) maar ik vind het dus heel leuk dat ze zo haar eigen stijl en voorkeuren heeft. Maar er is wel iets leuks bij gekomen, eindelijk wil ze iets met haar haar, ze heeft nu dagelijks 2 staartjes (al een week !) hoera dat staat haar erg leuk.

Het komt door mijzelf, ik heb haar tot en jaar of 3 heel truttig en klassiek aangepopt, met vrolijke setjes van cakewalk, rode lakschoentjes, chinese jasjes, hoedjes en twinsetjes van Lili Gaufrette en vanaf haar 3e dus heeft ze een eigen smaak ontwikkeld.

Temet

even gekeken op kleertjes.com en ik zie bij de babymeisjes afdeling veel leuke dingen die niet roze zijn.

Wanneer ben je uitgerekend ? Winterkleding of lente/zomer ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.