Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe zit het nu met korting energierekening


Het is een moeilijk verhaal waar ik ook gauw de draad kwijt ben inderdaad. 
Ik heb warmtekoudeopslag en ik weet geen eens onder welke categorie gasloos ik nou val. 
Dat niet meer dat anders principe lees ik het hele jaar al op de website van de leverancier. Maar het zegt eigenlijk niets exacts. Het zegt meer als iedereen meer betaalt betaal je dat ook en als iedereen minder betaalt betaal jij ook minder. 
Ik lees nu wat ze GJoule als plafond aanhouden. Toen ik het zelf probeerde uit te rekenen kwam ik op veel lager plafond uit.

Ja ik voel alsof ik gestraft wordt zonder gas. En ik hoef er zeker niet goedkoop bij te zitten. Energie is gewoon duur, alleen ik heb geen inzicht wat die prijs dan zal zijn. 

Daglichtlamp schreef op 11-10-2022 om 20:03:

Betaal je inderdaad een tarief voor warmte Eppos? Dan gelden zowel dit jaar als volgend jaar maximum tarieven. https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/warmtetarieven
Inclusief voorbeeldbrieven om bezwaar te maken als je warmteleverancier teveel rekent.

Klopt daglichtlamp, voor warmte in gigajoule 

Uit mijn hoofd 1,65 per …. 

Ik ga gelijk ff checken 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-10-2022 om 20:15

groentje schreef op 11-10-2022 om 19:17:

Mij is uitgelegd dat het in de maanden november en december van je maandtermijn afgaat en is die lager dan de190 euro dan gaat dat ,als het zover is, van je jaarrekening af. Je krijgt het dus niet zelf op je rekening gestort . Ik kreeg dit antwoord van Eneco.

Jesse_1 schreef op 11-10-2022 om 19:26:

[..]

Dat hangt dus van je leverancier af.

Vattenfall:

...

Zo werkt het:

Ben je klant van ons op 1 november dan ontvang je van ons 190 euro. We betalen dit bedrag in de tweede week van november uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december 190 euro.

Ah, dank jullie. Mijn leverancier is nog een stuk vager. Maar als ik het goed begrijp wordt het uiteindelijk sowieso verrekend via de jaarafrekening. Dat wilde ik weten. Iedereen krijgt dus uiteindelijk 2x190, hetzij direct al in nov en dec, hetzij (deels) pas bij de jaarafrekening (als je maandtermijn lager is en je niet bij "team Vattenfall" zit).

 

problemen met warmteleveranciers. In het televisieprogramma Radar van 8 februari 2021 vertelden bewoners dat zij problemen hebben met hun WKO-systeem (Warmte Koude Opslag). Zo maken zij zich bijna dagelijks zorgen of ze wel of niet warm kunnen douchen. Ook zijn zij ontevreden over de tarieven die de leveranciers rekenen.

De belangrijkste boodschap van de bewoners? 'Zorg dat het warmtesysteem normaal werkt.' Over onze rol gaven de bewoners mee: 'Wees proactief en zorg dat ons geluid wordt gehoord. Ook in de politiek en bij de wetgever'.”


Stukje op de zelfde website 

Wij hadden gisteravond toevallig nog geen warm water. Buiten dat er vaker problemen optreden. Dit was april vorig jaar en de klanten waren al niet positief over de tarieven.


Weet zeker dat aan gasloos dik wordt verdiend. Je wordt niet beloond, de leverancier wordt beloond. Voor de maximumprijs uit stroom trekken bij de klanten. Want ze zitten natuurlijk met hun prijs niet onder het maximum maar precies dat vragen ze ook. 

Voor de huizen met blokverwarming is een kamerbrede motie aangenomen vandaag":
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z18877&did=2022D40328
Dus hopelijk wordt er voor de categorie ook nog wat geregeld.

Fer13

Fer13

11-10-2022 om 20:55 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 11-10-2022 om 19:35:

[..]

Ik proef uit jouw openingsposting (en misschien proef ik dat dan verkeerd): ik zit te creperen om een lage energierekening te hebben en dan krijg ik misschien minder korting dan iemand die veel verbruikt.

