Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annie

Annie

09-04-2019 om 12:36

Isoleren?


Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 21:09

Pirata

Ja een gordijn heb ik ook overwogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 21:36

Miriam

Laten we het "gesprek" over elkaar maar staken. Het is onaangenamer geworden dan mijn bedoeling is.. voor zover ik een bedoeling had ( niet).

Als jij alle adviezen over de frequentie van boodschappen doen opzij wilt schuiven, dan doe je dat maar. Jij kunt je kennelijk goed afsluiten voor verleidingen en daardoor koopimpulsen. Sommigen hebben daar meer moeite mee. Schuldenprogramma's op tv laten dat vaak zien..

De apenkooi

Het advies om een keer in de week groot in te kopen, itt elke dag bij de duurdere grutter om de hoek, komt oorspronkelijk uit de jaren zeventig en is er ter promotie van het supermarktwezen. Sindsdien wordt het herhaald in vele variaties.
Ik kan dat weten, want ik ben een reclamekind.
Dat dat commerciële advies is verworden tot goede raad van goedbedoelenden, is te wijten aan een proces dat aardig beschreven wordt in de parabel van de apenkooi https://ondernemer.adburdias.nl/banaan.htm

Is het waar? Is het voordeliger om een keer in de week boodschappen te doen en kopen "we" inderdaad minder sinds dat advies geldt?
Nee. We zijn meer gaan kopen.
Ergo: groot inkopen leidt tot meer kopen.

Voor mensen die ongestructureerd kopen is elke structuur die aangebracht wordt goed. Ook een keer in de week met een lijstje kopen. Maar het is wel belangrijk dat je kritisch blijft nadenken.

Want die dure grutter om de hoek is er niet meer dus dat argument geldt al niet. Bovendien zijn winkels veel langer open. Op het laatste moment bij de dure nachtwinkel kopen is er ook niet meer bij. Last but not least: zelfs de duurste supermarkt geeft grote korting op producten die de houdbaarheidsdatum raken.

Maar goed: deze discussie gaat helemaal niet over mensen die ongebreideld kopen. Deze discussie gaat over milieu-besparen.

Ga elke dag te voet naar de winkel (scheelt autokilometers.) Koop alleen dat wat je nodig hebt voor die dag. Wees niet bang voor tekorten, bij nood kun je altijd nog een keer heen en weer lopen. Of je hebt een keer geen melk in je koffie. Ook niet erg. (als je er niet 'helemaal' voor heen en weer wilt, dan is het niet belangrijk)
Laat je dagmenu bepalen door dat wat er in de aanbieding is, vooral dat wat over datum dreigt te worden. Koop alleen die diepvriesproducten die je direct verwerkt. (geen vriezer meer nodig).

Ik hoop dat je de overeenkomst ziet tussen het ingaan tegen het veel gehoorde advies om wekelijks boodschappen te doen én tegen al die adviezen over isoleren en dubbel glas.

Zelfs als het goedbedoeld is, moet je je toch afvragen of het wel klopt.
Ga op kierenjacht. Dat is goedkoop en effectief en heel milieuvriendelijk want het kost nauwelijks materiaal.

Emmawee

Emmawee

13-04-2019 om 13:30

Kierenjacht supermarkten

Geweldig, die link over de kierenjacht. Dat ga ik deze zomer eens aanpakken. Dan kan ik volgend stookseizoen eens kijken hoeveel we goedkoper uitzijn (we wonen nu bijna 2 jaar in een doorzonwoning uit 1968).

Nooit geweten dat dat advies van week boodschappen vanuit het supermarktwezen komt. Logisch ook wel. Alles is ingericht op auto's inladen met veel boodschappen. Supermarkten zouden dat wel minder aantrekkelijk maken (en minder faciliteren), als mensen hierdoor minder zouden uitgeven.

