Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

GS

GS

08-04-2016 om 12:29

hoe wordt je zelfgemaakte ijs smeuig?

Ik ben dol op ijs en heb een (eenvoudige) ijsmachine thuis om zelf (room)ijs te maken. Maar mijn zelfgemaakte ijs wordt altijd brokkelig, ook al gebruik ik echt vette producten: slagroom en volle melk.
Is het mogelijk om zelf echt smeuig ijs te maken?


machine

Ik denk toch dat het aan je machine ligt dan. Bij ons wordt het ijs gewoon echt lekker smeuïg. Het enige probleem is dat hij te klein is en we altijd 2x moeten draaien om met z'n zessen allemaal een fatsoenlijke portie te hebben. En dat duurt dan weer lang en dus komt het er vaak niet van...

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

08-04-2016 om 12:40

Wat ik volgens mij nog vaag weet van ijs...

Is dat hoe langzamer de ijsmachine draait, des te groter de ijskristallen die zich vormen.

Weet niet of je hier iets aan hebt, ik dacht ik meld het toch even

Half a twin

Half a twin

08-04-2016 om 12:45

Gebruik je gelatine?

Ik maak wel eens ijs, zonder ijsmachine. In een platte diepvriesbak en dan ieder half uur flink doorkloppen.om de vorming van grote ijskristallen te voorkomen. Mijn recepten voor ijs hebben allemaal in de ingrediëntelijst (5 g. Gelatine) staan. Mijn ervaring is dat ijs met gelatine makkelijker smeuïg te krijgen is. Misschien een idee?

Half a twin

Half a twin

08-04-2016 om 12:47

oja en de vriezer goed koud

Ik zorg dan wel dat de veiezer min 25 is of zo, dat voorkomt ook grote kristallen en een brokkelige structuur.

GS

GS

08-04-2016 om 14:17

jaloers

Blijft jullie ijs ook na een paar uur in de vriezer echt smeuïg?
Ik wist niet dat grote ijskristallen dat brokkige veroorzaken. Aan de snelheid van draaien van de machine kan ik niks instellen.
Half a twin, hoe maak je ijs zonder ijsmachine? Dat van die gelatine ga ik uitproberen. Wie weet!

Half a twin

Half a twin

08-04-2016 om 15:10

Vriezer op super zetten tot de temperatuur zo koud mogelijk is.
Ijsbasis bereiden zoals in het kookboek staat.
De vla, vruchtenpuree of wat je dan ook hebt in lage bakjes doen.
In de vriezer zetten.
Kookwekker op een half uur.
Nadat de wekker voor het eerst is afgegaan de gevormde ijskristallen los roeren van de wanden van de bakjes en de massa goed roeren.
Wekker weer aan.
Vorige handeling herhalen
Wekker weer aan enz. enz.
Als alles min of meer bevroren is het ijs in een grote bak doen en blijven roeren na ieder half uur.
Als je niet meer kunt roeren moet het ijs nog even goed rijpen.
Meestal maak ik de basis op vrijdagavond en begin ik op zaterdagochtend met invriezen. Ondertussen kleine klusjes doent.

wow, gemotiveerde ijsenthousiastelingen hier! - o.t.

ik lees het allemaal vol bewondering en haal gemakzuchtig een pak ijs bij de supermarket.

Half a twin

Half a twin

08-04-2016 om 17:15

uit nood geboren

Mijn ijsmakerij moet soms ineens open. Belt mijn zus dat ze van haar schoonvader 10 kilo aardbeien heeft gekregen. Of ik 4 kilo wil. Dan maak ik saus voor in de yoghurt en dus ijs. Weggoien is ook zo zonde, van die lekkere aardbeien van eigen groentetuin. Wat ik in september maakte was met kerst nog heerlijk!

je hebt gelijk

Bromvlieg, je hebt gelijk.

Zelfgemaakt ijs is meestal minder smeuiïg dan fabrieksijs, en veel minder goed houdbaar. Het moet eigenlijk direct of kort na bereiding worden opgegeten, want wat je bewaart is de volgende dag al een stuk minder lekker.

Als je wilt experimenteren met leuke smaakjes is een ijsmachine de moeite waard, maar anders kan je eigenlijk denk ik voor de smaak en het geld beter fabrieksijs nemen. Of je moet bezwaar hebben tegen alle hulpstoffen die daarin zitten -diezelfde hulpstoffen die maken dat het ijs ook na twee weken in de vriezer nog steeds lekker is, wat je met zelfgedraaid ijs dus echt niet lukt.

