Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tante Sidonia

tante Sidonia

16-01-2017 om 12:18

Homeopathie


Allerliefste lieftallige Fruitella

Hier ook ervaring met DM1 en ik moet zeggen dat mijn tenen ook wel wat krommer gingen staan na je uitspraak:
"Want het doet denken aan een aandoening als suikerziekte, waar je ook met het aanpassen van je voeding veel ellende kan voorkomen of zelfs kan voorkomen dat je medicijnen nodig hebt."

Je zult het vast goed bedoelen, maar je versterkt wel het algemeen beeld dat er (a) maar 1 type suikerziekte is, dat (b) verminderd of zelfs genezen kan worden door een gezonde levensstijl.

En dat is gewoon jammer en kan wat mij betreft niet vaak genoeg rechtgezet worden.

Jaina

Jaina

17-01-2017 om 13:36

Ook bij type 2 diabetes is het lang niet altijd mogelijk om met een betere levensstijl van de medicijnen af te komen.
En er zijn ook mensen die gezond leven die type 2 diabetes krijgen.
Gezonde voeding en veel bewegen is natuurlijk altijd goed en gezond maar het voorkomt niet altijd dat er wel medicatie nodig is.

Fruitella

Fruitella

17-01-2017 om 14:05

Alsjeblief zeg

Ik reageer op TS die het niet over suikerziekte heeft, ik haal (een vorm van) suikerziekte als voorbeeld aan. Een vorm waarvan al eerder beaamd is dat die bestaat. Ik vind dit nogal licht geraakt, vooringenomen en een soort van 'zeg je niet dat je tegen homeopathie bent, ben je zeker voor'-actie, spijkers op laag water zoekend.

En daar krijg ik niet alleen kromme tegen van ook gaat mn haren er recht van op staan.
Ik vind het heel vervelend dat jij je aangesproken voelt, maar ik heb jou, of anderen al dan niet met diabetes, zwabbertenen, x-benen, y-voeten, epilepsie, allergieën ed aangesproken. Dat jij je dus aangesproken voelt, zit mi tussen je oren. Dat jij dat uit mijn tekst haalt, vind ik heel knap.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 16:44

Anneque

Ik heb het nog nooit gekocht en voel me daar nu ter plekke ook beter bij. Ik dacht dat ze vooral in Azië van dat soort fratsen uithaalden met hun behoefte aan onderdelen van bijna uitgestorven grootheden voor in poedertjes, maar hier dus ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 16:51

Helena

Als je er niet mee te maken hebt, gooi je het misschien ook makkelijker op de grote hoop (diabetes). Door mijn werk, had ik vaker met het begrip diabetes te maken en heb het daardoor beter leren begrijpen.

Richtlijner

Richtlijner

18-01-2017 om 09:53

Je huisarts loopt acher

https://www.nice.org.uk/guidance/CG177/chapter/1-Recommendations

"Nutraceuticals

1.4.5 Do not offer glucosamine or chondroitin products for the management of osteoarthritis. [2014]"

https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-hand-en-polsklachten

"Het gebruik van voedingssupplementen, waaronder glucosamine en chondroïtine, wordt niet geadviseerd..."

Ik zou zoeken naar het goedkoopste eigen merk als je het toch wilt proberen. Even vergelijken hoeveel werkbare stoffen er in zitten.

Richtlijner

Richtlijner

18-01-2017 om 09:57

Dieet

En voor cholestrol vooral wat je eet aanpakken. Is goedkoper en waarschijnlijk effectiever dan de rode rijst.

http://www.webmd.com/cholesterol-management/guide/high_cholesterol_alternative-therapies#1

wat heeft de huisarts echt gezegd?

