Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Konijn

Konijn

05-02-2012 om 20:37

Huisdierdilemma

Even een schuilnaam i.v.m. een af en toe meelezend kind.
Onze dwerghamster Bertje van bijna 2 jaar oud heeft een klein gezwel op zijn hoofd. Mijn ervaringen met knaagdieren en gezwellen zijn niet zo positief. Nu dus het dilemma over wat te doen met Bertje. Ik kan met hem naar de dierenarts, die me waarschijnlijk gaat vertellen dat hij er niets aan kan doen en we moeten wachten tot Bertje ziek wordt. Of hij kan er misschien wel iets aan doen, met al dan niet hoge kosten. Sowieso ben ik aan het consult natuurlijk al meer kwijt dan aan het hele hamstertje zelf, maar in principe reken ik niet zo. Feit is dat dwerghamsters in de regel niet veel ouder worden dan 2, dus of je dan zo'n beestje nog moet belasten met een dierenartsbezoek?
Wat zouden jullie doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hond

hond

05-02-2012 om 20:50

Nou toevallig

wil het feit dat hamster van een vriendin een gezwelletje op het oog had, dat een ontstekinkje bleek. Vijf dagen zalven en het was foetsie. Waarmee ik wil zeggen dat je het consult dan wel kwijt bent, maar dat het niet zo ernstig en duur hoeft te zijn voor de rest. Zoja, dan zou ik niets doen, wachten tot hamster ziek wordt en dan evt in laten slapen

Tja

hier had ik een 2,5 jaar oude hamster (was al dun en mottig aan het worden) met een dicht oogje. Beestje met de taxi naar het spoedhospitaal gebracht (de gehele anecdote laat ik achterwege .

iig was het oogje de volgende dag weer goed en de hamster alsnog van ouderdom overleden, ik denk dat dat ritje naar die kliniek het laatste zetje was.

Ach ik kan het ook niet aanzien, dieren die iets hebben, daar moet ik dan mee naar de dierenarts. Misschien is het opgelost met een zalfje of misschien kan hij prima verder met zo'n bobbel. We hebben ook een poes gehad met een bobbel op de rug, beestje is een jaar of 14 geworden zonder ooit last gehad te hebben van die bobbel, de dierenarts wou er niets mee.

Hoort erbij als je huisdieren hebt

Naar de DA zou ik zeggen. Kind betrekken en laten zien wat er allemaal bij komt kijken als je huisdieren hebt. In mijn ogen hoor je daar voor te zorgen en alle consequneties te dragen, ook als ze ziek zijn dus. Als je het niet kunt betalen (of wil betalen) moet je geen huisdieren nemen. Of de zorg verzekeren.
Beterschap voor de hamster!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Konijn

Konijn

06-02-2012 om 10:40

Serra

In grote lijnen ben ik het met je eens. We gaan deze week met Bertje naar de dierenarts. Maar als er een behandeling nodig is die hoge kosten met zich meebrengt, ga ik dat toch niet doen. Een tubetje creme voor 15 euro vind ik tot daar aan toe, maar geen 80 euro voor een operatie.

Zou ik ook doen

Ik zou wel naar de dierenarts gaan, misschien is het inderdaad iets dan met een zalfje te verhelpen is, maar als het op een operatie uit zou draaien zou ik daar bij een hamster van bijna 2 niet meer aan beginnen. Niet alleen omdat een hamster gemiddeld niet veel ouder wordt dan 2, maar ik meen me te herinneren dat kleine knaagdieren gevoelig zijn voor narcose en zeker als ze oud zijn is het risico groot dat ze de narcose niet overleven.

hond

hond

06-02-2012 om 10:53

Idd nerina

ik denk dat de dierenarts daar zelf niet meer aan zou willen beginnen bij een oud knaagdier

Daar staan we anders in

We staan er anders in dus. Ik zou Bertje ook laten opereren als dat is wat hij nodig heeft (en als de prognose goed is ect.) Niet als doel op zich dus maar het financiële stuk (al zou ik er nog zo van balen) op zich is niet doorslaggevend. Wil ik ook niet, hoort erbij. En dat wil ik ook aan mijn kinderen meegeven. ( die heel graag een hamster willen, maar vooral denken aan al het leuke en niet stil staan bij moeite, verantwoordelijkheden en 'onderhoudskosten'....)

