Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe zit het nu met korting energierekening

Vooropgesteld: ik stel deze vraag omdat ik het niet snap, niet omdat ik er per se gebruik van wil maken. Ik ben slecht in cijfers en heb het gevoel dat ik een denkfout maak. Ik hoop dat ik het goed onder woorden kan brengen.
 
Iedereen krijgt in nov en dec (2x) 190 euro korting op de energierekening, verrekend door de energiemaatschappijen.
Ik zit op een bedrag tussen de 105-115 euro aan vaste en verbruikskosten samen. 
Hierbij stook ik afgelopen en komende winter niet, douche bijna koud, was met volle trommel in het weekend, was 1x per dag af, kook voor meerdere dagen, kortom: ik verbruik nauwelijks en zit in de kou, evenals de rest van Nederland uiteraard. Dat houd ik wel vol, dat is het niet.

Mijn vraag: snijd ik mezelf nou in de vingers, want ik betaal en verbruik nauwelijks en kom dus nooit in aanmerking voor die korting denk ik? Het lijkt me wat "apart" als mensen die toch wel stoken en dat kunnen betalen daar dan ook nog voor beloond worden door die korting. En ik betaal 115 euro en krijg er weinig gemak voor terug bij wijze van.

Stel dat ik spaarzaam verwarm, haal ik dan niet het meeste uit die korting plus is de winter aangenamer? Of dat ik het kan schenken bv.

Waar gaat het fout in mijn denken, of klopt de richting waarin ik denk wel?


Iedereen die een energie-aansluiting heeft krijgt de korting. Als je dan netto op een negatief bedrag uitkomt is dat mooi meegenomen. Als je het niet nodig hebt kun je het altijd schenken aan een goed doel. Hoe het praktisch verrekend wordt is volgens mij nog niet precies bekend. Maar uiterlijk bij je jaarrekening zal het verrekend worden.

Fer13

Fer13

10-10-2022 om 21:14 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-10-2022 om 20:25:

Iedereen die een energie-aansluiting heeft krijgt de korting. Als je dan netto op een negatief bedrag uitkomt is dat mooi meegenomen. Als je het niet nodig hebt kun je het altijd schenken aan een goed doel. Hoe het praktisch verrekend wordt is volgens mij nog niet precies bekend. Maar uiterlijk bij je jaarrekening zal het verrekend worden.

Ah oké,  dank je wel, dus het is niet een bedrag t.a.v. je verbruik zoals ik dacht.( weinig verbruik=weinig korting, veel verbruik=veel korting).

Ik denk gewoon een negatief bedrag op je factuur kom je dan in de min uit dan betalen ze jou een bedrag. Wij hebben een bedrag van 105 euro in die maanden, dus we zullen waarschijnlijk 2 maanden 85 terug krijgen en dan krijgen we nog terug van de eindafrekening. In januari zal ons maandbedrag flink gaan stijgen dus komen die teruggaven in nov en dec ons goed uit.

Dit zijn toch allemaal aannames, of is er al iets echt bekend over hoe dat gaat? Het komt bij mij wel goed terecht, ondanks de kou in huis, maar ik ken nog best veel mensen met heel lage termijnbedragen. Mijn moeder, met alleen aow, zit ook niet aan de 190 euro per maand, maar kan best een extraatje gebruiken.

MMcGonagall schreef op 11-10-2022 om 10:13:

Dit zijn toch allemaal aannames, of is er al iets echt bekend over hoe dat gaat? Het komt bij mij wel goed terecht, ondanks de kou in huis, maar ik ken nog best veel mensen met heel lage termijnbedragen. Mijn moeder, met alleen aow, zit ook niet aan de 190 euro per maand, maar kan best een extraatje gebruiken.

Dat is mooi toch want dat extraatje krijgt ze.

Mijn ouders ook, altijd bewust gekozen voor 1 inkomen want moeders werkte niet dus al het extra komt hen goed uit. Prima als iedereen het krijgt is het ook wel zo eerlijk toch? Hoewel het geld komt ergens vandaan dus zal door de werkenden moeten worden opgehoest. 


Decembermamma schreef op 11-10-2022 om 10:28:

[..]

Hoewel het geld komt ergens vandaan dus zal door de werkenden moeten worden opgehoest.

Als ik het goed begrepen heb, moet het worden gefinancierd door de overwinsten van de energiereuzen af te romen. Dat is nog niet helemaal rond, hopelijk gebeurt dat wel snel.

Decembermamma schreef op 11-10-2022 om 10:28:

[..]