Het kan heel goed dat de huisarts achterloopt. Het is aan de andere kant ook niet ondenkbaar dat hij/zij op de vraag naar glucosamine heeft geantwoord 'dat kunt u natuurlijk ook altijd proberen'(lees: nou ja, als jij denkt dat het helpt ga je je gang maar)

Ik heb in de loop der jaren nogal eens van mensen te horen gekregen dat hun huisarts iets had gezegd/geadviseerd, om dan later van die huisarts zelf te horen te krijgen dat er in werkelijkheid iets heel anders was gezegd of geadviseerd

Groeten,

Temet

Nom

Nom

18-01-2017 om 11:49

En ook vaak

zijn patienten zo gruwelijk eigenwijs dat de huisarts diep zucht en denkt: jouw leven.

Fruitella

Fruitella

18-01-2017 om 13:42

Ach ja

En huisartsen zijn ook geen perfecte alleskunnende en alleswetende generalisten. Daarbij, weet je zelf juist heel goed wat je ligt of wat niet. Je mag gelukkig je eigen keuzes maken.

Ik zou overwegen naar een voedingsdeskundige gaan (is niet hetzelfde als een diëtiste) met jouw vragen. Je huisarts kan je ernaar verwijzen. Ik ben daar geweest met een verwijzing van ha en de uitslag van een bloedonderzoek (inz cholesterol oa). Niet met de bedoeling om af te vallen (wat waarschijnlijk daar ook kan) maar om te kijken naar wat er ontbreekt aan je voeding, wat er bij kan, wanneer en in welke vorm. Samen kom je tot iets waar jij je prettig bij voelt, vol kan houden en met tips ed aanleiding om verder te zoeken (en lezen). Zij kunnen je ook vertellen waar je bepaalde zaken bij jou in de buurt of in welk soort winkels ed kan krijgen. Zij zullen niet het antwoord op al je vragen zijn maar als je dmv je voeding ed je aandoening(en) iets kan beteugelen, is het al fijn.

Daarnaast kan je ook de sites van een patientenvereniging of een belangengroep eens bekijken. Sommigen hebben ook een forum met allemaal ervaringsdeskundigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-01-2017 om 14:30

Glucosamine

Dat vind ik wel een lastige. Ik slik het ook, omdat ik echt denk dat het werkt. Ik heb het eens een paar weken niet gedaan en toen werd traplopen steeds pijnlijker. Is dat dan "tussen de oren"?

Niki73

Niki73

19-01-2017 om 15:34

Kaaskopje, dat doet er niet toe

Al zit het tussen de oren, als het jou helpt, dan helpt het. Punt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 01:17

Niki73

Het placebo-effect bestaat werkelijk. De hersens worden er door gefopt. Maar als glucosamine onzin is, zou ik dat wel willen weten.

Kaaskopje

Je wíl gewoon niet beter worden van een placebo - dat is het
Wanneer je zou ontdekken dat glucosamine onzin is, zou het bij jou niet meer werken.

Ik weet niks van glucosamine, behalve dat het géén klassieke homeopathie is. Dat is een pluspunt.

Verder zou je wat onderzoeken moeten uitvlooien om erachter te komen of het nu werkelijk iets doet (kan doen) of niet. Of je huisarts vragen natuurlijk. Een snelle blik in de wiki levert op dat het aantoonbaar beschadigd kraakbeen kan herstellen _ in een in-vitrosituatie_ (dus in een onderzoekssituatie, in een reageerbuisje of zo). Een dergelijk resultaat mag je niet 1 op 1 vertalen naar eventuele werkzaamheid in het menselijk (of zelfs maar dierlijk) lichaam. In vivo (dus in het echie, in een menselijk lichaam) levert het "wisselende resultaten". Kortom: het is dus niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt.
De Volkskrant zou zeggen "twijfelachtig".

Ik zelf zou dit voldoende vinden voor een persoonlijk experiment. Het kán altijd dat een dergelijk middel bij sommige mensen wel, en bij andere niet werkt (kan afhangen van je genetische opmaak bijvoorbeeld). Als deze componenten nog niet in kaart zijn gebracht, krijg je dus die "wisselende resultaten". Wie weet ben jij wel één van de mensen wier genetische blauwdruk de werkzaamheid van glucosamine faciliteert, zou zomaar kunnen. Als het je verder de kop niet kost, zou ik het gewoon blijven gebruiken dus.

