Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

AAE

AAE

11-02-2022 om 15:05

Hoe weer ik katten uit mijn tuin?

Een dagelijks terugkerende ergernis: een van de buurtkatten poept op het gras in onze voortuin. Welke het is weet ik niet.
Al van alles geprobeerd: apparaat dat hoogfrequentie geluid maakt, koffiedrab, chilipeper, kruidnagelpoeder, knoflook,… niks helpt. Wie heeft de gouden tip?


Bijtje82

Bijtje82

13-02-2022 om 12:39

Ik heb serieus een hekel aan buitenkatten. Trouwens ook aan baasjes die hun hond op de stoep laten kakken. 
Maar goed.. Voor hondeneigenaren zijn regels, maar een kat kun je aanschaffen en vervolgens niet meer naar omkijken. 

Vanwege parasieten en Toxoplasmose vormen de uitwerpselen van katten in principe een levendig gevaar voor de volksgezondheid. Om die reden is het geen goed idee om ze in de tuin van buren te mikken. Al helemaal als je niet eens precies weet welke kat zo ongemanierd is om zijn gevoeg te doen in jouw tuin. Je zou er nota bene nog aanleiding mee geven tot een (eventueel langslepende en heftige) burenruzie. Met alle gevolgen van dien voor jullie woongenot en gemoedsrust!

Ten hoogste zou je kunnen overwegen om de feaces op een plekje te deponeren waar de kans klein zeer klein is dat mensen er met hun handen in de aarde zullen zitten. Een zoom langs een voetpad ergens in de nabije omgeving bijvoorbeeld. Dit heeft als voordeel dat de betreffende kat zich mogelijk voortaan aldaar zal ontlasten en daarmee dus zijn territorium zal verleggen naar een terrein dat buiten jouw tuin is gelegen.

Zorg er in ieder geval wel voor dat er geen enkel geurspoor meer achterblijft in jouw tuin, topic starter. Haal daartoe voldoende grond weg bij de bevuilde plek en zorg ervoor, bijvoorbeeld met geurende planten, dat daar andere luchtjes komen te domineren. De snoodaard zal de plek dan niet meer als zijn domein ervaren.

Voorts zou je kunnen denken aan het (desnoods om de twee weken) besproeien van de gehele tuin met een 50/50 mengsel van azijn en water; of een aftreksel van aromatische planten als lavendel, rozemarijn, basilicum, salie, tijm en dergelijke. Mogelijk zijn de acties die je voorheen hebt ondernomen te lokaal van karakter geweest.

Ten slotte is het nog raadzaam om onbeplante aarde te bedekken met stukjes rozentakken, kippengaas, halve eierdoppen of ander materiaal waaraan de betreffende diersoort zijn poezelige pootjes niet graag waagt.

Rest me jou veel succes en geduld toe te wensen!

ik weet via mijn camera precies welke katten er in mijn tuin komen en welke katten naar dat plekje gaan waar de drollen terecht komen. Dus ik weer ik precies in welke tuin ik de drollen kan deponeren.

Decembermamma schreef op 13-02-2022 om 15:56:

ik weet via mijn camera precies welke katten er in mijn tuin komen en welke katten naar dat plekje gaan waar de drollen terecht komen. Dus ik weer ik precies in welke tuin ik de drollen kan deponeren.

Ben je niet bang om zelf - met schepje en al! - op (infrarood) camera te worden vastgelegd?

Wat zeg ik?  Straks eindig je nog op televisie, bij 'De rijdende rechter'!

Wij hebben ook de dader op camera, degene die dus poepte op onze loungekussens. Maar dan krijg je van de eigenaar te horen: spuit hem maar nat, dan gaat ie wel weg. Pardon??!! Het is jouw kat en jij moet er gewoon voor zorgen dat jouw kat niet in andermans tuin komt en daar schijt. Ik vind het gewoon enorm asociaal.

Bovendien is de kat allang weg zodra hij hoort dat we de schuifpui open doen. We hebben ook een grote tuin dus voor het water hem bereikt heeft, is ie al foetsie.

Duivenpinnen? Moet je die dan op de schutting plaatsen? Is toch geen gezicht?

Ooh, ik ben zó voor een verbod op het vrij laten rondlopen van katten! 

