Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arantxa

Arantxa

29-01-2009 om 11:26

Huren, maar waar?

Goedendag allemaal,

In een draadje hierboven heb ik al aangegeven dat wij waarschijnlijk terugkeren naar Nederland. We willen dan een huis gaan huren, want kopen kunnen we onmogelijk. We zullen aangewezen zijn op de vrije sector, maar een al te hoge huur kunnen we ook (nog) niet betalen. Ik denk aan iets tot 800 euro. Voor werk zijn we op Amsterdam e.o. aangewezen, maar in Amsterdam zelf willen we eigenlijk niet wonen (omdat we dan op de "mindere" buurten aangewezen zouden zijn.... een huisje in Amsterdam Zuid of aan een gracht zou natuurlijk nooit weg zijn . Het zou wel een stad of dorp moeten zijn met (goeie) middelbare scholen.

Ikzelf kom dan uit op verschillende mogelijkheden:
Ten westen van Amsterdam (Haarlem e.o.), maar is denk ik toch nog te duur...
Ten noorden van Amsterdam, maar niet teveel Noord-Holland in....
Ten oosten, dus richting Almere, hoewel ons dat niet echt trekt omdat ik erg opzie tegen stille verlaten straten ´s avonds of op zondag...
Het Gooi, en dat trekt me eigenlijk nog het meeste, maar ook dat heeft natuurlijk behoorlijk dure gedeeltes.

Wie heeft er zin om eens met mij mee te denken om me een beetje houvast te geven?

Ik ben jullie alvast zeer dankbaar.

Groetjes, Arantxa


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja daar was ik weer

Van jouw keuzes om te wonen kan ik alleen mee praten over almere waar we nu al zo'n 7 jaar wonen en nog steeds blij zijn.

Mijn man en ik hadden ook dezelfde mening als jij, almere om te wonen???? Slaapstad, jak.
Oke tis rustig maar geloof me, dat is ook wel zo lekker, vinden wij.

Wij wonen in almere buiten, veel speelruimte voor kids, vrij rustig met autoverkeer (behalve als almere thuis kmot van zijn werk LOL) en die zondagstilte? Ach... tja, daar raak je aan gewend.
En met de auto of trein zit je zo weer in amsterdam

Moeilijk kiezen lijkt mij. MIsschien handig om je vast in te schrijven bij woningbouwverenigingen en particuliere verhuurders? MIsschien duurt haarlem of het gooi wel heel lang voor n huis en ben je in almere zo aan de beurt, of juist andersom?

Succes
gula

MaximeM

MaximeM

29-01-2009 om 12:08

Meer kans

Hoi,

Ik denk dat je in Almere wel meer kans hebt op het vinden van een huurwoning, maar anders zou je Hilversum nog kunnen proberen. Ik weet niet wat de wachttijden voor vestigers zijn. Je kan je in ieder geval inschrijven op www.woningnet.nl

Succes
maxime

mopperkont

mopperkont

29-01-2009 om 13:36

Tijdelijk een te koop staand huis huren

Van de week was op de radio dat ze het huizenverkopers gemakkelijker willen maken hun te koop staande woning te verhuren, dat is misschien een mooie kans voor jullie!

Ik weet een huis in haarlem

ik geloof dat het rond die prijs kost per maand, vrienden van ons wonen daar tijdelijk in totdat hun koophuis klaar is. Het is in Haarlem in de Indische buurt, 3 slaapkamers, tuin, netjes en ongeveer 100m2.

Ik woon zelf in amstelveen...

... en weet dus dat er hier een paar uitstekende middelbare scholen zijn; het KKC (Keizer Karel College) voor VWO/HAVO, het HWC (Herman Wesselink College) (VWO/HAVO/VMBO-t en tweetalig VWO), het Amstelveen College (VWO/HAVO/VMBO-t en plusklassen met een profiel als sport, drama of natuurkunde). Staan alle erg goed bekend.

Onze jongste gaat in 't najaar naar de middelbare dus we hebben ons er net flink in verdiept, vandaar .
Qua huur weet ik niet, want we hebben zelf een koophuis. Dat overigens te koop staat en als het niet verkocht is per juni ws. de verhuur in gaat (zie ook bovenste draadje) maar ja, daar heb jij niks aan. Voor buitenlandse collega's zoek ik wel eens iets gemeubileerds voor een kortere periode (3 maanden) maar de huren zijn vrij prijzig eerlijk gezegd. Maar dat is gemeubileerd.... Ik zou vermoeden dat ook de huursector wel een knauw voelt dus wie weet.