Vraag me af in welk opzicht je het dan met me eens bent. Misschien in principe wel? In de praktijk in ieder geval niet. Hopen dat Bert er met een zalfje komt dus.

Haha, p...!

….. {smilie-met-bek-vol-tanden} )) {en-een-smakelijke-lach-bij-het-zien-van-de-afzender}

“Nee hoor, laat het dier maar lijden, elke keer weer naar de dierenarts, bijkomen van een operatie en zich helemaal ziek voelen voor een paar maandjes levensverlenging.”

Volgens mij is er hier nog niemand op uit toestanden te maken. Het heeft toch geen zin om de boel weer meteen zo zwart-wit neer te zetten?

“Jij kijkt ook op de prognose wel goed is.”

Jazeker. Mijn insteek is dat het financiele stuk niet de afweging zou moeten zijn.

Konijn

Konijn

06-02-2012 om 12:40

Onzeker

"Het gaat hier over een simpel gezwel, dat eenvoudig verwijderd kan worden. Niet over een dier dat al maandenlang van operatie naar operatie gesleept wordt en alleen nog met een misselijkmakende bestraling het einde van de week haalt."
Dat weet ik dus nog niet he. Mijn woestijnratjes in het verleden hadden roodgekleurde gezwellen. Daar wilde de dierenarts niets aan doen. Bertje heeft een soort van bloemkooltje op zijn neus. Zoiets heb ik nog nooit gezien, maar het ziet er dus niet uit als schurft o.i.d. Bertje doet nog het zelfde als altijd, maar ik vind hem de laatste tijd wel liever worden. Rukt niet meer agressief de voerbak uit je hand. Dat kan ook komen door ouderdom natuurlijk.

Niet doen hoor

Bertje doet het goed, heeft nergens last van. Niet naar de dierenarts gaan. De stress van zo'n bezoek en eventueel behandeling erna is misschien wel erger dan dat gezwelletje.
Bertje wint er niks mee.
Groet,
Miriam Lavell

marie

marie

06-02-2012 om 15:22

Gaat vanzelf weg

Hallo
Zulke bultjes heeft onze dwerghamster ook wel gehad, en die gingen vanzelf weer weg.
groetjes

Primavera

Primavera

06-02-2012 om 15:51

Dieren zijn geen mensen

Je kunt ook overdrijven vindt ik. Voor je met een dier aan het behandelen slaat is het eerst even handig om af te wegen hoeveel stress die behandeling (inclusief dierenartsbezoek) het beest zal geven, hoeveel ongemak en wat er aan levenskwantiteit èn levenskwaliteit te winnen is. Bij een hamster van 2 jaar is er weinig te winnen en veel te verliezen. Alleen het ritje naar de dierenarts kan al z'n dood worden.
En natuurlijk speelt ook geld wel een rol met welke behandelingen je wel of niet instemt. Niet zo strikt dat je weigert te laten behandelen zodra de dierenarts kosten de aanschafwaarde van het beest overstijgen, maar wel zodra ze boven het budget komen wat je opzij kan leggen. Voor de behandeling van je kind ga je schulden aan of verkoop je desnoods je huis, voor een huisdier is dat overdreven.
Als ik zie hoe vervelend onze hond in perfecte gezondheid de operatie van sterilisatie al vindt en hoe ze het idee heeft dat ze gestraft wordt alleen maar omdat we haar een kraag om hebben gedaan zodat ze de hechtingen niet voortijdig eruit krijgt, dan vraag ik me af voor wiens bestwil veel bazen hun huisdieren laten opereren of behandelen. Is dat werkelijk voor het huisdier, die er verder geen idee van heeft dat er iets met 'm aan de hand is, of is dat omdat zij het gezelschap van hun huisdier nog niet willen missen? Als een dier lijdt kun je 'm ook een spuitje laten geven.
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 18:35

Joyeux

Bij een hamster of cavia aan het eind van zijn leven kan zo'n autorit net genoeg zijn om te bezwijken, stress!!

