Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annie

Annie

09-04-2019 om 12:36

Isoleren?

We zijn ons huis eens aan het bekijken, er staat nog een hoop op de planning qua verbouwen, verbeteren etc.
Ouder huis, gedeeltelijk geïsoleerd maar dat kan nog heel veel beter. (dak, ramen)

Nu ik me er op richt rijzen me toch wel wat vragen.
De mantra's tegenwoordig zijn isoleren, isoleren en vervolgens flink gaan ventileren.
Maar hoe zinnig is dat dan? Snap het toch niet zo goed...
Oké, bij een enkellaags raam kan ik me nog wel voorstellen dat dat slecht isoleert en toch niet ventileert.
Maar verder lijkt me toch dat een beter geïsoleerd huis meestal minder goed ventileert?
In hoeverre zijn die isolatie en ventilatie onderwerpen marketing? Kozijnen die goed isoleren en tegelijkertijd ventileren, in hoeverre is dat beter dan gewoon een oud kozijn?

Nu geen enkel last van vocht in huis, een beetje in kelder.
Voor mij nieuw, in veel huizen gewoond maar bijna overal wel vocht.
Is het wel slim een goed evenwicht te gaan verstoren?
Nuja, dit is geen klusforum, snap ik.
Maar het is ook een algemeen thema dat nu veel speelt, ben wel benieuwd naar jullie overdenkingen.


Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2019 om 13:23

Annie

Goed isoleren is iets anders dan de ramen dichtspijkeren . Het gaat erom dat in de koude maanden geen warmte verloren gaat. Dus niet via de vloer, de muren, het dak en je ramen. Uiteraard zorg je tegelijkertijd wel voor voldoende luchtcirculatie, -afvoer en -aanvoer. Dus moet je goede ventilatie hebben en de ramen moeten opengezet kunnen worden. Hoe minder warmteverlies, hoe minder energie je hoeft te gebruiken om je huis warm te houden. Goede vloerisolatie en -verwarming klinkt duur, maar ik denk dat de investering er in de loop der jaren weer uitgehaald wordt. Net als de muren goed isoleren en je ramen tochtdicht maken en meerlaags. Kunststof kozijnen lijken in contrast te staan met minder plastic op de wereld gooien, maar als dat betekent dat je er verder geen omkijken naar hebt, dus niet allerlei middelen hoeft te gebruiken om dat hout in goede conditie te houden, dan is dat ook winst. Als je dan ook nog zorgt voor een grote mate van zelfredzaamheid in de vorm van zonnepanelen, een warmtepomp of iets dergelijks (ik ben niet technisch genoeg om dat allemaal goed te bespreken ), dan wordt men helemaal blij van je en ik denk jullie zelf ook. Het lijkt mij sowieso dat je je gasaansluiting eruit gooit en alles elektrisch gaat doen.

Er is inderdaad veel gaande. Je zou ook bij je gemeente kunnen navragen wat er al mogelijk is op dit gebied. Gemeenten zijn daar hard over aan het nadenken, maar niet elke gemeente is daar al even ver in gevorderd. Het zou ook zinvol kunnen zijn om het stukje bij beetje te doen en te bekijken wat de overheid wil doen om het betaalbaar te houden voor iedereen. Dat stukje en beetje kan natuurlijk alleen als je daar niet je héle huis weer voor moet openbreken.

Sancy

Sancy

09-04-2019 om 13:38

Om te beginnen

kun je je goed inlezen via internet, bijvoorbeeld hier:
https://www.eigenhuis.nl/actueel/eigen-huis-magazine/duurzaam-in-4-stappen

Annie

Annie

09-04-2019 om 21:23

Die info had ik natuurlijk niet gemist, dan zou ik onder een steen hebben moeten leven de laatste tijd (maar dat gaf ik al aan, toch?)
Het geeft geen antwoord op mijn vragen, misschien stel ik die niet duidelijk genoeg.
Zal eens kijken of ik het anders kan formuleren, eens over nadenken. Maar als ik de enige ben die deze vragen (hier) heeft ligt het wellicht aan mij.

