Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis kopen

Huurder schreef op 15-06-2026 om 13:53:

Het willen kopen heeft vooral te maken met de omgeving die ons er steeds maar op wijst dat we zouden moeten willen kopen. En iedere keer kijken we dan weer, laten we ons informeren en komen we tot de conclusie dat kopen voor ons niet positief lijkt uit te komen. Dat vinden we raar omdat eigenlijk iedereen in de omgeving aangeeft dat het juist beter is te kopen.

Maar waarom laten jullie jezelf dan zo ‘opnaaien’ door de omgeving? Serieus, ik begrijp dat werkelijk waar niet.

Doet me denken aan mijn zus die heel graag groter zou willen wonen, maar dat niet zegt te kunnen. Ik heb de rekensom voor haar gemaakt en het kan makkelijk (drie ton overwaarde, ruim 1,5 inkomen), maar dan gaat ze wel naar drie keer zo hoge woonlasten. Is echt meer dan goed te doen met hun inkomen, maar dat vindt ze te veel. Tja, dan kan het inderdaad niet.

Volgens mij verwar je ‘niet kunnen’ met ‘niet willen’. Jullie kúnnen prima kopen, maar jullie wíllen niet (onder de huidige omstandigheden). Prima natuurlijk, en gezien je omschrijving van jullie huurhuis zou ik denk ik ook niet willen kopen. Maar zeg dan niet dat het niet kán!

'Er beging over een kleine 8 jaar een pensioen waardoor het inkomen ruimschoots daalt, terwijl ons kind gaat studeren.' Er zijn niet veel mensen waarvan het kind gaat studeren als de ouders tegen de 60 lopen. 

tsjor schreef op 16-06-2026 om 08:35:

'Er beging over een kleine 8 jaar een pensioen waardoor het inkomen ruimschoots daalt, terwijl ons kind gaat studeren.' Er zijn niet veel mensen waarvan het kind gaat studeren als de ouders tegen de 60 lopen.

Dat zijn er meer dan je denkt, zeker met ouders die zelf eerst gestudeerd hebben. Die beginnen ook later aan kinderen eind 30 is niet ongebruikelijk, kind dat via vmbo-mbo hbo gaat en hopla je bent 59 als je kind naar het hbo gaat. 

Huurder

Huurder

16-06-2026 om 08:52 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-06-2026 om 08:41:

[..]

Dat zijn er meer dan je denkt, zeker met ouders die zelf eerst gestudeerd hebben. Die beginnen ook later aan kinderen eind 30 is niet ongebruikelijk, kind dat via vmbo-mbo hbo gaat en hopla je bent 59 als je kind naar het hbo gaat.

Dat of zoals wij ouders die elkaar niet zo vroeg zijn tegengekomen. Partner kwam uit een langdurige relatie wilde toen al kinderen maar kwam er twee weken na het huwelijk achter dat ze vreemd ging en dat het niet zwanger worden kwam doordat ze gewoon nog aan de pil was. Daarna lukte het bij ons ook niet gelijk, en na 3 miskramen kwam ons kind. Dus ja het duurde allemaal nogal even.

Er zijn niet veel mensen waarvan het kind gaat studeren als de ouders tegen de 60 lopen.

De meeste ouders in mijn vriendenkring waren ver in de dertig of tegen de veertig toen ze kinderen kregen. Dus jazeker wel, ik ken er meerdere. 

Maar als je kind nu gaat studeren is ie tegen de tijd dat pensioen begint, over 8 jaar, toch gewoon klaar met de studie?

Huurder

Huurder

16-06-2026 om 13:19 Topicstarter

TineWinkel schreef op 16-06-2026 om 12:32:

[..]

Maar als je kind nu gaat studeren is ie tegen de tijd dat pensioen begint, over 8 jaar, toch gewoon klaar met de studie?

Kind gaat nu nog niet studeren dat is pas over 3 tot 5 jaar.

Ik loop, vind ik, al tegen de 60, en heb nog een dochter in het vo. We schelen dik 40 jaar, ik ben 57 (bijna 58), zij 17. 

Ik hoop wel dat ze is afgestudeerd voordat ik met pensioen ga. Tenzij ik extra vroeg met pensioen ga natuurlijk, maar dan moet ik nog even doorsparen

Zo’n naderend pensioen hakt wel in je financieringsruimte. Mijn vriend is net 58 maar als inkomen werd rekening gehouden met zijn pensioeninkomen omdat dat binnen tien jaar is. Gelukkig ben ik nog een jonge blom van 53. Drie van de vier kinderen zijn afgestudeerd, de vierde zit in haar derde tussenjaar

Ik denk dat huurder beter kan gaan nadenken over het helpen van de kind(eren?) aan goede woonruimte. Dat is in elk geval de klus waar ik mee bezig ben rond mijn pensioenleeftijd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.