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 18:38

Lastig

Dit zijn lastige discussies. n dan is het ook nog eens zo dat de ene dierenarts heel ver gaat met behandelen, en de ander niet. Ik heb een abessijn van 14 met beginnende staar. Ik laat het voor wat het is, maar er zijn kattenbaasjes die mij daarop zouden aankijken. Maar dit ouwe baasje is al snel van slag, die kan ik twee maal een traject van weken en weken met kragen en vervelende druppels + een operatie niet aandoen. Vind ik.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-02-2012 om 18:45

Overdreven dierenliefde

Een huisdier behandelen omdat je het nog niet kan missen, dat klopt. Daarnaast hebben huisdieren van veel kwalen veel minder last dan mensen denken. Toevallig heb ik zelf hamsters en daarmee ga ik echt niet naar een dierenarts. Beest van een tientje dat twee jaar oud wordt? Nee hoor! Als het uit zijn lijden verlost moet worden verzin ik zelf wel iets.

Voor de verontwaardigden onder jullie: ik eet al dertig jaar geen vlees en heb dus al heel wat dierenlevens gespaard.

Mensen kijken als mens (uiteraard) naar dierenleed

geplakt uit een artikel in Trouw, naar aanleiding van Boer zoekt vrouw en de achterliggende filosofie; sorry, rare link met de hamsterkwestie, maar toch goed om te lezen:

'Plessner was een van de grondleggers van de wijsgerige antropologie, de tak van de filosofie die zich bezighoudt met het bestuderen van de mens. Anders dan dieren, zegt Plessner, wéten mensen dat zij zelf het centrum van hun activiteiten zijn. Ze kunnen uit dit centrum stappen en als buitenstaander naar zichzelf kijken: de excentrische positie. De mens ís een lichaam, net als een dier, maar hééft tegelijkertijd ook een lichaam. Als een mens pijn heeft, heeft hij niet alleen last van het fysieke ongemak, maar vooral van het beséf dat hij pijn heeft: het lijden van pijn.

De prijs die we daarvoor betalen is dat we niet, zoals de dieren, kunnen samenvallen met de natuur. We staan er altijd buiten, zijn altijd zoekende naar onze plaats, die niet gegeven is, maar die we zelf moeten maken'

dierenarts

dierenarts

06-02-2012 om 19:47

Keuze/advies

Heeft hij er geen last van, eet hij normaal en krabt hij er niet aan: afwachten.
Heeft hij er wel last van, krabt hij het stuk , eet hij niet meer, en als je hem wilt laten inslapen : naar de dierenarts, . Als je niks wilt, zoals iemand hierboven, dan niet gaan, kost namelijk geld.
De meeste dierenartsen opereren een 2 jaar oude dwerghamster niet meer, alleen als de eigenaar het pérse wil/eist.( Het kan wel, ik heb er zelf ooit een van bijna 2 jaar overgenomen, de mensen wilden hem niet meer hebben,maar ik mocht hem houden, hij is geopereerd en heeft nog een half jaar geleefd. Maar de kosten zouden voor bijna elke eigenaar te hoog zijn geweest)

Konijn

Konijn

06-02-2012 om 20:09

Joyeux

Ja, dat kan. Ik heb een konijn gehad (goh, toepasselijke nick) dat om de haverklap in de stress schoot en dan niet meer at. Hij heeft drie keer een nacht bij de dierenarts doorgebracht die hem om de 2 uur voedde met een spuitje. Is ook belastend natuurlijk, maar het was verder zo'n gezellig levendig beest. Uiteindelijk is hij bijna 10 jaar oud geworden want afgezien van die zwakke zenuwen was hij kerngezond.
Overigens ben ik nu weer aan het twijfelen. Bertje heeft echt nergens last van en ik wil hem dus niet ziek maken juist door een dierenartsbezoek. Als je hem ziet, zou je ook niet denken dat hij 2 is.