Pirata

Pirata

09-04-2019 om 21:31

Tocht

Ik zie zelf ook het verschil nog niet tussen tocht en ventilatie.
Wel geeft dubbel glas en andere isolatie gewoon veel meer comfort. En door een raam van enkel glas komt wel kou, geen frisse lucht. Een ventilatierooster kun je open of dicht zetten, een kier niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

09-04-2019 om 21:33

Ventilatie

Als je huis perfect is geïsoleerd, hoe zit dat dan met de broodnodige frisse lucht. Met ramen open zetten raak je warmte kwijt.
Een mechanisch ventilatie systeem haalt lucht toch ook ergens vandaan. Moet goed schoongehouden worden. En zo’n ding werkt op electriciteit, dan is ramen open zetten toch milieuvriendelijker.

Jullie zien wel, ik heb hier helemaal geen verstand van . Goed dat je de vraag stelt TS.

Annie

Annie

09-04-2019 om 22:21

Pirata

Maar als ik algemene adviezen lees dan staat er meestal dat ventilatie roosters steeds open moeten blijven... Ik vraag me dan af hoe zich dat verhoudt tot ouderwetse kieren en gaten.
Sowieso las ik dat geadviseerd wordt onder binnendeuren een kier te laten.

Pirata

Pirata

09-04-2019 om 22:26

vraag ik me ook al jaren af

Ik zit me hetzelfde ook al jaren af te vragen.
Maar nieuw glas wordt meestal wel geleverd met die roosters, dan kun je de kieren dus afdichten. Scheelt wel spinnen en ander kruipend ongedierte
Wij zijn nog volop bezig met isoleren, het comfort hier is echt waanzinnig verbeterd. En als het erg koud is gooi ik dus die roosters wel (bijna) dicht.
Als je je muur gaat isoleren, dan wel door een expert laten bekijken. Met de foute aanpak krijg je condens op je binnenmuur omdat het vocht nergens meer heen kan.

Super geïsoleerd huis.

Ik woon erin.
Natuurlijk dubbel glas met ventilatieroosters die je in standen zo ver open en dicht kunt zetten als je zelf wilt. Niet te vergelijken met tochtende kieren. Die zitten op allerlei plekken waar je geen tocht wilt. Een mechanisch ventilatiesysteem drijft o.a. kookluchtjes weg en zorgt dat mijn badkamer droog is zonder vochtplekken. Toch milieuvriendelijker dan in de winter onder de douche staan met de CV aan en je ramen open lijkt mij. In een goed geïsoleerd huis zijn je stookkosten sowieso veel lager en dus milieuvriendelijker.
En ja, die afvoeren moet je schoonhouden, net zoals je afzuigkap.
Inderdaad gaat de luchtstroom onder de deuren door.

Natuurlijk kunnen er gelukkig ramen open wanneer je dat wilt, maar als we weg zijn moeten normaal de ramen dicht voor inbraak. Met de roosters open is frisse lucht dus nooit een probleem.
Ventileren is droge lucht, kieren en gaten is meestal vochtige lucht.

Maar een ouder huis isoleren is toch weer anders dan een nieuwbouwhuis. Het begint al met het verschil in betonnen vloeren of houten vloeren bijvoorbeeld. Het kan zeker zo zijn dat je op de verkeerde manier gaat isoleren en dat jij juist vocht gaat binnenhouden.

Casa

Casa

10-04-2019 om 04:18

hmm

Volgens mij maakt mechanische ventilatie altijd lawaai (geluid). Ik zou deze daarom zo min mogelijk aanzetten, dus alleen tijdens koken en douchen.
Ik ken zelf iemand met een badkamer met mechanische ventilatie, en daar is een enorm schimmelprobleem.
In mijn oude, slecht gerenoveerde huis is geen schimmelprobleem in de badkamer (met alleen een luchtpijp naar boven, geen ventilator, geen raam).

Hoe komt het toch dat veel mensen liever in oude huizen wonen dan in nieuwe?
Ik vind oude huizen veel prettiger. Dat heeft vast ook met de ventilatie (tocht) te maken.

