Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe zit het nu met korting energierekening


"Mijn vraag: snijd ik mezelf nou in de vingers, want ik betaal en verbruik nauwelijks en kom dus nooit in aanmerking voor die korting denk ik? Het lijkt me wat "apart" als mensen die toch wel stoken en dat kunnen betalen daar dan ook nog voor beloond worden door die korting. En ik betaal 115 euro en krijg er weinig gemak voor terug bij wijze van."
Tja, dit zijn wel aannames natuurlijk. Dat mensen beloond worden omdat ze zoveel stoken. Want wat is eerlijk? Misschien wonen die mensen wel in een slecht geïsoleerd huis en niet iedereen kan er voor kiezen om daar in te investeren (bv: omdat geen eigen woning of geen geld) of misschien wonen ze met veel meer mensen in dat huis.
Is het eerlijk dat iemand die alleen woont hetzelfde bedrag krijgt als degenen die met meer wonen? (Idem voor prijsplafond trouwens).
Wees blij met wat je krijgt zonder afgunstig naar een ander te kijken. Het is niet mogelijk om het zo te verdelen dat iedereen 'eerlijk' gecompenseerd wordt, op iedere regeling valt wel wat af te dingen. Afhankelijk van de manier waarop je er naar kijkt (wat meestal vanuit ieders eigen standpunt is...).

Maar goed, je hebt al genoeg antwoord gehad hier volgens mij. Heeft iemand hier een bron van? (Of je het terug krijgt danwel dat je een negatief saldo krijgt? - volgens mij is het namelijk nog niet bekend. Het is volgens mij niet eens zeker dat je geld terug of verrekend krijgt als je rekening lager is?) Alleen Vattenfall is er duidelijk over dat - als het plan wordt goedgekeurd - ze het bedrag gewoon aan je uitbetalen als je klant bent, dus onafhankelijk van je rekening.

Die belasting. Zou via de energieleverancier gaan. Er zou een verlaging/korting zijn op de energiebelasting. Dat zie je dan op de jaarrekening. Die geeft de leverancier van mijn WKO niet. Heb ik ze begin van het jaar al gevraagd. 
Daarnaast moet je hier zelf een leverancier afsluiten voor de overige stroom (licht/stroom via stopcontacten) maar die rekening is uiteindelijk bij ons een paar tientjes per maand. Het gaat juist om waar de dikste kosten worden gemaakt en dat zit dus in de vloerverwarming en het systeem.

in de link staat verder wel wat ik bedoel. Je kunt niet anders. Je moet bij hun afnemen en ze passen de prijs lekker hoog aan. ACN zegt wel dat het niet te hoog mag worden maar tot nu toe grijpt niemand in. 

Jesse_1 schreef op 11-10-2022 om 18:57:

"Mijn vraag: snijd ik mezelf nou in de vingers, want ik betaal en verbruik nauwelijks en kom dus nooit in aanmerking voor die korting denk ik? Het lijkt me wat "apart" als mensen die toch wel stoken en dat kunnen betalen daar dan ook nog voor beloond worden door die korting. En ik betaal 115 euro en krijg er weinig gemak voor terug bij wijze van."
Tja, dit zijn wel aannames natuurlijk. Dat mensen beloond worden omdat ze zoveel stoken. Want wat is eerlijk? Misschien wonen die mensen wel in een slecht geïsoleerd huis en niet iedereen kan er voor kiezen om daar in te investeren (bv: omdat geen eigen woning of geen geld) of misschien wonen ze met veel meer mensen in dat huis.
Is het eerlijk dat iemand die alleen woont hetzelfde bedrag krijgt als degenen die met meer wonen? (Idem voor prijsplafond trouwens).
Wees blij met wat je krijgt zonder afgunstig naar een ander te kijken. Het is niet mogelijk om het zo te verdelen dat iedereen 'eerlijk' gecompenseerd wordt, op iedere regeling valt wel wat af te dingen. Afhankelijk van de manier waarop je er naar kijkt (wat meestal vanuit ieders eigen standpunt is...).

Maar goed, je hebt al genoeg antwoord gehad hier volgens mij. Heeft iemand hier een bron van? (Of je het terug krijgt danwel dat je een negatief saldo krijgt? - volgens mij is het namelijk nog niet bekend. Het is volgens mij niet eens zeker dat je geld terug of verrekend krijgt als je rekening lager is?) Alleen Vattenfall is er duidelijk over dat - als het plan wordt goedgekeurd - ze het bedrag gewoon aan je uitbetalen als je klant bent, dus onafhankelijk van je rekening.

