Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

AAE

AAE

11-02-2022 om 15:05

Hoe weer ik katten uit mijn tuin?

Een dagelijks terugkerende ergernis: een van de buurtkatten poept op het gras in onze voortuin. Welke het is weet ik niet.
Al van alles geprobeerd: apparaat dat hoogfrequentie geluid maakt, koffiedrab, chilipeper, kruidnagelpoeder, knoflook,… niks helpt. Wie heeft de gouden tip?


Weet je zeker dat het een kat is? Katten begraven hun behoefte namelijk. Als de poep op het gras ligt, heb je eerder kans dat het een hondje is.

Fruitijsje schreef op 11-02-2022 om 15:27:

Weet je zeker dat het een kat is? Katten begraven hun behoefte namelijk. Als de poep op het gras ligt, heb je eerder kans dat het een hondje is.

Of een egel. 

Fruitijsje schreef op 11-02-2022 om 15:27:

Weet je zeker dat het een kat is? Katten begraven hun behoefte namelijk. Als de poep op het gras ligt, heb je eerder kans dat het een hondje is.

Nee hoor, onze buurkatten poepen en plassen graag op onze loungekussens. Dus ik lees mee, ook van alles geprobeerd.

De kwestie is hier reeds eerder aan de orde gesteld. Destijds zag ik de ultieme oplossing in het (met behulp van 'tie wraps') bouwen van een staketsel van duivenpinnen. Een mening die ik nog altijd ben toegedaan.  Zie: gemeenschappelijke binnentuin en katten | Ouders.nl

Schrikdraad

Een beetje kat trekt zich van schrikdraad helemaal niets aan. Duivenpinnen en tie wraps daarentegen zijn - naast dat zij katten veel beter weerhouden van het ledigen van hun darmpjes op het gras - bovendien aanzienlijk goedkoper in aanschaf. En wat nog meer? Zodra de boosdoener zijn dagdagelijkse gewoonte heeft gewijzigd, valt het lichtgewicht bouwwerkje van duivenpinnen met de geringste moeite weer weg te nemen van het grasperk. Even de tie wrapjes doorknippen? En de topic starter kan de duivenpinnen weer ruimte-economisch opbergen voor eventueel toekomstig gebruik!

In een hinderlaag gaan liggen met een Supersoaker. Of dat je kinderen laten doen, en ze een euro beloven voor iedere voltreffer. Na een paar keer komt Poes waarschijnlijk niet meer terug. 
Wat je nog zou kunnen proberen (maar dat is puur een gok) is citrusschillen verspreiden. Onze kat had een pesthekel aan de geur van citrusfruit, maar ik weet niet of alle katten dat hebben.
Overigens heb ik ooit eens gelezen dat een kat zijn poep alleen begraaft als hij op die plek niet 'de baas' is. Een dominante kat zou zijn poep niet begraven. Nu veel dieren hun territorium met poep of plas markeren leek het mij wel een plausibel verhaal

Hier ook vaak last! Bij mooi weer eerst die tuin leegscheppen voor we buiten kunnen zitten. Spullen om alle katten weg te jagen is niet handig want de onze zit bij mooi weer ook graag in de tuin (poept op de kattenbak) en dat wil ik mijn 17jarige kat niet ontnemen. Maar wat een gruwelijke hekel heb ik aan die katten en je ziet steeds 3 katten elkaar afwisselen in de tuin (op de camera) buren erop aangesproken maar ja "we kunnen de kat niet binnen houden dan wordt hij gek".

Gewoonlijk doet een kat slechts een grote boodschap in een beschut hoekje. Dit exemplaar moet dus eigenlijk al een beetje apart zijn; of het betreft een ieniemienie gazon dat omzoomd is met struikgewas, bloemetjes en/of bomen. Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou de gouden tip nog wel eens kunnen zijn: vergroot het met gras bedekte oppervlak door flink wat van die begroeiing weg te halen! Op een groot oppervlak voelt zo'n beestje zich geheid onvoldoende op zijn gemak om daar zijn gemak te doen.

"Curiosity killed the cat" plegen de Britten te zeggen. Maar ... waaruit bestaat de beloning eigenlijk? Als ik zo vrij mag zijn dat te vragen.

Oh. En voordat iemand anders met deze suggestie op de proppen komt?

Je zou de gehele tuin kunnen betegelen. Katten willen namelijk altijd een kuiltje graven ...

Je ziet: na decennia van neoliberaal beleid ben ik gans in de modus geraakt van willen winnen! 

RodeKrullenbol schreef op 11-02-2022 om 20:14:

Je ziet: na decennia van neoliberaal beleid ben ik gans in de modus geraakt van willen winnen!

Als je wil winnen kan je beter zelf een kat nemen. Dan is de kans het grootst dat er geen vreemde katten meer in de tuin komen. Onze katten blijven er bijna in als een buurkat het ook maar waagt om een pootje in onze tuin te zetten. 

Plantenbak schreef op 11-02-2022 om 20:33:

[..]

Als je wil winnen kan je beter zelf een kat nemen. Dan is de kans het grootst dat er geen vreemde katten meer in de tuin komen. Onze katten blijven er bijna in als een buurkat het ook maar waagt om een pootje in onze tuin te zetten.

Hoe doe je dat dan in de nacht ? Dan laat je je katten toch niet buiten de buurt wakker houden / onderschijten.

Plantenbak schreef op 11-02-2022 om 20:33:

[..]

Als je wil winnen kan je beter zelf een kat nemen. Dan is de kans het grootst dat er geen vreemde katten meer in de tuin komen. Onze katten blijven er bijna in als een buurkat het ook maar waagt om een pootje in onze tuin te zetten.

De tip om zelf een kat te nemen is geen goud waard. Want een flink uit de kluiten gewassen buurkat krijgt het natuurlijk gemakkelijk voor elkaar om het territorium van jouw kloris voor zichzelf op te eisen. Dat wordt dan noodgedwongen een zeer huiselijk ingestelde kat.

Decembermamma schreef op 11-02-2022 om 21:02:

[..]

Hoe doe je dat dan in de nacht ? Dan laat je je katten toch niet buiten de buurt wakker houden / onderschijten.

Nee, onze katten slapen 's nachts altijd binnen en ze gebruiken een kattenbak. Ze schijten dus sowieso geen tuinen van buren onder. 

Blijkbaar weten buurkatten dat wij katten hebben want wij vinden sinds de aanwezigheid van onze katten nooit meer kattenstront in de tuin (wij hadden vroeger ook last van een schijtende kater op het gras en in de zandbak van de kinderen).  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.