Jasmijn

Jasmijn

13-04-2019 om 15:00

hier werkt het en is het voordeliger

Ik ging jaren geleden dagelijks naar de supermarkt (op de fiets) maar kocht dan toch echt meer dan nu. Nu ga ik 1x per week. Ik hou me wel netjes aan het lijstje. Koop geen grote voorraden, gewoon wat we verbruiken in die week.
Bij mij werkt het. Toen ik iedere dag ging kocht ik toch wel eens een extra zak chips, of iets anders wat op was gegaan. Nu ik maar een keer in de week ga, is het gewoon, jammer het is op, dan dat maar niet eten/drinken.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2019 om 15:51

Groot inkopen

Je tot meer aankopen laten verleiden gebeurt uiteraard bij élk winkelmoment. En ja, ik kan me voorstellen dat als die kar dan toch al uitpuilt het risico bestaat dat je makkelijker wordt met extraatjes. Op die bult vallen die extraatjes misschien minder op. Dat kan. Toch blijf ik voor mensen die met weinig geld boodschappen moeten doen méér voordeel zien in minder vaak, meer tegelijk. Dat heeft twee "voordelen", je beperkt de impulsmomen tot die paar keer én je voelt je minder vaak "zielig" omdat je met zo'n smalle beurs in die winkel rondloopt. Wat dan toch ook weer kan leiden tot onverstandige aankopen doen. "Ah, ik verdien ook weleens wat..."

Lopend naar de winkel gaan is leuk en aardig, maar dat is niet voor iedereen logisch. Met de fiets kom je verder en/of zorgt ervoor dat je het gewicht niet zelf hoeft te dragen. Ik zeg eerlijk dat ik lopend boodschappen doen vervelend vind, terwijl de winkel hier niet ver vandaan is. Ik moet wel lopen, wil ik geen ongelukken veroorzaken. Man doet het alweer een tijdje vaker met de fiets en dan gelijk ook voor meerdere dagen. Als ik verder van huis boodschappen moet doen, helpt dat wel om de hoeveelheid beperkt te houden. Je moet het allemaal sjouwen tenslotte. Maar ik doe dat bijna alleen als ik al ergens ben en het logisch is dat ik het erbij neem.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2019 om 15:56

Miriam, tip

Als je in Nederland bent zou je gebruik kunnen maken van de app "toogoodtogo". Ik maak er graag reclame voor. Je koopt wat een winkel of restaurant weg moet doen, voor een leuke prijs. Wel op de fiets of lopend uiteraard, anders maak je het toch nog duurder.

bieb63

bieb63

13-04-2019 om 16:50

Nou Miriam

Ik ben het toch echt niet met je eens mbt het voordeel van dagelijks je boodschappen doen versus wekelijks of 2x per week. Los van impulsaankopen, die kunnen in beide situaties. En ook los van het feit of je daar wel dagelijks de tijd voor hebt.
Als je een weekmenu maakt (of iig voor een x aantal dagen) en daar wekelijks of hooguit 2x per week je boodschappen voor haalt, dan kun je toch echt makkelijker efficiënter inkopen. Sowieso zijn grotere hoeveelheden van een product vaker goedkoper dan kleine porties. Je bedenkt een aantal maaltijden en wat je overhoudt aan groentes en evt. vlees/gehakt gebruikt je dan voor bijv. een dag groentesoep of macaroni waar je alle restanten in kiepert.
Een vriezer verbruikt stroom. Maar anderzijds kun je ook daar verspilling mee tegen gaan en voordeel halen. Bijv. diepvriesgroenten die in de aanbieding zijn. Brood invriezen omdat je anders een deel moet weggooien, dus alleen de sneetjes eruit halen die je nodig hebt enz enz. Sowieso is diepvriesgroente in de regel een stuk goedkoper dan vers (en zelfde voedingswaarde). M.a.w.: een vriezer verbruikt stroom (koop iig een energiezuinige) maar voorkomt ook heel veel voedselverspilling én stelt je in staat goedkopere varianten (bijv. dus diepvriesgroenten) te kopen. Ja, dat kan ook dagelijks, maar bij aanbiedingen werkt dat natuurlijk niet zo én je moet dan ook het hele pak of pakken opmaken, terwijl dat misschien eigenlijk teveel is.