Zoals ik schreef, collega van mij krijgt praktisch al zijn voorschotten terug. Heeft net de afrekening gehad. Maar hij stookt waarschijnlijk zo weinig dat het wellicht klopt. 

Mij is uitgelegd dat het in de maanden november en december van je maandtermijn afgaat en is die lager dan de190 euro dan gaat dat ,als het zover is, van je jaarrekening af. Je krijgt het dus niet zelf op je rekening gestort . Ik kreeg dit antwoord van Eneco. 

Eppos schreef op 11-10-2022 om 14:19:



Woon nu zeven jaar gasloos.
Ik hoop het daglichtlamp. Vorige belofte ging voor mij niet op.

Ik ben niet de enige
https://radar.avrotros.nl/amp/energierekening-ook-fors-omhoog-als-je-huis-niet-met-gas-wordt-verwarmd/

Met dit verhaal heb ik dus te maken.

Ik woon ook gasloos en ik verbruik dus zeker meer dan het plafond. Verwarmen moet immers ook op elektriciteit. Het goede nieuws is dat de zonnepanelen daarvan het meeste opwekken maar dat wat er bovenuit komt, wordt dus schreeuwend duur. Je ondervindt er dus nadeel van dat je alles op elektriciteit doet. Wat best raar voelt want in aanmerking genomen dat ik dus geen gas verbruik is mijn totale energieverbruik gemiddeld aan de lage kant. Ik vind het reeel dat die €190,- daar straks voor compenseert al zou ik er ook niet aan failliet gaan als ik dit jaar wat meer zou moeten betalen dan andere jaren. Als het zou moeten, zou ik het betalen maar principieel klopt het gewoon niet dat je een plafond berekent op groepen die gas en stroom hebben, want daarboven is het excessief stroomgebruik, en dat dan doodleuk ook laat gelden voor mensen die alleen stroom hebben en voor wie een hoger verbruik dus normaal of zelfs bescheiden is. Het is gewoon niet eerlijk. En het geeft ook nog eens een ‘perverse prikkel’ om mensen nadelen te laten ondervinden bij gewenst gedrag. Alleen al daarom snap ik niet dat ze geen oplossing hebben bedacht voor mensen met een contract voor alleen elektriciteit. Zou het nou echt zo moeilijk zijn om daar een ander, reëler plafond voor vast te stellen? Het is tegenwoordig volgens mij verplicht om je gasleiding helemaal te laten weghalen als je gasloos wil zijn. Die adressen zijn bij de netbeheerder gewoon geregistreerd. Sjoemelen zit er dus ook niet meer in. 

groentje schreef op 11-10-2022 om 19:17:

Mij is uitgelegd dat het in de maanden november en december van je maandtermijn afgaat en is die lager dan de190 euro dan gaat dat ,als het zover is, van je jaarrekening af. Je krijgt het dus niet zelf op je rekening gestort . Ik kreeg dit antwoord van Eneco.

Dat hangt dus van je leverancier af.

Vattenfall:

Op 1 januari gaat het prijsplafond in. De overheid wil huishoudens en andere kleinverbruikers voor die tijd al helpen met de gestegen energiekosten. Daarvoor ligt nu een plan op tafel: een extra compensatie van 190 euro in november en december. Wij keren deze bedragen aan je uit.

Het plan moet nog wel worden goedgekeurd. Intussen bereiden wij ons voor zodat je straks op tijd je compensatie ontvangt. Hiervoor hoef je dus zelf niets te doen. Je ontvangt van ons persoonlijk bericht.

Zo werkt het:
Ben je klant van ons op 1 november dan ontvang je van ons 190 euro. We betalen dit bedrag in de tweede week van november uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december 190 euro.



Fer13

Fer13

11-10-2022 om 19:26 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 11-10-2022 om 18:57:

"Mijn vraag: snijd ik mezelf nou in de vingers, want ik betaal en verbruik nauwelijks en kom dus nooit in aanmerking voor die korting denk ik? Het lijkt me wat "apart" als mensen die toch wel stoken en dat kunnen betalen daar dan ook nog voor beloond worden door die korting. En ik betaal 115 euro en krijg er weinig gemak voor terug bij wijze van."
Tja, dit zijn wel aannames natuurlijk. Dat mensen beloond worden omdat ze zoveel stoken. Want wat is eerlijk? Misschien wonen die mensen wel in een slecht geïsoleerd huis en niet iedereen kan er voor kiezen om daar in te investeren (bv: omdat geen eigen woning of geen geld) of misschien wonen ze met veel meer mensen in dat huis.
Is het eerlijk dat iemand die alleen woont hetzelfde bedrag krijgt als degenen die met meer wonen? (Idem voor prijsplafond trouwens).
Wees blij met wat je krijgt zonder afgunstig naar een ander te kijken. Het is niet mogelijk om het zo te verdelen dat iedereen 'eerlijk' gecompenseerd wordt, op iedere regeling valt wel wat af te dingen. Afhankelijk van de manier waarop je er naar kijkt (wat meestal vanuit ieders eigen standpunt is...).