Groeten,

Temet

Half a twin

Roep ik net dat zelfgedraaid ijs hooguit een dag goed blijft, kom jij met je verhaal .
Was dat sorbetijs of granita?

Misschien had ik dan toch de verkeerde ijsmachine. En mijn moeder ook, want die had vergelijkbare ervaringen.

Groeten,

Temet

Suiker goed oplossen en heel koud werken

Over de houdbaarheid kan ik weinig zeggen, ik draai ijs altijd op de avond zelf en laat dan een uurtje in de vriezer opstijven, zodat het schepijs wordt in plaats van softijs.

Ik maak zowel sorbetijs ( citroenijs voor de coupe colonel) als roomijs (dropijs, zoute caramel, griekse yoghurt met honing en walnoot, pure chocola met peper) en het is altijd smeuiig, nooit kristallen. Ik gebruik nooit gelatine, heb ook geen ijsrecepten waar dat in staat.

Clou is ijskoud werken: niet het vrieselement pas een dagje van te voren in je vriezer leggen, ijsmix een dag van te voren bereiden en in de koelkast zetten zodat het koud is voordat het in de machine gaat, bijvoorkeur niet laten draaien in de ruimte waar je op dat moment aan het koken bent.

En verder nooit met gewone suiker werken, maar deze van te voren altijd laten oplossen, bij sorbetijs in kokend water, bij roomijs in de volle melk of de room. Je moet ahw een soort siroopje krijgen.

Half a twin

Half a twin

08-04-2016 om 22:14

Sorbet ijs

Ik maak meestal sorbetijs dus zonder melkproducten. Inderdaad Kenfan die vergat ik nog, nooit met suiker werken maar uitgaan van gesmolten suiker in weinig water, een soort stroopje.

GS

GS

09-04-2016 om 00:31

andere tips

die ik nog op internet vond: idd gelatine (ga ik zeker proberen) en babymelkpoeder (johannisbroodpitmeel). Vond ik ook geen slecht idee.
Trouwens da korrelige lijkt niet zozeer ijskristallen. Het mondgevoel is nl niet korrelig, maar meer de substantie als je schept zeg maar. Dan valt het ijs in brokjes uit elkaar, maar in je mond voelt het weer wel zacht aan.

Bereiden jullie alles trouwens helemaal koud? Of warmen jullie de melk eerst op? (zodat de suiker kan smelten?) In mijn recept moet ik de suiker met eigeel wit kloppen. Ik weet trouwens ook niet hoelang dat eigenlijk moet zijn?

Half a twin

Half a twin

09-04-2016 om 08:41

warm

Ik kook mijn fruit in de suikerstroop en van het vuur af los ik decgelatine er in op. Volgens mij kook je voor roomijs ook eerst een dikke extra zoete vla.

Stappenplan en roomijs

GS vroeg: Bereiden jullie alles trouwens helemaal koud?

Ms was het in mijn lange post niet duidelijk, maar ik los dus minstens 1 dag van te voren de suiker op in water/volle/melk en dat laat ik vervolgens afkoelen in de koelkast. Daarna maak meng ik het gewenste ijs, en dat laat ik wederom door en door koud worden.

En Halfatwin, officieel maak je idd een soort banketbakkersroom als basis voor roomijs. Lastige is dat dat enorm bewerkelijk is en dat je met een overschot aan eiwit blijft zitten waarmee je een pavlova zou kunnen bakken ter hoogte van de Domtoren. Af en toe doe ik het wel eens, en je weet dan niet wat je proeft. Verrukkelijk.

Voor doordeweekse variaties of plotselinge ijstrek volstaan snelkaarvarianten met mascarpone, bakken turkse yoghurt en/of blikjes gecondenseerde melk. Met het laatste kun je de staop van suiker oplossen ook overslaan.

En Bromvlieg, ik eet thuis in prinicpe alleen zelfgemaakt ijs en taart. Niet vanwege vrees voor verdachte hulpstoffen, maar omdat ik anders compleet dicht zou groeien.