Hiervandaan zit je met zowel sneltram 51 als sneltram 5 heel snel midden in Amsterdam (gaan naar Centraal Station via oa Leidseplein). De afstand is dus uitstekend te doen.

groetjes en succes!

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 11:21

Tsja

Arantxa:
"Ik denk aan iets tot 800 euro."
Oei. Dat wordt lastig. Ik schat in dat in de randstad 800-1000 realistisch is, daaronder loop je vaak tegen wachtlijsten op.
Wat voor inkomen hebben jullie? Veel verhuurders willen toch dat je inkomen hebt. En in hoeverre ben je gebonden aan (regio) Amsterdam?

MaximeM

MaximeM

30-01-2009 om 11:51

Ik almere zag ik er 4

Hoi,

In Almere vond ik op woningnet voor vestigers 4 huizen met een huur van 800,- en in Hilversum 2. Alleen die in Almere zijn wel een stuk groter.

Maxime

reina

reina

30-01-2009 om 13:13

Aranxta

Moeilijk, hoor, vanuit het buitenland een woning zoeken. (Ben zelf bezig mijn zoon te helpen woonruimte te zoeken, maar net andersom, vanuit Nederland in het buitenland iets zoeken...). Het is ook zo moeilijk te zeggen wat geschikt voor jou is. Ik woon zelf in Almere, heb ooit in het Gooi gewoond en de familie van mijn man woont er, het is hier 's avonds echt niet stiller dan in de meeste plaatsen in het Gooi , de woningen zijn hier wel een stuk goedkoper, in het Gooi kom je met dat bedrag ook niet in de 'betere' buurten, wat je aangeeft als bezwaar tegen Amsterdam (want € 800 is inderdaad voor een huurwoning in veel streken niet echt ruim), maar ook in Almere liggen huurwoningen niet voor het oprapen. Ik denk dat je eerst moet kijken waar woningen op korte termijn te vinden zijn, als je dan ergens woont kun je rustig verder zoeken. Succes!

Arantxa

Arantxa

30-01-2009 om 16:20

Reactie

Op de eerste plaats allemaal erg bedankt voor de input.

@ Sophie
Vrienden wonen in het Gooi en het komt op mij toch wel plezierig over. Mooie omgeving, nog "oude" dorpskernen, toch wel netjes over het algemeen, goeie voorzieningen etc. Speelruimte hoeft er inderdaad niet te zijn, vo-scholen dus wel. Tijdelijk huren kan ook wel een optie zijn, maar ik heb gehoord dat ze bij dat soort huizen (die in de verkoop gaan) geen kinderen toelaten. Voor één jaar zou trouwens wel het minimum zijn; ik zie ons niet na een (stressvolle) remigratie na een paar maanden alweer gaan verhuizen. Ik zou ook niet willen dat mijn kidneren té ver van school zouden wonen. Ze zijn (nog) niet echt gewend om te fietsen, dus dat moeten ze zich nog even eigen maken, dus in het begin zou ik - denk ik - wel voor openbaar vervoer kiezen. We komen trouwens uit Spanje.... Hoe lang heb jij in Italië gewoond?

@Manda.... dank voor de tip. Ik ken Haarlem verder niet en de Indische buurt dus ook niet. Heb even gegoogled en niet iedereen is enthousiast over die buurt, maar dat zegt niet alles. Ik hou erg van wat "levendige" buurten, maar wel levendig in positieve zin, als je begrijpt wat ik bedoel. In ieder geval zou de verhuizing pas tegen de zomer plaatsvinden, dus ik kan nog even niets doen... zit nog in de oriëntatiefase.

@Mare... Ja, Amstelveen spreekt me ook wel aan. Het oude Amstelveen meer dan de nieuwe buurten, hoewel uitzicht op de polder ook wel wat heeft . En inderdaad superdicht bij Amsterdam.

@Tinus. Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik weet dat er een inkomenseis bestaat en ik verwacht dus in eerste instantie wel aan een eis voor een huur van ongeveer 800,- te kunnen voldoen. Als het een beetje meevalt iets meer ook wel. In principe ga ik in Amsterdam werken.

@Reina. Je komt altijd op me over als een enthousiaste Almere-bewoonster. Maar wat je zegt, je kent me (ons) niet en dan is het moeilijk om te weten wat iemand zoekt. Wat is nou een leuke, levendige buurt in Almere, mogen ook gewoon flats zijn hoor? Almere Haven... is dat wat, bijv.? We kunnen inderdaad iets tijdelijks zoeken en dan rustig verder kijken, alleen het probleem is dan dat je gebonden bent aan de school waar de kinderen dan op zitten. Ik zou het ze niet willen aandoen om nog een keer van school te moeten veranderen.

