Huis, Tuin en Keuken
Huurder
06-06-2026 om 15:42
Huis kopen
Ik vraag mij af, hoe anderen dit doen. Al jaren lang puzzelen we met dit en komen we tot dezelfde conclusie en we vinden het raar, we hebben geen lage inkomens maar toch komen we tot de conclusie dat een huis kopen voor ons niet of nauwelijks een optie is. We hebben echt wel het idee dat het zou moeten kunnen en we zien anderen met beroepen waarvan we denken dat wij dan ook wel een vergelijkbaar huis zouden moeten kunnen kopen.
Als we ons inkomen gebruiken voor berekenen kunnen we een hypotheek van 450.000-480.000 krijgen, we hebben ongeveer 120.000 spaargeld. Als we dan het nodige aan verbouwen en opknappen meenemen zouden we een huis kunnen kopen van rond de 5 ton. Als we dan rondkijken (een stad in de omgeving van Rotterdam) komen er alleen maar appartementen, klus woningen of woningen die veel kleiner zijn dan we nu huren, of woningen met energie label c of dieper het alfabet in. We wonen helemaal niet groot (90m²en 3 slaapkamers alledrie niet groot) en onze eisen zijn ook niet groot
Hoe kan dit? hiet lopen we echt al jaren tegenaan dat er werkelijk waar niets fatsoenlijks te krijgen is.
Promethium
08-06-2026 om 17:32
Huurder schreef op 08-06-2026 om 09:47:
Nou dat dus, en om eerlijk te zijn hebben we het een soort van getroffen met onze huurwoning en zijn we nu op een leeftijd dat kopen betekend dat we de hypotheek pas aflossen als we rond de 80 en 90 zijn. In onze wijk zijn vergelijkbare koopwoningen en daar zouden we graag voor in aanmerking komen. Er zijn in onze woonplaats best wel veel wijken waar dingen gebeuren die je een onveilig gevoel geven, en ja die woningen vallen dan wel weer binnen ons budget. Het steekt een beetje dat we volgens onze huurbaas een heel hoog inkomen hebben en dus een flinke huurverhoging krijgen en dat we vervolgens toch weer checken (in de jaren al diverse keren gedaan) en dan kun je qua kopen niets fatsoenlijks vinden of al is het maar vergelijkbaar met wat we nu hebben. Dat steekt extra omdat we hebben gezien dat een stel buren zijn verhuisd naar een klushuis in een ongunstige buurt hierom en die hebben zo'n spijt.
Wat is er mis met alle huizen waarvan ik een linkje plaatste in mijn vorige bericht?
Huurder
08-06-2026 om 17:35
Promethium schreef op 08-06-2026 om 17:32:
[..]
Wat is er mis met alle huizen waarvan ik een linkje plaatste in mijn vorige bericht?
Het huis dat in mijn woonplaats erbij stond was op een locatie zonder parkeergelegenheid en in een buurt waar flinke criminaliteit heerst.
Tijgeroog
08-06-2026 om 19:57
Dus er is 1 woonplaats waar je wil wonen, en binnen die woonplaats ook maar in een beperkt aantal wijken? Dan maak je het jezelf ook niet makkelijk om iets te vinden...
Huurder
08-06-2026 om 21:21
Tijgeroog schreef op 08-06-2026 om 19:57:
Dus er is 1 woonplaats waar je wil wonen, en binnen die woonplaats ook maar in een beperkt aantal wijken? Dan maak je het jezelf ook niet makkelijk om iets te vinden...
Hoezo ? Er zijn hier vele huizen en vele wijken, alleen als je voor een simpele eengezinswoning al meer dan 3 keer modaal moet verdienen is dat een beetje bizar toch? We vragen echt niet veel hoor, we hebben nu ook 90m² 3 slaapkamers en een tuin en wonen in een buurt waar de criminaliteit nog niet zo heftig is.
Ginevra
08-06-2026 om 21:38
waarom is een huis met energielabel C niet fatsoenlijk? Ik snap dat A fijner is, maar in mijn buurt zijn alle huizen op zijn best C, maar vaker D. En daar wonen ook massa’s gewone doorsnee mensen in. Het zijn geen krotten of zo.
tsjor
09-06-2026 om 08:32
Huurder schreef op 08-06-2026 om 09:47:
Nou dat dus, en om eerlijk te zijn hebben we het een soort van getroffen met onze huurwoning en zijn we nu op een leeftijd dat kopen betekend dat we de hypotheek pas aflossen als we rond de 80 en 90 zijn. In onze wijk zijn vergelijkbare koopwoningen en daar zouden we graag voor in aanmerking komen. Er zijn in onze woonplaats best wel veel wijken waar dingen gebeuren die je een onveilig gevoel geven, en ja die woningen vallen dan wel weer binnen ons budget. Het steekt een beetje dat we volgens onze huurbaas een heel hoog inkomen hebben en dus een flinke huurverhoging krijgen en dat we vervolgens toch weer checken (in de jaren al diverse keren gedaan) en dan kun je qua kopen niets fatsoenlijks vinden of al is het maar vergelijkbaar met wat we nu hebben. Dat steekt extra omdat we hebben gezien dat een stel buren zijn verhuisd naar een klushuis in een ongunstige buurt hierom en die hebben zo'n spijt.