("Snij ik mezelf in de vingers?")

Maar deze zin snap ik inderdaad niet:
"Stel dat ik spaarzaam verwarm, haal ik dan niet het meeste uit die korting plus is de winter aangenamer?"

Je hebt niet duidelijk uitgelegd dat je het weg wil geven. Wel dat het mogelijk een optie is.

Oke, nee, ik dacht hardop om te zien waar mijn denkfout zat als ik die maakte. Ik vond het al lastig onder woorden brengen, dat zal niet meegeholpen hebben.

Ik stook niet,  ivm de kosten en een principestukje Poetin ( terecht of niet). Ik heb daar geen moeite mee, ben niet zielig.

Maar als ik net als iedere Nederlander " recht" zou hebben op dat geld, wat ik er ook mee doe zoals weggeven, dan is het wel handig als ik precies weet hoe het werkt, zodat ik mezelf niet in de vingers snijd, ook niet bij weggeven. Hopelijk is het zo duidelijk 👍

Fer13 schreef op 11-10-2022 om 20:55:

[..]

Oke, nee, ik dacht hardop om te zien waar mijn denkfout zat als ik die maakte. Ik vond het al lastig onder woorden brengen, dat zal niet meegeholpen hebben.

Ik stook niet, ivm de kosten en een principestukje Poetin ( terecht of niet). Ik heb daar geen moeite mee, ben niet zielig.

Maar als ik net als iedere Nederlander " recht" zou hebben op dat geld, wat ik er ook mee doe zoals weggeven, dan is het wel handig als ik precies weet hoe het werkt, zodat ik mezelf niet in de vingers snijd, ook niet bij weggeven. Hopelijk is het zo duidelijk 👍

Dank voor de verduidelijking.

Het is voor mij ook nog steeds één groot raadsel

Is het ook. Het ligt aan zoveel dingen wat ik wil snappen. En ik waarschijnlijk van de ene verbazing in de andere val. 

Daglichtlamp schreef op 11-10-2022 om 20:20:

Voor de huizen met blokverwarming is een kamerbrede motie aangenomen vandaag":
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z18877&did=2022D40328
Dus hopelijk wordt er voor de categorie ook nog wat geregeld.

Oh, super. Nu weet ik ook weer hoe mijn verwarming heet. Fijn dat het alsnog geregeld gaat worden. Hoewel ik niet wist dat we erbuiten zouden vallen. 

Sas-OO schreef op 12-10-2022 om 15:34:

[..]

Oh, super. Nu weet ik ook weer hoe mijn verwarming heet. Fijn dat het alsnog geregeld gaat worden. Hoewel ik niet wist dat we erbuiten zouden vallen.

Dat de motie aangenomen is betekent helaas niet dat hij ook uitgevoerd gaat worden. Een motie is in feite een vraag aan de regering, die ook nee kan zeggen.

maar Fer, wat bedoel je met ‘niet stoken’? Je huis niet verwarmen? Of heb je alternatieve manieren? 
Of ga je in de winter naar zonnige oorden😊

Fer13

Fer13

13-10-2022 om 12:33 Topicstarter

Pinokkio schreef op 13-10-2022 om 02:59:

maar Fer, wat bedoel je met ‘niet stoken’? Je huis niet verwarmen? Of heb je alternatieve manieren?
Of ga je in de winter naar zonnige oorden😊

Haha, niet stoken als in: de kachel blijft uit, ik ben zuinig met gebruik van bv gasfornuis ( voor 3x koken), zuinig met douchen ( inzepen en onder de opwarmende kraan afspoelen), 1x er dag afwassen, dat werk. Vorig jaar de verwarming niet aangehad, maar het is ook geen heel strenge winter geweest. Ik woon 4hg in een slechtgeisoleerde flat uit ik meen 1982. De woonlagen verspringen wat dus niet veel genot van stokende buren. Het is hier in de 9 jaar dat ik er woon niet onder de 16.5 graad geweest.