Het schijnt ook heel gezond te zijn om niet in je hele huis dezelfde temperatuur te hebben, maar juist temperatuurverschillen. Dus een koude wc, gang of slaapkamer bijv. Slapen in een koude slaapkamer met dikke warme dekens. 's Ochtends wakker worden in een koud huis. Temperatuurverschillen en af en toe kou zijn gezond voor je lichaam, altijd en overal kamertemperatuur niet.

Dus hoewel ik een enorme voorstander ben van milieuvriendelijkheid, zie ik niets in de huidige mode van isolatie en warmtepompen. Ten eerste wil ik niet wonen in een huis met constante ruisgeluiden (mechanische ventilatie, warmtepomp). Ten tweede kan ik me niet voorstellen dat het fijn wonen is in een huis waar geen raampje open staat.

Liever zet ik de kachel zo laag mogelijk en rijd ik geen auto.

40er

40er

10-04-2019 om 08:14

Over ventilatie enzo

Je hoeft niet hele dagen te ventileren hè. Ik woon in een oud huis, zelf steeds iets geïsoleerd (muren, vloer, dak) we hebben dubbel glas, boven kunststof kozijnen. Maar, we hebben geen ventilatie sleuven. Ik ga 's ochtends met de hond heen lopen, zet 3 kleine raampjes open, voor ca 20 minuten en dat is mijn ventilatie voor beneden. Op de slaapkamers staan de ramen altijd open en na het douchen gaat het raam open (zomer) of de deur blijft open (winter). Wij hebben dus geen mechanische ventilatie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-04-2019 om 09:11

Nieuwbouw

Wij wonen in een super geisoleerd huis. HR++glas, een warmtewininstalatie enz. Maar geen ventilatieroosters. En dat mis ik wel. Dus zodra het kan staat hier wel ergens een raampje open. Frisse lucht is fijn.
Onze stookkosten zijn trouwens wel onzettend laag.

Casa.

Ja, de mechanische ventilatie hoor je bij ons als ik hem op stand turbo zet, maar dan hoor ik ook de afzuigkap. Je kan zelf bepalen wanneer je hem gebruikt. Inderdaad bij koken en douchen.
Ik heb in mijn huis niet overal dezelfde temperatuur. Net zoals in mijn vorige, oude huis, staat per ruimte de radiator aan of uit. Overal thermostaatkranen dus de temperatuur bepaal je zelf per ruimte.Ik slaap dus net als jij in een koude slaapkamer met het raam open.
Echt wakker worden en een koude woonkamer warm moeten stoken is idd niet nodig hier. Ik hoef alleen 's avonds als het koud is de cv omhoog te gooien, het blijft minimaal 18/19 graden, als de ramen dicht zijn en de roosters open.
Ik kan ook niet leven in een huis waar geen raam open kan, bestaan die dan?
De tuindeuren staan hier alweer wagenwijd open.

Ik heb altijd in oude huizen gewoond en nu dus in nieuwbouw. Wij hadden geen zin meer in verbouwen, opknappen, isoleren en onderhoudskosten. En de energiekosten zijn minstens gehalveerd.
Maar oude huizen vind ik vaak prachtig. Een mooi grachtenpand of oude woonboerderij, sfeervol, maar de woonlasten wil ik er niet bij.
We hebben nieuwbouw in oude stijl, dus geen kunststof kozijnen.

Merel

Merel

10-04-2019 om 10:56

mechanische ventilatie

Ja die heb ik hier ook gekregen van de woningbouwvereniging. Alleen maar omdat de buurvrouw van 10 huizen verderop (allemaal dezelfde type huizen) last had van schimmel in haar badkamer. Wij niet (en meerdere mensen niet) maar omdat zij de proefwoning was voor de aanpassingen in de woning moest iedereen mechanische ventilatie. Ik heb ook gewoon een raampje in de badkamer die ik na het douchen openzet trouwens.
Enfin, mechanische ventilatie maakte geluid, heel irritant. En hij kon niet helemaal uit. Wel stand 1-2 of 3. Dus na één week de zolder op en ja daar zat een stekker van dat ding. Meteen eruit getrokken en stilte.
Mijn vriendin heeft een nieuwbouwwoning met ook zo'n ventilatie, maar die hoor ik niet. Maar zij heeft ook betonnen vloeren, het klinkt allemaal niet zo door als in mijn huis.
Verder blijft het bij haar beneden gewoon een graad of 19, het koelt niet zo af, zoals in mijn huis. (uit 1950)
Mijn huis is door de woningbouw al veel geïsoleerd, maar toch, bij de voordeur tocht het enorm en ik gok dat het op zolder ook niet helemaal pluis is. In de zomer is het daar heel erg warm en in de winter dus wat kouder maar van kou hebben we minder last, dan neem je een extra dekentje.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 11:06