Half a twin

Half a twin

09-04-2016 om 19:53

banketbakkersroom

Dat maak ik regelmatig voor in mijn franse appeltaart. Bewerkelijk? Valt wel mee en in dat recept gaan hele eieren, dus pavlova's hoef ik nooit te maken.
Room met vanillestokje laten trekken, binden met bloem en eieren, piece of cake. Pas als laatste de suiker toevoegen dan koelt het alvast af.

Bewerkelijk

In de zin van voor een doordeweekse dag, bij plotselinge zin ijs door temperatuurstijging. Zo ingewikkeld is het inderdaad niet. Alhoewel ik het au bain marie proces altijd spannend vindt: als het goedje te heet wordt krijg je zo'n gore eismaak dat je het hele goedje kunt weggooien.

In de recepten voor een ijsbasis staan meer eidooiers dan in het recept dat ik voor banketbakkersroom gebruik. Dat bind ik ook bij met maizena, dat kan bij ijs niet.

Half a twin

Half a twin

10-04-2016 om 12:47

bij ijs gelatine

In plaats van maizena

GS

GS

11-04-2016 om 23:45

dus koken ...

Kenfan, dus je kookt de melk eerst? haha, in je 2e uitleg staat het nog niet met zoveel woorden, ik heb dit uit een ander berichtje in deze draad.
Ik heb dus een recept waarmee ik alles koud bij elkaar doe.
Eerst eigeel met suiker wit kloppen, dan de koude volle melk er bij en dan apart geklopte slagroom er bij mengen. Dat geheel in de ijsmachine. Maar dat is dus een beetje te simpel eigenlijk?

Je hebt het in je laatste post over au bain marie? Wat verhit je dan au bain marie?

GS

Yep. Ik los de suiker op in water of slagroom of melk. Altijd in de magnetron in zo'n dikke glazen maatbeker, ms voelt het daarom niet als koken Dit is dus voor snel ijs op door de weekse dagen.

Au bain marie pas ik toe als ik ijs wil maken met een ei basis. Voor zon- en feestdagen of als ik meeeters wil imponeren Dan klop ik de eieren met suiker net zolang totdat de suiker opgelost is en kook ik de melk. Daarna is het zaak de oplossing en de melk te binden tot een vla die de basis wordt voor je ijs. Als je dat op een te hoog vuur doet,en het zaakje gaat koken, stolt het ei en krijg je een hele gore eismaak. Door de ei met suiker in een pannetje te doen dat boven stomend water te hangen voorkom je dat de temperatuur te snel oploopt. Dan is het kwestie van scheut voor scheut de hete melk (niet kokend) toevoegen en blijven roeren tot het bindt.

Met de tweede manier krijg ik een hele gladde, smeuiige consistentie.

Half a twin

Half a twin

12-04-2016 om 08:40

Tip voor Kenfan

Zorg er bij au bain marie eieren garen voor dat de bovenste pan echt in de stoom hangt en niet het water raakt. Als de pan toch het water raakt dan gaat het ineens te hard en stolt het ei te snel.

GS

GS

13-04-2016 om 15:02

net creme brulee dus!

Heb ik eens een keer geprobeerd en dat ging dus in de schift ... Maar volle melk en slagroom gekocht, ik ga vandaag dan maar eens aan de slag! Bedankt voor de tips iedereen.

Half a twin

Half a twin

13-04-2016 om 15:42

succes

En laat je even horen hoe het gelukt is en hoe je het gedaan hebt. Met of zonder gelatine, wel of niet geklopte room.

GS

GS

13-04-2016 om 15:44

zal ik doen!

Dat wordt ijs eten komende week, ik heb nl ook johannisbroodpitmeel gekocht, dus heel wat receptjes om uit te proberen

Toppunt van smeuiigheid

Als je van karamel houdt, dit recept heb ik dit weekend gemaakt voor een etentje. Het water loopt me weer in de mond. Werd echt supersmeuiig, helemaal glad, geen korreltje te bekennen.

http://www.koken.be/recept/gezouten_karamel_ijs_met_chocoladesaus

GS

GS

22-04-2016 om 22:38

mmm!