Ik ben heel erg blij met alle antwoorden... Het helpt me echt om het op deze manier wat concreter te krijgen, een basisidee te vormen..... HOop op nog veeeel meer antwoorden....

Allemaal veel dank.

Arantxa

reina

reina

31-01-2009 om 11:09

Arantxa

TJa, voor mij is Almere-Havebn het échte Almere , maar daar denken velen weer heel anders over, die vinden het veel te dorps (het is ook dorps), ik vin dhet het gezelligste deel. In Stad heb je vee l wijken met allerlei uitstralingen, het centrum is druk en levendig, je hebt er ook veel rustige buurten en dat geldt ook voor Buiten. Dus helaas, geen concreet antwoord. Qua scholen heb je hier voldoende keus en het winkel- en horeca-aanbod is ook prima. Maar een oude kern heb je niet, daar is de stad nou eenmaal veel te jong voor

Tinus_p

Tinus_p

31-01-2009 om 14:52

Heu

Arantxa:
"@Tinus. Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik weet dat er een inkomenseis bestaat en ik verwacht dus in eerste instantie wel aan een eis voor een huur van ongeveer 800,- te kunnen voldoen. Als het een beetje meevalt iets meer ook wel. In principe ga ik in Amsterdam werken"
Mag ik vragen waarom je dat verwacht? Heb je nu al een baan in Nederland?

mopperkont

mopperkont

01-02-2009 om 18:40

Geen kinderen?

Ik ken een gezin die met 3 kinderen tijdelijk een te koop staand huis huren, en ze hadden geloof ik ook nog keuze.

Heb je al werk?

Zo niet, waarom dan alleen maar Amsterdam?
't Land is flink groter dan alleen maar de hoofdstad met randgemeenten, en ook in andere steden is werk te vinden.

Arantxa

Arantxa

02-02-2009 om 11:36

Reactie2

Nogmaals bedankt voor de reacties.

@Mopperkont. Oh, nou, dat is goed om te horen. Ik had nl. een advertentie gezien voor zo´n huis en daar stond bij dat er geen kinderen mochten wonen. Ook meen ik me een draadje hier op OOL te herinneren waar iemand tegen zo´n probleem opliep. Maar goed, dat is dus niet overal zo, blijkt uit jouw verhaal. Zou je me kunnen zeggen waar dat was en voor hoelang ze daar konden blijven?

@Dirksmama: Ik heb zo goed als zeker werk in Amsterdam, vandaar. Maar verder is mijn ervaring ook dat er in de Randstad (om het maar even uit te breiden), toch beter verdiend wordt dan daarbuiten. Met het oog op de toekomst (en ook eerlijk gezegd i.v.m. persoonlijke voorkeur) willen we dus wel in de Randstad blijven (en dan bij voorkeur op gewone afstand van Amsterdam).

Misschien klinkt het allemaal een beetje overdreven veeleisend, maar ik weet dat we met deze stap een moeilijke tijd tegemoet gaan, dus wil ik zoveel mogelijk proberen de (nieuwe) start zo aangenaam mogelijk te maken.

Groetjes, Arantxa

Joke

Joke

02-02-2009 om 12:45

Verdienen

Dat je in de Randstad meer verdient is ook wel nodig. De woonlasten, huizenprijzen/huren, zijn er ook een stuk hoger dan in de rest van Nederland.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-02-2009 om 17:24

Duurder

Met name wonen is in de Randstad heel veel duurder en moeilijker dan in sommige andere delen van het land. In dat opzicht sluit ik me bij de vorige posting aan.

Ik woon in Hilversum en vind het daar prettig. Almere vind ik echt niet leuk, zielloos, maar daar zijn ook weer veel Almerefans het mee oneens.

Groet, Ellen

Arantxa

Arantxa

03-02-2009 om 12:17

Gouda, is dat wat?

Hallo maar weer,

Het is waar dat het wonen in de Randstad duurder en moeilijker is. Als ik aan de rand van het IJsselmeer ergens in Friesland zou willen wonen, dan kan ik de meest prachtige huizen vinden voor een prijs waar je in de Randstad een garage voor huurt, bij wijze van spreken. Toch biedt de Randstad veel voordelen wat betreft werk en voorzieningen en kom ik zelf uit de Randstad...