Dat is mooi toch want dat extraatje krijgt ze.

Mijn ouders ook, altijd bewust gekozen voor 1 inkomen want moeders werkte niet dus al het extra komt hen goed uit. Prima als iedereen het krijgt is het ook wel zo eerlijk toch? Hoewel het geld komt ergens vandaan dus zal door de werkenden moeten worden opgehoest.

Maar als het als korting op de energierekening wordt gegeven, wordt het dan verrekend met termijnbedragen? Ik heb een collega die voor een tientje per maand zit (vervelende kerel, hij loopt er ook erg mee op te scheppen). Hoeft hij dan 38 maanden niets te betalen?

MMcGonagall schreef op 11-10-2022 om 11:00:

[..]

Maar als het als korting op de energierekening wordt gegeven, wordt het dan verrekend met termijnbedragen? Ik heb een collega die voor een tientje per maand zit (vervelende kerel, hij loopt er ook erg mee op te scheppen). Hoeft hij dan 38 maanden niets te betalen?

Nee hoor dat krijgt hij gewoon op zijn rekening gestort. En als je voor een 10tje zit dan heb je flink geïnvesteerd in je huis en mag je inderdaad goed trots op jezelf zijn dat je zo bewust met energie omgaat.

Fer13

Fer13

11-10-2022 om 11:06 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 11-10-2022 om 11:00:

[..]

Maar als het als korting op de energierekening wordt gegeven, wordt het dan verrekend met termijnbedragen? Ik heb een collega die voor een tientje per maand zit (vervelende kerel, hij loopt er ook erg mee op te scheppen). Hoeft hij dan 38 maanden niets te betalen?

Misschien alleen de vaste kosten? De te vinden info is zo incompleet..

MMcGonagall schreef op 11-10-2022 om 10:13:

Dit zijn toch allemaal aannames, of is er al iets echt bekend over hoe dat gaat? Het komt bij mij wel goed terecht, ondanks de kou in huis, maar ik ken nog best veel mensen met heel lage termijnbedragen. Mijn moeder, met alleen aow, zit ook niet aan de 190 euro per maand, maar kan best een extraatje gebruiken.

Dit is de officiële informatie die er is: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/10/04/nadere-uitwerking-tijdelijk-prijsplafond-energie

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken als je voor gas een andere leverancier hebt dan voor stroom. 

Ik zou ook nog ergens vanuit gaan.
Collega van mij krijgt al zijn voorschotten terug, hij loopt daar niet mee op te scheppen. Sterker nog, is doodsbenauwd dat ze een foutje hebben gemaakt. Hij zet het nu apart want je vraagt je af hoe het moet als ze toch weer met een nota komen en datzelfde bedrag weer moet betalen.

Ik krijg die energiekorting niet omdat ik gasloos woon. Heb de rekeningen van de afgelopen jaren naast elkaar gelegd en er zit totaal geen logica in. Ene jaar is het verbruik hoger maar totaalbedrag lager. Voorschotbedrag en bijbetalen is dus lager bij hoger verbruik. Ze goochelen naar mijn idee met vaste kosten zodat ze per saldo gewoon vangen wat er te vangen valt.

Ik heb een termijnbedrag van onder de 190 euro, maar heb voor de zekerheid dit maar opgehoogd tot 190. Dan hoop ik in ieder geval goed te zitten.

Eppos schreef op 11-10-2022 om 14:01:

Ik zou ook nog ergens vanuit gaan.
Collega van mij krijgt al zijn voorschotten terug, hij loopt daar niet mee op te scheppen. Sterker nog, is doodsbenauwd dat ze een foutje hebben gemaakt. Hij zet het nu apart want je vraagt je af hoe het moet als ze toch weer met een nota komen en datzelfde bedrag weer moet betalen.

Ik krijg die energiekorting niet omdat ik gasloos woon. Heb de rekeningen van de afgelopen jaren naast elkaar gelegd en er zit totaal geen logica in. Ene jaar is het verbruik hoger maar totaalbedrag lager. Voorschotbedrag en bijbetalen is dus lager bij hoger verbruik. Ze goochelen naar mijn idee met vaste kosten zodat ze per saldo gewoon vangen wat er te vangen valt.

Als je alleen een elektriciteitsaansluiting hebt krijg je ook die 2 keer 190 euro.

Sas-OO schreef op 11-10-2022 om 12:44:

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken als je voor gas een andere leverancier hebt dan voor stroom.

Ik wist eigenlijk niet eens dat dat kon. Geen idee hoe ze dan zorgen dat je niet dubbel krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.