Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna

Anna

09-03-2011 om 22:15

Huishouden weer op pakken

In december heb ik een operatie gehad waarvan ik nu pas een beetje opgeknapt ben. Mijn man heeft zo goed het ging alles overgenomen maar die is nu ziek geworden. Nu moet ik dus echt aan de bak. Ik heb tot nu eigenlijk alleen de boodschappen, het koken en de was gedaan. Maar nu moet ik het poetswerk ook weer gaan oppakken. Probleem hierbij is dat ik erg chaotisch en snel afgeleid ben, het een groot en bewerkelijk huis is en er echt overal achterstand in is. Hulp vragen betaald of onbetaald zit er op het moment niet in en de kinderen hebben al taken.
Ik heb een tijdje Fly Lady gehad maar dat was zo'n overkill aan mails dat het voor mij niet werkte. En eigenlijk wil ik liever niets wat per computer werkt want als ik daar eenmaal achter zit kom ik er niet meer van los en krijg ik helemaal niks gedaan. Voor de operatie liep het hier ook niet bepaald op rolletjes dus daar kan ik ook niet op terugvallen. Ik kan niet heel veel per dag doen én ik moet dus ook boodschappen doen, koken, kind van en naar school rijden en de was bijhouden. Ik heb ook niet de illusie dat alles in een week weer op peil is maar ik wil gewoon ergens beginnen. Alleen is het nu zo veel en zo overweldigend dat ik dat begin niet weet te vinden.
Wie heeft tips voor me om weer in het ritme te komen en de boel hier aan te pakken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

09-03-2011 om 22:25

Lastig

maar toch een lijst maken en hele kleine klusjes goed verdelen. Misschien zelfs eerst maar een klusje per dag buiten de dagritme dingen om. Niemand heeft er iets aan als je je overwerkt weer ziek wordt of instort.
Als je een werkplan gemaakt hebt, hou je er dan ook hee gestructureerd aan. Zet er bijv. ook de tijd in waarop je zou beginnen: geef je zelf geen kan het uit te stellen tot het einde van de dag.

koentje

koentje

09-03-2011 om 22:27

Ennuh..............

heel veel sterkte.
Zijn de kinderen niet inzet baar voor dingen? Boodschapjes, papier flessen wegbrengen, eigen kamer doen? Extra beloning inzetten?

Anna

Anna

10-03-2011 om 00:36

Kinderen

Bedankt Koentje
De kinderen hebben al een hoop klusjes en natuurlijk hun school en sport. Zij zorgen voor de huisdieren, dekken de tafel en ruimen die ook weer af, ruimen de vaatwasser leeg en weer in en houden hun eigen kamers opgeruimd en schoon. Verder zorgen ze voor de afvoer van het huisvuil dus de vuilnisbakken enzo en ruimen ze bij gelegenheid op. En soms een boodschap of wat nog zo langskomt. Dat loopt niet allemaal perfect maar ik geloof niet dat ik daar nog veel meer bij kan doen zonder dat er hier revolutie uitbreekt

Valkyre

Valkyre

10-03-2011 om 00:50

Toch flylady

Misschien wel gebaseerd op haar principes (tegenwoordig kun je "daily digest" kiezen - 1 mail per dag) maar misschien alleen met haar boek?

Maak een MINIMALE routine voor jezelf, voor ochtend, middag/na-het-werk, en avond. Drie items per lijstje, waaronder in ieder geval "dinner, dishes, and duds" oftewel wassen, afwassen, en koken. Verder elke week een andere verdieping of kamer poetsen/opruimen (5 minuten per dag, maal zes dagen). Begin daarmee, en laat je niet afleiden door wat allemaal nog meer moet! Slow and steady wins the race.

Fiorucci

Fiorucci

10-03-2011 om 07:11

Misschien...

www.huishoudcoach.nl
Daar zijn ook boeken van te koop, kun je achter de pc wegblijven..

Wat helpt

is een aantal plekken in huis helemaal opruimen en schoonmaken. Begin bijv met de keuken en zorg dat het aanrecht altijd opgeruimd en schoon is. Je kan alle taken in keuken opschrijven en elke dag/om de dag 1 uur bijv. (en doe nu niet meteen al je tijd) geconcentreerd besteden aan de taken in de keuken.. die je dan afstreept. Daarna is hier altijd aan de beurt de was opruimen en het pad naar de machine doorgaanbaar te maken . Zeg dat je 1 uur keuken doet en 30 min washok op een dag/om de dag voor 1 week lang. En de andere dagen 1,5 uur badkamer/douche/wc. Schrijf ook die taken op, werk niet langer dan wat je met jezelf hebt afgesproken en doe dan iets leuks voor jezelf.