@Ellen... Hilversum heeft, als ik het goed begrepen heb, ook mindere wijken. Zou je me kunnen aangeven welke dat zijn? En nee, Almere mag dan ruim en groen zijn, ik denk dat we er niet echt gelukkig zouden worden.

Al zoekende kwam ik ook nog Gouda tegen. Dat leek me wel een leuke (en praktische) plek om te wonen en er is relatief veel "in de aanbieding". Heeft dat een reden? Zijn er mensen uit de buurt op het forum?

Nou, ik hoop maar weer op wat reacties. Iedereen bedankt nog (en alvast).

Arantxa

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-02-2009 om 13:10

Arantxa

Ik woon er zelf nog niet zo lang. Maar "over het spoor" (ten noordwesten ervan dus) wordt van oudsher als minder beschouwd, vooral de delen vlakbij de spoorlijn. Verder weg van het spoor worden de buurten weer beter en er zijn zelfs ook tamelijk chique wijken te vinden over het spoor.
Wel vind ik dat het van straat tot straat kan verschillen, in heel Hilversum kun je hebben dat de ene straat prima is, en die erachter stukken minder.
Als je straten op het oog hebt, kan ik je in een aantal gevallen wel vertellen hoe die buurt is.

Groet, Ellen

Randstad is groter dan amsterdam

Amsterdam/Utrecht/Gooi is gewoon loeiduur. Daar weegt het kleine beetje meer dat je misschien verdient niet echt tegen op hoor.

De Randstad is groter dan Amsterdam. Eigenlijk ligt Amsterdam een beetje op een uithoek van de Randstad als je de kaart bekijkt. Ga je noordelijker dan is er verder niets (bij wijze van spreken). In Rotterdam of Den Haag zit je veel centraler. (En Belgie en Duitsland zijn ook dichterbij). Huizen zijn er veel betaalbaarder.

Gouda vind ik zelf een prettige stad. Mooi oud centrum, groot aanbod aan onderwijs, groene hart op fietsafstand en alle grote steden van de Randstad (Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam) op fatsoenlijke treinafstand.

Tinus_p

Tinus_p

03-02-2009 om 15:47

Niets?

dirksmama:
"Ga je noordelijker dan is er verder niets (bij wijze van spreken)."
Nouja, wat heet 'niets'. Er wonen iets van een miljoen mensen boven het Noordzeekanaal. Zaandam. Alkmaar. Hoorn.

Ardnax

Ardnax

03-02-2009 om 20:21

Nooit van mijn leven in gouda!

Ik woon in één van de kleine dorpjes naast Gouda en dat écht 10x liever dan in Gouda zelf.
Ik vind het een ongezellige stad, met veel criminaliteit.
Mijn dochter gaat straks naar de middelbare school in Gouda en het enige nadeel aan die school is dat het in Gouda ligt, op het randje van de "beruchte" wijk Oosterwei.
Overigens ligt het in de spits toch wel een uurtje rijden van Amsterdam af.
Ik zou dan toch voor één van die kleine dorpjes kiezen; IN het groene hart ipv semi in het groene hart.
Grtz.
Ardnax

Annet

Annet

03-02-2009 om 22:36

Niet veel mis met gouda

Zoveel criminaliteit is er helemaal niet in Gouda. Er is wel een grote groep Marokkanen waarvan een klein deel overlast bezorgt.
Het centrum is zeker leuk en sfeervol. Er zijn mindere wijken en betere wijken, net als overal.
Gouda ligt heel centraal en is sinds een jaar intercity station. Met het openbaar vervoer ben je dus heel snel in Rotterdam en Den Haag (20 minuten geloof ik) en ook snel in Amsterdam (tijd weet ik zo niet). Met de auto kan het snel maar dan moet je geen files hebben..
Een nadeel van deze omgeving (en dus ook van de omliggende dorpen, waar ik woon) is dat ik de sfeer wat negatief vind. Er is geregeld een onderzoek naar de woonplekken met de meest ongelukkige mensen en daar scoort deze streek heel hoog op. Dat zou kunnen liggen aan de hoge concentratie zeer christelijke mensen maar het is zeker niet zo dat je de negatieve sfeer alleen bij deze groep tegenkomt.
Ik kom zelf oorspronkelijk niet uit deze streek en ik merk dat ik me in andere regio's prettiger voel.
Zelf hoor ik positieve geluiden over Assendelft (ten noorden van Amsterdam)

Amarins

Amarins

04-02-2009 om 09:33

Leiden?

Woon er niet, maar ken het redelijk. Ik vind het wel een prettige stad, midden in de Randstad, met goede, maar wel drukke verbindingen. Maar geen files en drukke treinen in de Randstad is een schone utopie.