Maar goed, je hebt al genoeg antwoord gehad hier volgens mij. Heeft iemand hier een bron van? (Of je het terug krijgt danwel dat je een negatief saldo krijgt? - volgens mij is het namelijk nog niet bekend. Het is volgens mij niet eens zeker dat je geld terug of verrekend krijgt als je rekening lager is?) Alleen Vattenfall is er duidelijk over dat - als het plan wordt goedgekeurd - ze het bedrag gewoon aan je uitbetalen als je klant bent, dus onafhankelijk van je rekening.

Ah jammer dat je het op die manier leest ( net zo goed een verkeerde interpretatie of aanname) ik denk er namelijk over om het weg te geven. Dat heb ik volgens mij duidelijk uitgelegd. Ik doe geen aanname, ik stelde een vraag.

Eppos schreef op 11-10-2022 om 19:15:

[..]

Zoals ik schreef, collega van mij krijgt praktisch al zijn voorschotten terug. Heeft net de afrekening gehad. Maar hij stookt waarschijnlijk zo weinig dat het wellicht klopt.

Op wat voor manier is dit een reactie op mijn posting? Heb ik ergens gezegd dat ik niet geloof dat er mensen zijn die weinig verbruiken of ...?

Ik snap het oprecht niet.

Eindelijk iemand! Mija 

ik vind dus net dit in die link van de tijd overheid 

“Circa 6,3% van de Nederlandse huishoudens gebruikt geen gas voor ruimteverwarming en warm water, maar neemt daarvoor collectieve warmte af (stadsverwarming) van warmtebedrijven. In de brief van 20 september 2022 is aangegeven dat wordt bezien hoe de prijs van warmte kan worden meegenomen in het tijdelijke prijsplafond. In overleg met de ACM is een mogelijke manier gevonden waarmee het tijdelijk prijsplafond ook voor deze huishoudens kan gelden. Voor collectieve warmte stelt de ACM op basis van de Warmtewet en het Warmtebesluit jaarlijks voor het hele jaar maximumtarieven vast op basis van het “niet meer dan anders”-principe. Dit principe houdt in dat een huishouden dat warmte afneemt, daarvoor niet meer betaalt dan een vergelijkbaar huishouden dat op gas is aangesloten.
Omdat de wettelijke maximumprijs voor warmte gebaseerd is op de marktprijs voor gas, zouden de warmteprijzen in 2023 zonder additionele maatregelen de huidige stijging van marktgasprijzen volgen. Dit is in licht van de aangekondigde prijsplafonds voor elektriciteit en gas en het “niet meer dan anders” - principe bij collectieve warmte onwenselijk. De ACM heeft aangegeven dat zij in de bepalingen van de Warmtewet en het Warmtebesluit ruimte ziet om een maximumtarief vast te stellen dat bestaat uit twee onderdelen. Het tarief bestaat enerzijds uit een prijs gerelateerd aan het tijdelijke prijsplafond van gas. Het prijsplafond van
1,45 euro per m3 gas tot een verbruik van 1200 m3 zou zich voor warmte vertalen in een prijsplafond van 47,39 euro per GJ. Hiernaast stelt ACM het gebruikelijke maximum GJ-tarief vast. De grondslag voor dit tarief wordt normaliter gebaseerd op de eenjaarsvasteprijscontracten die door gasleveranciers worden gehanteerd per 1 januari. Dit tarief wordt in de regel eind december bepaald. Door het ontbreken hiervan is de ACM voornemens om uit te gaan van de TTF-prijzen die gelden voor het jaar 2023. De ACM staat in nauw contact met verschillende stakeholders waaronder Vereniging Eigen Huis, consumentenbond en de warmteleveranciers om de methode voor het maximumtarief vast te stellen.…”

Afwachten tot december dus of de ACN eindelijk gaat ingrijpen. Ik wilde het niet zo hard zeggen want ik weet het niet, inderdaad moeten het deel dat geen gas gebruikt dus dik betalen. Zoals ik het nu al heel lang begrijp. 
Het is gewoon moeilijk te begrijpen dat als je gasloos woont de hoofdprijs moet betalen. En inderdaad ik bekijk het vanuit mijn situatie, waar is de compensatie als de leverancier zegt ja maar wij doen niet mee aan die regeling?