1) definieer de plekken die essentieel zijn in het huis om de stroom rotzooi weg te werken (keuken is zo'n plek)
2) schrijf de taken per ruimte op
3) besteed x tijd aan die taken, niet meer niet minder. Spreek ook af dat je op een tijdstip begint en een uur, anderhelaf uur later ophoudt
4) beloon jezelf (het allerlbelangrijkste)
5) 's avonds nog even nalopen zodat je niet meteen gedemotiveerd bent bij het opstaan.

Wat ik zelf een aardige vind is aan het einde van de dag nog even de keuken nalopen, washok & samen met manlief in 5 a 10 minuten in 1 ruimte alles verzamelen wat er niet hoort, in een mand en dat dan opruimen op de plekken waar het wel hoort. Elke dag een zo'n plek en dat schiet echt heel erg op.

dc

dc

10-03-2011 om 08:58

Mijn techniek

Ik blijf 1 ochtend per week thuis om huishouden te doen. De dag ervoor kijk ik wat me het meeste irriteert en daar begin ik mee. Vaak krijg ik dan zo'n voldoening dat ik er zo nog 3 dingen achteraan doe.

De rest van de week doe ik vaatwasser, was bijhouden, keukentafel netjes houden, en af en toe stofzuigen. De badkamers schoonmaken doe ik als ik mijn tanden sta te poetsen of als de kinderen in bad zitten.

Streef niet naar perfectie, dat is vreselijk demotiverend

Hanne.

Hanne.

10-03-2011 om 09:11

Judith-t

Judith, begrijp ik je nu goed, stel je nu voor om 1.5 uur per dag te gaan poetsen!

Ik zal vast een hele slechte huisvrouw zijn, maar daar kom ik misschien in het weekend een keer aan, maar de rest van de week zeker niet. Zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen.

En wat maak je allemaal schoon als je om de dag 1.5 uur aan de badkamer/douche/WC besteedt? Badkamer een goede beurt geven ben ik ik een uurtje wel mee klaar (en dan heb ik de douche ook meteen gedaan), dan ben ik 2 dagen later in 10 minuten klaar (lapje over de wastafel en spiegel, borstel door de WC, vuile was weghalen en even dweilen).

Maxime.M

Maxime.M

10-03-2011 om 09:12

Wat ik zou doen

Ik zou als eerste een paar dagen proberen dubbel te koken, waardoor je een andere dag alleen hoeft op te warmen, dan heb je die dag tijd over om iets anders aan te pakken.
Dan zou ik als eerste alleen tijd besteden aan opruimen. Dus alles aan kant maken zodat het eigenlijk klaar is om te gaan poetsen/stoffen/stofzuigen of dweilen. Dat zou je dan de dag erop kunnen doen (probeer die ruimte die dag zo te laten) of je kan ook besluiten eerst het hele huis op het oog netjes te hebben en dan een andere dag alles stofzuigen, of alles te stoffen. Dus eigenlijk de taken wat meer als lopende band werk gaan zien. Voor mijn gevoel scheelt dat tijd, als je toch aan het afstoffen bent kan je dan in een keer door, zoiets...
Als je echt door de bomen het bos niet meer ziet, vraag dan een of twee vriendinnen je een dagje te helpen, volgens mij is dan je achterstand ingelost, in een dag met 3 personen door je huis...

Als je gestructureerd

wil inhalen, voor een week, max 2 weken lang. OP-er heeft het niet over bijhouden, althans zo las ik het niet.