Triva

Triva

13-04-2019 om 18:57

emmawee

' Na het douchen kun je het raampje beter dichthouden. Althans, zolang het buiten kouder / natter is dan binnen.'

Die volg ik even niet, het moet flink langdurig motregenen voor het buiten natter is dan binnen. Als je zorgt dat de badkamerdeur dicht is zie ik ook geen enkel probleem om dat raampje open te doen als je de verwarming aan hebt (tenzij jouw thermostaat in de badkamer hangt).

Hier staat dus zelden de badkamerverwarming aan en altijd het raampje open.

Emmawee

Emmawee

13-04-2019 om 19:14

Het gaat vooral om de kou

Door de kou krijg je meer condensvorming. Het raampje gaat hier pas open als de badkamer weer droog is.

Emmawee

Emmawee

13-04-2019 om 19:17

Aanvulling

Bij droog warm weer staat het raampje lekker open en helpt de lucht van buiten met het drogen.

Je begrijpt het pas als je het ziet

Kaaskopje, misschien moet je nog even terug gaan naar het begin van dit draadje. Nogmaals: deze discussie gaat niet over armlastigen of gehandicapten, maar over milieu effecten.
Enneh, ik zoek in dat kader niet naar tips.
Ik ga gewoon elke dag.... nou ja. Ik hoef het niet nog een keer uit te leggen toch?
Bieb "Een vriezer verbruikt stroom. Maar anderzijds kun je ook daar verspilling"
De beste verspilling ga je tegen door geen vriezer te gebruiken en gewoon niet meer te kopen dan je nodig hebt. Niet invriezen dus, maar opeten.
En hoewel het principe vlak naast "economisch zuinig doen" ligt, gaat het hier in dit draadje over de milieu-effecten.
En die effecten liggen verder dan je neus lang is, zoals Annie ook al aansnijdt. Zo moet je bij de vriezer ook het winnen van de grondstoffen voor de productie van dat ding rekenen, de productie zelf, al het vervoer dat er bij komt kijken voordat ie in je keuken staat en zelfs de vierkante meters die hij daar inneemt: vriezers vind je niet in kleine huizen. Kleine huizen zijn milieu vriendelijker.
Je begrijpt het pas als je het ziet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2019 om 22:47

Miriam

Ja, we zijn inderdaad wat afgedwaald. De tip die ik gaf is er een die bij dit draadje past. Geen verspilling van nog prima voedsel. We hebben met weer een tas opgehaald, lopend 😉 Ik zit er niet mee als jij dat niet wilt, want hoe populairder dit wordt, hoe vaker wij achter het net zullen vissen.

Oké, ja de vriezer moet gemaakt worden en het heeft elektriciteit nodig om te vriezen. Het beste is inderdaad om er niet aan te beginnen. Daar heb je gelijk in. Maar als het al met al iets toevoegt ben ik niet tegen. Bijvoorbeeld een wasdroger voegt voor mij niet genoeg toe om er aan te beginnen.

Ik vermoed dat wonen op heel weinig vierkante meters voor jou meer een eye-opener was dan voor mij. Mijn dochter woont met twee personen ook in een klein appartement, ik denk het zo groot als de jouwe. Ik heb zelf ook zoiets gehad in mijn eentje. Daarvoor deelde ik een etage met anderen. Ieder een eigen kamer, samen de douche en keuken. Zo woont mijn jongste nu ook. Het is passen en meten, dus dat werkt "ontspullend", maar op den duur is niet iedereen gelukkig met zo weinig ruimte. In je eentje is het te doen, met twee krijg je toch al ruimtegebrek, wat gedoe kan geven, laat staan met drie, dus moet je iets groters zoeken. En daar moet je dan of heel veel voor betalen, of erg lang op wachten omdat er een woningtekort is. Beter laat dan nooit is men nu wakker geworden en gaat er tegen de klippen op gebouwd worden.