Let wel op: de dosering van voedingssupplementen ligt in de praktijk vaak veel lager dan wat er in onderzoeken toegediend wordt. Nu heb ik het niet over glucosamine, maar in het algemeen. Ik heb wel eens een hele studie gemaakt van omega 3 en daar was dat ook zo opvallend. Dus ik zou zeggen: zoek wat onderzoeken op (onderaan een wiki-pagina vind je altijd referenties, en anders via pubmed), en kijk naar de dosering.

Fruitella

Fruitella

20-01-2017 om 10:53

Om het even

Er is nog geen geneeswijze ontwikkeld die het antwoord heeft op alle aandoeningen, ook de reguliere geneeskunde heeft die (nog) niet. Misschien ontwikkelt de reguliere geneeskunde zich ooit tot een allesweter. Of komt er een zienswijze waarmee ook de inzichten en successen van anderen kunnen worden verklaard.

Maw als jij je ergens prettig bij voelt, zal het je een zorg zijn als er nog geen wetenschappelijk bewijs voor is geleverd. En zelfs als dat bewijs na onderzoek niet wordt geleverd maar jij hebt er toch baat bij, laat het zo. Dat wil niet perse zeggen dat het niet werkt bij jou.
Regelmaat helpt niet tegen epilepsie maar door het leiden van een onregelmatig leven kan je de kans op een aanval vergroten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 14:43

Anneque

Ik waardeer je reactie heel erg. Dank je wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 14:51

Fruitella

Zolang je er echt in gelooft, kán het werken, zolang mensen maar niet geloven dat je van Druppeltje D4 kunt genézen van een nare ziekte, want dat werkt niet.

Kaaskopje

Graag gedaan

Niki73

Niki73

20-01-2017 om 18:15

Kaaskopje

Dat weet ik (dat het placebo-effect bestaat) en ik ben er grote fan van.
Mijn boodschap was: het maakt niet uit of het placebo of anderszins werkzaam is, zolang het jou maar helpt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 23:01

Niki73

Ja dat begreep ik

Triva

Triva

21-01-2017 om 06:49

niki

Natuurlijk maakt het wel uit: het kan namelijk altijd goedkoper als het toch alleen om het placebo-effect gaat.

Teuntje

Teuntje

21-01-2017 om 11:40

Jamaar Triva

Te goedkoop werkt misschien niet meer... placebo-effect is ingewikkeld...

Teuntje

Maar de dokter hoeft alleen maar te zéggen dat het pilletje heel duur is, terwijl het in werkelijkheid goedkoper is dan een pepermuntje.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2017 om 23:38

Hahaha

Dat zegt mijn huisarts altijd als hij iets voorschrijft.
Goh, dat geeft te denken....

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2017 om 11:48

Triva

Teuntje heeft wel een punt. Placebo gaat over de geloofwaardigheid van het geheel. Ik weet dat paracetamol werkt, ondanks dat het niet eens een euro per pakje is, maar als je zware medicijnen voorgeschreven krijgt die 1 euro voor 20 stuks zijn, dan ga je je mogelijk toch afvragen waarmee ze je hebben afgescheept. Dat kan nooit goed zijn (denk je dan misschien). En dan ga je naar de huisarts vanwege een negatief placebo-effect.

Fruitella

Fruitella

23-01-2017 om 12:00

Kaaskopje

Kaaskopje:
Zolang je er echt in gelooft, kán het werken, zolang mensen maar niet geloven dat je van Druppeltje D4 kunt genézen van een nare ziekte, want dat werkt niet.