Ik woon in een sociale huurwoning. Daarom vind ik het toch bijzonder dat dit nu nog steeds niet via de Rijksoverheid is bedacht hoe dat voor gasloze woningen dan moet. 

Jesse_1 schreef op 11-10-2022 om 19:28:

[..]

Op wat voor manier is dit een reactie op mijn posting? Heb ik ergens gezegd dat ik niet geloof dat er mensen zijn die weinig verbruiken of ...?

Ik snap het oprecht niet.

Bevestiging van het verhaal dat het zo gunstig uitpakt dat je geld terug krijgt. 
Als je bijna niet stookt zeg maar

Fer13 schreef op 11-10-2022 om 19:26:

[..]

Ah jammer dat je het op die manier leest ( net zo goed een verkeerde interpretatie of aanname) ik denk er namelijk over om het weg te geven. Dat heb ik volgens mij duidelijk uitgelegd. Ik doe geen aanname, ik stelde een vraag.

Ik proef uit jouw openingsposting (en misschien proef ik dat dan verkeerd): ik zit te creperen om een lage energierekening te hebben en dan krijg ik misschien minder korting dan iemand die veel verbruikt.

("Snij ik mezelf in de vingers?")

Maar deze zin snap ik inderdaad niet: 
"Stel dat ik spaarzaam verwarm, haal ik dan niet het meeste uit die korting plus is de winter aangenamer?"

Je hebt niet duidelijk uitgelegd dat je het weg wil geven. Wel dat het mogelijk een optie is.

Nou dit zijn de eerste regels van de OP
“Vooropgesteld: ik stel deze vraag omdat ik het niet snap, niet omdat ik er per se gebruik van wil maken. Ik ben slecht in cijfers en heb het gevoel dat ik een denkfout maak. Ik hoop dat ik het goed onder woorden kan brengen.”

Ik maak eruit op dat to de duidelijkheid ontbreekt in de bedachte maatregelen 

Eppos schreef op 11-10-2022 om 19:29:

Eindelijk iemand! Mija

ik vind dus net dit in die link van de tijd overheid

“Circa 6,3% van de Nederlandse huishoudens gebruikt geen gas voor ruimteverwarming en warm water, maar neemt daarvoor collectieve warmte af (stadsverwarming) van warmtebedrijven. In de brief van 20 september

(…)

Ik woon in een sociale huurwoning. Daarom vind ik het toch bijzonder dat dit nu nog steeds niet via de Rijksoverheid is bedacht hoe dat voor gasloze woningen dan moet.

Wat een tekst! Ik heb het twee keer gelezen maar ik kan het nog steeds niet volgen. Ik zou wel denken: als wettelijk het ‘niet meer dan anders’-principe geldt moet de verlaging van de kosten door het energieplafond wel worden gecompenseerd. Anders betaal je toch veel meer dan huishoudens die gewoon gas afnemen? Als dat niet in orde komt, lijkt me dat een proefproces waard door een belangenorganisatie. 

Ik hoor dan weer niet bij die 6,3%. Ik woon in een NOM (nul op de meter) woning van een woningbouwcorporatie. Ik heb een warmtepomp staan die op elektriciteit draait. Ik haal die NOM niet, waarschijnlijk vanwege pubers die veel op hun kamer bivakkeren. Ik moet dus jaarlijks wel wat extra’s betalen. Omdat het meerverbruik niet zoveel is, zal het ook bij hogere prijzen nog geen onoverkomelijke financiële strop opleveren. Ik betaal relatief een gunstige compensatie voor de investering die gedaan is dus ik had er eerder juist ontzettend veel voordeel van. Ik vind dus dat ik niet moet jammeren als het eens een jaar minder gunstig uitpakt. En ik snap ook ergens wel dat ze de regeling eenvoudig moeten houden omdat je anders meer aan overhead dan aan compensatie van huishoudens kwijt bent. Ik zal dan ook zeker geen stennis gaan schoppen. Maar het is toch absurd om een heel energiezuinig huishouden te draaien en toch meer belast te worden vanwege niet bestaand excessief energieverbruik. En voor de mensen die zelf de volle mep aan investeringen zelf hebben moeten opbrengen, vind ik het ook nogal wat; rijk of niet. Je wordt gewoon gestraft voor goed gedrag! Dat is toch gek. 


Betaal je inderdaad een tarief voor warmte Eppos? Dan gelden zowel dit jaar als volgend jaar maximum tarieven. https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/warmtetarieven
Inclusief voorbeeldbrieven om bezwaar te maken als je warmteleverancier teveel rekent.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/stijgende-energierekening-deels-gecompenseerd
De hogere teruggave van de energiebelasting zul je krijgen van je elektriciteitsleverancier. Die zul je terugvinden op je jaarnota.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.