Als je 80/90 bent betaal je nog steeds huur en waarschijnlijk nog veel meer. Het voordeel van een hypotheek is dat de kosten van wonen op de lange duur gelijk blijven en dus relatief dalen; en je kunt het zelf laten dalen door tussentijds af te lossen.
Sociale huurwoningen zijn voor mensen met een laag inkomen. Als je inkomen daarboven komt dan is het logisch dat de woningbouwvereniging marktconforme huur gaat vragen (alhoewel die nog veel hoger kan zijn) en met dat geld weer sociale huurwoningen kan bouwen.
Dat je met jullie inkomen terecht zou komen in een kluswoning in een slechte buurt, dat lijkt mij wel erg vreemd.
tsjor
09-06-2026 om 08:35
Huurder schreef op 08-06-2026 om 17:35:
[..]
Het huis dat in mijn woonplaats erbij stond was op een locatie zonder parkeergelegenheid en in een buurt waar flinke criminaliteit heerst.
Ik heb het lijstje van Promethion nog eens doorgelopen, er is maar 1 woning waarvan het niet duidelijk is of en waar de parkeerplaats is, er is zelfs een woning met een inpandige garage (helemaal veilig).
Ik begrijp eerlijk gezegd je klacht niet.
AnnaPollewop
09-06-2026 om 08:40
Huurder schreef op 08-06-2026 om 21:21:
[..]
Hoezo ? Er zijn hier vele huizen en vele wijken, alleen als je voor een simpele eengezinswoning al meer dan 3 keer modaal moet verdienen is dat een beetje bizar toch? We vragen echt niet veel hoor, we hebben nu ook 90m² 3 slaapkamers en een tuin en wonen in een buurt waar de criminaliteit nog niet zo heftig is.
Wat is nou precies je punt, wil je een algemene maatschappelijke aanklacht doen over de huizenprijzen of zoek je een betaalbare koopwoning?
Ik zie vrienden van mijn zoon huizen (of appartementen) kopen, ook op normale salarissen, ook hier in de buurt. Het kan dus wel, maar het vraagt wat geduld, spaargeld en ook het aanpassen van je eisen.
Wat betreft criminaliteit, wij wonen in een vrij dure buurt met best dure huizen en hier is ook veel criminaliteit (en veel hangjongeren), gewoon omdat een grote stad dat nou eenmaal heeft en onze buurt daar blijkbaar ook geschikt voor is. En in villawijken vinden meer woningovervallen plaats, gewoon omdat daar meer te halen is. Ik denk niet dat de prijs van een huis daar rechtstreeks iets over zegt.
Als jullie huur nu meevalt, begin dan met elke maand een bedrag opzij te zetten naast die huur. Dan wen je vast aan een hoger bedrag aan wonen, en spaar je ook vast een flink bedrag om zelf neer te leggen als je gaat kopen. Je kunt veel tips over sparen vinden bij bv. Vincent Kouters, betering.nl of in de podcast "Over geld praat je niet" of de site en podcast van PorteRenee.
Koop je uiteindelijk geen huis, heb je toch een leuke spaarpot.
tsjor
09-06-2026 om 08:47
Huurder schreef op 08-06-2026 om 21:21:
[..]
Als je een hypotheek kunt krijgen van 450.000/480.000 dan heb je een behoorlijk hoog inkomen, dat zal richting 100.000 zijn. Dan nog in een sociale huurwoning willen blijven en mopperen dat de huur zo hoog wordt.....
In het algemeen: ja, het is bizar dat je voor een simpele eengezinswoning meer dan 3 keer modaal moet verdienen. Maar ja, sommige mensen verdienen dat en die kunnen dan weer ruimte maken voor andere mensen die veel minder verdienen.
De huizenprijzen zijn gigantisch gestegen. Ik zou nu mijn eigen woning niet meer kunnen kopen. Maar ik ben begonnen met zo'n kluswoning toen ik ongeveer 30 was, met partner, beetje opgeknapt, veel geld hadden we niet. Ander werk, verhuisd, woning verkocht met wat overwaarde. Mooie twee-onder-een-kapwoning gekocht. Scheiding, partner uitgekocht. Woning was te duur voor onderhoud en te ver afgelegen van studie- en werkmogelijkheden. Woning verkocht met overwaarde en rijtjeshuis teruggekocht, nu met lage hypotheek, hele lage lasten. Wat ik wil verduurzamen kan ik zelf betalen.