Arantxa

Arantxa

04-02-2009 om 13:40

Duidelijk

Oké, dat is duidelijk... Gouda niet dus. Kom dan toch weer bij het Gooi, en heb ook even gekeken naar Amersfoort. Kent iemand die omgeving? Ik heb trouwens geen auto, dus files zijn niet belangrijk, maar openbaar vervoer dus juist wel. Een treinstation(netje) vind ik dan ook onontbeerlijk.

Wie heeft er verder nog suggesties? O ja, ten noorden van Amsterdam komt me op de een of andere manier ook niet zo leuk over. Misschien omdat ik slechte herinnerngen heb aan Amsterdam-Noord? En Zaanstad en zo komt me nogal industrieel over, of heb ik het mis?

In afwachting, Arantxa

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 18:01

Nieuwbouw rondom oud centrum

Arantxa:
"En Zaanstad en zo komt me nogal industrieel over, of heb ik het mis?"
Een beetje wel, natuurlijk. Tis wel zo, dat Zaandam Alkmaar, Hoorn nog wel iets van een oud centrum hebben, en daar lijk je voor te vallen. Zelfde geldt voor Amersfoort: veel nieuwbouw rondom een oud centrum. Houten en Nieuwegein zou ook kunnen, maar hebben tzelfde nadeel als Almere.

Rafelkap

Rafelkap

04-02-2009 om 18:45

En utrecht

Is dat niet wat? Leuke stad hoor, maar geen idee hoe het zit met huurwoningen.

Arantxa

Arantxa

05-02-2009 om 11:55

Oud centrum

Ja, het lijkt misschien wel dat ik een beetje zeur, met mijn wens voor bijv. een Oud centrum. Een van de leukste dingen van waar we nu nog wonen is de woonomgeving: Een levendig toeristisch stadje, bij het centrum, redelijk dichtbij een grote stad etc. etc. Ik vrees dat als we wat dat betreft meteen al achteruit gaan, een stap terug doen, we een slechte start gaan maken en ik vrees ook dat de gevolgen daarvan wel eens heel vervelend zouden kunnen zijn (weet niet of de relatie daar op dit moment tegen bestand zou zijn, hoewel de relatie niet slecht is of zo). Vandaar dat ik nogal veel waarde hecht aan de woonomgeving.

Utrecht is inderdaad een leuke stad. Nieuwegein ken ik en vind ik eigenlijk niks. Houten heeft ook iets Almere-achtigs, hoewel het wel weer een ouder centrum heeft, geloof ik.

Het vinden van een huurhuis is echt een probleem in Nederland. Hier zie je in elke straat wel een huis te huur staan en dat is ook mijn ervaring in andere landen waar ik gewoond heb. Maar goed, ik blijf hopen dat het gaat lukken, dus ik hoop nog op andere tips en meningen of ervaringen.

Dank allemaal.

Arantxa

Mari

Mari

05-02-2009 om 12:22

Utrechtseheuvelrug?

Ik zit vanaf station Driebergen-Zeist met een half uur in Amsterdam. Dichtbij Utrecht, voldoende aanbod aan VO, oude dorpskern (bv. Zeist). Alleen geen idee hoe het zit met particulier huren.

pristel

pristel

05-02-2009 om 13:03

Ik zou richting veluwe gaan

Afweging: richting randstad en toch mooi. Mogelijk nadeel: te veel gelovigen.

Wil je dichtbij Amsterdam zitten (eigenlijk wel natuurlijk!), dan het Gooi.

pris

Tinus_p

Tinus_p

05-02-2009 om 13:22

Panisch

Arantxa:
"Ik vrees dat als we wat dat betreft meteen al achteruit gaan, een stap terug doen, we een slechte start gaan maken en ik vrees ook dat de gevolgen daarvan wel eens heel vervelend zouden kunnen zijn (weet niet of de relatie daar op dit moment tegen bestand zou zijn, hoewel de relatie niet slecht is of zo)."
Dit klinkt nogal, ehh, panisch. Ik zou juist onder ogen zien dat een nieuwe start lastig is, waar je ook begint. En bedenk dan vooral, wat ECHT belangrijk is -wat heb je nu echt nodig, en wat is franje. Is dat oude centrum echt zo belangrijk, iig in eerste instantie?? Wat gaat er mis als je dat niet hebt?
(als ik je beluister, zou ik vooral opteren voor goed OV, dus idd Almere, Amersfoort, of Gouda).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.