Wilgenkatje

Ik heb nog niet gecontroleerd of je al antwoord hebt gekregen op warmteverlies door een open raam. Ja, dat is zo, je raakt dan warmte kwijt. De lucht in je huis raakt vervuild. Om het simpel voor te stellen, wordt die lucht dik en zwaar, waardoor de warmte zich niet meer goed kan verspreiden. Als je het raam een tijd open hebt gezet, is de lucht in je kamer weer schoon en kan de warmte zich weer vrij verspreiden. Dus het raam op gezette tijden open zetten is beter dan ze altijd dicht te houden. Je haalt meer uit de verwarming als de lucht schoon is.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 11:18

Ventilatie

Wij hebben ook zo'n 1-2-3 standen ventilatie. Hij staat standaard op 2, als ik het gevoel heb dat er wel even wat moet gebeuren, zet ik hem op 3. Die stand hoor je inderdaad, vooral als het overal stil is, maar als je dat een uur hebt gedaan, kan het weer naar een lagere stand. Ik kan duidelijk merken dat de ventilatie zijn werk goed doet. Hing er eerst een 'luchtje' na een uur is het weer lekker fris. Als het in de zomer erg heet is in huis, hou ik de ventilatie weleens aan. Het houd de lucht in beweging. Daarnaast hebben we hetelucht verwarming die we als de temperatuur blijvend aangenaam genoeg is zonder verwarming op de zomerstand zetten. Als het erg warm in huis is zet ik de thermostaat op een koelere temperatuur waardoor er koele lucht naar binnen wordt geblazen. Die twee samen gebruik ik als het echt niet te harden is en dat maakt dan een vervelend lawaai bij de verwarmingsketel (daar slapen wij naast), maar liever lawaai dan mijn bed uit drijven. Omdat we op zolder slapen, heb ik bij hoge nood ook nog weleens een losse ventilator staan. Warme lucht stijgt op naar het hoogste punt, dus dan is het feest op zolder.

Drie verschillende dingen

Allereerst: alle promotiepraatjes over woningisolatie e.d. zijn reclamepraatjes. De zg energietransitie wordt aan de markt overgelaten in de veronderstelling dat bezuinigen en geld verdienen in een hand kan gaan.
Dat is natuurlijk niet zo.
Je kunt wel voordeel hebben aan isoleren. Wat dat voordeel is voor jouw huis, hangt van je huis af.

Vraag 1 "De mantra's tegenwoordig zijn isoleren, isoleren en vervolgens flink gaan ventileren. Maar hoe zinnig is dat dan? Snap het toch niet zo goed..."
Een kierend raam is minder comfortabel dan een geventileerd geïsoleerd raam. Dat komt door het glas zelf (dubbelglas laat minder kou door) en door de plaats. Kieren zitten overal (de wind blaast je uit je nachtjapon), ventilatie zit bovenin (kaalhoofdigen voelen het eerder).

Vraag 2 "Maar verder lijkt me toch dat een beter geïsoleerd huis meestal minder goed ventileert?"
Nieuwbouw ventileert op eigen houtje voor geen meter. Dat heeft vooral te maken met het toepasen van membranen als afdekking van het isolatiemateriaal: feitelijk zit er om het hele huis een plastic zak en daarna pas de buitenmuur en de dakpannen.
Na-geïsoleerde oudbouw heeft daar allemaal minder last van. Dat is ook de reden dat je op een oud huis nooit een label A zult krijgen. Onze professioneel vernieuwbouwde stadswoning (allemaal gedaan voordat wij het kochten) kreeg onlangs bij godsgratie het label D: overal dubbelglas, wand, dak en vloerisolatie. Oh ja, en mechanische ventilatie, want dat hoort van het bouwbesluit.