Mensen, dieren, gebruiksartikelen

"dieren zijn geen mensen"
Klopt. Maar ook geen gebruiksartikelen... Ik blijf van mening dat je geen huisdieren moet nemen als je er alleen 'als de zon schijnt' voor wil zorgen. Er kan nu eenmaal van alles mee gebeuren. Nee, niet koste wat het kost en om zinloos lijden te verlengen ( tja en wat is zinloos in deze...) maar wel om dat een dier houden verantwoordelijkheden met zich mee brengt. Dus ook voor een hamster, muis of wat ook van een paar euro.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Eens serra

Serra, goed voor een dier zorgen is ook het dier de stress van doktersbezoek en behandeling besparen. Het middel moet tegen de kwaal opwegen.
Bij elk buljte naar de diernarts hollen en een grote zak geld uitgeven is niet hetzlefde als goed voor je dieren zorgen.
Niets doen is bij dieren op het einde van hun leven vaak beter dan iets doen.
Groet,
Miriam Lavell

Hoogbejaarde hamster

Onze geliefde Vlekkie had vanaf april ook een gezwelletje en een kale plek. Ze heeft nog vrolijk doorgeleefd tt juni, toen was ze op.

Heel toevallig heeft een dierenarts op bezoek even naar haar gekeken. Het leek haar wel leuk om te behandelen, ze deed normaal paarden en had nog nooit zoiets kleins een injectie gegeven. Maar het medicijn moest dan wel geïmporteerd worden

Vlekkie vond het wel mooi, dochterlief in hamsterfluisteraar en heeft haar even gevraagd: ze wilde geen prikje, liever wat zonnenbloempitjes extra en een knuffel.

Ik moest wel heel erg lachen hoor Serra, een verzekering voor een hamster?

Vergelijking

Als Hannah 18 was geweest, dan was ze direct geholpen aan haar kanker. Dat had haar leven met 3 maanden tot een jaar gerekt. Natuurlijk had zij dat gewild, hadden wij dat gewild, hadden de artsen geen moment getwijfeld maar ingegrepen.

Maar Hannah was geen 18. Ze was 81. Dus waren de dokters niet happig (verhoogd risico van de behandeling), vond Hannah het zelf wel best zo en waren wij ook tevreden.

Hannah was mijn oma.

Bertje is in dezelfde levensfase als Hannah was.

Als je goed bent voor je dieren, dan gun je ze dezelfde clementie als mensen.

Groet,

Miriam Lavell

Verzekering

Daar moest ik ook om lachen, een verzekering voor je hamster )).

Ik ben het eens hoor met jullie dat je niet met elk ding naar de DA hoeft te rennen en niet koste wat het kost moet willen behandelen. Mijn enige punt is... nee hoor, ik ga niet weer in herhaling vallen.. ))

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2012 om 11:34

Serra

Maar maak het eens concreet? Wat doe jij met een kater van 14 en beginnende staar? Of met de hamster waar deze draad mee begint?