Het klinkt een beetje

Anna je klinkt een beetje alsof die taken die je nu doet (was bijhouden, boodschappen en kind naar school brengen) zó ongestructureerd doet dat je dat al héél veel tijd kost.
Als ik dan later lees dat je je kind nog wel eens voor een boodschapje stuurt , dan is het nóg meer tijd (eerst tijd voor jouw, dan tijd van kind).
Hoé doe je die boodschappen? En die was?
Elke dag? Of vaste dagen? Combineer je die dingen een beetje? (kost minder tijd) Ga je b.v. als je kind naar school hebt gebracht meteen door boodschappen doen? En hoe vaak? Maak je een beetje een 'planning' qua eten over een paar dagen? Zodat je precies weet wat je ong. nodig hebt de komende dagen? Of doe je elke dag maar wat afhankelijk van hoeveel energie en tijd je nog hebt en dan op het laatste moment inkopen in de dichtsbijzijnde super? Heb je een basisvoorraad? (denk aan koffie,thee, suiker, melk,boter,meel, rijst,aardappels etc.) En gebruik je dat dan ook...als je tijd te kort komt?
Misschien als je meer structuur in de taken krijgt die je nu hebt (was+boodschappen, ik denk dat kind naar school brengen al in structuur is...) dat je dat tijd bespaart en dat je misschien die bespaarde tijd kan vullen met andere werkzaamheden...
Ik had ooit een buurvrouw (schat maar ook errug chaotisch) die élke dag al zoveel tijd kwijt was aan alleen boodschappen doen en bedenken wat ze moesten eten en koken, in die tijd had ik het huis al gepoetst en die boodschappen deed ik in een uurtje 1 keer per week. Mijn buurvrouw ging kind weg brengen en even langs de bakker...dan naar huis en bedenken wat ze moest doen, koffie drinken en de voorraadkast checken, opschrijven wat ze moest hebben, naar de super, boodschappen halen en dan was het al ergens rond 11.30 uur en kon ze nog net de bedden opmaken voordat ze kind weer op moest halen. Als je ook zulke ochtenden hebt als mijn exbuurvrouw is het misschien verstandig om eerst die basistaken die je nu hebt eens goed op een rij te hebben en te plannen en dan pas je druk te maken om het huis bijwerken.Bijhouden kan er nog wel even tussendoor.
groeten albana

Elke dag 1 uur, 1 kamer

Ik zou het weer anders doen. Gewoon elke dag minimaal 1 uur in 1 kamer opruimen en schoonmaken. Probeer elke structuur die je nu al hebt er naast vast te houden. Als de ergste puin weg is kun je daar nog een keer naar gaan kijken. Begin bij de allerergste kamer. Sleep vuilniszak, stofzuiger en schoonmaakspul mee. Eerst muziek erbij (arbeidsvitaminen!), ramen en gordijnen open, daarna zoveel mogelijk weggooien, , alle gladde oppervlakten leegruimen en afnemen, zet alleen terug wat er hoort, al het andere gaat in een kast, de gang op (later op z'n plek zetten) of de vuilniszak in, sop alles af, stofzuigen en klaar. Grote kans dat als je eenmaal op gang bent nog wel even langer doorpakt dan een uurtje.
En wat mij betreft begin je in je slaapkamer, daar pak je je rust en je rust beter in een opgeruimde kamer.

koentje

koentje

10-03-2011 om 10:54

Hou het simpel

misschien moet je geen groot schalig plan maken maar met iedereen afspreken dat na gebruik diegene het schoon en opgeruimd achter laat. Dus aanleren om alles netjes achter te laten.

Dus ga je naar de wc, haal dan overal een doekje of pleeborstel langs, ook over de vloer en achter het kraantje. Idem na douchen of badderen, spoel even met de hete douchekop de boel af en haal je handdoek na gebruik even overal langs.

Doe je schoenen uit in de gang en zet ze netjes neer. Hang je jas netjes op.

Gooi je vieze was in de juiste wasmand (hier een witte wasmand en een donkere wasmand, simpeler kan niet). Ruim je gewassen kleding zelf op (zet voor je kinderen een mand klaar waar je hun schone was in doet, aan hen zelf om het dan op te ruimen/hangen).

Zet bordjes en gebruikte glazen na gebruik in de vaatwasser, als de vaatwasser vol is zet hem dan even aan. Of als je een glas wil spoel dan even die vieze af, scheelt weer vaat.

En koken kan heel simpel weet ik inmiddels (ben wat efficienter aan het worden), als je pasta maakt maak dan altijd een dubbele portie, dit scheelt echt erg veel. Doe niet vaker dan 2x per week boodschappen, als het sap op is dan drinken ze maar water totdat je weer naar de supermarkt bent geweest.

Misschien is het financieel wel mogelijk om om de week een hulp te nemen, iemand die 2 uur om de week komt om te dweilen en te zuigen en de binnenkant van de ramen te doen. Kost je E 40 per maand.

Hier komt er om de maand de glazenwasser, de ene keer doet hij alles voor en de andere maand alles achter, 10 euro per keer. Vind ik ook niet duur terwijl het wel veel comfort op levert.