Dus laat je vooral niet opjagen door praatjes, maar kies die vervanging/isolatie uit die voor je eigen gevoel het meest direct meer woongenot oplevert.
Uit eigen ervaring: dubbel glas levert zeker direct comfort op. Er zit wel een maar aan: het is duur én het gaat maar 20 jaar mee.

Ook isolatiemiddelen als glaswol hebben niet het eeuwige leven, zeker niet als je je huis niet alleen bewoont (muizen).

Laat je geen zand in de ogen strooien over kosten besparen door een lagere energierekening. Dat mag allemaal wel waar wezen, maar dat geld ben je toch wel kwijt, maar nu dan aan die kozijnen, de timmermannen, etc.

Richt jezelf op het comfort in je huis.
Je kunt een warmtescan laten maken van je huis. Dan kun je zien waar je huis het meeste warmte verliest.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 17:00

Miriam

Ik vroeg me al af waarom ik zo'n leeg raamkozijn heb in de kamer... het dubbelglas is 9 jaar geleden al vergaan 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 17:09

Energiebesparing

Miriam, los van dat de meeste mensen in eerste instantie aan hun eigen portemonnee denken en dan pas aan andere zaken, begrijpelijk!, is de aanmoediging tot energiebesparing natuurlijk vooral gericht op het grote geheel. Hoe minder de massa verstookt en verstekkert, hoe beter het is.

Bo

Bo

10-04-2019 om 20:35

ventileren

Wij wonen in een huis met energielabel A. Toen het werd opgeleverd, hebben wij zo'n opleverkeuring met iemand van de Vereniging Eigen Huis gedaan. Deze meneer beweerde dat 10-15 minuten per dag ventileren voldoende is.

Ik houd me daar niet aan want ik heb graag de ramen open, maar volgens de experts is het voldoende.

Pirata

Pirata

10-04-2019 om 20:38

Kozijn

Wij hebben overigens nieuw glas in de oude kozijnen laten zetten. En gelijk de kierende draairamen laten vervangen. Dus nieuwe kozijnen hoeven niet persé.

Dat ligt er maar aan

Kaaskopje "is de aanmoediging tot energiebesparing natuurlijk vooral gericht op het grote geheel."
Dat ligt eraan van wie die aanmoediging komt. Van commerciële aanmoedigingen is het belang nooit groter dan dat van de belangengroep zelf. Die wil eraan verdienen en wel op korte termijn.
Het is erg belangrijk om dat in de gaten te houden.
Voorbeeld: sinds vandaag kun je bij Shell geheel vrijwillig je co2 uitstoot compenseren door extra te betalen voor de diesel die je koopt https://www.shell.nl/klanten/shell-tankpas-voor-bedrijven/opwegnaarco2neutraal.html
Shell doet dat niet om de uitstoot te verminderen, maar om meer diesel te verkopen dus meer uitstoot te creëren. Dat is de korte uitleg.
De lange uitleg is dat Shell mensen in de gelegenheid stelt hun steentje bij te dragen aan het oplossen van de klimaatproblemen, waarna diezelfde mensen met een "schoon" geweten extra hard het gaspedaal intrappen. Want zo werkt dat bij mensen.
Shell gaat er dubbel aan verdienen.
Dus voordat je gelooft dat je te maken hebt met oprechte maatregelen moet je eerst zeker weten met wie je te maken hebt.
In zijn algemeenheid: De klimaattransitie is binnen Europa met de Europese partners zo opgezet dat de bouw (een motor van de economie) en Europese ondernemers er aan kunnen verdienen.
Dus om je opmerking nog eens terug te halen "is de aanmoediging tot energiebesparing natuurlijk vooral gericht op het grote geheel."
Nee, natuurlijk niet.
Eigenlijk is er nergens in de maatschappij een oprechte aanmoediging tot het verminderen van energieverbruik. Behalve bij enkele particulieren.

Emmawee

Emmawee

10-04-2019 om 21:57

Raampje open na het douchen?