"Duivenpinnen? Moet je die dan op de schutting plaatsen? Is toch geen gezicht?" -dat niet, maar als het helpt zou ik het geloof ik wel doen. 

Maar kijk vooral ook even naar de eventuele ruimte onder de schutting (en onder eventuele deuren in de omheining. Katten die zich in onze tuin wagen komen meestal niet bovenlangs, maar onderdoor, en het is verbazend hoe plat een kat zich weet te maken.

Granola schreef op 14-02-2022 om 09:49:

Wij hebben ook de dader op camera, degene die dus poepte op onze loungekussens. Maar dan krijg je van de eigenaar te horen: spuit hem maar nat, dan gaat ie wel weg. Pardon??!! Het is jouw kat en jij moet er gewoon voor zorgen dat jouw kat niet in andermans tuin komt en daar schijt. Ik vind het gewoon enorm asociaal.

Bovendien is de kat allang weg zodra hij hoort dat we de schuifpui open doen. We hebben ook een grote tuin dus voor het water hem bereikt heeft, is ie al foetsie.

Duivenpinnen? Moet je die dan op de schutting plaatsen? Is toch geen gezicht?

Mijn tip was om de duivenpinnen te plaatsen waar het beestje zichzelf ontlast. Dat is in het geval van de topic starter op het gras in de voortuin. Daar vallen die duivenpinnen niet of nauwelijks op. Bovendien betreft het slechts een maatregel van tijdelijke aard. Zodra de kat in kwestie zijn gewoonte heeft veranderd, kunnen ze weer weg.

Er bestaan overigens speciale dieren-nat-sproeiers voorzien van een sensor die het apparaat wanneer nodig in werking stelt. Misschien, Granola,  kun je in repliek op jouw buren erom vragen dat zij de kosten van aanschaf ervan vergoeden?

Mocht het probleem zich in de gehele buurt voordoen? Dan zou je een collectieve aanschaf kunnen organiseren van een roulerend in te zetten dieren-nat-sproeier voor algemeen gebruik.

Zonder nu over te willen komen als hebzuchtig, drammerig of naïef; onderdeel van mijn gedachtestroom blijft nog altijd de vraag wat de beloning zou zijn voor de gouden tip. Ik hoop eerlijk gezegd op een beetje dankbaarheid op z'n minst!

Mijn buren wilden niet dat mijn kat in hun tuin zou komen. Prima, dat snapte ik. Dus ik heb aangeboden zo'n dierensproeier te kopen. Maar toen ze hoorden dat sproeier dan in hun tuin moest staan, wilden ze niet meewerken. (dat zou tijdelijk zijn). Nee, ik moest het maar vanuit mijn tuin oplossen. Tja, dan houd het meedenken wel op.

Sas-OO schreef op 14-02-2022 om 11:15:

Mijn buren wilden niet dat mijn kat in hun tuin zou komen. Prima, dat snapte ik. Dus ik heb aangeboden zo'n dierensproeier te kopen. Maar toen ze hoorden dat sproeier dan in hun tuin moest staan, wilden ze niet meewerken. (dat zou tijdelijk zijn). Nee, ik moest het maar vanuit mijn tuin oplossen. Tja, dan houd het meedenken wel op.

Dat is wel heel spijtig.

Sas-OO schreef op 14-02-2022 om 11:15:

Mijn buren wilden niet dat mijn kat in hun tuin zou komen. Prima, dat snapte ik. Dus ik heb aangeboden zo'n dierensproeier te kopen. Maar toen ze hoorden dat sproeier dan in hun tuin moest staan, wilden ze niet meewerken. (dat zou tijdelijk zijn). Nee, ik moest het maar vanuit mijn tuin oplossen. Tja, dan houd het meedenken wel op.

Hoezo? Denk dat er weinig buren zitten te wachten op jouw kat in hun tuin. Dus je tuin afsluiten zodat de kat er niet uit kan is de beste oplossing.

Ik heb overigens mazzel met een binnenkant die alleen in de tuin buiten is heb ik geen hekken voor nodig. Maar ik zou er niet aan moeten denken dat mijn kat andermans tuinen volschijt.

RodeKrullenbol schreef op 14-02-2022 om 09:27:

[..]

