Huis, Tuin en Keuken

Suszanne
16-01-2009 om 10:05
Hoe leert leidinggevende werknemers kennen?
Beetje vage titel, maar ik wist het niet anders...
Ik begin binnenkort in een nieuwe baan, wederom als leidinggevende. In mijn huidige en vorige werk heb ik er niet specifiek aandacht aan besteed hoe ik de emnsen van de afdeling leerde kennen of hoe zij mij leerde kennen, dat wil ik nu anders doen, maar hoe?
Een-op-een-gesprekken? Een 'groepsgesprek' met vragen van mij aan hen, van hen aan mij? Toch maar op z'n beloop laten?
Hoe heb jij dat als leidinggevende aangepakt of hoe als werknemer ervaren/prettig vinden?
Bedankt!

Linda99
16-01-2009 om 10:25
Hoeveel mensen?
Als het aantal werkenemrs niet al te hoog is is een 1 op 1 gesprek prettig. Zo heeft mijn vorige leidinggevende gedaan en dat vond ik wel handig.

Suszanne
16-01-2009 om 10:32
Niet veel (=3)
Het zijn er niet veel hoor, drie, dus 1-op-1 is op zich goed te doen. Maar ik vroeg me af of de medewerkers dat niet als onprettig ervaren. Maar jij hebt het dus positief ervaren en dat is goed om te horen!

Holiday
16-01-2009 om 10:55
1 op 1
Ik werk op een grote afdeling waar de laatste jaren heel regelmatig een nieuwe leidinggevende was. Altijd werden er 1 op 1 gesprekken gevoerd. Daar was die goeie man of vrouw dan gerust een paar weken zoet mee. Maar ik ben dus niet anders gewend en vind het juist prettig. Gewoon even kennismaken, wie ben je wat doe je. Een gelijkwaardig gesprek, kopje koffie erbij en natuurlijk geen notitieblok bij de hand.
Succes met je nieuwe baan!

Jippie
16-01-2009 om 11:08
1 op 1
Als je als leidinggevende wilt laten zien dat je echt in de mensen geinteresseerd bent, dan lijkt me een 1:1 gesprek het beste.
Dan kan iedereen ook blanco vertellen wat hij/zij doet, wil doen, mening geven over het bedrijf en aangeven wat hij/zij van de leidinggevende verwacht. En als de sfeer er naar is, ook persoonlijke dingen.
Kost wat tijd, maar dat is een investering.
Hier ook net een directeur die ruim 40 van deze gesprekken (per gesprek is een uur ingepland doet. Wordt erg gewaardeerd!

Tinus_p
16-01-2009 om 11:31
Hangt ook beetje van t werk af
Het hangt ook een beetje van t soort werk en de onderlinge verhoudingen af. Op sommige plekken wordt zoiets al snel als bedreigend gezien, of op zn minst als tijdverspilling. Op andere plekken vinden medewerkers het juist belangrijk om allerlei ambities/ideeen/klachten te kwijt te kunnen.

albana
16-01-2009 om 14:55
En stage lopen?
hier lopen 'nieuwe' leidinggevenden nog wel eens mee op de werkvloer met verschillende afdelingen.
zo krijgen ze wel inzicht in ieder geval in wat jij de hele dag zo'n beetje doet....
en tussen de bedrijven door praat je ook met elkaar en zo leer je elkaar ook kennen.
groeten albana

Suszanne
16-01-2009 om 15:27
Albana
Hoi Albana,
Dat was ik ook van plan inderdaad, meelopen met de werkzaamheden, maar dat is meer om de werkzaamheden te leren kennen. Mij ging het nu meer om de mensen te leren kennen.
Ik ga 1-op-1 gesprekken doen en ga van tevoren een vragen lijstje voorbereiden.
bedankt voor de tips!

Suszanne
16-01-2009 om 15:31
Tinus
Hoe de onderlinge verhoudingen zijn weet ik natuurlijk nog niet en op het moment dat ik daar achter ben, is het denk ik te laat om nog 1-op-1 gesprekken te doen. Mijn leidinggevende vragen heeft ws weinig zin, die vind alles wel prima vermoed ik zo...

Jesse_1
17-01-2009 om 00:01
Persoonlijk
Ik zou het denk ik juist als 'bedreigend' ervaren: een 1-op-1 gesprek met de leidinggevende om 'elkaar te leren kennen' ("O jee, nu moeten we een gezellig gesprek voeren").
Juist met maar een stuk of 3 werknemers zou ik op een vrijdag een uurtje eerder stoppen en even borrelen of zo. Meer informeel dus.
Jesse

dc
17-01-2009 om 07:54
Niet borrelen
want dan heb je altijd dezelde type mensen die de boventoon voeren tijdens de gesprekken, terwijl je juist iedereen wilt leren kennen.
1 op 1 gesprekken juist doen, en wel een notitieblok meenemen voor eventuele goede suggesties.
Wat hier in frankrijk normaal is, is dat iedereen elkaar 's ochtends gedag zegt. De leidinggevende doet ook regelmatig een rondje, en dan spreekt hij even met iedereen. Handig om een beetje op de hoogte te blijven.

m@
17-01-2009 om 23:01
Ervaring
Ik heb als (ex) interimmanager veel ervaring met dit soort zaken. Op de eerste dag iedereen bij elkaar roepen, jezelf voorstellen, wat over jezelf vertellen. Paar prive dingetjes (getrouwd, kids, woonplaats, studie) Daarnaast werkervaring, waarom je deze baan hebt aangenomen, hoe je tegen leidinggeven aankijkt, wat je van de mensen als attitude verwacht, zodat ze een beetje weten wat ze aan je hebben. Daarna vraag je of er nog vragen zijn. Je laat ieder zichzelf in de groep even voorstellen. Je kondigt aan dat je met iedereen een 1 op 1 gesprek plant, binnen 1 week te realiseren. In die 1 op 1 gesprekken lopen de mensen meestal leeg over wat er niet klopt op het werk, vertellen ze over prive en stel je hen ook vragen. Op die manier....
Succes,
M@