Wat een verschil zeg! Na een eerste mislukte poging vorige week (ei ging in de schift), dit keer wel gelukt om een net ei-melk-room mengsel te krijgen. Gelijk al uit de ijsmachine merkte ik dat het een veel zachtere substantie was dan anders en vanavond uit de vriezer was het wel hard, maar het werd niet brokkerig en werd na een beetje smelten gewoon weer smeuïg ijs. Heerlijk! Iedereen dus heel erg bedankt voor de tips en adviezen. Voor de eerste keer heb ik het even gelaten bij gewoon vanille ijs. Volgende keer eens wat anders.

Nog een paar vragen voor de kenners:
Hoe lang moet je eigenlijk het eigeel/suiker mengsel mixen? En hoe lang moet de 'vla' (eigeel met room en melk) nog opwarmen?

GS

GS

22-04-2016 om 22:45

oh ja

de vraag was ook HOE ik het gedaan had:
- melk (volle) met room (ongeslagen) koken met vanillestokje (ik heb 300 ml gedaan van elk)
- ondertussen eigeel met suiker mixen (5 eigelen en 170 gram suiker)
- de gekookte melk/room bij eigeelmengsel roeren, daarna het geheel langzaam opwarmen. Niet boven 80 graden laten uitkomen want dan stolt het eigeel (ook gehad dus!) tot tsja 'een zeker moment' (weet ik dus ook niet precies een beetje op gevoel gedaan, maar hopelijk heeft iemand raad tot hoelang dat moet)
- ik heb er een eetlepel johannisbroodpitmeel bij gedaan. Kijk wel uit voor klontjes!
- geheel laten afkoelen en een nachtje in koelkast
- volgende dag in ijsmachine laten draaien

Half a twin

Half a twin

23-04-2016 om 14:09

Mooi dat het gelukt is

En dat het lekker was.
Hoe lang dat ei moet is heel moeilijk aan te geven. Tot het begint te binden. Dat de sporen van roeren even zichtbaar blijven. Afhankelijk van de hoeveelheid stoom onder je pan, gestart met een koelkast koud ei of een ei op kamertemperatuur, echt een kwestie van gevoel.
Als je er van het vuur af gelatine in laat oplossen en tijdens het afkoelen blijft roeren heb je volgens mij minder kans op klontjes dan bij johannisbroodpitmeel.

Perfecte au bain marie

Mijn gevoel heeft me een paar keer in de steek gelaten bij het aubainmariejen. Toen ik dit apparaatje voor net geen twee tientjes zag heb ik het meteen besteld. Een paar keer chocola verknallen en je zit al aan dat bedrag. En ik heb toch een kelder waarin ik alles kwijt kan.

https://www.kookwinkel.nl/webshop/55185-oldenhofchocoladesmelter1kgrvs.asp

Heel handig, naast chocolade smelten krijg je ook je eigeelbasis perfect op temperatuur met dit apparaatje. Ook fijn dat je er niet bij kunt blijven, een paar keer roeren is genoeg. Van de week heb ik er nog een lemon curd in bereid.

Half a twin

Half a twin

12-05-2016 om 08:19

Roomijs gemaakt zonder ijsmachine en heerlijk glad

Van de week ging ik citroensiroop maken om snel een kan ijsthee te kunnen maken met die warme dagen tenminste dat was ik van plan. Toen mijn suiker op het gas stond te smelten in een eetlepel water ging de telefoon. Eindelijk het telefoontje waar ik al 3 dagen op wachtte. Afzuigkap uit, telefoon opgenomen met de andere hand het gas uitgedraaid en naar de kamer gelopen. De buren hoefden niet mee te luisteren.
Na 5 minuten kwam ik terug bij mijn pannetje en de suiker was heel licht bruin en waar de pannendrager onder de pan zat zaten 4 donkerbruine strepen in de suiker. Ik had dus caramel! Ofmiets dat daarop begon te lijken. Opgelost in melk, een pakje houdbare slagroom erbij, de massa gebonden met 2 hele eieren en een blaadje gelatine, laten afkoelen en toen ingevroren terwijl ik elk half uur flink roerde. Toen het roeren moeilijk werd heb ik er wat grof gemalen zeezout doorgeroerd om een experimentele versie van gezouten caramel te maken.
Het was geweldig lekker, niet brokkelig en na twee dagen nog goed te eten. Zelf de kinderen waren er verzot op. Het was iets meer dan een halve liter dus het is op, 6 bolletjes zijn zo weg met die warme dagen. Op verzoek van de bijna jarige moet ik dus weer nieuwe maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.