Als hier de cavia's dood gaan komen er geen nieuwe knagers in huis, veel te veel werk en stof levert het op.

Jakkes, manda!

"Dus ga je naar de wc, haal dan overal een doekje of pleeborstel langs, ook over de vloer en achter het kraantje" En bedankt weer he, nu zie ik het voor me, met die pleeborstel achter het kraantje ...

Anna, kan je echt geen hulp krijgen in de vrienden- of familiekring? Dat een paar mensen een middagje komen boenen? Dan schiet het tenminste op. Iedereen zal begrijpen dat je na een ziekte tegen een achterstand zit aan te kijken, juist dan kan een eenmalig schoonmaakprojectje een hoop goed doen, lijkt me.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

10-03-2011 om 11:24

Ik zou langzamer gaan

Ik zou het veel langzamer aanpakken.

In het weekend 1 ruimte (of deelruimte aanpakken). Bijvoorbeeld, de keuken, of het zitgedeelte van de woonkamer. Dan zou je in 1-1,5 uur klaar moeten zijn..

De rest van de week besteed je dan alleen aan het bijhouden van die ruimte en het koken/wassen en boodschappen doen.

De week daarna doe je weer een ruimte, en ga je ook die door de week bijhouden. Zo ga je langzaam maar zeker steeds meer doen.

Daarbij zou ik in iedergeval beginnen met de ruimte waar je het meeste tijd door brengt. Heb je nog lol van je werk.

Hanne.

Hanne.

10-03-2011 om 11:27

En naturulijk selectief zijn

En dan natuurlijk wel selectief schoonmaken. Dus als je de keuken gaat aanpakken niet meteen ook de inhoud van de keukenkastjes uitpluizen en boven op de kastjes stoffen.

Eerst zorgen dat het voor het oog weer netjes is. Overbodige rotzooi verbannen (desnoods in een doos doen en in een nog niet opgeruimde ruimte zetten). Als je alle ruimtes op die manier hebt gedaan kan je je kast voor kast en doos voor doos wel weer bezig gaan houden met de niet zichtbare rommel.

Oh temet

oh die jij dat niet, wij gebruiken de pleeborstel ook voor het schoonraggen van de melkflesjes en tandsteen verwijder je er ook aardig mee, beetje extra chloor erop.

Pakjes chloordoekjes, echt de uitvinding van de eeuw en daarna in de pedaalemmer anders verstopt de boel.

Ja weg gooien

ik wil het al een tijdje, maar ik ga weer eens kasten door spitten, er zit heel veel tussen wat eigenlijk niet meer te dragen is, te verwassen, niet passend etc. Mandarijntje heeft nu een stapel te kleine kleding onder in de kast, moet dat weer eens fotograferen en op marktplaats zetten. En ik moet nog steeds een leuk koffertje kopen waar haal speciale items - te bewaren voor later- in moeten.

scheelt weer m2 leefruimte.

Manda, tandsteen?

Dat doen wij altijd met gootsteenontstopper. Wat doe jij dat omslachtig zeg !

Yta Chalne

Yta Chalne

10-03-2011 om 20:00

Oh ja

Kijk, hier heb ik echt verstand van. Omdat ik ziek ben en toch graag vijf dagen werk heb ik nul tijd en energie over voor het huishouden. Man werkt nog meer, en doet daarbij een groot deel van de zorg voor de kinderen. Verder hebben we nog wat eisen op het gebied van leuke en goede ouders zijn, kortom, huishouden is onze laatste prioriteit. Wat we doen: wc etc. schoonhouden (elke dag de chlorixdoekjes van Manda, en verder schoonmaakdoekjes zonder chloor maar met gewoon schoonmaakspul om stof te verwijderen/ aanrecht te doen/ etc. Eens per week stofzuigen/ kleed uitkloppen (puberellawerk), elke dag een was draaien/ drogen, elke avond met z'n allen tien minuten opruimen (lijkt weinig maar we doen dan véél). Verder uiteraard kinderen eigen kamers, nooit de ramen, bij alles wat je koopt (kleding etc) het dubbele weggooien wat je niet gebruikt. Ik wil niet zeggen dat het hier spic en span is, maar wel prima leefbaar. Een uur huishouden is voor mij totaal niet realistisch, en blijkt dus met een bijgestelde vuilgrens ook helemaal niet nodig. We nemen wel ruim de tijd voor spelletjes, voorlezen en met een boek op de bank zitten en thee drinken. Doet meer goed dan een schoon huis

Yta Chalne

Yta Chalne

10-03-2011 om 20:02

En..