Kaaskopjes wil is wet

Kaaskopje:"Maar als het al met al iets toevoegt ben ik niet tegen."
Dat vind ik gek vooral in het licht van je boosheid naar Thierry Baudet.
Hij zegt "Dat klimaatgedoe is onzin, maar als het al waar is is elke inspanning veel te duur en slechts een druppel op een gloeiende plaat."
Van die enorme zin met al die beweringen tegelijk, blijft weinig over. Maar de kosten, dat is toch wel een puntje al gaat dat dan meer over de kosten die particulieren moeten maken. De meeste mensen kunnen geen zonnepanelen, dubbel glas, Tesla of totale vernieuwbouwing betalen.
Van die druppel op die plaat blijft een beetje staan, want al dat geisoleer zet geen zoden aan de dijk zolang de woning nog kiert als een gatenkaas.
Nu ben jij in dit draadje blind van woede over meneer Baudet tekeer gegaan alsof iedereen die vraagtekens heeft bij dubbel glas, een klimaatontkenner zou zijn.
Maar maatregelen voor het klimaat die wél voor weinig geld haalbaar zijn, wuif je nu weg: een vriezer mag wel want voegt wat toe, vind jij.
Het komt wat totalitair over allemaal.
Kaaskopje "Ik vermoed dat wonen op heel weinig vierkante meters voor jou meer een eye-opener was dan voor mij."
Hou nou eens op met dingen over mij te raden. Je weet niks van mij. Dat wat je denkt te weten blijken telkens weer slordige generalisaties bol van vooroordelen te zijn.
Vooral: Stop met het voeren van een discussie op deze manier. Speel niet de man maar de bal.
Kleiner wonen was voor mij geen eyeopener, maar een bewuste keus. We zijn hier bepaald niet per ongeluk beland.
Over je dochters: In zijn algemeenheid is het zinniger voor dochters en zonen om op de bovenverdieping bij hun ouders te blijven wonen, zolang die er nog is. Dat is goedkoper én het spaart energie en wasmachines, koelkasten, etc.
Het principe van een krimpeconomie is helemaal niet ingewikkeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2019 om 12:16

Haha Miriam

"Kaaskopjes wil is wet"

Mijn man is het vast met je eens wat de titel betreft. In het licht van OO hebben nu vast een aantal mensen een grijns op hun gezicht.

Miriam, ik ben "ook maar" een mens met egoïstische kantjes. Ik hou rekening met mijn budget bijvoorbeeld. Is het voor mij uiteindelijk voordeliger om bijvoorbeeld een vriezer te gebruiken, dan zou het kunnen dat ik dat ga doen. Maar dan moet ik het er wel uit kunnen halen, dus kijk ik eerst naar tweedehands. Goed voor het milieu en mijn portemonnee. Zo hadden we een goed vriezertje voor 35 euro. Daardoor konden we voer voor de hond in grotere hoeveelheden kopen. De leverancier doet vaste route-rondes, eens per week jouw woonplaats, de kratten hebben statiegeld. Omdat we die vriezer niet meer hebben kost het voer flink meer. Omdat we bij alles na moeten denken of we er geld voor hebben, zorgt dat standaard voor de vraag of het echt iets voor óns toevoegt en of we het naar ons geweten kunnen verantwoorden. Mijn geweten krijgt in toenemende mate last van de vraag "kan dat nog wel?". Ik hoop dat dat bij meer mensen speelt. Perfect is niemand.

Miriam, als ik wat over jou wil raden, sta ik daar volgens mij vrij in. Ik noem geen herkenbare gegevens. Jij bent ook vrij om het te ontkennen. Een poosje geleden had iemand téveel door mij vertelde informatie bij elkaar gezet, de stadswijk stond er nog net niet met name bij. Dat vond ik onfatsoenlijk. Zo doen we dat hier niet. Ik merk dat je behoorlijk geïrriteerd raakt als het persoonlijker wordt, op jouw manier ben je dat ook naar anderen. Niet wat gegevens betreft, maar in benadering. Standaard op het botte af.
Maar ik ga nu verder niet door op hoe we discussiëren. Ik doe het op mijn manier, jij op de jouwe. Forumbeheer mag bepalen of ik over grenzen ga. Ik heb door alle jaren heen nooit klachten in mijn mailbox gehad.