Antwoord is er al

Serra's eerste reactie "Naar de DA zou ik zeggen. Kind betrekken en laten zien wat er allemaal bij komt kijken als je huisdieren hebt. In mijn ogen hoor je daar voor te zorgen en alle consequneties te dragen, ook als ze ziek zijn dus. Als je het niet kunt betalen (of wil betalen) moet je geen huisdieren nemen. Of de zorg verzekeren."
Dat is een moraliserende over dierenzorg naar de formule: behandelen en geld uitgeven is synoniem aan goed zijn voor je dieren.
Daar ontstaat een stropop uit: wie niet met het dier naar de da wil, accepteert de consequenties van het hebben van dieren niet.
Ze is vergeten dat naar de dierenarts gaan en behandelen op zichzelf al een zware belasting is voor dieren en dat je dat een bejaarde hamster maar beter niet aan kunt doen.
Overigens vind ik dat je dat met een 1 jarige hamster ook niet moet doen. Als het al over een kwaadaardig of levensverkortende aandoening gaat, dan wordt het beestje 1,5 ipv 2. Soit. Mensen worden ook niet allemaal 80.
Iets heel anders: als hamster een heftige verwonding oploopt, dan is niks doen synoniem aan langzaam dood laten gaan. Daar zou ik wel mee naar de dierenarts gaan, alwaar de keuze 'hechten of in laten slapen' een gewoge keuze kan zijn. Voor beide opties moet het beest vervoerd worden en moet er een prikje in.
In laten slapen is dan eigenlijk al snel de meest humane oplossing.
Groet,
Miriam Lavell

+ Brunette +

+ Brunette +

07-02-2012 om 14:32

Discriminatie

"Een dier is geen gebruiksartikel." Ik hoop dat degenen die deze mening zijn toegedaan dan ook geen kippen, koeien en varkens gebruiken om hun smaakpapillen en eiwitbehoefte tevreden te stellen. Anders ben je op een dubieuze manier aan het discrimineren. Je zou zelfs kunnen stellen dat het eten van een lapje kalfsvlees ethisch gezien erger is dan het nalaten van een medische behandeling bij diertjes die maar een paar jaar leven.

Bij dieren wordt altijd met veel maten gemeten. Voor huisdieren moet goed worden gezorgd maar andere diersoorten zoeken het maar uit. Bij sommige dieren is de dierenliefde zelfs schizofreen te noemen, denk bijvoorbeeld aan konijnen en muizen.

Kraak

Pfffff, moet ik nog na gaan denken ook… Had ik kunnen bedenken door actieve bijdrage. Beginnen met de vraag van Fiorucci

“Maar maak het eens concreet? Wat doe jij met een kater van 14 en beginnende staar? Of met de hamster waar deze draad mee begint? “

Het is lastig het concreet te maken omdat je individuele gevallen nooit los kan zien van hun context. Maar goed, die kat met staar? Als ik merk dat kat er last van heft ga ik eerst op internet kijken hoe en wat, vervolgens goed beslagen ten ijs de DA bellen voor overleg en dan afhankelijk van wat ik gevonden heb en wat de DA zegt, kat in het mandje en erheen. De ene kat met staar is de andere niet. In ieder geval zal ik wel doen wat onder de omstandigheden nodig is. Geld is GEEN overweging. Ja, ik weet het, het is een lastig principe soms want kost handen vol geld. Maar… die consequentie neem ik dus.

En dan Bertje… “Onze dwerghamster Bertje van bijna 2 jaar oud heeft een klein gezwel op zijn hoofd. Mijn ervaringen met knaagdieren en gezwellen zijn niet zo positief. Nu dus het dilemma over wat te doen met Bertje. Ik kan met hem naar de dierenarts, die me waarschijnlijk gaat vertellen dat hij er niets aan kan doen en we moeten wachten tot Bertje ziek wordt. Of hij kan er misschien wel iets aan doen, met al dan niet hoge kosten. Sowieso ben ik aan het consult natuurlijk al meer kwijt dan aan het hele hamstertje zelf, maar in principe reken ik niet zo. Feit is dat dwerghamsters in de regel niet veel ouder worden dan 2, dus of je dan zo'n beestje nog moet belasten met een dierenartsbezoek?”