Ik denk dat het moment waarop mensen begonnen zijn met een koopwoning ook erg bepalend is voor hun latere mogelijkheden. Als ik nu zou moeten beginnen zou ik gokken op een garagebox.
Lotus_
09-06-2026 om 09:41
tsjor schreef op 09-06-2026 om 08:35:
[..]
Ik heb het lijstje van Promethion nog eens doorgelopen, er is maar 1 woning waarvan het niet duidelijk is of en waar de parkeerplaats is, er is zelfs een woning met een inpandige garage (helemaal veilig).
Ik begrijp eerlijk gezegd je klacht niet.
Ja joh, hoezo woningcrisis?
tsjor
09-06-2026 om 09:46
Lotus_ schreef op 09-06-2026 om 09:41:
[..]
Voor mensen die 6 ton kunnen neerleggen?
AnnaPollewop
09-06-2026 om 22:14
Lotus_ schreef op 09-06-2026 om 09:41:
[..]
Voor wie moet starten en een laag salaris heeft, ja dan wel. Maar met TO kan ik ook geen medelijden hebben, gezien de leenruimte en het spaargeld kunnen ze wel wat meer dan alleen sip toekijken vanuit een sociale huurwoning.
Een appartement verkopen dat 140.000 onder water stond was een keuze. Ze hadden er ook kunnen gaan wonen of het verhuren en dan was het nu veel meer waard geweest. Keuzes hebben consequenties.
MMcGonagall
09-06-2026 om 22:50
Wij hebben net een huis gekocht en met onze wensen konden we het niet vinden in mijn geboorteplaats waar ik eigenlijk wilde wonen. We blijven dus in het dorp waar ik nu woon. Met een budget van 5 ton zouden we in mijn geboortestad alleen een klein rijtjeshuis kunnen kopen in een buurt waar ik niet wil wonen. Dan zou ik daar dus niet voor kiezen. Zo simpel is het. Ik ken ook mensen die gunstig huren en die nooit een vergelijkbaar huis zouden kunnen kopen, hoewel ze zonder moeite 6 ton kunnen lenen. Steden als Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn alleen maar voor de happy few die echt veel te besteden hebben of juist sociaal mogen huren.
Huurder
10-06-2026 om 08:50
AnnaPollewop schreef op 09-06-2026 om 22:14:
[..]
Voor wie moet starten en een laag salaris heeft, ja dan wel. Maar met TO kan ik ook geen medelijden hebben, gezien de leenruimte en het spaargeld kunnen ze wel wat meer dan alleen sip toekijken vanuit een sociale huurwoning.
Een appartement verkopen dat 140.000 onder water stond was een keuze. Ze hadden er ook kunnen gaan wonen of het verhuren en dan was het nu veel meer waard geweest. Keuzes hebben consequenties.
Er blijven wonen was qua werk geen optie, mijn man kon geen werk vinden in mijn oude woonplaats en ik kon via mijn bedrijf toen makkelijk overplaatsing aanvragen. Een woning verhuren heb ik van dichtbij gezien is geluk of pech hebben, in mijn omgeving zijn er mensen geweest die een compleet uitgewoonde woning terugkregen en die woning was toen echt niet in waarde gestegen. Dus verkopen was de enige optie voor ons, weinig keuze aan.
We hebben de leeftijd niet om nog rustig 30 jaar af te lossen op een hypotheek, de kans dat we overlijden voor de einddatum is heel groot gezien onze leeftijden van 50 en 59 jaar oud. De leeftijd maakt ook dat we niet graag meer kijken naar kluswoningen waar we "met de tijd" de boel kunnen opknappen. Ik werk in onze woonplaats en kan zo werk en zorg voor het gezin en onze schoonmoeder combineren dat gaat erg lastig als je buiten de stad gaat verhuizen want dan zit je al snel weer aan flink wat extra reistijd.
tsjor
11-06-2026 om 08:15
Dat zijn wel heel veel redenen waarom kopen nu voor jou geen optie is,
Jullie zijn al jaren aan het kijken, dan heb je de tijd ook voorbij laten gaan. Wat je nu zoekt, instapklaar, voor oudere leeftijd, op die markt zijn vooral mensen die al een woning hadden en die dus konden verkopen.
Overigens hoef je een hypotheek niet af te lossen voordat je komt te overlijden. Je laat dan een schuld achter, maar als daar een redelijke woonwaarde tegenover staat hoeft dat geen probleem te zijn.
Het geld is het probleem niet. Zoals jullie nu wonen is gewoon voor jullie de beste optie. Andere mensen maken andere keuzes, of hebben dat in het verleden gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.