..selecteer ook vooral op klusjes die weinig werk zijn maar veel effect hebben: speelgoed in een grote kist gooien (ziet er meteen netjes uit), oude kranten verzamelen en wegbrengen, aanrecht leeghouden. Dat geeft een tevreden gevoel, beter dan al die bewerkelijke dingen die je nauwelijks ziet als zolders en schuren opruimen, of achter de bank dweilen.

Chippie

Chippie

10-03-2011 om 21:50

Waar zit de achterstand?

Waar zit precies de achterstand in. Of je nu 2 weken of 2 maand geleden de boel hebt afgestoft, qua werk maakt het weinig uit, qua effect wel.
Ik zou eerst eens gaan opruimen. Dat is volgens mij 3/4 van het werk. Hier heb ik wel eens de 27-fling. Zonder al te veel nadenken en schuldgevoel kieper ik ongeveer 27 spullen in een grote vuilniszak. Knutsels, Mac Donald kadootjes, 3/4 van de stapel spijker-broeken-met-een-gat-er-in-voor-buitenspelen, kapot speelgoed, Donald Ducks die uit elkaar vallen, etc. Nog een zak voor kleren die te klein zijn, je nooit meer aan hebt, etc.
Een opgeruimd huis schoonmaken kost echt veel minder werk. En hoe erg je badkamer ook aan een beurt toe is, langer dan een uur doe je daar niet over. Ik zou niet per kamer gaan schoonmaken. Liever vandaag alles opruimen, morgen alles afnemen, overmorgen stofzuigen en dan een keer de bedden verschonen.
En hier hebben we juist de reguliere boel goed geregeld: Een keer per week grote boodschappen en en keer extra. Ik was op woensdag, vrijdag en zaterdag. Strijken 1 x per week een uur (okee, doet hulp meestal). Iedere dag eettafel en aanrecht afnemen, even met bezem of stofzuiger rond, wc snelle beurt (chloordoekjes, iets in de wc spuiten, rondborstelen en eventueel met nat vaatdoekje met wat allesreiniger de vloer doen) en badkamer snelle beurt (was naar boven, doekje door wastafel).
Ik gebruik nooit een emmer sop, ik maak het doekje nat onder de kraan. Voor de ramen heb ik Jemakodoeken; echt ideaal. In 5 minuten poets ik de vingertjes van twee paar grote tuindeuren aan binnenkant en twee paar ensuitedeuren en één gewone glazen deur van beide kanten. In de badkamer liggen Glassex, vaatdoekjes en allesreiniger.

Anna3

Anna3

10-03-2011 om 22:50

Anna, voor de langere termijn,

als je tenminste nog niet gek bent geworden van alle adviezen, zou ik proberen om iets te doen aan het 'bewerkelijke' huis, dat wil zeggen ervoor zorgen dat het huis minder bewerkelijk wordt.
Het ene huis is echt veel sneller opgeruimd en schoon dan het andere huis.
Ik weet niet waar dat bewerkelijke er bij jullie in zit, maar kies voor een praktische indeling, genoeg bergruimte, zo min mogelijk 'stofvangers' etc. Heb je veel plezier van!

Geen lijstjes

lijstjes schrijven kost tijd (zeker als je dat in word gaat doen ik schrijf geen lijstjes. Alleen de boodschappen die schrijf ik gelijk op 't whiteboard. Huishouden is troep verplaatsen. Dag 1: Regel wat dozen en begin ergens in een hoek. Verplaats rotzooi naar 'n doos, verplaats stof in de stofdoek of stofzuiger, ben je 't beu verplaats doos naar uit het zicht. Dag 2: verplaats rotzooi uit doos van dag 1 naar waar 't wel hoort. Dag 3: als dag 1 maar dan ga verder waar je gebleven was.