Nog een ding: ik heb een zoontje gehad, maar die heeft nooit aan het leven mogen beginnen. Dus als je mijn gezin benoemd, doe het dan correct. Dat had je na al die jaren kúnnen weten. Zelfs in dít draadje heb ik het alleen over dóchters en één schóónzoon.

Als je iets bedenkt, waar een ander echt iets aan zou moeten hebben, stap dan toch even uit je eigen luxe bubbel. Ik weet dat jullie bewust voor andere woningen hebben gekozen, vanuit één groter geheel. Jullie hadden daarvoor de mogelijkheid om jullie kinderen een eigen woondeel te geven. Niet op zolder, maar naast elkaar, corrigeert me als dat beeld niet klopt. Dat voelt ongetwijfeld vrijer dan alles boven elkaar in een huis waarvan het dak op de eerste verdieping begint. De zolder is niet groot genoeg voor permanente bewoning. Dat zouden dochter en schoonzoon niet prettig vinden en ik op den duur ook niet. Mijn jongste dochter is erg op een eigen ruimte gesteld waar ze zich in terug kan trekken. Ze woont liever in een huis met gedeelde keuken en badkamer, dan bij ons. Prima, daar heb ik begrip voor. Zo woonde ik aanvankelijk ook. Een volwassen mens mag eigen woonruimte wensen. Dat ben je toch met me eens? Geef dus eens raad die echt iets toevoegt in plaats van adviezen die niet realistisch zijn. Door dat "recht" op eigen keuzes, is er een grote behoefte aan verschillende vormen van wonen. Mensen die alleen willen wonen, of ze nu een relatie hebben of niet. Mensen die juist bij elkaar willen wonen, maar niet letterlijk in een huis, mensen die mantelzorger voor familie, "gewoon" gezinnen, stadse stedelingen, of stedelingen die hun eigen groene buitenwereld willen hebben, etc.. Er ís mede daardoor een woningtekort. Niet iedereen kan ergens wonen op een manier die gelukkig maakt. Daar moet iets aan gedaan worden. En niet zoals dat vroeger is gedaan, huizen uit de grond stampen, woonfabrieken, betonwanden, nee verantwoord met het oog op het milieu. Dat jij die activiteiten allemaal in twijfel trekt, vind ik best kwalijk. Dat werkt in de hand dat mensen populistisch geklets geloofwaardig gaan vinden. Zie je wel! Het is allemaal onzin van óns geld! Kritisch blijven is prima, maar ik ervaar jouw commentaar niet als kritisch, omdat je geen blijk geeft dat je je er echt in verdiept. Ik doe dat wel.

Triva

Triva

14-04-2019 om 12:22

Kaaskopje

Misschien iets meer je best doen met lezen wat een ander bedoelt als je al geërgerd bent. "Over je dochters: In zijn algemeenheid is het zinniger voor dochters en zonen om op de bovenverdieping bij hun ouders te blijven wonen, zolang die er nog is" Miriam bedoelt het deel na de dubbele punt in zijn algemeen. Zonen en dochters, ze had ook jong volwassen kinderen kunnen gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2019 om 12:27

Oh ja inderdaad, sorry (dank Triva))

Ik lees inderdaad weleens slordig. Ik heb het herlezen en het staat inderdaad in het algemeen. Dus mij reactie daarop, trek ik terug, Miriam.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2019 om 12:33

Asnvulling

"Dat jij die activiteiten allemaal in twijfel trekt, vind ik best kwalijk."