Lastig omdat ik geen hamster heb en er ook niet veel vanaf weet. Mijn eerste reactie op die posting was idd ‘naar de da ermee’. Ik wist niet dat hamsters zo stresserig zijn en van het vervoer de pip kunnen krijgen. Nu zou ik dus eerst bellen. Ik zou mijn zorg/overwegingen dus delen met mijn kind (itt een schuilnaam voor mijn kind nemen) en er zo een leermoment van maken. Maar goed, stel dat ik meteen gegaan zou zijn: als hamster al op sterven na dood was, zou ik niet opereren/behandelen. Als opereren/behandeling een gunstige prognose heeft, zou ik het wel doen. Dus weer zou geld niet van doorslaggevende betekenis zijn.

En Miriam… Je trekt dingen uit de context en trekt conclusies op basis van wat ik geschreven heb, die niet kloppen.

“behandelen en geld uitgeven is synoniem aan goed zijn voor je dieren” -/-

“ wie niet met het dier naar de da wil, accepteert de consequenties van het hebben van dieren niet” +/-
Als je deze zo stellig wil stellen en dus koste wat het kost niet naar de DA wil, dan accepteer je niet de consequenties – die in mijn ogen – bij het hebben van huisdieren horen.

“Ze is vergeten dat naar de dierenarts gaan en behandelen op zichzelf al een zware belasting is voor dieren en dat je dat een bejaarde hamster maar beter niet aan kunt doen.” …..

“Overigens vind ik dat je dat met een 1 jarige hamster ook niet moet doen. Als het al over een kwaadaardig of levensverkortende aandoening gaat, dan wordt het beestje 1,5 ipv 2. Soit. Mensen worden ook niet allemaal 80.”

Prima, dat vind jij. Ik sta daar anders in. In principe trouwens want ik zou sowieso geen hamster… ;0

Misschien is dat het punt? Het er anders in staan? Ik veroordeel Konijn van Bertje volgens mij nergens. Ik geef alleen aan wat ik zou doen en vanuit welk principe ik daarin handel (geld mag niet de overweging zijn). Ik probeer niemand iets op te leggen. Wat ik wel hoop is dat ik door mijn stelligheid mensen aan het nadenken zet. Dieren zijn geen gebruiksvoorwerpen en ik denk dat mensen iha (dus niet perse Konijn of wie ook) wel erg makkelijk omgaan met de zorg voor dieren. Ik vind het ook lastig wanneer mensen koste wat het kost blijven kwakkelen en het lijden van doodzieke dieren blijven verlengen omdat ze het beest niet kunnen/willen missen. Op tijd uit lijden verlossen hoort er voor mij dus ook bij.

Hokjes!

Whoehoe!! Hokjes, hokjes! Vastzetten die hap!! Om de oren slaan met dingen die niet kloppen....!!! Hebben zullen we ze!

Idd hier ook alleen eieren en vlees waar diervriendelijk gewerkt wordt. Maar... wel leren laarzen.... Ooooooeeeeeehhhhh! Dan klopt het niet he?! En nou???

Cynische groet, Serra ))

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2012 om 14:58

Serra

Heeft de kat er last van, dat is relatief. Ja, hij ziet slechter, en wil niet meer van een schutting springen. Kennelijk heeft hij moeite met inschatten van afstanden, hij blijft ook erg in de buurt van ons huis,maakt hooguit een ommetje. Hij kan waarschijnlijk ook die lekkere muis niet meer zien, maar ja, dat wordt toch wat lastig zonder tanden. Je schrijft: "In ieder geval zal ik wel doen wat onder de omstandigheden nodig is." De vraag blijft of dat ook in het belang van de kat is. Zeker gezien de lange, stressvolle behandeling.

Juist!

En wat mij betreft moet dat leidend zijn. Het belang van de kat (of de hamster ... En niet de portemonnee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.