Ben je niet bang om zelf - met schepje en al! - op (infrarood) camera te worden vastgelegd?

Wat zeg ik? Straks eindig je nog op televisie, bij 'De rijdende rechter'!

Nee hoor denk dat menig mens heel goed begrijpt dat het juist heel netjes is om het bezit van een ander terug te brengen.

Maar serieus, zou dat er niet een keer van komen, dat katten niet meer vrij mogen rondlopen? Als ik kijk in mijn buurt, in ons rijtje was er op het hoogtepunt een gemiddelde van meer dan 1 kat per huishouden en elders ook echt veel mensen met katten. Wij hadden geen kat, dus je raad het al, alle katten in het rijtje gebruikten onze tuin als kattenbak/om hun territorium af te bakenen of wat dan ook. Als er zoveel katten zijn, dan begraven ze hun poep echt niet meer en poepen ze óveral (kan me tenminste niet voorstellen dat al die schijt van maar een onopgevoed exemplaar kwam - zo'n 15 tot 20 drollen per week op gras en terras, border niet eens meegerekend).

Het speeltuintje hier in de straat is opgedoekt, dat was een glijbaan met klimrek constructie in een grote zandbak. In de zandbak graven was sowieso geen optie vanwege alle drollen, maar op een gegeven moment was het ook niet meer te betreden eigenlijk. Je zag in 1 oogopslag al tientallen drollen liggen. 

Dit is alleen aan poepoverlast in een woonwijk, maar er is natuurlijk ook nog probleem voor de biodiversiteit in de natuur. Katten maken ontzettend veel slachtoffers onder vogeltjes en muizen en buiten dat poep ongezond is vanwege parasieten, geeft het ook nog heel veel meststoffen waar je het niet wil. 

Ik zie eigenlijk vooral hele plausibele redenen om katten aan te lijnen of op het eigen erf te houden. 

Ik voel een petitie aankomen! Ik ben voor

Het is alleen niet zo eenvoudig om ze binnen te houden. Wij hebben dat geprobeerd. Bijna 4 jaar lang. Wij hadden onze tuin volledig afgegaasd zodat ze er niet uit konden. 

1. een van onze katten bleek familie te zijn van houdini. Die kon letterlijk tegen een muur opklimmen om toch ergens tussendoor te glippen en wij daarna maar weer zoeken om haar terug te halen. 
2. dus een kat aan een lijn. Wij continu de kat in de gaten houden want ze wurgde zichzelf af en toe bijna 
3. beiden katten waren geobsedeerd met naar buiten glippen. Een raam een stukje open. Hop kat weg. kind komt thuis, hop kat naar buiten. En wij weer zoeken buiten. 

Jarenlang hebben wij panisch rondgelopen om de katten binnen te houden of in de tuin. Tot iemand aan belde voor een pakketje, een kind de deur open deed en een kat in een noodgang de deur uitrende en een oudere dame omver rende die net langs kwam fietsen. Fiets kapot, dame gewond aan arm. Gelukkig niks ernstigs maar daarna waren wij er helemaal klaar mee. Het persé binnenhouden was gevaarlijk en voor iedereen stressvol dus wij hebben alles weggehaald en sindsdien wandelen onze katten een rondje door de tuin. Doordat ze drie jaar binnen zijn geweest zijn ze niet erg dapper dus verder dan onze tuin en die van de buren komen ze niet. En wij hebben netjes aangeboden om kosten te vergoeden mochten de katten plantjes slopen maar dat schijnen ze niet te doen en onze buren vinden onze katten gelukkig wel leuk. 
In onze tuin staat vollop kattenkruid zodat ze onze tuin fijn vinden. Verder slapen ze 's nachts altijd binnen en omdat ze dat toch gewend zijn gebruiken ze nog steeds de kattenbak. Ik heb nog nooit gehoord dat de katten in de tuin van de buren poepen. 

Dus ik ben het er helemaal mee eens dat katteneigenaren best wat meer moeite kunnen doen. Ik ben ook verbaasd over al die mensen met kattenluikjes, geen kattenbak en die hun kat al naar een paar weken naar buiten laten. Maar het is echt niet zo dat je van elke kat een binnenkat kan maken. Wij hebben in ieder geval een poging gedaan maar dat is mislukt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.