Ik heb een verzwaringsdeken gekocht, zo'n soort lange pluishoodie die je overal ziet, strakke hemdjes, dus hoop dat het gaat lukken en anders een kruik tegen m'n rug en evt onder m'n voeten. Geen idee hoe het met minus12 graden zal gaan hoor!

Die oorden heb ik al 10 jaar niet meer gezien, maar ik kan goed zonder😉

Fer13 schreef op 13-10-2022 om 12:33:

[..]

Haha, niet stoken als in: de kachel blijft uit, ik ben zuinig met gebruik van bv gasfornuis ( voor 3x koken), zuinig met douchen ( inzepen en onder de opwarmende kraan afspoelen), 1x er dag afwassen, dat werk. Vorig jaar de verwarming niet aangehad, maar het is ook geen heel strenge winter geweest. Ik woon 4hg in een slechtgeisoleerde flat uit ik meen 1982. De woonlagen verspringen wat dus niet veel genot van stokende buren. Het is hier in de 9 jaar dat ik er woon niet onder de 16.5 graad geweest.

Ik heb een verzwaringsdeken gekocht, zo'n soort lange pluishoodie die je overal ziet, strakke hemdjes, dus hoop dat het gaat lukken en anders een kruik tegen m'n rug en evt onder m'n voeten. Geen idee hoe het met minus12 graden zal gaan hoor!

Die oorden heb ik al 10 jaar niet meer gezien, maar ik kan goed zonder😉

Ah ok. Het is bij jou niet kouder geweest van 16,5, ook toen je niet stookte? 
Dat valt idd mee, al lijkt het me lastig en onpraktisch dat altijd te doen. 
Ik had verwarming vaak op 17 staan vorig jaar (geen idee eigenlijk of ie vaak aansprong dan) maar zeker niet altijd.(soms wat lager maar ook wel eens hoger) 
Maar ben wel van plan dit jaar nog meer op te letten. 
Ik heb vorig jaar niet eens mijn kleding in huis aan hoeven passen dus daar kan ik nog winst in maken als nodig is. 
Nu nog de luie mensen op bank aansporen even te gaan bewegen ipv klagen dat het koud is! 
(bewegen..?? Dat is toch iets dat je in een sportschool doet!?

Combi letten op energie en letten op Corona kan wel pittig worden denk ik. Hoe blijf je genoeg ventileren. 

Fer13

Fer13

13-10-2022 om 16:19 Topicstarter

Pinokkio schreef op 13-10-2022 om 14:01:

[..]

Ah ok. Het is bij jou niet kouder geweest van 16,5, ook toen je niet stookte?
Dat valt idd mee, al lijkt het me lastig en onpraktisch dat altijd te doen.
Ik had verwarming vaak op 17 staan vorig jaar (geen idee eigenlijk of ie vaak aansprong dan) maar zeker niet altijd.(soms wat lager maar ook wel eens hoger)
Maar ben wel van plan dit jaar nog meer op te letten.
Ik heb vorig jaar niet eens mijn kleding in huis aan hoeven passen dus daar kan ik nog winst in maken als nodig is.
Nu nog de luie mensen op bank aansporen even te gaan bewegen ipv klagen dat het koud is!
(bewegen..?? Dat is toch iets dat je in een sportschool doet!?

Combi letten op energie en letten op Corona kan wel pittig worden denk ik. Hoe blijf je genoeg ventileren.

Klopt, niet kouder dan 16.5, er is in zomer en winter een verschil met de onderste 2 etages van 2 graden koeler.

Ik ben idd actiever in in huis in de winter. 

Ik heb alleen in de slaapkamers ventilatieroosters ( 24/7 open), maar aan 1 zijde ramen, een centraal afzuigsysteem in toilet, badkamer en open keuken dus in de winter regelmatig een klapraampje op een kier voor de ventilatie. Omdat ik niet stook verlies ik dan temperatuur maar geen warmte waarvoor ik betaal. Het went, ook de lagere temperatuur. En 17 is wel oncomfortabel, maar niet héél koud zoals andere mensen het hier hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.