Schimmels houden van vocht. Het is dus belangrijk om je doucheruimte zo droog mogelijk te houden.
Dus: de ruimte goed verwarmen vóór het douchen.
Na het douchen kun je het raampje beter dichthouden. Althans, zolang het buiten kouder / natter is dan binnen.
Het raampje kun je beter pas open zetten als de doucheruimte droog is.
De deur naar de gang open zetten geeft geen problemen, tenzij het op de gang héél erg koud is.
Zodra de boel droog is gaat bij ons het raampje op een kier voor de frisse lucht.
Jaaa... Wonen is een werkwoord. ( ;

bieb63

bieb63

10-04-2019 om 22:17

Op zich niet zo moeiljk

In een ouder huis gaat het om het volgende: er moet zo min mogelijk warmte naar buiten en zo min mogelijk kou naar binnen. Dat betekent dubbel glas en isolatie van muren en dak. Ook kieren moeten in principe dicht. Maar WEL ventilatieroosters in de ramen, die in principe altijd open staan. Klinkt tegenstrijdig, maar absoluut noodzakelijk. Het verschil tussen ventilatieroosters en kieren is, dat je een ventilatierooster ook dicht kan doen wanneer er een flinke en koude wind pal op het rooster stast. In dat geval doe je hem dicht (of een beetje dicht) en weer open als de wind is gaan liggen of gedraaid. Dan kan dus niet met kieren....... Zolang de (harde, koude) wind er niet op stast, gewoon altijd open laten. Het best is, zover mogelijk, de ventilatieroosters aan die kant van het huis waar de wind het minst vandaan komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-04-2019 om 22:56

Lavell

Inderdaad. Het bedrijfsleven en de installatiebranche (vvd) zijn samen met hun milieebewuste tegenhangers (gl) wild enthousiast over de klimaatmaatregelen voor consumenten.

Dat klimaatvarkentje gaan ze wel even handenwrijvend wassen.

Succes verzekerd...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2019 om 00:22

Miriam

Zoals bij alles komen er ook commerciële belangen boven borrelen als men de kans krijgt.

De politieke bereidheid om verstandiger met energie om te gaan is er nu, zélfs bij de VVD en ja door de doelstellingen en consequenties daarvan, zullen een flink aantal bedrijven daar garen bij spinnen. Daar lijkt me geen schande. Het zorgt daardoor ook voor werkgelegenheid. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Toen de Afsluitdijk bedacht werd, waren er ongetwijfeld ook zakelijke belangen, maar het is nog steeds fijn dat hij er is.

Dat er op een andere manier met de begrippen energie, brandstof en vervuiling moet worden omgegaan, lijkt me duidelijk, of vind je dat onzin? In onze stad wordt momenteel stadsverwarming uitgerold, huurhuizen die van bewoner gaan wisselen worden van het aardgas afgekoppeld en gaan volledig over op elektriciteit. Nieuwbouw moet aan eisen voldoen die o.a. tot minder energieverbruik en/of ánder energiegebruik moeten leiden. Ik vind dat positief. Maar ik ben vast naïef.

Hoe oprecht Shell is kun je je inderdaad afvragen. Maar we hadden het nu niet over de keuzes van Shell. We hadden het over regels en keuzes vanuit de politiek.

Ik zit nu naar Jinek te kijken. Het gaat over de hoge benzineprijs. Die zou zo hoog zijn omdat de oliestaten minder vaten uit de grond halen, minder produceren dus, om zo de prijs per vat op te kunnen voeren omdat ze de begroting moeten dichten. Ze hebben geld nodig. Baudet zit ook aan tafel en weet te vertellen dat die uitleg helemaal niet waar is. De hoge prijzen worden veroorzaakt door al die absurde accijnzen en belastingen die op benzine en gas worden geheven en dat de opbrengst alleen maar gebruikt wordt voor idiote subsidies voor klimaatprojecten als windmolens en zo. Hij gooit er meteen achteraan dat iedereen daarom op FvD moet stemmen. Interessante opvatting. 🤔

Annie

Annie

11-04-2019 om 08:23

Dank

M Lavell, daar kan ik iets mee.

Anderen, ik wil juist graag met milieu rekening houden.
Maar ik kan weinig met 'moeten' en 'het is noodzakelijk dat' en 'het is simpel'.