Wordt: Dat jij al die activiteiten allemaal in twijfel trekt, ook als het gaat om het aanpassen van bestaande bouw, vind ik best kwalijk.

bieb63

bieb63

14-04-2019 om 12:53

Ach Miriam

Wij heel typerend dat jij Kaaskopje beticht van het dingen over jou raden..... Ik weet nog heel goed dat jij mij van alles hebt toegeschreven: zoals dat ik leraar zou zijn en later weer boekhouder..... En dat is nog maar een druppel op een gloeiende plaat, want jij bent bij uitstek een poster die heel wat over andere posters denkt te weten en ze beticht van van alles.

En wbt die vriezer:
"De beste verspilling ga je tegen door geen vriezer te gebruiken en gewoon niet meer te kopen dan je nodig hebt. Niet invriezen dus, maar opeten..
En die effecten liggen verder dan je neus lang is, zoals Annie ook al aansnijdt. Zo moet je bij de vriezer ook het winnen van de grondstoffen voor de productie van dat ding rekenen, de productie zelf, al het vervoer dat er bij komt kijken voordat ie in je keuken staat"

Natuurlijk verbruikt een vriezer stroom en kost het grondstoffen en moet het vervoerd worden enz. Niets tegenin te brengen. Maar als jij dan gaat beweren dat je niet meer moet kopen dan je nodig hebt, sla je de plank wel aardig mis. Van alles kleine verpakkingen kopen omdat het op moet, is niet bepaald grondstof zuinig (nog los van je portemonnee). Nog los van het feit dat tegenwoordig verwacht wordt dat ook de vrouw een baan heeft en het liefst fin. onafhankelijk. In dat geval is er weinig tijd om dagelijks je boodschappen te doen. Plus dat je dan zonder vriezer niet meer grote hoeveelheden kunt maken, zodat je er op een andere dag ook nog van kunt eten. Nee, dat ijsje hoef je niet te hebben, maar een groot pak doperwten of spinazie ipv elke keer een klein pakje kopen lijkt mij toch op veel gebieden besparend, ook op het gebied van milieu ivm meer verpakkingsmateriaal enz. En een grote pan pasta maken is ook een milieu besparing op veler gebied versus elke dag een voor die dag passende hoeveelheid.
En in jouw lijn: Dan heb je ook geen koelkast nodig...... Dat ding verbruikt ook stroom, zijn veel grondstoffen voor nodig, moet vervoerd en afgevoerd worden enz. Gewoon elke dag een half litertje melk kopen, een bekertje yoghurt en die dag opmaken. Vlees/vis e.d. koop je eind van de dag voor die avond, hoeft dan ook niet in de koelkast. Lijkt mij goed voor portemonnee en milieu....

Annie

Annie

14-04-2019 om 13:03

Pff Kaaskopje

Wat een enorme brij! (brei?)
Ik kom geen wijs uit je lange epistels waar je enorm veel zijsprongen maakt.

Maak het niet zo persoonlijk. Niet alleen benader je M Lavell mi te persoonlijk (dat raden vind ik echt onfatsoenlijk) maar je betrekt ook alles wat ze zegt 1-op-1 op jezelf. Maar ze heeft het helemaal niet over/tegen jou. Met haar adviezen. Die ik enorm zinnig vind, hoewel een hoop niet op mij van toepassing is.

Pirata

Pirata

14-04-2019 om 13:06

Klein wonen

Over klein wonen: wij zijn verhuisd en hebben nu bijna het dubbele aan woonoppervlak als voorheen.
Na onze isolerende maatregelen (overigens nog niet 100% klaar) zitten we nu al vrijwel gelijk aan gas en electra als voorheen. Ter info, het huidige huis had energielabel G, het kon zowat niet erger. Op sommige plekken waaide het zó naar binnen. Het vorige huis was C.