Janna3

Janna3

11-03-2011 om 10:19

The best of flylady

Ook ik snap je weerstand tegen die mailbommen van flylady. Maar de volgende elementen vind ik heel bruikbaar (en gebruik ik ook):
- kleine routines 's ochtends en 's avonds
- 27 fling boogie, gooi per dag 27 dingen (kan kleding zijn, papierrommel weg of ruim ze op.
- gebruik van een timer, 15 minuten opruimen, was wegwerken, etc.
- bijhouden van alles wat je hebt bijgewerkt.
Een belangrijk element in deze technieken is dat je je tijd begrenst. Vroeger stelde ik me als doel om een achterstand in een keer weg te werken. Bijvoorbeeld drie manden schoon wasgoed. Van te voren wist ik al dat dat niet haalbaar was en begon ik er al niet aan. Nu hoeft het niet in een keer af en dan kun je heel veel doen in een kwartier! Nu heb ik nog niet altijd een opgeruimd huis, maar het verzandt niet meer.

fladder

fladder

11-03-2011 om 15:20

Flylady, okay, maar...

...hebben ze nog die "basis-eis" dat je thuis je schoenen moet aandoen? Blergh! Ik wil thuis in mijn makkelijke kloffie rondbanjeren en op mijn spaanse sloffen! Niet omdat mijn zelfbeeld zo negatief is en ik mezelf niet de moeite waard vind om goed te verzorgen, maar omdat ik daar makkelijker in beweeg, me er relaxter in voel en ook omdat ik mijn goede kleding zo min mogelijk wil slijten en liever bewaar voor representatievere momenten...
Daarnaast kon ik niet zoveel met de schema's omdat het bij mij erg afhangt van hoe ik me voel en wat er allemaal voor onverwachts tussen komt. Bij mij werken dergelijke strakke schema's averechts, ik moet e.e.a. een tijdvak op kunnen schuiven in geval van nood.
Maar verder is het heel nuttig. Vooral dat van de routines en het schone aanrecht is hartstikke raak! Dus het is het proberen waard en dan merk je vanzelf wel of het wat voor je is, je kan bijvoorbeeld gebruiken wat bij jou past en de rest laten voor wat het is.

Fiorucci

Fiorucci

11-03-2011 om 15:32

Fladder

Basis-eis? Schoenen aan? wat een onzin zeg, leg eens uit?
Voor mij werken die mailinglijsten niet zo, ik word heel obstinaat van een mail waarin staat dat ik de badkamer moet gaan soppen, misschien heb ik daar wel geen zin en doe ik liever wat anders die dag..

Fiorucci

Ik heet dan wel geen Fladder maar ik heb een tijdje op die Flylady-site gelezen. Haar theorie is de volgende: als je je schoenen aanhebt dan ben je a.hw. in werkmodus, sloffen aan je voeten leidt tot versloffing in je hoofd - a.h.w.
Ik kan de redenering wel invoelen en ik vermoed dat het ook niet helemaal onzin is, maar mensen die gewend zijn in huis geen schoenen te dragen kunnen ook heus wel doorpakken met slippers, lijkt me zo. (haar oplossing voor die mensen: een paar schoenen speciaal voor in huis. Tja).

Ze heeft wel meer van die ideeën waar je je vraagtekens bij kan zetten. Twee dingen die me wel aanspraken - maar gevolgd heb ik dit systeem nooit - : 1) je moet 'routines'opbouwen, en dan een voor een. Dus niet je hele leven tegelijk willen omgooien, dat werkt toch niet. Eerst beginnen met altijd je aanrecht schoon te houden. Dan daarna eraan toevoegen dat je altijd meteen je papieren opruimt (of zoiets).
En twee: elke dag 15 minuten overbodige troep weggooien. Want je kan zoiets best wel 15 minuten volhouden. Ook hier weer: als je als een idioot tekeer gaat met het idee alles in éen keer op te ruimen dan ben je gedoemd te mislukken.
Daar zie ik de logica wel van in. Maar ja, nu nog doen hè...

Groeten,

Temet

Flylady's blinkende gootsteen

Ik mis in de Flylady aanbevelingen de blinkende gootsteen. Gloeiend heet water met een flinke scheut chloor en dan komt de inspiratie vanzelf ofzo. Vervolgens, op het neurotische af alle wasbakken elke dag blijven schoonmaken en na elk gebruik droogwrijven met een doekje om watervlekken te voorkomen.
Ik heb het geprobeerd, echt waar, maar mijn huid kan niet tegen chloor (en mijn neus en het milieu trouwens ook niet) en ik werd stapelgek van die wasbak. Ik kon geen wasbak meer zien en het koste relatief veel tijd.
Maar sinds die flylady adviezen doe ik het wel vaker. Vooral op zo'n dag dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Het geeft een mooi startpunt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.