Ik vind het juist niet zo simpel.
En ik moet zeggen dat ik me juist wel liet meeslepen door de waan alles zo snel mogelijk zo energie neutraal maken.

Maar al dat verbouw kost behalve geld ook heel veel energie. (winst voor milieu is er misschien maar voor mij dus niet zo evident. Economie wordt vast zeker gespekt maar die drijfveer heb ik niet)
Alle 'aanbevolen' maatregelen nu nemen zou me een fortuin kosten. Als ik dat al had zou ik me toch nog goed gaan bezinnen.

Mijn huis heeft echt heel veel ramen. Ja, allemaal enkel, dus dat zal al een hele onderneming zijn.
Helaas kan ik wrs geen zonnepanelen op mijn dak, bij ons niet rendabel.

Pirata

Pirata

11-04-2019 om 08:48

Annie

Die ramen vervangen wordt erg duur, maar het gaat je ook veel opleveren. Comfort en besparing. Je kunt het ook in delen doen. Goed zoeken loont ook, wij hebben niet heel veel betaald voor de vervanging van ons enkel glas, via een ZZP-er. Stonden we zelf wel mee te helpen dus.
Voor de tussentijd: vitrage, of altijd een transparant rolgordijn voor de ruit. En voor de avond een dik gordijn. Er is ook speciaal raamfolie, niet heel duur en eenvoudig te bevestigen. Van Tesa geloof ik. Een soort instant dubbel glas (plastic), gaat een paar jaar mee.

En afwegen.

Geen idee hoe oud of jong je bent en hoe lang je nog in dit huis wilt blijven wonen? Komt de investering stukje bij beetje naar je terug omdat je nog heel lang in dat huis blijft wonen?
Of wordt het een enorme investering en ga je over enkele jaren toch verhuizen, neem het mee in je afweging.
Is het huis verder in goede staat of is alleen dubbel glas niet voldoende omdat de kozijnen slecht zijn?

De snelste en de meest effectieve milieubesparing

Annie "Mijn huis heeft echt heel veel ramen. Ja, allemaal enkel, dus dat zal al een hele onderneming zijn."
De meest eenvoudige en tegelijkertijd de goedkoopste manier om in een klap minder energie te verbruiken is kleiner gaan wonen.
Dan zijn al je dilemma's in een zucht voorbij en de moeilijke keuzes en (te hoge) uitgaven al gedaan door de verkoper van het kleinere huis.

Wil je dat niet dan is het zinnig om niet alles tegelijk te doen, maar te beginnen met die ruimtes waar warmte het belangrijkste is: De noord/west gevel van het huis te beginnen bij de huiskamer bijvoorbeeld.

Hoe je het wendt of keert: dubbel glas levert per direct meer woongenot op.
Dat is de beloning.

Annie "Maar al dat verbouw kost behalve geld ook heel veel energie."
Ja. Je kunt beter tot de draad toe opgebruiken wat er al is dan vervangen voor iets nieuws dat zuiniger of schoner lijkt.

Ja, dat is onzin

Kaaskopje "Zoals bij alles komen er ook commerciële belangen boven borrelen als men de kans krijgt."
Nee, je hoort me niet. Ik probeer het nog eens: De commerciële belangen domineren.

Kaaskopje "Dat er op een andere manier met de begrippen energie, brandstof en vervuiling moet worden omgegaan, lijkt me duidelijk, of vind je dat onzin?"
Ja dat is onzin. Je kunt niet op dezelfde manier economie blijven bedrijven (groei-economie) én menen dat er tegelijkertijd energie bespaard kan worden.
Energiegebruik is niet de oorzaak, maar het gevolg van de groei-economie. Als je energie wil minderen dan moet je toe naar een krimpeconomie.

Maar dat gaat niet gebeuren, want de partijen die ideologisch achter de groei-economie staan (VVD & CDA en al hun Europese broeders) zijn nu eenmaal sinds jaar en dag dominant. Zijn gaan hun ideologie niet verlaten.
Ze verkopen zichtbaar knollen voor citroenen "koop allemaal wat nieuws en schoners, dat is beter voor het milieu" en dat is evidente lariekoek.

Ik begrijp je opmerking over Baudet niet. Wat nou "interessante opvatting?" Het is aperte lariekoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.