Pirata

Pirata

14-04-2019 om 13:08

Kinderen

Ik wilde overigens ruimer omdat de kinderen dan meer ruimte hebben. Nu bevalt dat zo goed, dat jongste hier wil blijven wonen totdat ie een huis met tuin kan betalen. Dat zal nog wel ff duren dan 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2019 om 13:33

Annie

Om het overzichtelijk te houden lijkt het mij handiger als Miriam en ik bepalen hoe we dat doen. Triva gaf terecht commentaar op een onderdeel, daar heb ik iets over gezegd. Miriam heeft soms ook zinnige adviezen, dat is waar. En ik hou je beslist niet tegen om die op prijs te stellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2019 om 13:47

Pirata

Als je als familie zoveel plek hebt dat je niet constant in elkaars vaarwater zit, is dat heerlijk. Dat zou ik best gezellig vinden .😊 In de stad lukt dat vaak niet voldoende. Ik ben wat dat betreft ook benieuwd hoe lang het zal duren voor Thierry Baudet uit zijn postzegeltje vertrekt met zijn verloofde. Hoe lyrisch blijft hij daarover? Of de verloofde?

bieb63

bieb63

14-04-2019 om 17:52

Uiteraard

kan zoiets een optie zijn. Maar natuurlijk niet in een flatje of op een parterre oid....

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

14-04-2019 om 23:52

Het onderwerp van deze draad

Beste forumdeelnemers.

Graag wil ik jullie verzoeken om te stoppen met de persoonlijke opmerkingen naar elkaar en het bij het originele onderwerp te houden.
Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Annie

Annie

14-04-2019 om 23:56

He Kaaskopje

Als je privé wil vechten met M. Lavell moet je dat vooral doen, maar dan niet op een openbaar forum.

Over de adviezen bedoel ik dat ik ze me niet persoonlijk aantrek, los van hoe zinnig ze zijn.
Ik woon ook niet klein en eigenlijk bevalt dat super goed, ik denk ook dat de kinderen door die reden langer blijven hangen, dus uiteindelijk wel winst.
Ook ga ik nu niet gelijk dagelijks de boodschappen doen Dat lukt bij ons gewoon echt niet.
Maar het is voor mij wel een interessant uitgangspunt en ik ga daar zeker ook eens over denken en wie weet ooit wel doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2019 om 00:27

Annie

Ik hou me vanaf hier aan de oproep van forumbeheer 😊

Ik denk dat er voor klein en groot wonen allebei pluspunten te noemen zijn. Ik ben en beetje huiverig geworden voor het wonen in een appartement. De laatste ervaring werd door de jaren (5) heen een beetje deprimerend voor mij. In ons huidige huis heb ik me altijd erg thuis gevoeld. We schijnen ondergemiddeld gas te verstoken en verkoken, dus daar blijkt wel uit dat het goed geïsoleerd is. Bij het appartement was dat wel anders. Een tochtgat, huiskamer op het noorden, daardoor wat donker en het balkon nodigde aan die kant ook niet echt uit. Ik zat liever op de gallerij.

bieb63

bieb63

15-04-2019 om 07:58

Kleon/groot wonen

Is ten eerste een fin. verhaal. Voor veel mensen is 'groot' wonen al helemaal geen optie omdat ze er simpelweg het geld niet voor hebben. En zijn de mogelijkheden ook enorm afhankelijk van de regio waar je woont cq werkt. Veder natuurlijk de gezinsgrootte. Maar mij lijkt dat het voor iedereen zeer belangrijk is om te kunnen wonen, binnen de voorgenoemde opties die je hebt, dat je je er zo prettig mogelijk voelt. En dat is persoonlijk. Binnen mijn opties is bijv een tuin, zelfs klein, zeer belangrijk, veel belangrijker dan de vierkante meters van de woning. Maar hoe dan ook, in welke woning je dan ook woont: gaten en kieren dichten is belangrijk als ook als het even kan dubbel glas en aan de koude kant geisoleerde muren. En verder natuurlijk voldoende ventilatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2019 om 10:52

Bunders

Niet iedereen mág kopen. Van de bank niet. Omdat het inkomen te laag is of te onzeker. Ik heb voor de grap alleen mijn inkomen gebruikt voor een berekening en ik kan er net een garage van kopen denk ik. Nog geen 50.000 euro.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.