Dat ligt er maar net aan, een vit D-tekort kan voor vervelende dingen zorgen, die niet perse duidelijk op een vit D-tekort hoeven te wijzen. Dat zou je dan zomaar denken. Maar dat terzijde. Wat jij zegt over geloven; zo rechtlijnig is het volgens mij ook weer niet. Of je wil genezen, lijkt mij niet afhankelijk van de beslissing in je hoofd, alleen. Maar het kan wel helpen, soms. Net als ontspanning kan helpen om je (lijf) wat rustiger te maken. Of goed slapen. Of verliefd, blij en gelukkig zijn. Dat werkt op veel vlakken door, ook bij de reguliere geneeskunde of de niet reguliere geneeskunde.

Alleen kan dat doorslaan. Op een of andere manier is dat bij bepaalde mensen soms wel de gangbare gedachte bij chronische ziekten of zoiets als kanker. Als je er niet van geneest zal dat wel komen omdat je niet graag genoeg beter wil worden.

Kaaskopje
Placebo gaat over de geloofwaardigheid van het geheel. Ik weet dat paracetamol werkt, ondanks dat het niet eens een euro per pakje is, maar als je zware medicijnen voorgeschreven krijgt die 1 euro voor 20 stuks zijn, dan ga je je mogelijk toch afvragen waarmee ze je hebben afgescheept. Dat kan nooit goed zijn (denk je dan misschien). En dan ga je naar de huisarts vanwege een negatief placebo-effect.

Geloofwaardigheid van van het medicijn, maar als je het breder trekt, geloofwaardigheid over jezelf, je lijf, je mogelijkheden. En niet alleen bij zaken als je gezondheid. Als je met zelfvertrouwen aan je rijexamen begint, zal je 'm waarschijnlijk beter maken dan wanneer je vol onzekerheden en twijfels zit. Dat laatste nemen we graag aan en onderwerpen we niet aan wantrouwen, maar is het eigenlijk niet allemaal min of meer hetzelfde?

Als ik een goedkoop oplossing als recept of als advies meekrijg, wekt dat bij mij geen wantrouwen maar zie ik daar juist de schoonheid van de oplossing in. Ik had een tijd last van terugkerende ontstekingen en daar had ik een ab-kuur kunnen krijgen (elke keer opnieuw) maar mijn toenmalige huisarts stelde voor om voor lange tijd dagelijks een ontstekingsremmende pijnstiller te nemen (bij de supermarkt te vinden). AB-kuren zijn een prima middel maar als het eventueel ook anders kan, graag, vind ik althans. Het bleek een prima oplossing. Mooi simpel. Ik wist niet of ik er in moest geloven maar ik heb het maar geprobeerd. Geen last meer. Misschien had mijn lijf dat ook zonder voor elkaar gekregen, wie zal het zeggen. Maar zoiets is niet voor handen bij elke aandoening. De bijholteontstekingen die ik uiteindelijk krijg als ik weer last van hooikoorts krijg, gaan er niet van over (van de ontstekingsremmende pijnstiller). Wil ik die voorkomen, moet ik toch echt antihistamine slikken.

Wat overigens wel mijn wantrouwen zou wekken, is als de arts of (fysio)therapeut naar mijn idee niet naar mij luistert of mij(n klachten) niet serieus neemt. Als ik dan met een recept terugkom, zou ik toch eerst zoeken op google en de online-bijsluiter lezen, denk ik. En misschien is er dan wel sprake van een negatief placebo effect?

dat heeft een naam, trouwens

Er is inderdaad zoiets als een negatieve tegenhanger van het placebo-effect (logisch ook), en dat heet het nocebo-effect.

Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect

Groeten,

Temet

Fruitella

Fruitella

03-02-2017 om 17:24

Laatst in het nieuws?

Was nu laatst deze rijst in het nieuws? Dwz dat er stemmen opgingen om het niet meer in de supermarkt te laten verkopen omdat het gebruik ervan icm medicijnen beter onder toezicht kon staat van de apotheek?
Het lukt me niet zo snel het terug te vinden. Misschien dat het iemand anders bijstaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.